• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa "SidING" LOTOS-Górczyn

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#1
Witam wszystkich.
Przyszedł już czas, aby założyć wątek o budowie makiety, do której przymierzam się od dłuższego czasu.
Tematem makiety będzie bocznica lotosu, która znajduje się w Poznaniu, na dzielnicy Górczyn.

Do projektu popchnął mnie sentyment do tego miejsca, ponieważ kolega pracował tam jako maszynista i z racji tego, mogliśmy z synem (lat 6)
pośmigać na lokomotywie SM42 w malowaniu Cargounit.
20240430_113111.jpg 20240430_124659.jpg 20240430_121327.jpg

Oprócz sentymentu, dochodzi również zamiłowanie do "Beczek" i pomysł na makietę gotowy;)

Makieta aby nie stała się zbyt szybko nudna, będzie dawała możliwość zabawy w "INGlenook Sidings" tytuł wątku nawiązuję właśnie do tej zabawy.

Wątek narazie będzie miał status "Planuje" dopóki nie stanie wszystko na "nogach" plan musi być dopieszczony.
Do budowy użyję materiałów firmy Weinert, za to rozjazdy będą zrobine z "półproduktów" Weinert-a (same podkłady)
szyny będą ręcznie obrabiane, a ściągi iglicowe wyrzeźbione z elementów mosiężnych, aby jak najwierniej odzwierciedlały orginał.
W wątku Piko wersja 2.0 na końcowych stronch, jest postęp z prac nad "Anglikiem", które będę kontynuował w tym wątku.
Oprócz Anglika, będą jeszcze dwa rozjazdy zwyczajne;)
Dla przypomnienia, lub jak ktoś jeszcze nie zaglądał tam:
20250525_145127.jpg
A tu po testach, rozjazd przeszedł "odbiór" pozytywnie:)
20250504_123003.jpg 20250504_123012.jpg

Do samego planowania makiety, wykorzystam stronę Geopoz, która jest bardzo precyzyjna i pomocna, szkoda tylko że nie można ustawić skali 1:87 :).
Screenshot_20250719_204932_Chrome.jpg
Sama szerokość będzie mniej więcej taka, jak jest zaznaczone na screenie, niestety zbiorniki będą w formie fototapety, na jakiś kompromis muszę iść.
Długość jaką będę miał do wykorzystania, to około 360cm, więc do wprowadzenia max 6 wagonów na bazę, będę mógł sobie pozwolić, aczkolwiek przy zabawie w Inglenook, wystarczy 5 wagonów do formowania.
W obecnej sytuacji, muszę planować na zasadzie przymiarek itp, (komputer dokonał żywota:))
Układ torów będzie wyglądał mniej więcej tak:
20250711_173815.jpg
Kompromisy które będę prawdopodobnie musiał zastosować, to likwidacja toru głównego, który biegnie po lewej stronie.
Zmniejszyć odległość między dwoma rozjazdami, dodam że żeberko trochę wydłużyłem, abym mógł zaparkować inną lokomotywą, w orginale nie zmieściła by się.
Kilka fotek aby zobrazować plan:
20250711_173546.jpg 20250711_175233.jpg 20250711_173937.jpg 20250711_173449.jpg 20250711_174610.jpg

Z ciekawostek lokomotywa to ta sama, na której właśnie kolega jeździł, SM42-2185 wątek o przemalowaniu również jest na forum:
https://forum.modelarstwo.info/threads/malowanie-sm42-cargounit.61662/page-6
W planie mam również zamiar, zastosować ruchomą bramę, inaczej być nie może:giggle:

Narazie to tyle;)
CDN.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#3
Składanie rozjazdów ruszyło, dziś jeden prawie skończony.
Dokonałem również modyfikacji w "Angliku" zamontowałem orginalne kierownice(Weinert-a)w środku, postanowiłem zrezygnować z moich wypocin:)
Dla przypomnienia
20250421_113010.jpg

Za dużo jeszcze pracy w nich było by, zrobić imitacje śrub, i to nie małej ilości, to nie na moje nerwy.
Po zamontowaniu od Weinert-a:
20250728_183546.jpg

Wolę poświęcić ten czas na inne prace, bardziej przydatne;)
Choć przyznam, że dopasowanie kierownic trochę czasu pochłonęło, te odlane z mosiądzu wymagają obróbki, dość znacznej.

A tak wygląda dzisiejszy postęp, nad rozjazdem zwyczajnym:
20250728_183936.jpg

20250728_183254.jpg

Narazie, to było by na tyle;)
 
OP
OP
P

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#4
Mam pytanie odnośnie, długości szyn skrzydełkowych.
Czy istnieje norma, która określa jaka powinna być jej długość za Ostrzem?
Zrobiłem dwie przymiarki, i sam nie wiem która jest prawidłowa, niby taki detal a w głowie ryje:)
20250802_104824.jpg

Dziś postanowiłem że zmodyfikuje iglice(stopki), ponieważ orginalne Weinert-a po szlifowaniu są zbyt cienkie, około 1mm, więc jest to dość za mało aby zamontować łączniki do stopki, na dodatek nie wygląda to zbyt naturalnie.
Plusy:
1. Lepszy/stabilniejszy "chwyt"
2. Wizualnie będzie jak w orginale
3. "Łączniki iglic" będą miały lepszy detal
Minus:
Dużo roboty:)
Do modyfikacji wykorzystam, listki z mosiądzu 1,5mm x 0,4mm na szczęście są dostępne takie wymiary.
Mniej więcej, chciałbym osiągnąć taki efekt, tylko z ładniejszym detalem;)
abendstern-thomas-doube-slip-construction-large.jpg

Chciałbym również dodać "kliny", zaznaczone na zdjęciu, przy okazji jak się to nazywa fachowo?
20250330_101005.jpg

Dziś również zrobiłem mały przegląd w "złomie" modelarskim i znalazłem stare łubki do szyn Piko,
Postanowiłem je porównać z Weinert-em i dostałem szoku, jakie to olbrzymy:)
20250802_110259.jpg

20250802_120302.jpg

A teraz wracam do:mamdola: nad rozjazdem.
Cdn.
 

kareks

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
ŁKMK
Reakcje
327 10 2
#5
Sprawdź po montażu czy ten rozjazd pokonują wagony i lokomotywy z kołami w normie NEM , na 99% nie ma problemu z kołami RP25 ale z niektórymi w normie NEM może być problem. Pisze z własnego doświadczenia z Anglikiem Weinerta. Powodzenia.
 
OP
OP
P

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#6
Już był testowany, a raczej mordowany;)
Co prawda w "surowym" stanie.
SM42, i Cysterny Piko/Roco jeżdżą bezbłędnie, pytanie jak beczki np Brawy będą się spisywały:niepewny:
Jedyne z czym miałem mały problem na początku, to kierownice w środku rozjazdu, odpowiednia obróbka, jak w oryginale(realu) i jest miodzio.
Faktyczne na zagranicznych forach jest wzmianka o kołach RP25/NEM(y)
https://www.h0-modellbahnforum.de/t...bau-raquo-mein-Gleis-laquo-14.html#msg3770206
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#8
Zabacz ST44 od Roco i Piko te są najbardziej kapryśne
Rozumiem, ale na tej bocznicy Lotosu jeżdżą tylko lokomotywy manewrowe jak SM42, SM42 6Dg.
Choć kiedyś BR 285 zawitała tam;)
Screenshot_20250725_201328_YouTube.jpg

W planach mam przemalować, oczywiście jak się pojawi 6Dg, na barwy Cargounit.
Taki mały spoiler;)
Choć 6Dg czasem pojawia sie tu w malowaniu Lotos-u, to Cargounit jest nr1 dla mnie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.464 68 5
#9
Jeśli pochylasz się nad detalami torów tak bardzo i tak Ci zostanie przy reszcie makiety, to będzie sztos.
Ale będzie trzeba długo czekać na efekty :) Myślę, że będzie warto :)

Działaj i pokazuj :) :cool::kawa:
 
OP
OP
P

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#10
Szczerze przyznam, potrwa to trochę:)
Codzienne stawianie sobie poprzeczki wyżej, trochę i mnie przeraża.
Mój główny problem polega na tym, czy to zawodowo czy w domu, że zawszę można zrobić coś lepiej i im dłużej się przyglądam danej sprawie, tym jest gorzej:)
(To się chyba leczy:niepewny::))
Także, pozostaje być cierpliwym @Kris;)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
630 1 1
#12
Dziś mogę powiedzieć, że rozjazdy prawie gotowe w 80%.
Pozostało wyrzeźbić ściągi i obrobić iglice, jeśli chodzi o przejezdność to jest znakomita:giggle:
Fotki dodam, jak zostanie naprawiony błąd;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 26

Podobne wątki