• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Stacja Tymbark

OP
OP
K

kolighyt

Użytkownik
Reakcje
128 0 0
#22
Czy są jakieś przepisy na montaż tej belki? Obejrzałem sporo zdjęć wykolejnic w internecie i nie wszędzie ona jest zamontowana. Np. tutaj nie ma na zdjęciu:
https://tormax.com.pl/wykolejnice-na-bocznicach-kolejowych/
Nie jest to jakaś linia w stanie ruiny, ale używana bocznica.
A co do funkcji, to nie chodzi bardziej o to, by wykolejany tabor nie uszkodził podkładów między szynami uderzając w nie obrzeżem koła?
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.537 9 0
#23
W sumie to jaką funkcję pełni ta belka?
"W celu zabezpieczenia kół wagonu przed opadnięciem ich między podkłady po zeskoczeniu z wykolejnicy, przy szynie przeciwległej układa się zwykle część podkładu po którym może się potoczyć zsunięte z szyny koło. Między podkładami, w dwóch następnych klatkach poza wykolejnicą, umieszcza się rozpórki zapobiegające zsunięciu się podkładów, co mogłoby się zdarzyć wskutek pierwszego uderzenia kół."

Tyle można wyczytać w "Biblii" ... ;)

I na życzenie fotki kilku stron z "Biblii" dotyczących wykolejnicy ...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

kolighyt

Użytkownik
Reakcje
128 0 0
#24
Chwilę później jest napisane, że belkę ochronną stosuje się, gdy wykolejany tabor może wejść w skrajnię sąsiedniego toru. Tu mamy tor skrajny lewy i wykolejnicę w lewo, czyli teoretycznie mogło nie być belki ochronnej. Dobrze rozumuję?
Edycja: to, co napisałem dotyczy odbojnicy, nie belki ochronnej. Natomiast jest napisane, że belka ochronna jest montowana "zwykle". Czyli nie jest obligatoryjna.
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.666 19 9
#25
"W celu zabezpieczenia kół wagonu przed opadnięciem ich między podkłady po zeskoczeniu z wykolejnicy, przy szynie przeciwległej układa się zwykle część podkładu po którym może się potoczyć zsunięte z szyny koło....
Tyle, że to, co zwykle obserwuje się na torach, wygląda inaczej, niż na pokazanych rysunkach.
Na rysunku 4 belka ochronna jest wsunięta prawie aż pod główkę szyny, więc wykolejone koło faktycznie stacza się na belkę. Natomiast w realu ta belka jest zwykle wyższa i oddalona od szyny o mniej więcej grubość koła tak, że koło nie ma szans przetoczyć się po niej.

Dlatego przez wiele lat byłem przekonany, że celem tej belki jest tylko utrzymanie wykolejonego taboru równolegle do osi toru.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki