• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Stacja Tymbark

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
70 0 0
#1
Cześć,
modelarstwem zajmuję się od dawna, ale nie robiłem dotychczas dioram. Trochę znudziło mnie jeżdżenie "kolejką" po podłodze i stwierdziłem, że chcę mieć coś makietopodobnego, ale mieszczącego się na półce w szafce. Okazało się, że budynki stacyjne z mojej rodzinnej miejscowości akurat mieszczą się na założonym formacie sklejki 760x250 mm.
Historia stacji Tymbark jest dosyć typowa dla linii GT. Stacja mieści się przy "kultowej" linii kolejowej 104 wybudowanej w drugiej połowie XIX wieku. Pierwotnie budynek stacyjny był typowy dla kolei galicyjskich - identyczny jak kilkanaście podobnych budynków w Małopolsce. W czasie drugiej wojny światowej stacja została wydłużona przez Niemców. Kolejnym "wkładem" okupantów w wygląd stacji było wysadzenie dworca w 1945 roku. Do czasów obecnych z pierwszej zabudowy ostał się jedynie budynek toalet i fundamenty magazynu służące po wojnie za rampę rozładunkową. Po wojnie wybudowano drewniany budynek dworca analogiczny, jak w Rabce Zarytem. Budynek ten jeszcze stoi, ale jego dni są policzone w związku z planowaną modernizacją linii na odcinku Tymbark - Limanowa. Z budynków jeszcze stojących mamy przekaźnikownię naprzeciwko dworca i nastawnię na wjeździe od strony Chabówki. Ze stacji wyprowadzone były 3 bocznice: do zakładów przetwórstwa owocowego, do tartaku i do skupu owoców. Żadna z nich już nie istnieje. Nie istnieje zresztą również tartak i skup. Zainteresowanych datami i zdjęciami odsyłam do opisów stacji w internecie (np. tu: atlas kolejowy i tu: baza kolejowa).
Modele są zbudowane głównie z kartonu barwionego w masie. Wszystkie budynki są mojego projektu na podstawie pomiarów z natury i zdjeć. Stan przedstawiony odpowiada mniej więcej wyglądowi stacji Tymbark w 1990 roku, ale zapewne stacja tak wyglądała od końca lat siedemdziesiątych, gdy przeszła ostatnią modernizację. Diorama jest oczywiście przejezdna i oświetlona. Cała zieleń jest mojej produkcji. Drzewo to miała być lipa, ale wyszło coś bardziej egzotycznego :) Na przedstawionym module zmieścił się jedynie tor bocznicy, który jest najbliżej dworca. Pozostałe 3 tory mają być na kolejnym module zawierającym przekaźnikownię. Zacząłem już budować kolejny moduł - głowicę stacji od strony Nowego Sącza.
Zdjęcia:














 
OP
OP
K

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
70 0 0
#2
By nie było tak łyso przed budynkiem dorobiłem jeszcze do stacji śmietnik i ławkę:


Jeszcze kilka sczegółów w sztucznym oświetleniu:







I zdjęcia z włączonym oświetleniem - nie da sie ich jednak dobrze zrobić telefonem:



 
OP
OP
K

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
70 0 0
#3
Jeszcze z ciekawostek Tymbark wystąpił w filmie "Duże zwierzę", do którego piosenkę "Polowanie na wielbłąda" z teledyskiem nagrało Myslovitz. Stacja i miasteczko wystąpiły więc również w teledysku. Stacja i pociąg z SM42 widoczne od 2:08 i 3:22:
 
Reakcje
138 0 0
#4
Witam,
Piękna diorama :love:, super, że ktoś poza mną odtwarza linię 104.
Mam nadzieję, że zobaczymy kiedyś Tymbark w całej okazałości ;).

Fajną scenką rodzajową na tą dioramę, będzie przeładunek węgla z węglarek na Stara 244. Fotografia znaleziona gdzieś w internecie przez przypadek, gdy szukałem ciężarówek na moją Mszanę. Prawdopodobnie rok 1998, ale myślę, że w Tymbarku w tamtych latach było to na porządku dziennym.

Kibicuję i czekam na kolejne relacje z postępu prac :D!

1743968217607.jpg
 
OP
OP
K

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
70 0 0
#5
Widziałem zdjecie i mam już kupiony model koparki Waryński K-406 z GPM do zainicjowania tej scenki. Na Stara 244 sie jeszcze nie zdecydowałem, bo modele z druku 3D są drogie i nie do końca w tej wersji co trzeba (to jest chyba Star 3W244 lub 244RS). Ten konkretny Star i koparka na zdjeciu są prawdopodobnie z firmy budowlanej, w której pracował ówcześnie mój tata (Tymbud). Co do źródła zdjęcia:
„Wagony – a było ich 720” – taki tytuł dal Pan Antoni Łomzik swojemu zdjęciu z 1998 roku (zdjęcie opublikowano w Głosie Tymbarku Nr 36)
 
OP
OP
K

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
70 0 0
#6
Cześć, na wstępie bardzo wszystkim dziękuję za pozytywne reakcje, a szczególnie Transwersalnemu za kibicowanie :) Jak wspominałem, buduję kolejną dioramę/moduł stacji Tymbark - głowicę stacji od strony Nowego Sącza. O ile pierwsza diorama była ściśle w skali bez skracania i wszystko się ładnie zmieściło, to tutaj nie będzie już tak łatwo. Cała stacja miałaby w skali 1:87 kilka metrów długości i musze ją skrócić. Zdecydowałem, że pominę proste odcinki torów stacyjnych przy których nie ma żadnych zabudowań lub urządzeń. Mam założony maksymalny rozmiar dioramy 760x250 mm i musiałem tak zaplanować łączenia, by zmieściła w tym wymiarze cała głowica. Zaraz przed wjazdem na stację jest przejazd kolejowy ze szlabanami. Razem z nim cała głowica by się już nie zmieściła, a nie chciałem robić łączenia w osi jezdni. Stąd wyszedł kompromis - podział przed samą zwrotnicą pierwszego rozjazdu, a szlabany i przejazd na osobnym module 250x250 mm. Dzięki temu mam też trochę dłuższe tory stacyjne. Rozstaw torów jest dokładnie w skali, ale wymiary wzdłuż osi torów są już dostosowane do zastosowanych rozjazdów (Eaglemoss 12,5 stopnia). Okazało się, że tory w Tymbarku są rozmieszczone ciasno - tylko 4,5 m od osi do osi, więc i tak wszystkie rozjazdy musiałem podocinać by tory się zeszły. Obecnie jestem na etapie zaszutrowanych torów:

Zbudowałem kozioł oporowy odcinający zlikwidowaną bocznicę do Zakładów Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego. Kozioł jest zbudowany jak na PKP - z odpadów szyn i starego podkładu:


Zbudowałem również pierwszą latarnię zwrotnicową (model kartonowy ze strony Repozytorium PKP):


 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

kolighyt

Nowy użytkownik
Reakcje
70 0 0
#9
W rzeczywistości tory bocznicy urywały się dopiero za jezdnią. Dopiero przy remoncie przejazdu zostały rozebrane w obrębie jezdni. Mniej więcej wtedy też został rozebrany kozioł oporowy, bo cały tor boczny został odcięty przez zablokowanie prowadzących do niego rozjazdów. Przejrzałem jeszcze raz zdjęcia i przesunąłem kozioł bliżej końca modułu. Powinien być równo z latarnią zwrotnicową. Teraz ten resztkowy tor będzie widoczny właściwie tylko na module z przejazdem. Z innej beczki, ktoś wie co to jest i kiedy mogło zostać zamontowane?

 

Podobne wątki