• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SBL - sygnalizacja

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#21
Pytam przez ciekawość, bo jeszcze nie bawiłem się gbbkolejką.
Informacja zwrotna w GbbKolejce nie jest wykorzystywana do oznaczania zajętości odcinków tylko do wykrywania dojazdu loka do kolejnego bloku. Więc wystarczy impuls. I tak jest wykorzystywany tylko pierwszy a kolejne ignorowane.
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#22
Koledzy - aby nie było niedomówień ;)
To jest bardziej skierowane do Modularzy.
Możliwość wykorzystania przez komputer czy załączenia modułów LENZ jest dodatkiem.
Do samego wykrywania są moduliki dostępne w sieci za 10-12-14$.

SBL003 ma wyręczać operatora w sterowaniu sygnalizatorami.
Poza wjazdowymi i wyjazdowymi.
Jak ktoś odpowiednio je wykorzysta i przystosuje stacje - może i tę sygnalizację zautomatyzować (opisy w swoim czasie ;) ) pozostawiając oczywiście sobie decyzję o zezwoleniu wyjazdu na szlak czy wjazdu na stacje.

Cena - nie będzie zawrotna - rozsądna będzie...
Póki co - zainteresowanie jest tylko ze strony Lobby.
Jak tak pozostanie - pozostaną tylko w wąskim kręgu.
Jak projekt BOX'ów, Boosterów N-ormy czy FRED'i.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#23
SBL003 ma wyręczać operatora w sterowaniu sygnalizatorami.
To trzeba podkreślić!

Podstawowy sposób działania pomysłu jest taki:

operator -> lokomotywa -> układy -> sygnalizatory

A nie taki, jak niektórzy by chcieli:

operator -> sygnalizatory -> układ -> lokomotywa.

ani:

operator -> układ -> sygnalizatory i lokomotywa

:D
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#24
gbbsoft napisał(a):
SBL003 ma wyręczać operatora w sterowaniu sygnalizatorami.
To trzeba podkreślić!
To chyba naturalne, aby sygnalizatory samoczynnej blokady liniowej działały samoczynnie, bo jeżeli byłyby obsługiwane, to trudno mówić wtedy o samoczynnej SBL. :D


gbbsoft napisał(a):
Podstawowy sposób działania pomysłu jest taki:

operator -> lokomotywa -> układy -> sygnalizatory
Czyli jak na prawdziwej kolei.


gbbsoft napisał(a):
...
operator -> układ -> sygnalizatory i lokomotywa
A tak działają moduły LENZa BM2 i BM3. Tyle, że za pomocą kilku BM3 to można zestawić jedynie dwustawną SBL, a martinezo jak widzę za pomocą swoich SBL003 będzie mógł zestawiać trzystawną SBL. :D
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#27
Temat widzę jest "średnio" rozwojowy
Czy mimo to będziesz go rozwijał? :?:

PS.
Przydałby się obrazek w trochę większej rozdzielczości, takiej jaka była na poczatku tego wątku, aby było dobrze widać, w których miejscach znajdują się przerwy izolacyjne. ;)
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#28
Na tych nie ma przerw - te są poglądowe.
Izolacje są w linii semaforów.


http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012211
http://www.forum.martel.pl/download.php?id=10012210

Czy będę ?
Nie wiem ale zabrnąwszy już "za daleko".
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#29
Tak ma być na szlaku jednotorowym.
SBL będzie "wiedział" o kierunku składu na podstawie ustawień semaforów wyjazdowych.
Te jako jedyne ustawia/dopuszcza (częściowo bo SBL na wyjazdowych też trzyma nadrzędną łapę przy zajętym szlaku) zawiadujący stacją.
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#31
szelmek napisał(a):
Czy lobby pracuje nad normą połączeń międzymodułowych dla sygnałów sbl?
Jak tylko spłyną wszystkie ewentualne wnioski/potrzeby.
Układ już jest - tak wykrywający jak i wykonawczy.
Jedynie co pozostało to ew. dodatki do sprzęgania.
Chodzi krótko mówiąc o elastyczność i pełną uniwersalność.
Od tego zależy co będzie na złączach i na jakich.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#32
martinezo pisze:
Izolacje są w linii semaforów
Błąd. Jeśli izolacja ma współpracować z układami sterującymi semaforem (wygaszać mijany semafor) to powinna być umieszczona min. 15 m (około 17 cm w H0) za semaforem, który będzie przez nią wygaszany.
Chodzi o to, by maszynista pociągu, który np. na parowozie jest w pewnej odległości od pierwszej osi parowozu, nie widział zmiany sygnału na "stój", wywołanej najechaniem pierwszej osi parowozu na złącze izolowane.
Z powyższego wynika, że semafory sbl w kierunku wzrostu kilometrowania i w przeciwnym będą w stosunku do siebie przesunięte o min. 30 m (około 34 cm w H0).
martinezo pisze:
SBL będzie "wiedział" o kierunku składu na podstawie ustawień semaforów wyjazdowych.
SBL wie o kierunku jazdy pociągu na podstawie włączonego kierunku blokady, który jest wynikiem porozumienia dyż. ruchu sąsiednich posterunków ruchu, a nie na podstawie ustawienia semaforów wyjazdowych, gdyż te w położeniu zasadniczym, na obydwu sąsiednich posterunkach ruchu, wskazują sygnał S1 "stój".
To tak w ogólności.
Pozdrawiam
 
OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#36
Tak wygląda w rozwinięciu układ na szlaku jednotorowym.
Sygnały na wjazdowym i wyjazdowym "pod prąd" są automatyczne S1
Status S1 i S2 na w/w w kierunku "z prądem" ustawiają kierownicy oby stacji.

Dłubę przy ustawianiu "kierunku" szlaku.

pomyłka...
muszę poprawić malunek :devil:
 

KKL

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#38
Czy na ww. malunku nie przydałaby się jeszcze jakaś linia (lub linie) sterująca "KIERUNEK", która ustawiałaby dla wszystkich podłączonych do niej modułów SBL003 kierunek włączenia blokady, i która byłaby dostępna na obu końcach szlaku, czyli na obu przylegających posterunkach/stacjach? :|

Np. jak w takim projekcie: Automatic Block Signaling (by Rich Weyand, with Bill Pistello & Bill Reid)

Dla ułatwienia w załączeniu kopia schematu z ww. strony. :D
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#39
Stan semaforów sbl w przypadku poszczególnych kierunków ruchu powinien wyglądać, jak na poniższych rysunkach.
Na ostatnim semaforze sbl powinien być dodany wskaźnik W18.
Ostatni semafor sbl (oznaczony wskaźnikiem W18) jako pełniący rolę tarczy ostrzegawczej do semafora wjazdowego zawsze będzie oświetlony, bez względu na załączony kierunek blokady.
Zatem, jeśli jest włączony nieparzysty kierunek blokady (pociąg jedzie z lewej strony do prawej), semafory sbl kierunku parzystego są ciemne, z wyjątkiem ostatniego semafora przed semaforem wjazdowym, który będzie podawał sygnał S5 (pełni rolę tarczy ostrzegawczej do semafora wjazdowego). Analogicznie dla kierunku przeciwnego.
Jak pisałem wcześniej, w stanie zasadniczym semafory stacyjne podają sygnał S1. Na poniższych rysunkach jest sytuacja, że dla jadącego pociągu jest przygotowany wjazd i semafor wjazdowy podaje sygnał zezwalający (niekoniecznie musi to być sygnał S2 - może to być dowolny sygnał zezwalający [z wyjątkiem sygnału Sz] jaki można wyświetlić na konkretnym semaforze wjazdowym, a będzie on zawsze poprzedzony odpowiednim sygnałem na ostatnim semaforze sbl).
Równocześnie jest podany sygnał zezwalający na semaforze wyjazdowym dla kolejnego pociągu w kierunku włączonej blokady.
Rysując takie schematy należy te wszystkie sytuacje opisywać i rysować tak, jak tego wymaga opis i rysunek zmienionych stanów urządzeń srk.
Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
martinezo

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#40
KKL - tylko tego mi brakuje - wieczorem jak się da - "namaluje".
To będzie zbliżone do tego co pokazałeś.

Paweł - czyli zabrakło mi dopisania oznaczeń W18 przy semaforach przed wjazdowymi :oops:

Semafory wyjazdowe i wjazdowe są sterowane przez moduły a wyzwalane przez kierownika stacji manualnie.

Pytanie:
Czy semafor wyjazdowy ma pokazywać S5 w sytuacji gdy pierwszy SBL ma S1 ?
Bo tak jest w tej chwili.
 

Podobne wątki