No dobra, czuję, że przyszła pora pokazać i moją makietową twórczość
Z modelarstwem jestem związany o kiedy tylko pamiętam. Swoją przygodę z nim zaczynałem skromnej od TT-ki, którą jako nastolatek dostałem od ojca. I już wtedy te kilkadziesiąt lat temu miałem pierwsze pomysły stworzenia makiety. Ale z powodu braku miejsca nic z tego nie mogło wyjść. Wiele lat później, kiedy TT-ka była już dawno sprzedana, w 2016 roku zacząłem zbierać H0, wraz z pojawieniem się coraz większej ilości polakich nowości w tej skali. W tamtym czasie zarejestrowałem się też na tym forum A wraz ze zwiększaniem się liczby modeli, znów powróciłem do snucia planów makietowych. Ale wtedy jednak chyba sam tak naprawdę nie wiedziałem czego chcę, bo projekty się zmieniały co chwila. Wielu z Was pewnie też zna uczucie, kiedy na makiecie chcecie mieć wszystko, mi równie ono towarzyszyło Być może właśnie dlatego pewnie żadnego z tamtych projektów nie zrealizowałem
W tym momencie powinienem skończyć jak spora część osób, których prace zatrzymują się niestety na etapie planowania. Ale po pięciu latach od powstania zaprezentowanych powyżej projektów znowu postanowiłem jeszcze raz przemyśleć temat makiety. A zainspirowany licznymi moimi wyjazdami na zachód, postanowiłem, że makieta nie będzie polska, a niemiecka, zwłaszcza że od dłuższego czasu to tabor zagraniczny opanował w dużej mierze moją kolejową kolekcję. I tak powstał pierwszy projekt, który tym razem doczekał się realizacji, począwszy od 2022 roku:
Wersja schematowa:
Projekt Scram:
Założenia były następujące - stacja przelotowa, podziemna, z możliwością odstawiania składów. Sygnalizacja niemiecka, świetlna typu Hp. Żeby ułatwić montaż, ewentualne naprawy oraz ułatwić dostęp do dość sporej niedostępnej normalnie części całość została podzielona na 4 sekcje. Dodatkowo postanowiłem nie marnować przestrzeni pod makietą, i całość została postawiona na szaflach z szufladami. Sterowanie taborem cyfrowe, a wszystkimi urządzeniami SRK analogowe. Wymiary wynosiły 284x110cm. I jak widać, projekt był bardzo prosty, ale niech Was to nie zwiedzie - nawet przy takim układzie, żeby sterować wszystkimi sygnalizatorami poszło prawie 100m kabla, a główna wiązka elektryczna przechodząca przez wszystkie skrzynki miała 52 żyły W lutym 2022 nareszcie ruszyły prace:
Składanie pierwszej skrzynki (luty 2022)
Skrzynki wstępnie złożone - widoczne wnętrze stacji, które normalnie jest jedyną widoczną częścią poziomu kolejowego (marzec 2022)
Układanie torów w części "niewidocznej" - starałem się przestrzegać standardów dla skrzynek modułowych i u mnie prawie każdy tor ma podpięte zasilanie z dwóch stron na każdym z segmentów (kwiecień 2022)
Pierwsze semafory (maj 2022)
Sporym problemem było równe ułożenie torów na łączeniach pomiędzy segmentami, ale ostatecznie udało się to Proszę też, nie bijcie mnie za poprowadzenie kabli zasilających z ten sposób - wtedy uznałem, że skoro to i tak część niewidoczna normalnie to estetykę można sobie odpuścić (czerwiec 2022)
Oto dlaczego powinno się uważać ze stosowaniem łuków R1 jednocześnie z pełnowymiarowymi wagonami 303mm Oczywiście to była tylko próba, udało mi się wyeliminować ten problem i poszerzyć skrajnię w tym miejscu (czerwiec 2022)
Przeróbka toru rozsprzęgającego Fleischmann na tor PIKO (czerwiec 2022)
Z modelarstwem jestem związany o kiedy tylko pamiętam. Swoją przygodę z nim zaczynałem skromnej od TT-ki, którą jako nastolatek dostałem od ojca. I już wtedy te kilkadziesiąt lat temu miałem pierwsze pomysły stworzenia makiety. Ale z powodu braku miejsca nic z tego nie mogło wyjść. Wiele lat później, kiedy TT-ka była już dawno sprzedana, w 2016 roku zacząłem zbierać H0, wraz z pojawieniem się coraz większej ilości polakich nowości w tej skali. W tamtym czasie zarejestrowałem się też na tym forum A wraz ze zwiększaniem się liczby modeli, znów powróciłem do snucia planów makietowych. Ale wtedy jednak chyba sam tak naprawdę nie wiedziałem czego chcę, bo projekty się zmieniały co chwila. Wielu z Was pewnie też zna uczucie, kiedy na makiecie chcecie mieć wszystko, mi równie ono towarzyszyło Być może właśnie dlatego pewnie żadnego z tamtych projektów nie zrealizowałem
W tym momencie powinienem skończyć jak spora część osób, których prace zatrzymują się niestety na etapie planowania. Ale po pięciu latach od powstania zaprezentowanych powyżej projektów znowu postanowiłem jeszcze raz przemyśleć temat makiety. A zainspirowany licznymi moimi wyjazdami na zachód, postanowiłem, że makieta nie będzie polska, a niemiecka, zwłaszcza że od dłuższego czasu to tabor zagraniczny opanował w dużej mierze moją kolejową kolekcję. I tak powstał pierwszy projekt, który tym razem doczekał się realizacji, począwszy od 2022 roku:
Wersja schematowa:
Projekt Scram:
Założenia były następujące - stacja przelotowa, podziemna, z możliwością odstawiania składów. Sygnalizacja niemiecka, świetlna typu Hp. Żeby ułatwić montaż, ewentualne naprawy oraz ułatwić dostęp do dość sporej niedostępnej normalnie części całość została podzielona na 4 sekcje. Dodatkowo postanowiłem nie marnować przestrzeni pod makietą, i całość została postawiona na szaflach z szufladami. Sterowanie taborem cyfrowe, a wszystkimi urządzeniami SRK analogowe. Wymiary wynosiły 284x110cm. I jak widać, projekt był bardzo prosty, ale niech Was to nie zwiedzie - nawet przy takim układzie, żeby sterować wszystkimi sygnalizatorami poszło prawie 100m kabla, a główna wiązka elektryczna przechodząca przez wszystkie skrzynki miała 52 żyły W lutym 2022 nareszcie ruszyły prace:
Składanie pierwszej skrzynki (luty 2022)
Skrzynki wstępnie złożone - widoczne wnętrze stacji, które normalnie jest jedyną widoczną częścią poziomu kolejowego (marzec 2022)
Układanie torów w części "niewidocznej" - starałem się przestrzegać standardów dla skrzynek modułowych i u mnie prawie każdy tor ma podpięte zasilanie z dwóch stron na każdym z segmentów (kwiecień 2022)
Pierwsze semafory (maj 2022)
Sporym problemem było równe ułożenie torów na łączeniach pomiędzy segmentami, ale ostatecznie udało się to Proszę też, nie bijcie mnie za poprowadzenie kabli zasilających z ten sposób - wtedy uznałem, że skoro to i tak część niewidoczna normalnie to estetykę można sobie odpuścić (czerwiec 2022)
Oto dlaczego powinno się uważać ze stosowaniem łuków R1 jednocześnie z pełnowymiarowymi wagonami 303mm Oczywiście to była tylko próba, udało mi się wyeliminować ten problem i poszerzyć skrajnię w tym miejscu (czerwiec 2022)
Przeróbka toru rozsprzęgającego Fleischmann na tor PIKO (czerwiec 2022)
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
- 5
- 2
- Pokaż wszystkie