Warto by było się zastanowić nad faktem, ile się ma klawiszy na FREDzie lub ROCO Multimausie, to by się szybko doszło do wniosku, że na gwizdki konduktora, zapowiedzi stacyjne itp. (wypadki, kaczki…) nie ma miejsca przy pojedynczym mapowaniem klawiszy.
Ja nie jestem zwolennikiem kombinowania różnych klawiszy funkcyjnych aby wywołać żądaną funkcje, tylko preferuje system: Jeden klawisz, jedna funkcja. Ostatnie podane streszczenie – Karol , dziękuję za tłumaczenie – podało tylko, jakie funkcje są możliwe z dekoderem ESU Loksound 4.0. Niniejsza tabelka przedstawia oprogramowanie/mapowanie fabryczne, z jakim planuję wypuścić płytkę i dekodery. Niektóre funkcje po prostu połączyłem ze sobą, bo nie widzę sensu, aby je rozdzielać.
F0 Światła wł/wył
F1 Dźwięk wł/wył
F2 Syrena wysokotonowa (ze względu na controler Prodigy Advance 2)
F3 Oświetlenie końca składu
F4 Jazda Manewrowa wł/wył + światła manewrowe
F5 Syrena niskotonowa
F6 Światła długie / krótkie
F7 Jazda luzem wł/wył+ dźwięk rozprzęganie
F8 stukot kół na łączeniach szyn
F9 luzowanie hamulca
F10 Jazda po torze niewłaściwym
F11 Oświetlenie kabiny
F12 sygnał konduktora (gwizdek)
F13 Światła Alarmowe
F14 piasecznica
F15 Kombinacja Syreny wysoko in nisko tonowej
F16 Sprężarka
F17 Sprężarka pomocnicza
F18 dźwięk tarcia kół na łukach
F19 wydmuch sprężonego powietrza
Przykład. Skład wjeżdża do stacji końcowej i się zatrzymuję. Naciskamy F7, i słychać jak lokomotywa jest rozprzęgana od składu. Naciskając F4, włączamy światła manewrowe, i oblatujemy skład. Przy ruszaniu nie słychać wyjących wentylatorów oporników rozruchowych, bo przy rozprzęganiu logika przełączyła lokomotywę na jazdę luzem. Lokomotywa oblatuję sobie skład, powoli, bo przez włączenie świateł manewrowych, logika przełączyła lokomotywę na stan manewrowy, dozwalając tylko ½ Vmax na każdym stopniu nastawnika. Jak lokomotywa dojedzie do drugiego końca składu, i jest sprzęgana z składem naciskamy ponowie F7 i słyszymy odpowiedni dźwięk metaliczny sprzęgów. Naciskamy F4 i przełączamy światła manewrowe na 3 białe. Jak skład wyrusza z stacji, kontrolerem można znowu osiągnąć Vmax, bo logika przełączyła lokomotywę z jazdy manewrowej na jazdę normalną i słyszymy głośne wycie wentylatorów przy ruszaniu, bo logika przełączyła lokomotywę z jazdy luzem, na jazdę z bruttem.
Mapowanie opracowałem pod względem, że na FREDzie jest tylko 9 klawiszy, i wybrałem takie funkcje, które są potrzebne do ruchu imprezowego na modułach. Reszta funkcji jest dostosowana do mulitmausa.
Zapowiedzi stacyjne, oświetlenie pulpitu i błyski pantografów nie są fabrycznie mapowane, bo te dwa ostatnie to są funkcje, które dopiero będą potrzebne, jak ktoś sobie ten model ku temu przerobi. Aby nie było potrzeby dłubać w elektronice, punkty lutownicze są na płytce i mogą być mapowane na każdy klawisz funkcyjny.
F? Oświetlenie pulpitu wł/wył
F? zapowiedź stacyjna 1
F? zapowiedź stacyjna 2
F? Sekwencja błysków pantografu nad kabiną A wł/wył
F? Sekwencja błysków pantografu nad kabiną B wł/wył
Oczywiście sobie zdaje z tego sprawę, że zaraz się znajdzie 10 ludzi, co będą chcieli 20 różnych konfiguracji innych od tej podanej przeze mnie. Nie ma problemu.
Albo sobie to zrobicie za free własnym programatorem, albo Elvis może indywidualnie oprogramować każdą dowolną kombinacie klawiszy funkcyjnych, jaką chcecie – oczywiście not for free.
Więc jak widać, ta cała dyskusja o tych zapowiedziach stacyjnych była kompletnie daremna…