• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Radwany.... Dumpcary.... czyli 418v

M62

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#41
Te wagony były budowane na zamówienie ZSRR, dla zakładów magnezytowych, na tor 1000 mm. Zgodnie z panującą wtedy w ZSRR obsesja tajemnicy, na burtach widnieje napis "Zakłady magnezytowe nr 3", bez podania miejscowości. Z tego co pamiętam, to miały trafić w okolice Magnitogorska na Uralu.
Inż. Radwan był ojcem mojej mamy. Mój kuzyn ma film z prób działania takiego wagonu. Niestety, jest on w bardzo złym stanie i pozostaje w rodzinie jako pamiątka. Znalazłem kiedyś zdjęcia modelu tego wagonu. Nie pamiętam ich pochodzenia. Możliwe, że pojawiły sie kiedyś na Forum.
Dokładnie wiadomo gdzie miały trafić. O filmie wielokrotnie rozmawiałem w Ostrowcu z Panią Marią. Czyli jednak ten sam film.!
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

M62

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#42
Te wagony były budowane na zamówienie ZSRR, dla zakładów magnezytowych, na tor 1000 mm. Zgodnie z panującą wtedy w ZSRR obsesja tajemnicy, na burtach widnieje napis "Zakłady magnezytowe nr 3", bez podania miejscowości. Z tego co pamiętam, to miały trafić w okolice Magnitogorska na Uralu.
Inż. Radwan był ojcem mojej mamy. Mój kuzyn ma film z prób działania takiego wagonu. Niestety, jest on w bardzo złym stanie i pozostaje w rodzinie jako pamiątka. Znalazłem kiedyś zdjęcia modelu tego wagonu. Nie pamiętam ich pochodzenia. Możliwe, że pojawiły sie kiedyś na Forum.
Ten model wagonu wykonany na podstawie opracowania inż. Tadeusza Dąbrowskiego jest już tam gdzie go "zamówiono". Ale tu chyba należało zachować trochę powściągliwości przed publikowaniem fotografii tego modelu.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.642 559 30
#43

M62

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#45
A to dlaczego? Zdjęcie opublikował w tym wątku 3 czerwca użytkownik @Projekt Multimedia, jednak bez podania żadnych informacji o modelu. Kolega @hamulcowy wstawił ponownie te same zdjęcia, które, jak sam napisał, pochodzą z forum. Więc w czym jest problem z publikowaniem zdjęć tego modelu?
Multimedia wykonały ten model w ramach projektu zleconego przez Urząd Miasta w Ostrowcu na określona ekspozycję i chyba co najmniej nie jest w dobrym tonie prezentować eksponaty przed oficjalnym otwarciem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.642 559 30
#49
Multimedia wykonały ten model w ramach projektu zleconego przez Urząd Miasta w Ostrowcu na określona ekspozycję i chyba co najmniej nie jest w dobrym tonie prezentować eksponaty przed oficjalnym otwarciem.
Jeżeli tak, to z pretensjami należało wystąpić do użytkownika @Projekt Multimedia już 3 czerwca, a nie teraz, gdy kolega @hamulcowy to zdjęcie powtórzył. I pytanie, czy umowa z wykonawcą modelu przewidywała zakaz publikacji zdjęć przez wykonawcę przed tą "określoną ekspozycją"?

PS. Tadeusz Dąbrowski, znany modelarz i autor wielu publikacji na temat modelarstwa, zwłaszcza kartonowego, ma tytuł magistra inżyniera, więc skoro już tak oficjalnie go tytułujemy, to należałoby napisać "mgr inż. Tadeusz Dąbrowski".
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 26 1
#53
Mea culpa. Napisałem, że wagon zwany radwanem miał napęd ręczny. Otóż wywracanie pudła odbywało sie pneumatycznie. Z opowiadań rodzinnych pamiętam, że ktoś mówił o próbach wywracania pudła ręcznie, co z uwagi na zasadę tej czynności, teoretycznie było możliwe. Gorzej było z powrotem pudła na miejsce.
Cały opis wagonu z kilkoma zdjęciami znajduje sie pod linkiem Inżynier Kolejowy, nr 6 (106), 1933 (agh.edu.pl), zaczynając od strony 147.
 

M62

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#54
Jeżeli tak, to z pretensjami należało wystąpić do użytkownika @Projekt Multimedia już 3 czerwca, a nie teraz, gdy kolega @hamulcowy to zdjęcie powtórzył. I pytanie, czy umowa z wykonawcą modelu przewidywała zakaz publikacji zdjęć przez wykonawcę przed tą "określoną ekspozycją"?

PS. Tadeusz Dąbrowski, znany modelarz i autor wielu publikacji na temat modelarstwa, zwłaszcza kartonowego, ma tytuł magistra inżyniera, więc skoro już tak oficjalnie go tytułujemy, to należałoby napisać "mgr inż. Tadeusz Dąbrowski".
Ja nie mam pretensji tylko zwracam uwage na pewna niezręczność.A w czerwcu nie obserwowałem tego tematu.Ale też zwróce uwagę wykonawcy ekspozycji na ten problem.W bezpośrednich kontaktach ,nie oficjalnych,nie spotkałem się aby zwracać sie pełnymi tytułami ...Ale chyba nie ma co w tym temacie dyskutowac na tym tematycznym forum.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.167 26 1
#58
Mówisz i masz.
Załączam rysunek wagonu inż. Radwana.
Jak już pisałem, Mieczysław Radwan był moim dziadkiem ze strony mamy i mamy w rodzinie dokumentację tego wagonu, ale:
Odnalazł sie na razie rysunek zestawieniowy wagonu. Reszta jest w jednym z kilkudziesięciu pudeł z dokumentami, książkami itd.
Uważny obserwator zauważy, że załączony rysunek przedstawia wagon na tor 1524mm i datowany jest a 1956-ty rok. Tak więc nieco historii.
Do 1936-go toku, dziadek mój był szefem biura technicznego w Zakładach Ostrowieckich. Wtedy to, ZO otrzymały zlecenie na dostawę (ilu, nie wiem) wagonów samowyładowczych na tor 1000mm, dla jakichś zakładów magnezytowych w okolicach Magnitogorska na Uralu. (Z magnezytu wykonywano materiały żaroodporne). Dziadek uzyskał na ten wagon patenty polski i ZSRR. Wiem, z opowiadań rodzinnych, że wraz z pierwsza partia wagonów, do ZSRR pojechał również dziadek. Znał język, ponieważ jako poddany cara, ukończył carska politechnikę w Kijowie. Wyjazd ten był onegdaj nie lada sensacją, z racji dość chłodnych stosunków politycznych i gospodarczych z ZSRR, zwanych wtedy sowietami.
W 1936-tym, dziadek objął stanowisko Generalnego Inspektora Technicznego Koncernu Huta Pokój w Nowym Bytomiu (dzielnica Rudy Śląskiej)i tam wylądowała moja rodzina ze strony mamy. Jej brat, a mój wuj opowiadał, że ponieważ transport żużla i odpadów hutniczych na hałdy był wykonywany przez kolej wąskotorową, były plany wykonania kilku wagonów na tor 785mm. Nie wiem, jak to się dalej potoczyło.
Po wojnie, dziadek najpierw pracował znów w Hucie Pokój, a potem przeszedł do gliwickiego BIPROHUT'u. Tam powstał na zamówienie naszych wyzwolicieli spod jarzma, projekt wagonu na tor szeroki, czyli 1524mm, którego rysunek zestawieniowy załączam. Nie wiem również, czy do było zamówienie tylko dokumentacji czy tez była wykonana na potrzeby produkcji na eksport i czy do niej doszło. Co ciekawe, rysunek, mimo iż przedstawia wagon na "ruski" tor, ma sprzęg śrubowy, a nie samoczynny.
W miarę odkopywania rodzinnego archiwum, będę starał sie publikować kolejne rysunki. nie potrafię powiedzieć, ani ile ich jest, ani kiedy to będzie, ale sądzę, że ów rysunek i zdjęcia modelu z przed kilkunastu postów pomogą tym, którzy chcą taki wagon sobie zmajstrować.
 

Załączniki