• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Realistyczne zestawienie składu osobowego w epoce II

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
132 3 0
#1
Cześć,
Szperałem trochę szukajką ale nie znalazłem wątku do którego mógłbym to podpiąć.

Posiadam parowóz opisany wg. Roco jako 310.20 BBÖ o nr kat. 70331/7110012 wersja full DCC. Od dłuższego czasu zastanawiam się, z jakimi wagonami spiąć tę lokomotywę. Katalog Roco z zapowiedzią jak i strona internetowa tego modelu nie przynosi podpowiedzi.

Z tego co kiedyś wyszukałem w internecie, mogłyby to być wagony CIWL Trix 24795/24796 (Märklin 42795/42796) ale 100% pewności nie mam.
Schnellzug-Wagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites
Ergänzungswagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites

Poprosiłbym o podpowiedzi ewentualnie weryfikację mojego "dochodzenia".

7110012.jpg
 

saabal

Aktywny użytkownik
Reakcje
74 6 1
#2
Cześć,
Szperałem trochę szukajką ale nie znalazłem wątku do którego mógłbym to podpiąć.

Posiadam parowóz opisany wg. Roco jako 310.20 BBÖ o nr kat. 70331/7110012 wersja full DCC. Od dłuższego czasu zastanawiam się, z jakimi wagonami spiąć tę lokomotywę. Katalog Roco z zapowiedzią jak i strona internetowa tego modelu nie przynosi podpowiedzi.

Z tego co kiedyś wyszukałem w internecie, mogłyby to być wagony CIWL Trix 24795/24796 (Märklin 42795/42796) ale 100% pewności nie mam.
Schnellzug-Wagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites
Ergänzungswagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites

Poprosiłbym o podpowiedzi ewentualnie weryfikację mojego "dochodzenia".

Zobacz załącznik 1124955
Bierzesz pod uwagę ewentualną konwersję na PKP?
Nie ukrywam, że w obecnym wydaniu model prezentuje się okazałe.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.843 53 2
#5
Jedyne znane mi modele wagonów typowo austriackich - w wydaniu epoki II - wypuściły firmy Liliput, Roco i Brawa. Są to jednak wagony typowo do ruchu lokalnego, miejskiego (wagony 2-osiowe).
Jednak tą lokomotywę można śmiało zestawiać z wszystkimi wagonami w malowaniu DRG, gdyż pomiędzy Niemcacmi a Austrią kursowało dziennie kilkanaście pociągów. Ich trasy to
Berlin - Wrocław - Chałupki - Ostrava - Breclav - Wiedeń
Berlin - Wrocław - Międzylesie - Brno - Breclav - Wiedeń
Berlin - Drezno - Praga - Wiedeń
Berlin - Lipsk - Hof - Pasawa - Linz - Wiedeń
oraz multum pociągów z połnocnych Niemiec, Niderlandów, Belgii, zagłębia Ruhry, Kolonii, Frankfurtu przez Norymbergę - Pasawę - Linz do Wiednia
No i połączenia południa Niemiec i Francji z Wiedniem przez Monachium i Salzburg.
Tu z pewnością coś ciekawego kolega znajdzie.
PS - modeli firm Matrix jest też sporo, ale tych nie kolekcjonuję.
1748631782893.png
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
132 3 0
#6
Czy na modelu jest naniesiona jakaś data (rewizja itp).
Jest tylko jedna tabliczka na silniku parowym.

@qwertas dzięki za dodatkowe informacje! Czy kolega orientuje się czy mimo to, mógł ten parowóz prowadzić skład na linii, której używane były podesłane przeze mnie wagony; tj. Paryż - Karlsbad - Praga?
 

Załączniki

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.843 53 2
#8
Oznaczenie "BBÖ" jednoznacznie wskazuje na koleje austrii w ep. II (okres interbellum). Zatem parowóz w malowaniu kolei austriackich takiego pociągu na terenie Czechosłowacji prowadzić nie mógł. Przedwojenne koleje czechosłowackie posiadały takie parowozy, ale wątpię by prowadził ten pociąg na krótkim odcinku Cheb - Karlove Vary. Poza tym nie jestem pewien, czy po roku 1918 pociąg ten w ogóle wrócił do rozkładów.
Jeżeli Kolega chciałby odwzorować ten pociąg w epoce I to również myślę, że na terenie ówczesnego imperium Habsburgów prowadził go jakiś słabszy parowóz (pociąg ten był raczej bardzo krótki).
Z tego co wiem (a wiem naprawdę niewiele) to parowozy tej serii kursowały jednak głównie na trasach wybiegających z Wiednia - zwłaszcza w kierunku Krakowa, Brna i Pragi. Krótko przed zakończeniem I wojny światowej lokomotywy tej serii były ponoć wypożyczone kolejom pruskim (dyr. Katowice) by dokonać jazd próbnych na trasie do Wrocławia i Berlina. Zakup nie doszedł jednak do skutku. Nie wiem czy to prawda - czytałem o tym gdzieś na niemieckich forach, gdzie zastanawiano się czy parowóz ten miał kiedyś malowanie zgodne z wytycznymi kolei pruskich.
W tej chwili Roco ma w planie wydać taki parowóz w malowaniu kolei wirtemberskich - malowanie zupełnie zmyślone - jednak Roco samo się do tego w opisie modelu przyznaje :)
https://www.roco.cc/rde/produkte/lo...iven/7100013-dampflokomotive-31001-kwste.html
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.035 1 0
#9
Dokładnie.
Dlatego pytałem czy jest jakaś data, bo przypuszczam, że na przełomie drugiego i trzeciego dziesięciolecia XX w. (czyli nie długo po zakończeniu wojny) pewnie byłaby szansa na takie wagony, bo później to już raczej stalowe.

Pozostaje albo poszukać wśród produktów LS Models, Rivarossi itp., bo te firmy wypuściły wagony CIWL'a, albo wśród produktów short run'owych od firm/modelarzy w Austrii, Czechach i Słowacji.
Poniżej kilka zdjęć z epoki (źródło: H. Schröpfer "Reihe 310" i "Bahn im Bild 57 - Die österreichische Reihe 16..."):
20250531-0915_001.jpg

20250531-0916_001.jpg

20250531-0929_001.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.885 41 4
#10
Sprawa ciężka. Jest to model 310 öBB a więc koleje austriackie, czyli okres międzywojenny. Do połowy lat 20-tych stacjonowały one w Wiedniu i Linzu, a od 1923 roku w Grazu (gdzie zmieniono im tendry na krótsze z powodu małej obrotnicy) do obsługi linii Südbahn. Kiedy öBB otrzymały parowozy serii 113 (nasze Os24) ciągnęły na linii salzburskiej jak i Franciszka Józefa pociągi pospieszne. Niestety były to parowozy wymagające w obsłudze i przez to zostawały one odstawiane do rezerw i powoli odstawiane z ruchu dalekobieżnego spychając je do ruchu lokalnego jako zastępstwo wagonów elektrycznych motorowych. Do lat 30 tych jednak na linii salzburskiej ciągnęły one tzw Arlberg Eexpress na linii Wiedeń Salzburg o masie ok 240 ton (kilka wagonów CIWL-a). Od czasu kryzysu zostały odstawione i nieliczne reaktywowane po anszlusie Austrii.
Tak więc typowych wagonów DRG mogły nie ciągnąć. Można jeszcze do niej podłączyć mieszankę wagonów w malowaniu bawarskim czy wirtemberskim, gdyż zanim przemalowano tabor Länderbahn na barwy DRG trochę czasu upłynęło. Ale można bybyło założyć takie coś do roku 1922-23iego. Taboru austriackiego w II epoce jest mało, jedynie coś CIWLA? liliput robił wagony CIWLA ale chyba była to epoka I. Na siłę można naciągnąć. Tylko czy coś jest z okresu końca lat 20-tych w malowaniu öBB? W okresie 1925 po zjednoczeniu kolei DRG do początku lat 30-tych parowozy te mogły coś ciągnąć w relacji Norymberga- Regensburg/Monachium - Salzburg - Wiedeń kolei DRG jak i jakiś tranzyt. Za czasów DR a nie DRG mogły już ciągnąć wagony DR ale bez orła lub z glapą ale parowóz musiałby być w malowani DR (czarny z podwoziem czerwonym) a wiec seria 16 jaką wypuściło Roco w 2000 roku. I do niej też pasują wagony 2-osiowe LiBa typowe austriacke dwuosiowe (z powyższych czarnych zdjęć te pierwsze ale DR) oraz dedykowany zestaw Hechtów Roco z glapą lub jakiekolwiek inne nie mające okrągłego orła lub posiadające glapę. Tylko pamiętajmy, że kolej austriackie miały już do pociągów pospiesznych nowe parowozy czteroosiowe serii 214 na DR seria 12 o układzie osi 1-4-2. Więc nie wszystkie dostępne wagony DRG będą pasowały.

To co w kilka postów wyżej napisane o wypożyczeniu tych parowozów na PSteV to jest prawda ale dotyczy kupionych przez Prusy po I wojnie siedmiu parowozów serii 310.300 z kotłem brotana a nie serii 310.0. Parowozy 310.300 wyprodukowano jakby na zapas z myślą, ze koleje austriackie je kupią. Ale do zakupu nie doszło. 7 parowozów kupiły PSTeV i przydzieliło dyrekcji berlińskiej i 3a kupiło też PKP oznaczając je jako Pn12 od 11 wzwyż. Miało one dwa kołpaki na kotle. po chyba roku eksploatacji Niemcy stwierdzili, że w ruchu prawostronnym nie można jeździć ze stanowiskiem maszynisty po lewej stronie i przesunęło te parowozy do Katowic , gdzie po ostatecznym podziale Górnego Śląska te parowozy pozostały na PKP w liczbie całej wyprodukowanej dziesiątki.
A co do zmyślonego malowania kolei wirtemberskich to jest seria "co by było gdyby", więc trzeba uważnie czytać opisy aby nie dać nabrać się na fikcję.
16 020 DR.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.885 41 4
#11
Cześć,
Szperałem trochę szukajką ale nie znalazłem wątku do którego mógłbym to podpiąć.

Posiadam parowóz opisany wg. Roco jako 310.20 BBÖ o nr kat. 70331/7110012 wersja full DCC. Od dłuższego czasu zastanawiam się, z jakimi wagonami spiąć tę lokomotywę. Katalog Roco z zapowiedzią jak i strona internetowa tego modelu nie przynosi podpowiedzi.

Z tego co kiedyś wyszukałem w internecie, mogłyby to być wagony CIWL Trix 24795/24796 (Märklin 42795/42796) ale 100% pewności nie mam.
Schnellzug-Wagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites
Ergänzungswagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites

Poprosiłbym o podpowiedzi ewentualnie weryfikację mojego "dochodzenia".

Zobacz załącznik 1124955
Wagony Trixa relacji "Paris-Karlcbad-Praga" można by wykorzystać do tej 310-ki bo podają eksploatację na lata 1922-28. Tylko by trzeba by zmienić relację na Arlberg Express w postaci kalki (może i te wagony mają nie nadruk tylko kalkę jak TRIX zaczął od 2010 roku robić).
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
132 3 0
#12
Ok, dziękuję za podesłane informacje.
Aż tak dużym ortodoksem nie jestem aby uzupełniać wagony również o tablice relacyjne, mimo to dziękuję za sugestię.
Manual Trix podaje, że jest kilka tablic w zestawie, jednak wspomnianej nie ma.

Głównym moim założeniem było dobranie ogólnodostępnego taboru, który bez ingerencji w malowanie lub oznaczenia można by spiąć z wspomnianą lokomotywą oraz aby ten skład był możliwie zbliżony do rzeczywistego zestawienia.

Jak wspomniano wcześniej tabor austriacki zarządu BBÖ jest trudno dostępny. Przez co potrzebowałem zasięgnąć pomocy bardziej doświadczonych osób.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.843 53 2
#13
Czy na terenie dawnego zaboru austriackiego, międzywojenne PKP, pozostawiło ruch lewostronny? Czy stopniowo ujednolicano ruch na prawostronny? Pytanie ma związek z lewostronną obsługą przez maszynistę lokomotyw pochodzenia austriackiego.
Czy w przypadku parowozów przebudowywano budki na obsługę prawostronna?
Wiem - pytania nie związane z tematem, ale przyznam, że nigdy się z takowymi nie spotkałem :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.587 558 30
#14
Czy na terenie dawnego zaboru austriackiego, międzywojenne PKP, pozostawiło ruch lewostronny? Czy stopniowo ujednolicano ruch na prawostronny?
Rozpoczęto stopniowe przestawianie na ruch prawostronny, ale o ile wiem, ten proces zakończono dopiero po II wojnie, już w PRL. Co robiono z lokomotywami, nie wiem, faktycznie to ciekawy temat.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.885 41 4
#15
Można dodać , ze do anschlusu Austrii przez hitlerowskie Niemcy mogły do Wiednia docierać jakieś kursowe wagony DRG lub końcówki składów w relacji do Wiednia. Warto by zobaczyć w książce EK "Mitropa" czy do Wiednia DRG miało jakąś relację wagonów restauracyjnych czy sypialnych. Niestety zdjęci ze składami DRG w Austri za BBö chyb anie ma. Jest tylko jakieś zdjęcia składu CIWL jaki zabiera 310 po przyciągnięciu składu z E16 do Salzburga.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.843 53 2
#16
Robert, dlaczego zakładasz, że do 1938 do Wiednia (czy innych miast Austrii) dojeżdżały tylko "jakieś kursowe wagony DRG lub końcówki składów w relacji do Wiednia". Wagony Mitropy (knajpy i sypialne) pomijam bo to margines, ale naprawdę cieżko mi uwierzyć, że zwykłe wagony z miejscami do siedzenia i bagażowe DRG nie mogły wjeżdżały w dużych ilościach do Austrii. Pociągów łączących poszczególne duże niemieckie aglomeracje jak i miasta całej zachodniej i północnej Europy z Austrią było sporo.
 

Rosynant

Użytkownik
Reakcje
57 0 1
#17
Czy na terenie dawnego zaboru austriackiego, międzywojenne PKP, pozostawiło ruch lewostronny? Czy stopniowo ujednolicano ruch na prawostronny? Pytanie ma związek z lewostronną obsługą przez maszynistę lokomotyw pochodzenia austriackiego.
Czy w przypadku parowozów przebudowywano budki na obsługę prawostronna?
Wiem - pytania nie związane z tematem, ale przyznam, że nigdy się z takowymi nie spotkałem :)
Jeżeli pisząc prawo lub lewostronna obłsuga parowozu przez maszyniste mamy na myśli stronę parowozu na której umieszczona była dźwignia przepustnicy, nastawnica, kran hamulca, dźwidnia piasecznicy (w tamtym czasie było to urządzenie uruchamiane mechanicznie, a nie pneumatycznie) i kurków odwadniających cylindry parowe to parowozy austryjackie od zawsze były prawostronne. Czyli stanowisko maszynisty zawsze było po prawej stronie pomimo tego, że parwozy jeżdziły lewym torem na szlaku dwutorowym.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.885 41 4
#18
Bo to był inny kraj i nie wierzę że z Monachium czy Norymbergi do Wiednia był jakiś takt i takie relacje, skoro koleje austriackie były w regresie. Po anszlusie Austrii wszystkie 310 w liczbie 40 wskrzeszono bo własnie wtedy otworzyły się relacje do starego Reichu. Ale na potwierdzenie tej jaki Twojej teorii trzeba by sprawdzić rozkład jazdy.
W spisie Mitropy z 1926 roku wagony restauracyjne jeździły tylko z Monachium na Kufstein i Salzburg a sypialne w relacjach Berlin-Monachium - Wiedeń, Monachium - Wiedeń, Norymberga - Wiedeń. Jeszcze w 1924 tych kursów nie było. W 1935 sypialne jeździły w relacji Berlin - Hof-Passau - Wien, Berlin- Hof, Salzburg - Badgastein, Würzburg - Wien, restauracyjne już nie jeździły.
A czy do Polski także całe składy niemieckie wjeżdżały i to w jakimś takcie? Tylko akurat korytarzowe do Królewca bo to był tranzyt, a do Warszawy, Krakowa dojeżdżał jakiś cały skład DRG?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.885 41 4
#19
Jeżeli pisząc prawo lub lewostronna obłsuga parowozu przez maszyniste mamy na myśli stronę parowozu na której umieszczona była dźwignia przepustnicy, nastawnica, kran hamulca, dźwidnia piasecznicy (w tamtym czasie było to urządzenie uruchamiane mechanicznie, a nie pneumatycznie) i kurków odwadniających cylindry parowe to parowozy austryjackie od zawsze były prawostronne. Czyli stanowisko maszynisty zawsze było po prawej stronie pomimo tego, że parwozy jeżdziły lewym torem na szlaku dwutorowym.
Tu akurat prawda. 310-ki miały stanowisko maszynisty po prawej stronie. Jest zdjęcie.
 

Podobne wątki