• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Przekaźniki, a zasilanie w torach

SM42

Użytkownik
Reakcje
0 0 1
#1
Cześć, mam problem z przekaźnikami kontroli położenia. Otóż na makiecie sterowanie dcc zastosowałem 2 przekaźniki 24V prądu przemiennego cewka, do kontroli położenia. Dopóki lokomotywa tylko stoi na torach, wszystko jest okej, a jeśli tylko załączę światła lub ruszę, przekaźniki tracą zasilanie i jest brak kontroli położenia. Mimo to, lokomotywa dalej jeździ.

Gdzie szukać problemu?
 
OP
OP
S

SM42

Użytkownik
Reakcje
0 0 1
#3
Wymień przekaźniki na DC i dodaj im prostowniki. O jaką kontrolę położenia Ci chodzi?
Myślałem nad prostownikami, ale nie do końca wiem jak to zrobić. 2 przekaźniki mają wspólny przewód wychodzący z krzyżownika rozjazdu, a dla zamknięcia obwodu, dwa pozostałe kable są ciągnięte z szyn. W zależności od położenia rozjazdu, reaguje jeden albo drugi przekaźnik.

Kontrolę położenia rozjazdu połączoną z kontrolą dolegania iglic.
 
OP
OP
S

SM42

Użytkownik
Reakcje
0 0 1
#8
OP
OP
S

SM42

Użytkownik
Reakcje
0 0 1
#9
Prawdopodobnie zadam dość proste pytanie dla obeznanych w temacie, niestety mnie radowało tylko tyle, że lokomotywa jeździ.

Pytanie ma związek ze sprawą taki, że gdy zmieniłem w opcji "decoder" z dcc na motorola, wszystko działa jak należy.

Jest to aplikacja z21. Mógłby mi to ktoś wyłożyć łopatologicznie jaka jest różnica i dlaczego teraz działa, a wcześniej były problemy?
 

Załączniki

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
349 1 0
#10
Cewki przekaźników AC są projektowane do pracy przy częstotliwości 50 Hz.
NMRA DCC to częstotliwości o dwa rzędy wielkości większe, rzędu kilku kHz. Przekaźnik ma prawo odmówić współpracy, większa częstotliwość to mniejszy prąd płynący przez cewkę przy tym samym napięciu.
Motorola DCC to częstotliwości znacznie niższe, impuls ma tam około 10 - 100 ms czyli częstotliwości są rzędu 100 - 10 Hz.
Ot i cala tajemnica.

Użyj przekaźników DC w wersji o zwiększonej czułości (wyższa oporność cewki, pobór mocy przez cewkę ok. 0,5W) - żeby Ci za wiele prądu z torów nie zabierały. W szereg z cewką dodaj opornik dobrany tak by na cewce było ok. 12V a nawet mniej - w danych katalogowych przekaźnika znajdziesz zakres napięć pracy. Mostek najlepiej z diod nieco "szybszych" niż zwykle prostownicze serii 1N400X, wystarczą 1N4148. Albo gotowy scalony mostek, jest tego mnóstwo typów.
I jeśli chcesz zaoszczędzić nerwów to nie licz na dobry styk elektryczny iglicy z opornicą. Od tego są styki polaryzacji krzyżownicy w napędzie. Wystarczy byle paproch i już na iglicy nie ma napięcia.
 
OP
OP
S

SM42

Użytkownik
Reakcje
0 0 1
#11
Piękne dzięki i za schemat z mostkami, nie wiem czemu nie mogłem dojść do tego, żeby w ten sposób to podłączyć.

I dzięki również za wyjaśnienie różnicy, teraz wszystko działa jak trzeba.