• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Radiotelefony pociągowe - Polska i zagranica (zdjęcia)

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#1
Przerabialiśmy na forum różne egzotyczne tematy. Chciałbym zaproponować swój, może nazbyt techniczny, ale bez tego sprzętu dziś nie sposób prowadzić ruchu pociągów - chodzi o radiotelefony i ich zdjęcia. W Polsce od lat 80. XX w. dominuje sprzęt ukf krajowej produkcji, a w przyszłości czeka nas GSM-R, czyli "komórki wyłącznie dla kolejarzy".

Zachęcam do publikacji zdjęć najdziwniejszych sposobów montażu paneli radiotelefonów w różnych pojazdach szynowych w Polsce i zagranicą. Oto moje zdjęcia:

Stare radiotelefony z PRL w MK


Wyrób Unitry Warel:
PICT0007


Rtlf ukf Koliber we Flircie KM:
FLIRT


Panel rtlf Koliber:
FLIRT


Moduły rtlf Koliber w ST44:
ST44-1210


Dedykowany radiotelefon ukf w drezynie (zapewne pracuje na innych kanałach niż sieć ukf PKP PLK):
Dni Transportu - 21 IX 2008


Panel GSM-R po lewej w ex-szynobusie DR:
DR 778


I jego zbliżenie:
DR 778


I tu mnie Niemcy z DDRu zastrzelili - rtlf prod. RFT (Made in DDR) w czynnym DR 01 137:
An old RFT radiotelephone on board of the DR 01 137


A tu jeszcze bardziej: rtlf GSM-R w Kriegsloku zbudowanym w czasie wojny w Elblągu:
GSM-R w Kriegsloku
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#2
Panel niemal kultowego i bardzo popularnego w PKP radiotelefonu pociągowego ukf z PRLu Radmor FM R-3036 w kabinie EP07-1039 PR. Zaplombowany czerwony przycisk służy do nadania sygnału alarmowego radio-stop skutkującego zatrzymaniem się pociągów w zasięgu pracy nadajnika tego radiotelefonu.

[DOUBLEPOST=1408211487,1408210087][/DOUBLEPOST]Dobry tekst o radiotelefonach pociągowych w PKP, napisany przez krótkofalowca Michała Jakubowskiego SQ9JXU:

http://radiotech.pl/aktualnosci/z-k...-kolejowa-w-polsce-historia-i-przyszlosc.html

Inny opis radiotelefonów pociągowych na PKP:

http://www.transportszynowy.pl/urzadzenialacznosci.php#radio

Opisy innych popularnych na PKP radiotelefonów:

F-747:
http://www.pyrylandia.com.pl/?lang=pl&dzial=rdk

Koliber:
http://www.radionika.com/produkty.html

Z ręcznych zdarzają się najczęściej wysłużone już Maxon SL70-R lub nowsze (i bardzo drogie) Motorola CP340.
 

Kuba

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Skoro o radiotelefonach, to warto też coś dodać o częstotliwościach kanałów łączności radiowej na PKP.
Przy wyjeździe na szlak ze stacji węzłowej można zauważyć wskaźnik W28

Liczba na wskaźniku informuje o kanale radiowym obowiązującym na danym szlaku.
Częstotliwości dla poszczególnych kanałów:
kanał 1 - 150,100 MHz
kanał 2 - 150,150 MHz
kanał 3 - 150,225 MHz
kanał 4 - 150,325 MHz
kanał 5 - 150,375 MHz
kanał 6 - 150,450 MHz
kanał 7 - 150,575 MHz
kanał 8 - 150,500 MHz - kanał ratunkowy oraz dyspozytorów lokomotywowni
kanał 10 - 150,350 MHz - testy układów RADIO-STOP.
 

radiowy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Panel niemal kultowego i bardzo popularnego w PKP radiotelefonu pociągowego ukf z PRLu Radmor FM R-3036 w kabinie EP07-1039 PR. Zaplombowany czerwony przycisk służy do nadania sygnału alarmowego radio-stop skutkującego zatrzymaniem się pociągów w zasięgu pracy nadajnika tego radiotelefonu.

[DOUBLEPOST=1408211487,1408210087][/DOUBLEPOST]Dobry tekst o radiotelefonach pociągowych w PKP, napisany przez krótkofalowca Michała Jakubowskiego SQ9JXU:

http://radiotech.pl/aktualnosci/z-k...-kolejowa-w-polsce-historia-i-przyszlosc.html

Inny opis radiotelefonów pociągowych na PKP:

http://www.transportszynowy.pl/urzadzenialacznosci.php#radio

Opisy innych popularnych na PKP radiotelefonów:

F-747:
http://www.pyrylandia.com.pl/?lang=pl&dzial=rdk

Koliber:
http://www.radionika.com/produkty.html

Z ręcznych zdarzają się najczęściej wysłużone już Maxon SL70-R lub nowsze (i bardzo drogie) Motorola CP340.


Witam.
Mały błąd, na zdjęciu powyżej uwidoczniony jest manipulator 3066. 3036 to jest oznaczenie zespołu nadawczo-odbiorczego (zainstalowany w innym miejscu na lokomotywie).
Wysłużone radiotelefony które jeszcze się zdarzają w eksploatacji to Yaesu FTH-2010, Maxony przy nich to "nówki":)
Motorole CP340 wcale nie są drogie, są znacznie droższe radiotelefony. Zważywszy że Motorola zakończyła produkcję radiotelefonów analogowych będą one tanieć.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#5
Witam.
Mały błąd, na zdjęciu powyżej uwidoczniony jest manipulator 3066. 3036 to jest oznaczenie zespołu nadawczo-odbiorczego (zainstalowany w innym miejscu na lokomotywie).
Wysłużone radiotelefony które jeszcze się zdarzają w eksploatacji to Yaesu FTH-2010, Maxony przy nich to "nówki":)
Motorole CP340 wcale nie są drogie, są znacznie droższe radiotelefony. Zważywszy że Motorola zakończyła produkcję radiotelefonów analogowych będą one tanieć.
Przecież napisałem, że to był "panel" (in. manipulator), bo np. w 2-kabinowych lokomotywach montowało się jeden blok nadawczo-odbiorczy (TRx), a dwa oddzielne manipulatory. Na zdjęciu widać kabel i gniazdo do podłączenia panelu do złącza w kabinie lokomotywy. Nie mąćmy forumowiczom w głowach nomenklaturą elementów zestawów Radmora. Mam gdzieś instrukcję techn. Radmoru do tego radiotelefonu (FM 3006-160). Jak ją wygrzebię, to sprawdzę jeszcze na 100% oznaczenia producenta. Wersji tego radiotelefonu na inne pasma poza VHF 150 MHz raczej nie produkowano.

Maxony często widać u konduktorów z uszkodzonymi antenkami, z których spod gumy przebija cewka anteny "helikal". Rozbawiło mnie w sierpniu br., gdy widziałem takiego Maxona chyba u kierownika poc. w Elfie KM z nakręconą krótką antenką "helikal" Motoroli... na pasmo UHF 400-470 MHz. Ale jeśli działa, to dobrze to świadczy o tym sprzęcie. ;)

Ta ww. ręczna motorola kosztuje bodaj ok. 1700 zł. Nie wiem, co czyni ją aż tak wygórowaną? Aprobata UTK? Trochę drogo wychodzi, bo sprzęt nie jest wart nawet połowy tej ceny w porównaniu do obecnych nowoczesnych radiotelefonów cyfrowych NXDN czy DMR.
 

radiowy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Przecież napisałem, że to był "panel" (in. manipulator), bo np. w 2-kabinowych lokomotywach montowało się jeden blok nadawczo-odbiorczy (TRx), a dwa oddzielne manipulatory. Na zdjęciu widać kabel i gniazdo do podłączenia panelu do złącza w kabinie lokomotywy. Nie mąćmy forumowiczom w głowach nomenklaturą elementów zestawów Radmora. Mam gdzieś instrukcję techn. Radmoru do tego radiotelefonu (FM 3006-160). Jak ją wygrzebię, to sprawdzę jeszcze na 100% oznaczenia producenta. Wersji tego radiotelefonu na inne pasma poza VHF 150 MHz raczej nie produkowano.

Maxony często widać u konduktorów z uszkodzonymi antenkami, z których spod gumy przebija cewka anteny "helikal". Rozbawiło mnie w sierpniu br., gdy widziałem takiego Maxona chyba u kierownika poc. w Elfie KM z nakręconą krótką antenką "helikal" Motoroli... na pasmo UHF 400-470 MHz. Ale jeśli działa, to dobrze to świadczy o tym sprzęcie. ;)

Ta ww. ręczna motorola kosztuje bodaj ok. 1700 zł. Nie wiem, co czyni ją aż tak wygórowaną? Aprobata UTK? Trochę drogo wychodzi, bo sprzęt nie jest wart nawet połowy tej ceny w porównaniu do obecnych nowoczesnych radiotelefonów cyfrowych NXDN czy DMR.

Widzę że jesteś tu "dyżurnym" ekspertem co to zna się na wszystkim?

Panele to możesz mieć na podłodze:) Manipulator to manipulator. Taka jest tego poprawna nazwa. Nie montowało się, tylko montuje się nadal. Właśnie, nie mąćmy forumowiczom i podawajmy im poprawne nazwy a nie bzdury. Sprzęt Motoroli jest drogi ale jest wart ceny, inaczej służby profesjonalne nie kupowałyby tego. Nowoczesne radiotelefony pracujące w stand. dPMR czy DMR na kolei nie wystepują. Ułomnie budują dedykowaną dla nich sieć w stand. GSM-R.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#11
Na marginesie warto wspomnieć o używanym bodaj od końca lat 70. XX w. do 2003 r. przez PKP systemie łączności radiotelefonicznej RASZ (Radiowa Automatyczna Sieć Zarządzania lub Radiowy Abonencki System Zarządzania) prod. ZR Radmor, Gdynia. Był to protoplasta współczesnej telefonii ruchomej i pozwalał na wykonywanie połączeń telefonicznych, w tym do publicznej sieci telefonicznej. W skrócie, był to system łączności funkcjonujący w ramach kolejowej sieci telefonicznej (czyli wewnątrz resortowej), pracujący w paśmie 150/154 MHz na 10 kanałach radiowych ponumerowanych od 0 do 9.

Każdy "terminal" RASZ składał się z dość sporego bloku nadawczo-odbiorczego z anteną, zaś na kilkumetrowym wielożyłowym kablu podłączony był manipulator z wyświetlaczem LED kanału radiowego pracy urządzenia i klawiaturą numeryczną oraz słuchawką z przyciskiem nadawania. Manipulator można było zainstalować w dogodnym dla użytkownika miejscu. Po podniesieniu słuchawki i po wybraniu właściwego kanału radiowego umożliwiającego połączenie się ze stacją bazową, ta nadawała literę "R" alfabetem Morse'a (czyli sygnał gotowości). Można było wówczas wybrać numer telefonu z klawiatury. Aby coś powiedzieć, należało nacisnąć przycisk nadawania na słuchawce. Terminale montowano najczęściej, choć nie zawsze, albo w wagonach lub innych pojazdach służbowych, albo w obiektach nie podłączonych przewodem do sieci telefonicznej PKP.

Tu znalazłem krótki opis protokołu RASZ:

http://vss.pl/radiowa_siec_kolejowa_rasz

Poza PKP żaden inny resort nie zakupił systemu RASZ od ZR Radmor. Na początku lat 90. XX w. bodaj firma Pyrylandia zbudowała mniejszy terminal RASZ w oparciu o przewoźny i przenośny radiotelefon ukf firmy Yaesu. Tu są dane ze strony firmy Pyrylandia o modułach do terminali RASZ:

http://www.pyrylandia.com.pl/?lang=pl&dzial=o_nas
http://www.pyrylandia.com.pl/?lang=pl&dzial=galeria&page=galeria9a

Terminale RASZ firmy Pyrylandia z ww. strony:





Z chwilą wejścia do masowego użytku telefonów komórkowych, system RASZ przeszedł do lamusa. Jest to jednak dość ciekawy acz zupełnie zapomniany przykład polskiej myśli technicznej doby PRL.

Niestety, nie mam żadnych zdjęć terminali RASZ prod. ZR Radmor.
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#14
Ciekawostką jest radiołączność pociągowa za nasza wschodnią granicą. Poza ukf, ze względu na znaczne odległości i lepszą propagację fal radiowych, stosuje się tam również łączność na falach średnich. Powszechne na taborze we Wspólnocie Niepodległych Państw są następujące radiotelefony:

PB-1M

Fot. producenta.
Kanały: 2130 i 2150 lub 2444 i 2464 kHz (np. dla łączności w metrze); 96 kanałów w paśmie 151,7 do 156MHz, czyli podobnie jak u nas, duosimpleksowe kanały w paśmie 307 do 307,4625 MHz (nadawanie),
343 do 343,4625 MHz (odbiór). Urządzenie służy do wymiany głosu i danych. Zestaw zawiera charakterystyczną antenę, którą można zauważyć na wielu lokomotywach, np. TEM2 i podobnych w Rosji.

42PTM-A2-FM

Fot. producenta.
Częstotliwości pracy jak wyżej, ale bez pasma 300 MHz.

43 PTC-A2-FM

Fot. producenta.
Częstotliwości pracy jak wyżej, ale bez pasma 300 MHz.

Kilka zdjęć z flickra ukazujących TEM2 z antenami albo jak z zestawu PB-1M, albo dodatkowo z rozpiętą między dwoma masztami linką anteny dipolowej na fale średnie.
Karasuk's TEM2-1393 in Kupino
by alexcashman801, on Flickr
TEM2-7596
by Alexander Fomichev, on Flickr
TEM2-7440 Kirowsk 13.06.06
by w. + h. brutzer, on Flickr
TEM2-2958 Suojärvi 11.06.06
by w. + h. brutzer, on Flickr
TEM2-5968 Murmansk 14.06.06
by w. + h. brutzer, on Flickr
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#15
Wracając do radiołączności kolejowej w Rosji, okazuje się, że standardowym współczesnym radiotelefonem montowanym w kabinach maszynistów tamtejszych lokomotyw i innych pojazdów jest RWS-1 (Локомотивно-стационарная радиостанция РВС-1) produkowany przez Iżewskij Radiozawod (IRZ - http://www.irz.ru/). Urządzenie pracuje w dwóch zakresach fal:
  • dwa kanały na falach średnich: 2,130 oraz 2,150 MHz zapewniając łączność na dłuższe dystanse - od około kilkudziesięciu do nawet kilkuset km,
  • oraz ukf w zakresie 151,725—156,0 MHz.
Zdjęcia urządzenia ze strony producenta:



 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#16
Rozwijając kwestie kolejowej łączności radiowej w Rosji, bardzo ciekawym rozwiązaniem są kanały na falach krótkich (średnich - wartości w MHz), których listę podaję poniżej:
1. 2.090 МГц
2. 2.110 МГц
3. 2.130 МГц
4. 2.150 МГц
5. 2.170 МГц
6. 2.546 МГц
7. 2.566 МГц
8. 2.586 МГц
9. 2.606 МГц
10. 2.626 МГц
Dziś w RŻD wykorzystuje się najwyraźniej tylko dwa kanały z powyższych, tj. 2,130 MHz i 2,150 MHz. Inne radiostacje kolejowe, które poza zakresem ukf też je uwzględniają to:

Stacjonarna RS-46MC (РС-46МЦ) prod. Iżewskij Radiozawod (fot. producenta z http://www.irz.ru/products/15/133.htm):



Stacjonarna wersja RWS-1, czyli РВС-1-12 prod. Iżewskij Radiozawod (fot. producenta z http://www.irz.ru/products/15/311.htm):




Radiostacja "Transport" RW-1.2MK (Радиостанция "Транспорт" РВ-1.2МК) firmy Elektrosignal / Vels z Woroneża (fot. producenta z http://web.vrn.ru/wals/rv-12mk.htm):


Radiostacja "Transport" RW-1.1M (Радиостанция "Транспорт" РВ-1.1М / 55Р22В-1.1М) firmy Elektrosignal / Vels z Woroneża (fot. producenta z http://web.vrn.ru/wals/55p22b-11m.htm):


Radiostacja "Transport" RW-1.1MK (Радиостанция "Транспорт" РВ-1.1МК / 55Р22В-1.1МК) firmy Elektrosignal / Vels z Woroneża (fot. producenta z http://web.vrn.ru/wals/55p22b-11mk.jpg):


Do ww. radiostacji produkowana jest dedykowana antena krótkofalowa АМК-2В ИР2.080.013 w kształcie litery pi widoczna bezpośrednio na dachu pojazdu szynowego na poniższym zdjęciu (źr. http://web.vrn.ru/wals/amk-2v.htm):

Antena ta najwyraźniej często pojawia się na nowszym taborze w Rosji.

Dość nietypowe kanały krótkofalowe oferuje radiostacja kolejowa Orion RW-4 (РВ-4) prod. Ternopilskiego Radiozawoda (http://orionter.narod.ru/RU/Radio.htm).
2,13 MHz
2,15 MHz
2,444 MHz
2,464 MHz
+ zakres ukf.


Firma ta produkuje dwie odmiany rdst. RW-4: krótkofalową (RW-4 KH) i ultrakrótkofalową (RW-4 UKH).
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
72 2 0
#17
Parę słów o popularnych radiotelefonach pociągowych w Ameryce Północnej. Stosuje się tam w łączności kolejowej najczęściej pasmo ukf i emisję analogową FM (159 do 162 MHz), choć powoli pojawiają się urządzenia zapewniające łączność emisjami cyfrowymi. Charakterystyczną cechą tych radiotelefonów jest możliwość ustawienia różnych kanałów dla nadawania (Tx) i odbioru (Rx). Najpopularniejsze radiotelefony, tzw. Clean Cab Radio(s), to:

Motorola Railroad Spectra

źr. http://communications.support/threads/7037-Motorola-Clean-Cab-Railroad-Radio-Good-Condition


źr. http://forums.radioreference.com/ra...11697-railroad-locomotive-radio-photos-3.html


źr. http://forums.radioreference.com/ra.../211697-railroad-locomotive-radio-photos.html


źr. http://forums.radioreference.com/ra.../211697-railroad-locomotive-radio-photos.html

Locomotive Radio
by joey_cordova2000, on Flickr

Starsza wersja Spectry:

źr. http://forums.radioreference.com/ra...11697-railroad-locomotive-radio-photos-3.html

Ritron RCCR (http://www.ritron.com/prod_rccr.html)

źr. http://forums.radioreference.com/ra...11697-railroad-locomotive-radio-photos-3.html


źr. http://forums.radioreference.com/ra...forum/282110-montana-rail-link-cab-radio.html

JEM Radio (http://www.jemcom.com/jem_radio)

źr. źr. http://forums.radioreference.com/ra...11697-railroad-locomotive-radio-photos-3.html

General Electric Harmon 12R series 3D:


Wabtec Cab Radio
(w środku znajduje się radiotelefon Kenwood, który można wymontować).

źr. http://forums.radioreference.com/ra...forum/282110-montana-rail-link-cab-radio.html

Aerotron Alpha 1700:

źr. http://www.railroad.net/forums/viewtopic.php?f=43&t=41815

Poza ww. urządzeniami operatorzy kolejowi w Ameryce Płn. stosują też szereg innych komercyjnych radiotelefonów, lecz ww. Clean Cab Radio(s) wydają się najbardziej reprezentatywne.

Kanały radiowe Association of American Railroads (AAR) (http://www.aar.org/) (Ch.) obsługiwane przez ww. urządzenia (częstotliwości - Freq. - wyrażone w MHz):

Ch.--Freq. ......Ch.--Freq. ......Ch.--Freq. ......Ch.--Freq.
--------------------------------------------------------------
02--159.810......26--160.500......50--160.860......74--161.220
03--159.930......27--160.515......51--160.875......75--161.235
04--160.050......28--160.530......52--160.890......76--161.250
05--160.185......29--160.545......53--160.905......77--161.265
06--160.200......30--160.560......54--160.920......78--161.280
07--160.215......31--160.575......55--160.935......79--161.295
08--160.230......32--160.590......56--160.950......80--161.310
09--160.245......33--160.605......57--160.965......81--161.325
10--160.260......34--160.620......58--160.980......82--161.340
11--160.275......35--160.635......59--160.995......83--161.355
12--160.290......36--160.650......60--161.010......84--161.370
13--160.305......37--160.665......61--161.025......85--161.385
14--160.320......38--160.680......62--161.040......86--161.400
15--160.335......39--160.695......63--161.055......87--161.415
16--160.350......40--160.710......64--161.070......88--161.430
17--160.365......41--160.725......65--161.085......89--161.445
18--160.380......42--160.740......66--161.100......90--161.460
19--160.395......43--160.755......67--161.115......91--161.475
20--160.410......44--160.770......68--161.130......92--161.490
21--160.425......45--160.785......69--161.145......93--161.505
22--160.440......46--160.800......70--161.160......94--161.520
23--160.455......47--160.815......71--161.175......95--161.535
24--160.470......48--160.830......72--161.190......96--161.550
25--160.485......49--160.845......73--161.205......97--161.565


Uwaga: kanały 2-6 stosuje się w Kanadzie, ale nie w USA.

Zasady ustawiania kanałów:
Jeśli mechanik usłyszy przez radio "1616", to ustawia radio na kanale 16 (160,350 MHz) dla nadawania i odbioru.
Jeśli usłyszy "1180" to nadaje na kanale 11 i odbiera na kanale 80, na co pozwalają ww. radiotelefony.

Ciekawostka: internet daje możliwość posłuchania rozmów radiowych mechaników w USA i Kanadzie. Strony ze streamingiem takich rozmów to:

http://streema.com/radios/genre/Railroad

http://www.railroadradio.net/ pozwalająca na wyszukanie operatora, na przykład:
http://www.railroadradio.net/content/view/230/277/

http://www.dpdproductions.com/page_rrstreams.html
 
Ostatnio edytowane: