• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Semafory

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#1
Witam. Taki krótki temat, być może jest już gdzieś ale ja nie bardzo potrafię poruszać się po tutejszych zasobach.
Na zupełnie prymitywnym rysunku, pokazałem rozmieszczenie semaforów jakie zamierzam zamontować na module, czy układ ten jest prawidłowy ??
Oczekuję odpowiedzi zwięzłej i nie chcąc zaśmiecać forum , poproszę moderatora o usunięcie tego wpisu.
Pozdrawiam
semafory.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 513 30
#2
Zwięźle, to nie da się stwierdzić, czy ten układ jest poprawny na podstawie takiego wycinka, bez znajomości całego układu torowego stacji. Ale dwa błędy już widzę: 1) dwa semafory nie mają komory światła białego (Sz + ew. sygnał manewrowy), co jest normą w semaforach (poza półsamoczynnymi semaforami odstępowymi), 2) tarcza manewrowa tuż za rozjazdem nie bardzo ma sens.
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#3
Dzięki za odpowiedz.
Czyli ...lipa:( OK, to może tak.
Moduł ma dł.2 m z hakiem , służył będzie jako ekspozytor, choć tory są zasilane i przejezdne a zwrotnice działają.
Wiadomo, że wszystko to fikcja, ale ja zakładam, że .... tor 1 i 3 , są torami ,,przelotowymi ,, (od strony nastawni, żółta).
Natomiast tor 2 i 4 , te spięte zwrotnicami , to tory przystacyjne, coś jak głowica??? , peron znajdował by się( tu niewidoczny ) od strony toru 4 . Dalszej części nie będzie, trochę to zazielenię , oświetlę , ma to ładnie wyglądać w nocy. A może , zmiana położenia tych semaforów będzie miała większy sens ??
Pzd.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 513 30
#4
Zaraz, bo nie bardzo rozumiem. Może kolega @Bipa966 nanieść numery torów i zaznaczyć, gdzie ten peron ma być? Zwracam uwagę, że tory główne zasadnicze ("przelotowe" - przedłużenie torów szlakowych) powinny mieć numery 1 i 2, natomiast dalsze tory od strony toru 1 powinny mieć kolejne numery nieparzyste, a kolejne od strony toru 2 - numery parzyste.
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#5
dzięki za odzew.
[QUOTE..... tory główne zasadnicze ("przelotowe" - przedłużenie torów szlakowych) powinny mieć numery 1 i 2, natomiast dalsze tory od strony toru 1 powinny mieć kolejne numery nieparzyste, a kolejne od strony toru 2 - numery parzyste.[/QUOTE]
Tak chyba zaleca instrukcja R1 ?:) I to jest jak najbardziej prawidłowe i zrozumiałe.
Tak jak napisałem powyżej, układ torowy na moim module jest fikcją i zastanawiam się jak rozmieścić semafory w konfiguracji istniejących, położonych już torów.
Czy zrobić coś na wzór torów pozastacyjnych, czy cos na wzór torów odstawczych , jakiejś grupy osobowej czy towarowej ? Jak podświetlić, w miarę realistycznie makietę semaforami , ażeby miało to ręce i nogi.
Zaproponowane przeze mnie ustawienie semaforów , można dowolnie zmienić, ta czy tamta strona nie ma znaczenia, to było tylko na początek :) Po prostu chce postawić tą kolorową sygnalizację :)
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.526 34 1
#7
Helouł :) Tarcze manewrowe mają na celu określenie czy jazda manewrowa może się odbywać za tarczę czy tylko do niej i czy jest dozwolona czy nie. Tak więc ustawienie ich tak, jak na rysunku jest nieprawidłowe zwłaszcza przy torze 2. Przy torze 4 mogłoby to mieć sens ale trzeba by dostawić drugą tarczę przed rozjazd. Najlepiej jest sobie wyobrazić po co taki układ miałby być stworzony? Jakie manewry byłyby planowane? Mogłoby to być na przykład umożliwienie odczepienia od składu ambulansu pocztowego i odstawienie go na tor przy budynku poczty lub coś podobnego. Wtedy semafor przy torze 2 trzeba albo ustawić przed rozjazdem albo znacznie dalej w lewo niż jest w tej chwili. Można też semafory przy torach 2 i 4 postawić przed rozjazdami, a tarcze manewrowe przestawić przed rozjazdy po lewej stronie, aby osłaniały wjazd manewrujących składów na stację. Taki układ, jaki jest w tej chwili jest błędny i chyba nawet nasz Nauczyciel nie znajdzie dla niego uzasadnienia. Czyli podsumowując: Najpierw trzeba sobie wyobrazić regulamin techniczny stacji, a konkretnie tę część, która traktuje o ruchu pociągów na niej. A później dopasować do tego urządzenia srk :)
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#8
Witam.
Bardzo dziękuję kolegom za porady, szczególnie kol. @bstok70 naprowadził mnie na właściwe tory :)
Uparłem się z tymi semaforami, bo ładnie to wygląda w dzień, a w nocy szczególnie jak podświetli się stojące składy.
Dla mnie nie ma znaczenia , co za wycinek czy fragment stacji jest zobrazowany na tym module, tylko jak kiedyś zechcę się pochwalić :ROFL: moją pracą, to żeby forum nie zabiło mnie śmiechem za kalectwo jakie odstawiłem ;)
Chodzi, jak raz jeszcze podkreślam o prawidłowość ustawienia tych elementów w prawidłowej konfiguracji.
Kolejne podejście, nie wiem czy zrozumiałem dobrze.... ale takie cos zmajstrowałem.
semafII.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 513 30
#10
No nie całkiem. Na górze faktycznie semafory powinny mieć białe światło. Ale na dole było dobrze na ostatnim rysunku kolegi @Bipa966. Tam powinny być cztery sygnalizatory: albo dwie Tm i dwa semafory (jeżeli to też są tory główne dodatkowe - jazdy pociągowe), albo same Tm (jeżeli to są tory boczne - tylko manewry), ale przejazd przez zwrotnice powinien być osłonięty ze wszystkich czterech kierunków.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 513 30
#12
Dalej źle. Na torze drugim od dołu prawa Tm musi być po prawej stronie toru patrząc w kierunku jazdy (jak na dolnym torze) - tak, jak semafory na rysunku kolegi @Bipa966. Tm zawsze muszą być po prawej stronie toru (lub nad torem), od tego nie ma wyjątków (w przeciwieństwie do semaforów, które czasem są po lewej).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 513 30
#15
zawsze są jakieś wyjątki, co pociesza MiKoli
A dlaczego miałoby to pocieszać MiKoli? Nie miałem świadomości, że taki wyjątek istnieje. Przepisy: Ie-1 (E 1) nie przewidują takiej możliwości, a wskaźnik W 15 stosuje się wyłącznie do semaforów, sygnalizatorów powtarzających i do tarcz ostrzegawczych.

Ie-1, § 16. Wskaźniki, ustęp 15
14) Wskaźnik W 15 „Wskaźnik zmiany lokalizacji” oznacza, że semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza nie są umieszczone w miejscu, w którym powinny się znajdować, pomimo to odnoszą się do toru, przy którym stoi wskaźnik:
Kwadratowa biała tablica z czarnym trójkątem zwróconym ostrzem w kierunku semafora, sygnalizatora powtarzającego lub tarczy ostrzegawczej (trójkąt równoramienny, którego podstawą jest bok kwadratu, a wierzchołek skierowany do sygnalizatora leży na środku przeciwległego boku)
Wskaźnik W 15 ustawia się w tym miejscu, w którym powinny być ustawione: semafor, sygnalizator powtarzający lub tarcza ostrzegawcza;


Jak widać, nie ma tu mowy o tarczy manewrowej, z czego można wnioskować, że inne umieszczenie tarczy manewrowej nie jest możliwe. Jednak w Ie4, § 18. ustęp 4. znalazłem taki zapis:

Tarcze manewrowe należy ustawiać z prawej strony toru, do którego się odnoszą (rys. 2.20 i 2.21). W wyjątkowych przypadkach, za zgodą Dyrektora Biura Automatyki i Telekomunikacji Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dopuszcza się ustawienie tarczy manewrowej po lewej stronie toru.

Tak więc ustawienie Tm po lewej stronie jest formalnie możliwe. Przyznam, że nie pamiętałem takiej zasady, zawsze żyłem w przekonaniu, że nie ma tu wyjątków. Człowiek uczy się całe życie, a być może zapis ten wprowadzono dopiero niedawno? Nie wiem, ale dziękuję koledze @bstok70, bo jego wpis skłonił mnie do przejrzenia przepisów, dzięki czemu znalazłem wspomniany zapis.
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#16
:rolleyes: a miało być tak kolorowo .
OK. Przychylał bym się bardziej w stronę koncepcji kol. @Andrzej Harassek
[QUOTE Na górze faktycznie semafory powinny mieć białe światło. Ale na dole było dobrze na ostatnim rysunku kolegi @Bipa966. Tam powinny być cztery sygnalizatory: albo dwie Tm i dwa semafory (jeżeli to też są tory główne dodatkowe - jazdy pociągowe), [/QUOTE]
i poszedł bym w tym kierunku, bo mi się podoba jak w nocy świeci :)
Ale ... te dolne, spięte zwrotnicą tory, to w jakim układzie maja mieć postawione TM i semafory (4 komorowe ?) .
Jesteśmy już blisko (y)
I pytanie techniczne. Jak oceniacie modele semaforów ze sklepu w Rybniku, wiem że p. Kluba to ma wypas formę :) , ale jak z nim rozmawiałem to mnie pocieszył, że w grudniu może coś mi podesłać :)
I cena także, odgrywa tu niebagatelna rolę .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.522 513 30
#17
Żeby nie ciągnąć dyskusji wrzucam dwa obrazki, zrobione na podstawie rysunków kolegi @Bipa966. W pierwszej wersji wszystkie tory są główne, przeznaczone do jazd pociągowych i manewrowych. W drugiej wersji dolne dwa tory są boczne, wyłącznie dla manewrów. Tarcze manewrowe mogą być wysokie lub niskie (karzełkowe).

Wersja 1:

semafory 1.png


Wersja 2:

semafory 2.jpg
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#18
Ji łoto panie @Andrzej Harassek chodziło ! Krótko i zwięzłowato !!!!! Mogło tak być od początku :p
Koncepcja jest, kasę w kieszeni przeliczyć, chęci do roboty gdzieś kupić i jazda !
Bardzo dziękuję wszystkim za poświęcony czas i rady.
Pozostaje jeszcze pytanie odnośnie samych semaforów , ma ktoś takie? Można brać śmiało ?
Pzdr.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.526 34 1
#19
A dlaczego miałoby to pocieszać MiKoli? .
Chodziło mi o to, że my Mikole (może akurat nie w tym przypadku) poprzez patrzenie na Świat MiłościąKolejową czasem zauważamy nietypowe rzeczy i przenosimy na makiety. Wtedy Nauczyciele się denerwują, że budujemy coś, co nie za bardzo jest zgodne z przepisami albo jest spotykane wyjątkowo. Wtedy jedynym pocieszeniem dla MiKoli jest to, że tak może być w rzeczywistości :)
@Bipa966 Jeśli mogę coś doradzić, to zrób wszystko na skrzynce z pełną elektryką, z nogami, z gniazdami i wyjściami elektrycznymi dla wszystkich urządzeń srk. To na wypadek, gdybyś pewnego dnia chciał to rozbudować ale i także w sytuacji gdybyś chciał to kiedyś sprzedać aby inni rozbudowali.
 
OP
OP
Bipa966

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
#20
Bardzo dziękuje za wszystkie uwagi! :)
proszę mi powiedzieć jeszcze , jakie odległości zastosować , chcąc postawić semafor, chodzi mi o wymiar od.... osi?? zwrotnicy ?
Panie @Andrzej Harassek ... gdyby nie udało mi się zakupić 4 komorowych semaforów, bo różnie z tym bywa, czy można ?? postawić tam semafor 3 komorowy ?? mówię o torach,, wyjazdowych,,.
U pana Kluby, ponad 2 setki taki poczwórny stoi, a więc wydatek na same semafory przeraża :oops:
Kol. @bstok70 , nie sądzę, iż mój modół ktokolwiek zechciał by w przyszłości zakupic, chociażby ze względy na rozmiary jak i jakość wykonania:)
Nie twierdzę, że odstawiam chałę, ale daleko mi do @daniel loko :)
Ale staram się bardzo trzymać formę!
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 19
Planuję 18
Planuję 11
Planuję 6

Podobne wątki