• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 REDUKCYJNY MODEL SEMAFORA PKP (od podstaw 1/87)

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#23
Gwoli wyjaśnienia szczególnie dla Michała. Na tabliczkach na semaforach po za literą umieszcza się tylko 1/2, 2 lub ... nic. Pozostałe indeksy prędkościowe umieszcza się na planie schematycznym urządzeń srk i w kartach przebiegów lub w tablicach zależności. Semafory wykonane super(y).
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.752 15 0
#24
Czapki z głów.
Niesamowita precyzja i dokładnie pokazane, jak wszystko budowałeś od podstaw.
Szacun.
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
894 0 0
#25
Czapki z głów.
Niesamowita precyzja i dokładnie pokazane, jak wszystko budowałeś od podstaw.
Szacun.
Bardzo dziękuję. Nie mam żadnych problemów z dzieleniem się wiedzą. Nie jest to także żadna wiedza tajemna . Dlatego staram się podczas budowy robić zdjęcia , chociaż jest to czasami nie wygodne . Nie jestem Alfą i Omega to co wiem z miłą chęcią pomogę i podpowiem każdemu. Może co nie którzy koledzy skorzystają i spróbują podłubać samamemu . W końcu forum jest też między innymi do dzielenia się informacjami i technikami modelarskimi .
Pozdrawiam serdecznie
 

Maxxc

Użytkownik
Donator forum
Reakcje
120 0 0
#26
Dzień dobry,

Na tabliczkach na semaforach po za literą umieszcza się tylko 1/2, 2 lub ... nic.
Aktualna instrukcja Ie-4 (dostępna na stronie PKP PLK: https://www.plk-sa.pl/klienci-i-kon...ii-kolejowych-sa/automatyka-i-telekomunikacja) kwestię tabliczki na semaforze przedstawia w następujący sposób:
"
§ 8. Oznaczanie sygnalizatorów przytorowych
1. Semafory na posterunkach ruchu należy oznaczać kolejnymi dużymi literami alfabetu
(bez konieczności oznaczania prędkości) zgodnie z kierunkiem kilometrowania linii od
strony lewej do prawej patrząc w kierunku sygnalizowanej jazdy
"

Z poważaniem,
Maxxc
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#27
Semafory na posterunkach ruchu należy oznaczać kolejnymi dużymi literami alfabetu
(bez konieczności oznaczania prędkości)
Kluczowe słowa to "bez konieczności", co należy interpretować, że nie ma obowiązku, ale nie ma też zakazu. Natomiast gdy mimo to stosuje się oznaczenia prędkości, to należy używać tylko oznaczeń "1", "1/2" lub "2" i o tym pisał kolega @Tomek K. "1" oznacza największą dopuszczalną prędkość (i chyba prędkość 100 km/h), a "2" oznacza prędkość zmniejszoną. Nie stosuje się dalszych liczb, jak 3 czy 4, niezależnie od tego, do jakiej wielkości jest prędkość zmniejszona.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.530 34 1
#28
Kluczowe słowa to "bez konieczności", co należy interpretować, że nie ma obowiązku, ale nie ma też zakazu. Natomiast gdy mimo to stosuje się oznaczenia prędkości, to należy używać tylko oznaczeń "1", "1/2" lub "2" i o tym pisał kolega @Tomek K. "1" oznacza największą dopuszczalną prędkość (i chyba prędkość 100 km/h), a "2" oznacza prędkość zmniejszoną. Nie stosuje się dalszych liczb, jak 3 czy 4, niezależnie od tego, do jakiej wielkości jest prędkość zmniejszona.
Ale mamy świadomość, że jednak zdarzają się semafory (choćby te oryginały, które zostały tak pięknie zredukowane), na których najpewniej nadgorliwie umieszczono różne cyfry 1-max, 2-40km/godz, 3-100km/godz. i 4-60km/godz? Mamy więc problem. Czy zrezygnować z wydruku 1/2/4 aby było zgodnie z przepisami, czy zostawić jak jest w oryginale? :)
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
894 0 0
#29
Koledzy nie znam się na przepisach i instrukcjach PKP. Powiem szczerze że jestem teraz trochę skołowany . Buduje modele miedzy innymi na podstawie tego co widzę.
Na orginale jest A1/2/4 i tak samo B1/2/4 . Czy możecie mi powiedzieć krótko czy zastosowana tabliczka A1/2 jest czy nie jest błędna? Czy mam podmienić bo zdjecie pokazuje że jest błędna.Wspomnę tylko ze to jest Wschodnia głowica podejścia do stacji Poznań Główny
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.530 34 1
#30
Koledzy nie znam się na przepisach i instrukcjach PKP. Powiem szczerze że jestem teraz trochę skołowany . Buduje modele miedzy innymi na podstawie tego co widzę.
Na orginale jest A1/2/4 i tak samo B1/2/4 . Czy możecie mi powiedzieć krótko czy zastosowana tabliczka A1/2 jest czy nie jest błędna? Czy mam podmienić bo zdjecie pokazuje że jest błędna.Wspomnę tylko ze to jest Wschodnia głowica podejścia do stacji Poznań Główny
Chyba nie ma szans i trzeba zredukować 1:1 ;). Ale na pocieszenie dodam, że w kilku miejscach na sieci kolejowej widywałem takie opisy semaforów w terenie. Nauczyciele podali nam przepisy dla naszej wiedzy. Myślę też, że mieliby dużo więcej włosów na głowie gdyby nie twórczość lokalnych inżynierów. Ale z drugiej strony fajnie jest, że dzięki tym odstępstwom od przepisów i dyskusji z tym związanej możemy lepiej poznawać naszą kolej. Ja jestem za odwzorowaniem 1:1.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#31
Powiem szczerze że jestem teraz trochę skołowany .
Zupełnie niepotrzebnie. Kolega @Redukcyjny buduje wspaniałe modele, na widok których opada nam wszystko, nie tylko szczęki. Skoro w oryginale tak jest, to i w modelu powinno być tak samo, niezależnie od tego, czy jest to w 100% zgodne z zasadami, czy nie. Wielokrotnie już o tym była dyskusja na forum, przede wszystkim w odniesieniu do modeli taboru, ale ma to zastosowanie do wszelkich modeli. Jeżeli odwzorowuje się jakiś konkretny obiekt, to powinien on być odwzorowany maksymalnie wiernie, na ile to tylko możliwe (i na ile pozwalają umiejętności autora ;)). Trochę inną sprawą jest budowa makiet, gdzie siłą rzeczy odwzorowanie nigdy nie jest w pełni wierne i w 100% zgodne z oryginałem - zwłaszcza, gdy buduje się makietę układu (np. stacji) fikcyjnego, a nie konkretnej, rzeczywistej stacji. W takim wypadku, moim zdaniem, należałoby robić wszystko tak, jak to powinno wyglądać zgodnie z wszelkimi zasadami. Ale znowu z zastrzeżeniem: jeżeli na takiej fikcyjnej makiecie chce się umieścić model jakiegoś rzeczywistego obiektu, wykonanego w realu z odstępstwami od przyjętych zasad i chce się taką niezgodność oddać na makiecie, to ja dopuszczam takie rozwiązanie pod warunkiem wykazania (np. zdjęciami), że taki nieprawidłowy obiekt istnieje lub istniał na prawdę. Ale zaczynamy wdawać się w dość zawiłe rozważania, podczas gdy tu mamy przykład pięknych modeli semaforów, wykonanych tak wiernie, że trudno rozpoznać różnice między modelem a realem - i na tym poprzestańmy.
 

Podobne wątki