• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Realistyczne zestawienie składu osobowego w epoce II

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
132 3 0
#1
Cześć,
Szperałem trochę szukajką ale nie znalazłem wątku do którego mógłbym to podpiąć.

Posiadam parowóz opisany wg. Roco jako 310.20 BBÖ o nr kat. 70331/7110012 wersja full DCC. Od dłuższego czasu zastanawiam się, z jakimi wagonami spiąć tę lokomotywę. Katalog Roco z zapowiedzią jak i strona internetowa tego modelu nie przynosi podpowiedzi.

Z tego co kiedyś wyszukałem w internecie, mogłyby to być wagony CIWL Trix 24795/24796 (Märklin 42795/42796) ale 100% pewności nie mam.
Schnellzug-Wagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites
Ergänzungswagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites

Poprosiłbym o podpowiedzi ewentualnie weryfikację mojego "dochodzenia".

7110012.jpg
 

saabal

Aktywny użytkownik
Reakcje
74 6 1
#2
Cześć,
Szperałem trochę szukajką ale nie znalazłem wątku do którego mógłbym to podpiąć.

Posiadam parowóz opisany wg. Roco jako 310.20 BBÖ o nr kat. 70331/7110012 wersja full DCC. Od dłuższego czasu zastanawiam się, z jakimi wagonami spiąć tę lokomotywę. Katalog Roco z zapowiedzią jak i strona internetowa tego modelu nie przynosi podpowiedzi.

Z tego co kiedyś wyszukałem w internecie, mogłyby to być wagony CIWL Trix 24795/24796 (Märklin 42795/42796) ale 100% pewności nie mam.
Schnellzug-Wagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites
Ergänzungswagenset CIWL Orient-Express 1928 | Trix Websites

Poprosiłbym o podpowiedzi ewentualnie weryfikację mojego "dochodzenia".

Zobacz załącznik 1124955
Bierzesz pod uwagę ewentualną konwersję na PKP?
Nie ukrywam, że w obecnym wydaniu model prezentuje się okazałe.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.841 53 2
#5
Jedyne znane mi modele wagonów typowo austriackich - w wydaniu epoki II - wypuściły firmy Liliput, Roco i Brawa. Są to jednak wagony typowo do ruchu lokalnego, miejskiego (wagony 2-osiowe).
Jednak tą lokomotywę można śmiało zestawiać z wszystkimi wagonami w malowaniu DRG, gdyż pomiędzy Niemcacmi a Austrią kursowało dziennie kilkanaście pociągów. Ich trasy to
Berlin - Wrocław - Chałupki - Ostrava - Breclav - Wiedeń
Berlin - Wrocław - Międzylesie - Brno - Breclav - Wiedeń
Berlin - Drezno - Praga - Wiedeń
Berlin - Lipsk - Hof - Pasawa - Linz - Wiedeń
oraz multum pociągów z połnocnych Niemiec, Niderlandów, Belgii, zagłębia Ruhry, Kolonii, Frankfurtu przez Norymbergę - Pasawę - Linz do Wiednia
No i połączenia południa Niemiec i Francji z Wiedniem przez Monachium i Salzburg.
Tu z pewnością coś ciekawego kolega znajdzie.
PS - modeli firm Matrix jest też sporo, ale tych nie kolekcjonuję.
1748631782893.png
 
OP
OP
paziu1000000

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
132 3 0
#6
Czy na modelu jest naniesiona jakaś data (rewizja itp).
Jest tylko jedna tabliczka na silniku parowym.

@qwertas dzięki za dodatkowe informacje! Czy kolega orientuje się czy mimo to, mógł ten parowóz prowadzić skład na linii, której używane były podesłane przeze mnie wagony; tj. Paryż - Karlsbad - Praga?
 

Załączniki

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.841 53 2
#8
Oznaczenie "BBÖ" jednoznacznie wskazuje na koleje austrii w ep. II (okres interbellum). Zatem parowóz w malowaniu kolei austriackich takiego pociągu na terenie Czechosłowacji prowadzić nie mógł. Przedwojenne koleje czechosłowackie posiadały takie parowozy, ale wątpię by prowadził ten pociąg na krótkim odcinku Cheb - Karlove Vary. Poza tym nie jestem pewien, czy po roku 1918 pociąg ten w ogóle wrócił do rozkładów.
Jeżeli Kolega chciałby odwzorować ten pociąg w epoce I to również myślę, że na terenie ówczesnego imperium Habsburgów prowadził go jakiś słabszy parowóz (pociąg ten był raczej bardzo krótki).
Z tego co wiem (a wiem naprawdę niewiele) to parowozy tej serii kursowały jednak głównie na trasach wybiegających z Wiednia - zwłaszcza w kierunku Krakowa, Brna i Pragi. Krótko przed zakończeniem I wojny światowej lokomotywy tej serii były ponoć wypożyczone kolejom pruskim (dyr. Katowice) by dokonać jazd próbnych na trasie do Wrocławia i Berlina. Zakup nie doszedł jednak do skutku. Nie wiem czy to prawda - czytałem o tym gdzieś na niemieckich forach, gdzie zastanawiano się czy parowóz ten miał kiedyś malowanie zgodne z wytycznymi kolei pruskich.
W tej chwili Roco ma w planie wydać taki parowóz w malowaniu kolei wirtemberskich - malowanie zupełnie zmyślone - jednak Roco samo się do tego w opisie modelu przyznaje :)
https://www.roco.cc/rde/produkte/lo...iven/7100013-dampflokomotive-31001-kwste.html
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.034 1 0
#9
Dokładnie.
Dlatego pytałem czy jest jakaś data, bo przypuszczam, że na przełomie drugiego i trzeciego dziesięciolecia XX w. (czyli nie długo po zakończeniu wojny) pewnie byłaby szansa na takie wagony, bo później to już raczej stalowe.

Pozostaje albo poszukać wśród produktów LS Models, Rivarossi itp., bo te firmy wypuściły wagony CIWL'a, albo wśród produktów short run'owych od firm/modelarzy w Austrii, Czechach i Słowacji.
Poniżej kilka zdjęć z epoki (źródło: H. Schröpfer "Reihe 310" i "Bahn im Bild 57 - Die österreichische Reihe 16..."):
20250531-0915_001.jpg

20250531-0916_001.jpg

20250531-0929_001.jpg
 

Podobne wątki