No i padło na mnie. Zaczynam wątek dotyczący budowy mojej makiety w wielkości N. Budowa trwa już od dłuższego czasu (od końca 2023), i jak to zwykłe bywa, widoczne postępy się minimalne.
Dlaczego eNka? Z prostego powodu: Żeby z założenia mała, kompaktowa makieta mogła być jeszcze mniejsza. Parafrazując wymianę zdań z jednego zapomnianych tematów na forum: "Duże jest piękne, ale małe może więcej" Jest to tort, nie moduł, wymiary to 70 x 55cm. Czyli pod względem powierzchni jest ona mniejsza od typowego modułu w wielkości H0. Dlaczego tort, a nie moduły? Nie planuję żadnej rozbudowy.
Dalsze dane:
- Dworce kolejowe: ZERO
- Nastawnie: ZERO
- Semafory: ZERO
- alpejskie widoki: ZERO
- Stacje kolejowe: ZERO!!!
To co tam jest? Odpowiedź: kolej przemysłowa nienazwanej kopalni węgla kamiennego w GOPie w latach osiemdziesiątych. Kolej transportuje skałę płonną (kamień zwałowy) na zwałowisko. Jedna lokomotywa, kilka wagonów. Kolej w dwóch miejscach przecina ulicę z linią tramwajową biegnącą w wykopie.
Poniżej garść inspiracji wraz z linkami (linki do Google Streetview pominąłem) :
https://forum.modelarstwo.info/threads/modele-z-kalisza.35842/page-21#post-934512
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7788784
https://kolejpiaskowa.eu/posterunki/lagiewniki-(lg)
http://gigabyt.cal24.pl/
https://www.flickr.com/photos/48612927@N08/albums/72157628900746543/with/6917880763
Układ torów:
Paintowy plan z zabudową jaką tam planuję został narysowany na zdjęciu widocznym powyżej. Z tym brakiem stacji kolejowej nie żartowałem. Jako że narysowane tam budynki jeszcze nie istnieją (jestem w trakcie budowy lokomotywowni, modyfikuję model Vollmera), więc z pewnością to co powstanie będzie się w wielu punktach różnić (zabudowania kopalni to będzie mieszanina przerobionych modeli plastikowych i własne konstrukcje, resztę też wykonam samodzielnie). Wieża szybowa widoczna na planie będzie basztowa, ze względu na ograniczone miejsce zrezygnowałem z wieży zastrzałowej - na miejscu zaoszczędzonym na maszynowni powstaną dyfuzory).
I kilka dodatkowych zdjęć, ze względu na przebieg torów nad ulicę musiałem ulicę, tor tramwajowy i wiadukty zbudować najpierw, tory kolejowe doszły o wiele później.
Dlaczego eNka? Z prostego powodu: Żeby z założenia mała, kompaktowa makieta mogła być jeszcze mniejsza. Parafrazując wymianę zdań z jednego zapomnianych tematów na forum: "Duże jest piękne, ale małe może więcej" Jest to tort, nie moduł, wymiary to 70 x 55cm. Czyli pod względem powierzchni jest ona mniejsza od typowego modułu w wielkości H0. Dlaczego tort, a nie moduły? Nie planuję żadnej rozbudowy.
Dalsze dane:
- Dworce kolejowe: ZERO
- Nastawnie: ZERO
- Semafory: ZERO
- alpejskie widoki: ZERO
- Stacje kolejowe: ZERO!!!
To co tam jest? Odpowiedź: kolej przemysłowa nienazwanej kopalni węgla kamiennego w GOPie w latach osiemdziesiątych. Kolej transportuje skałę płonną (kamień zwałowy) na zwałowisko. Jedna lokomotywa, kilka wagonów. Kolej w dwóch miejscach przecina ulicę z linią tramwajową biegnącą w wykopie.
Poniżej garść inspiracji wraz z linkami (linki do Google Streetview pominąłem) :
https://forum.modelarstwo.info/threads/modele-z-kalisza.35842/page-21#post-934512
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7788784
https://kolejpiaskowa.eu/posterunki/lagiewniki-(lg)
http://gigabyt.cal24.pl/
https://www.flickr.com/photos/48612927@N08/albums/72157628900746543/with/6917880763
Układ torów:

Paintowy plan z zabudową jaką tam planuję został narysowany na zdjęciu widocznym powyżej. Z tym brakiem stacji kolejowej nie żartowałem. Jako że narysowane tam budynki jeszcze nie istnieją (jestem w trakcie budowy lokomotywowni, modyfikuję model Vollmera), więc z pewnością to co powstanie będzie się w wielu punktach różnić (zabudowania kopalni to będzie mieszanina przerobionych modeli plastikowych i własne konstrukcje, resztę też wykonam samodzielnie). Wieża szybowa widoczna na planie będzie basztowa, ze względu na ograniczone miejsce zrezygnowałem z wieży zastrzałowej - na miejscu zaoszczędzonym na maszynowni powstaną dyfuzory).
I kilka dodatkowych zdjęć, ze względu na przebieg torów nad ulicę musiałem ulicę, tor tramwajowy i wiadukty zbudować najpierw, tory kolejowe doszły o wiele później.








