• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Składy Realistyczne zestawianie pociągów towarowych

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.402 137 19
#23
Pół żartem :p , pół serio :cool: - z czym zestawić tegoroczną nowość od A.C.M.E. :gwizd: ? Ile wagonów kupić :podstepny: ? Taka inspiracja ode mnie ;) :

A.C.M.E. 40365

a.c.m.e._40365_katalogowe.jpg

- źródło: acmetreni.it

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=40832
- autor: Łukasz Piotrowski - pitagoras23
- opis: "2019-03-13 - Kamilew - Niebiesko - żółta siódemka, jedyna czynna jeszcze w starym schemacie malowania ZNTK Oleśnica, prowadzi pociąg kontenerowy spółki ECCO Rail jadąc szlakiem Jackowice - Żychin. Pociąg zbliża się do przejazdu kolejowego kat. B w miejscowości Kamilew."

2019.03.13. - Kamilew, szlak Jackowice - Żychlin - EU07-043 z poc. tow., fot. Łukasz Piotrow...jpg


Przy czym chcąc zrealizować (w uproszczeniu) powyższe zestawienie :rolleyes: , trzeba by zainwestować w model lokomotywy z konwersji... i to dosyć głębokiej :oops: . Jednak jestem pewien, że składy pociągów kontenerowych przewożących chińskie kontenery ZIH (Zhengzhou International Hub), są prowadzone przez wiele lokomotyw różnych prywatnych przewoźników i tylko kwestią chęci oraz czasu, jest znalezienie zdjęć z innymi maszynami na czele tych imponujących :D , a jednocześnie monotonnych :sleep: składów "klocków" ;) . Dla zestawienia pełnego składu potrzeba (jeśli dobrze policzyłem :X3: ) jakieś 20 dwuczłonowych platform :cenzura: ... zaś biorąc pod uwagę długość modelu dwuczłonowej platformy, która wynosi 307 mm, dałoby to (razem z lokomotywą) "miniaturowy" skład o długości 6 m 32 cm :eek: ... i to przy założeniu, że użyliśmy sprzęgów do krótkiego łączenia :LOL: , a luzy na kinematykach nie spowodowały "rozciągnięcia się" składu :niepewny: ...

Żeby nie narażać na dodatkowe koszty kolegów chcących zestawić choćby namiastkę takiego składu, druga propozycja, tym razem z modelem, którego nie trzeba przerabiać :) :

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=39711
- autor: Piter_P19
- opis: "2019-01-29 - Łódź - Cargowski Vectron EU46-504 z niepełnym składem kontenerów, w dość ponure popołudnie osiąga stację Lublinek na jednym z głównych dodatkowych torów, aby przepuścić IC Nałkowską z Warszawy do Jeleniej Góry na ED161-015 i Regio do Poznania na EN57ALc-2220."

2019.01.29. - Łódź Lublinek - Vectron EU46-504 z poc. tow., fot. ''P19'' Piter_P19 (IPT).jpg


Jak widać na powyższym zdjęciu :rolleyes: , skład spokojnie można "przełamać" jakimiś pustymi platformami, a także pojedynczymi kontenerami innych operatorów :ninja: . Z lokomotyw do wyboru jest:
- PIKO 59984 - EU46-503
- PIKO 59984-2 - EU46-506
- Roco 73929 / 73930 / 79930 - EU46-504

Jak widać powyżej, została wydana miniatura nawet tej samej lokomotywy co na zdjęciu ;) .

Dla miłośników Vectronów jest więcej możliwości :gwizd: - można skorzystać z modelu lokomotywy należącej do konkurencji :podstepny: - DB Schenker Rail Polska:

- wersja ruchoma (z X4EC-036):


- wersja nieruchoma (z X4EC-044):

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=29220
- autor: Piter_P19
- opis: "2017-06-17 - Kolumna - | szlak Pabianice - Łask | Vectron X4EC-044 ze składem kontenerów ZIH w lekko deszczowej aurze przemierza szlak koło drzewostanu Nadleśnictwa Kolumna, jadąc w kierunku Zduńskiej Woli."

2017.06.17. - Kolumna, szlak Pabianice - Łask - Vectron X4EC-044 z poc. tow., jedzie w kierun...jpg


- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=41950
- autor: Aleksander Hałas - Kolejarz123
- opis: "2019-05-11 - Piotrków Kujawski - X4EC-044 ze składem kontenerów jedzie szlakiem Piotrków Kujawski - Chełmce, mijając niestrzeżony przejazd w 284 km linii 131."

2019.05.11. - Piotrków Kujawski, szlak Piotrków Kujawski - Chełmce - Vectron X4EC-044 z poc...jpg


Co warto zauważyć - w powyższych pociągach pojawiają się platformy różnych typów oraz przewoźników, natomiast model od A.C.M.E. odwzorowuje dwuczłonową platformę Sggrss 80’ należącą do PKP Cargo. W powyższych rozważaniach skupiłem się niemal wyłącznie na ładunku, tj. kontenerach ZIH oraz lokomotywach, które można spotkać na czele pociągów z "pomarańczowymi klockami".

Na koniec (gdyż kończy mi się czas na edycję postu :cenzura: ) spojrzenie w bok i dwie "siódemki" prywatnych przewoźników - CAPTRAIN oraz Wiskol:

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=33652
- autor: MP5
- opis: "2018-08-12 - Otusz - EU07-238 Captrain w duecie z 4E-004 Wiskolu mija Otusz ze składem kontenerów ZIH relacji Stara Wieś - Oderbrücke"

2018.08.12. - Otusz - EU07E-238 w duecie z 4E-004 Wiskolu z poc. tow. rel. Stara Wieś - Oderb...jpg
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.402 137 19
#24
Kto powiedział, że współczesny pociąg towarowy musi być długi :niepewny: ? Oczywiście przeważnie tak niestety jest :rolleyes: , ale można znaleźć wyjątki od tej reguły :podstepny: , a jeden z nich - idealny skład do odwzorowania na makiecie :gwizd: - prezentuję poniżej :) :

- źródło: wrphoto.eu/details.php?image_id=54787
- autor: Artur Budzowski
- opis: "31.05.2023, BR285-121 ze składem beczek osiągnął właśnie najwyższy punkt linii 106 i rozpoczyna zjazd w dolinę Jasiołki."

2023.05.31. - Moderówka, szlak Wojaszówka - Szebnie - TRAXX BR 245 121 z poc. tow., fot. Art...jpg


Do odwzorowania (zestawienia podobnego) powyższego pociągu w miniaturze, można wykorzystać modele cystern firmy igra model oraz model TRAXX'a firmy PIKO (PIKO 57543 | TRAXX BR 285 123 LOTOS Kolej).
 
Reakcje
32 0 0
#25
Przez dłuższy czas obserwując pociągi towarowe jakie poruszają się w miniaturze po naszych makietach czasami widzę składy, które w realu nie miały by prawa wyjechać na szlak. Czasami jest to podyktowane nadal małym wyborem w zakresie dostępnego taboru, czasem jest to spowodowane brakiem informacji odnośnie zasad i wymogów stosowanych na kolejach odnośnie zestawiania składów pociągów towarowych. W przypadku pociągów pasażerskich dużą pomocą są dodatki do Służbowego Rozkładu Jazdy zawierające plany zestawiania pociągów natomiast w ruchu towarowym nie ma takich planów co nie znaczy że pociągi towarowe są zestawiane w sposób dowolny. Ogólne zasady są ujęte w Przepisach Ruchu R1, późniejszej Instrukcji R1, obecnie Instrukcji Ir1 w paragrafie 25. Poza tym jeszcze istnieją szczegółowe regulacje ujęte w przepisach i instrukcjach handlowych i taborowych.
W dalszej perspektywie rozwoju tego wątku chciałbym także poruszyć temat eksploatacji i proporcji istnienia wagonów starszego typu w nowszych epokach kiedy dany typ wagonów był z eksploatacji wycofywany.
Na początek postanowiłem przedstawić paragraf 25 Przepisów Ruchu R1 z roku 1970-go który bez istotnych zmian obowiązywał do drugiej połowy lat 90-tych. Zobacz załącznik 581543 Zobacz załącznik 581544 Zobacz załącznik 581545

W następnych wpisach chciałbym przedstawić treść tego paragrafu wraz ze zmianami jakie następowały na przestrzeni ostatnich 20 lat

https://www.facebook.com/elebork/po...dyś-kolejowym-standardem-s/10157497445128253/

Szanowni Koledzy, czy wiecie może jak to było w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych z wagonami ochronnymi i cysternami z paliwem? Natknąłem się na powyższe, bardzo interesujące zdjęcie przedstawiające parowóz Ty2-922 prowadzący skład cystern (zakładam, że ładownych) do wojskowego lotniska w Siemirowicach w dniu 24 września 1986.

W instrukcji, której skany znaleźć można w pierwszym poście niniejszego wątku, w par. 25 pkt. 10 ppkt. 1) czytamy, iż "wagony z ładunkiem łatwozapalnym, włączone do pociągu, powinny być oddzielone od czynnej lokomotywy paleniskowej (...) co najmniej czterema (!) wagonami ochronnymi". Jednak ku mojemu zdziwieniu na powyższym zdjęciu, mimo łatwopalnego ładunku, nie zastosowano ani jednego wagonu ochronnego.

Nasuwa się zatem pytanie jak w praktyce wyglądało stosowanie wagonów ochronnych? Myślę, że zebranie wiedzy na ten temat pozwoliłoby nam wszystkim na tworzenie ciekawych i realistycznych składów. Jeśli poczyniliście jakieś obserwacje w tym temacie, podzielcie się nimi proszę!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.876 525 30
#26
Jednak ku mojemu zdziwieniu na powyższym zdjęciu, mimo łatwopalnego ładunku, nie zastosowano ani jednego wagonu ochronnego.
Moim zdaniem to było podstawianie wagonów na bocznicę, czyli jazda w trybie manewrowym, a nie jazda pociągowa. Myślę, że przy manewrach nie obowiązywały zasady dotyczące wagonów ochronnych.
 

Podobne wątki