Witam,
chodzi mi po głowie już od dłuższego czasu taki projekt budowy makiety. Oglądając Wasze prace aż się marzy rzucić w otchłań prac i rozpocząć.
Makieta ma odzwierciedlać dwie stacje, obie uproszczone i zmniejszone do maksimum, aby wpasować się w powierzchnię około 16m2, kwadracie o boku 4 metry. Idea jest taka, aby poprowadzić tory dookoła pomieszczenia, na jego dwóch bokach wybudować dwie stacje połączone linią lokalną jednotorową, a jednocześnie większą stację uczynić węzłową tzn. dwie odnogi linii lokalnej, prowadzące do stacji Sepno i jedna linia jednotorowa magistralna, okalająca pokój dookoła, niżej lub wyżej od linii lokalnej, z torami odstawczymi dla ukrycia pociągów. Muszę to jeszcze dobrze przemyśleć.
Oczywiście zdaję sobie sprawę z ogromu prac, ale powolutku mogę sobie dłubać, czas nie goni...
Zacząłem od szlaku jednotorowego jakieś 9 lat temu, jeszcze używając metody LL z pierwszych lat powstawania makiet modułowych, gdzie wybudowałem linię o długości około 1,8 metra na dwóch modułach. Moduły te nie są zazielenione jeszcze. Użyłem wówczas do nich torów Roco 2,5 mm. Od tego czasu ze względu na warunki lokalowe musiałem prace wstrzymać, skupiając się na zbieraniu taboru, budynków, zieleni i innych elementów, które wydały mi się niezbędne do budowy.
Linia ta jest mi bliska z lat dzieciństwa, kiedy to z dziadkami w latach 80-tych podziwiałem stojące i zmieniające się składy na stacji Kościan, gdzie z Grodziska wjeżdżał parowóz Ol49 lub Ty2 z dwoma ryflaczkami oraz raz po raz towarowymi, a po drugiej stronie stacji oczekiwała leszczyńska SP42 z ryflakami do Gostynia. Po torach głównych śmigały wtedy podobnie jak i teraz EN57, EU07 i z towarowymi ET22.
Marzy mi się wrócić do tamtych czasów...kiedy wzdłuż torów spacerowało się do pobliskiego lasku przez most żelazny i drobne przepusty.
Dziś linia jest nieczynna, ostatni skład pasażerski odjechał z Kościana do Grodziska w 1989 roku, towarowe przetrwały bodajże do 1991 roku, kiedy linię oficjalnie zlikwidowano. Po tym roku jeździły nią jeszcze sporadycznie pociągi okolicznościowe w tym z udziałem wolsztyńskich parowozów Ok22 i TKi3. Dziś odbywa się na niej ruch drezynowy GKD.
Jako materiał torowy przyjąłem A-gleis PIKO ze względu na cenę, wydaje mi się dość dobrym kompromisem, między odwzorowaniem toru w realu, a ceną. Trochę martwią mnie zwrotnice i plastikowe krzyżownice, więc nie ukrywam nieco się waham.
Załączam uproszczony układ torowy wykonany w SCARM, skrócony maksymalnie, choć chętnie bym go jeszcze skrócił.
Dołożyłem semafory wyjazdowe, stacja ich w realu nie posiadała, ale wydały mi się na tyle ciekawym elementem, że postanowiłem je dodać. Dodałem też budynek nastawni i tu proszę o uwagi - w rzeczywistości w budynku dworca znajdowała się nastawnia, ale w modelu nie mam takiego elementu i chcę, aby sterowanie zwrotnicami i semaforami odbywało się z nastawni - tu pytanie, czy jedna nastawnia wystarczy, czy należy dołożyć po drugiej stronie stacji kolejną?
Poproszę również o spojrzenie na układ torowy, zaczerpnąłem go z Geoportalu i zmodyfikowałem (nie wiem, czy właściwie), w terenie już niewiele elementów się zachowało, większość torów bocznych oraz wszystkie rozjazdy zostały zdemontowane.
Budynki i infrastrukturę wykonam z fabrycznych modeli budynków. Ale to długa droga...
Proszę o uwagi.
chodzi mi po głowie już od dłuższego czasu taki projekt budowy makiety. Oglądając Wasze prace aż się marzy rzucić w otchłań prac i rozpocząć.
Makieta ma odzwierciedlać dwie stacje, obie uproszczone i zmniejszone do maksimum, aby wpasować się w powierzchnię około 16m2, kwadracie o boku 4 metry. Idea jest taka, aby poprowadzić tory dookoła pomieszczenia, na jego dwóch bokach wybudować dwie stacje połączone linią lokalną jednotorową, a jednocześnie większą stację uczynić węzłową tzn. dwie odnogi linii lokalnej, prowadzące do stacji Sepno i jedna linia jednotorowa magistralna, okalająca pokój dookoła, niżej lub wyżej od linii lokalnej, z torami odstawczymi dla ukrycia pociągów. Muszę to jeszcze dobrze przemyśleć.
Oczywiście zdaję sobie sprawę z ogromu prac, ale powolutku mogę sobie dłubać, czas nie goni...
Zacząłem od szlaku jednotorowego jakieś 9 lat temu, jeszcze używając metody LL z pierwszych lat powstawania makiet modułowych, gdzie wybudowałem linię o długości około 1,8 metra na dwóch modułach. Moduły te nie są zazielenione jeszcze. Użyłem wówczas do nich torów Roco 2,5 mm. Od tego czasu ze względu na warunki lokalowe musiałem prace wstrzymać, skupiając się na zbieraniu taboru, budynków, zieleni i innych elementów, które wydały mi się niezbędne do budowy.
Linia ta jest mi bliska z lat dzieciństwa, kiedy to z dziadkami w latach 80-tych podziwiałem stojące i zmieniające się składy na stacji Kościan, gdzie z Grodziska wjeżdżał parowóz Ol49 lub Ty2 z dwoma ryflaczkami oraz raz po raz towarowymi, a po drugiej stronie stacji oczekiwała leszczyńska SP42 z ryflakami do Gostynia. Po torach głównych śmigały wtedy podobnie jak i teraz EN57, EU07 i z towarowymi ET22.
Marzy mi się wrócić do tamtych czasów...kiedy wzdłuż torów spacerowało się do pobliskiego lasku przez most żelazny i drobne przepusty.
Dziś linia jest nieczynna, ostatni skład pasażerski odjechał z Kościana do Grodziska w 1989 roku, towarowe przetrwały bodajże do 1991 roku, kiedy linię oficjalnie zlikwidowano. Po tym roku jeździły nią jeszcze sporadycznie pociągi okolicznościowe w tym z udziałem wolsztyńskich parowozów Ok22 i TKi3. Dziś odbywa się na niej ruch drezynowy GKD.
Jako materiał torowy przyjąłem A-gleis PIKO ze względu na cenę, wydaje mi się dość dobrym kompromisem, między odwzorowaniem toru w realu, a ceną. Trochę martwią mnie zwrotnice i plastikowe krzyżownice, więc nie ukrywam nieco się waham.
Załączam uproszczony układ torowy wykonany w SCARM, skrócony maksymalnie, choć chętnie bym go jeszcze skrócił.
Dołożyłem semafory wyjazdowe, stacja ich w realu nie posiadała, ale wydały mi się na tyle ciekawym elementem, że postanowiłem je dodać. Dodałem też budynek nastawni i tu proszę o uwagi - w rzeczywistości w budynku dworca znajdowała się nastawnia, ale w modelu nie mam takiego elementu i chcę, aby sterowanie zwrotnicami i semaforami odbywało się z nastawni - tu pytanie, czy jedna nastawnia wystarczy, czy należy dołożyć po drugiej stronie stacji kolejną?
Poproszę również o spojrzenie na układ torowy, zaczerpnąłem go z Geoportalu i zmodyfikowałem (nie wiem, czy właściwie), w terenie już niewiele elementów się zachowało, większość torów bocznych oraz wszystkie rozjazdy zostały zdemontowane.
Budynki i infrastrukturę wykonam z fabrycznych modeli budynków. Ale to długa droga...
Proszę o uwagi.