• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

przeróbka obrotnicy

Reakcje
0 0 0
#1
witam

chciałbym przerobić obrotnicę ręczną FLEISCHMANN 6094 , tzn dostawić jakąś budkę , barierki ochronne itp (chcę jak najbardziej ją upodobnić do tych dostępnych u Fleischmana) i pytanko czy da się to zrobić z ogólnodostępnych częsci ( ewentualnie z małymi poprawkami), czy pozostaje tylko własna inwencja twórcza .Oto zdjęcie tej obrotnicy- zdjęcie z netu
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.758 567 30
#2
Nie potrafię odpowiedzieć na pytania Kolegi, ale miałbym jedną drobną uwagę. Takie małe obrotnice w rzeczywistości nie mają budki, a pewnie i poręczy. Jest to model obrotnicy o napędzie ręcznym (co jest zamarkowane w tym modelu), więc budka nie jest potrzebna. Sugerowałbym poszperanie w internecie w poszukiwaniu zdjęć oryginałów, aby ewentualne przeróbki oddawały rzeczywistość. Ja sam nie dysponuję takim fotografiami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.758 567 30
#7
Ta obrotnica to dobry przykład, ta wcześniej pokazana w muzeum jest raczej nietypowa, nie widziałem czegoś takiego na normalnotorowej kolei, a i na wąskotorowej chyba nie jest to powszechne. Myślę, że to jakaś twórcza inwencja tego muzeum.
 

EVB420 12

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.200 1 0
#8
Tyska obrotnica wydaje się być podobna:
http://www.stowarzyszeniebastion.fo...-55-border-0,162/parowozownia-tychy,3219.html
http://eksplorator.feen.pl/printview.php?t=204&start=0&sid=b6ed9f5f50bbbc21d2e3394e958f109d
obecnie nie wiele z niej zostało, ale nie posiadała żadnych poręczy itp.
Są też takie małe z poręczami:
http://www.martinov.web2001.cz/navojna/navojna_2005_06_25_16_32_46_32.jpg
http://www.revitopen.com/fotogalerie/16/tocna.jpg
Oraz jeszcze fajniesze całe zabudowane:
http://foto.pjp.cz/foto.php?Photo=30
Ale takie rzeczy chyba tylko w Czechach? A może były u nas takie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.758 567 30
#9
Z tych zdjęć wyraźnie widać, że barierki stosuje się, gdy obrotnica ma głęboki dół, jak te czeskie. Model Fl jest odwzorowaniem obrotnicy innego typu, płaskiej i tam barierki nie są potrzebne. Ja bym tam niczego nie dodawał (poza ew. korbami przy mechaniźmie napędu i innymi takimi drobiazgami), a raczej pomalował i spatynował, żeby nie wszystko było jednolicie szare.

PS. Czeska strona z ostatniego linku poprzedniego postu, nie działa u mnie: przekierowuje mnie na jakiś komunikat po czesku, ale żadnego zdjęcia nie ma.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#10
A mi się wydaje że ta obrotnica FL jest edycją zabawkową - dlatego jest taka płaska i bez barierek korby do przestawiania. Nie kojarzę obrotnicy z pomostami a bez barierek, no chyba że złomiarze się zaopiekowali. Zresztą nawet biorąc pod uwagę względy bezpieczeństwa - jak maszynista miałby zejść z parowozu na taki pomost obrotnicy np oblodzony zimą? Płaskość tej obrotnicy zawdzięczać nalezy że jest ręczna i możliwa do podłączenia torów ułożonych na podłodze.
 

Podobne wątki