• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Prądnice wagonowe wózków 4ANc w wagonach 120A i 110/111/112/113A

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
835 90 3
#1
Cześć,

w wagonach 120A z PIKO są nieco inne prądnice niż w wagonach 11xA z Robo.

Czy różnica tkwi tylko w ich wykonaniu przez różne firmy w skali 1:87, czy też w rzeczywistości wagony 120A miały nieco inne prądnice niż montowane w wagonach przedziałowych?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.911 527 30
#2
w wagonach 120A z PIKO są nieco inne prądnice niż w wagonach 11xA z Robo.

Czy różnica tkwi tylko w ich wykonaniu przez różne firmy w skali 1:87, czy też w rzeczywistości wagony 120A miały nieco inne prądnice niż montowane w wagonach przedziałowych?
Ja nie widzę specjalnie dramatycznych różnic między tymi prądnicami. Moim zdaniem są to takie same prądnice, nic też nie wiem o tym, żeby w realu były stosowane różne. Ale nie mogę wykluczyć, że były jakieś kolejne wersje, różniące się szczegółami. Ale wózki zasadniczo były zamienne. Wprawdzie wagony 120A miały prędkość dopuszczalną 120 km/h, a wagony przedziałowe początkowo miały 160 km/h (w latach 80. XX wieku ostatnie partie produkcyjne miały prędkość zmniejszoną do 140 km/h), ale nie sądzę, żeby wpływało to akurat na wygląd prądnicy. Moim zdaniem różnice w wyglądzie modeli Piko i Robo wynikają wyłącznie ze sposobu odwzorowania oryginału przez obie firmy. Proszę zwrócić uwagę np. na grubość wału kardana - moim zdaniem w modelach Robo jest bardziej prawidłowa. A takich drobnych różnic jest więcej.

20250209_193527a.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.911 527 30
#4
Super, w ogóle nie pamiętałem, że sześć lat temu była o tym mowa. Wychodzi na to, że faktycznie, były co najmniej dwa różne typy prądnic. Ale dalej uważam, że w obu modelach, jakie wyżej pokazałem, jest odwzorowany ten sam typ prądnicy, według opisu kolegi @OLF PW114-03, tyle, że w modelu Piko z cienkim wałem, a w modelu Robo z grubym wałem. Tak więc akurat różnica w grubości wału nie jest błędem ani Piko, ani Robo, ale sama prądnica jest, moim zdaniem, lepiej odwzorowana w modelu Robo.
 
OP
OP
SU45-034

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
835 90 3
#5
Ja nie widzę specjalnie dramatycznych różnic między tymi prądnicami. Moim zdaniem są to takie same prądnice, nic też nie wiem o tym, żeby w realu były stosowane różne. Ale nie mogę wykluczyć, że były jakieś kolejne wersje, różniące się szczegółami. Ale wózki zasadniczo były zamienne. Wprawdzie wagony 120A miały prędkość dopuszczalną 120 km/h, a wagony przedziałowe początkowo miały 160 km/h (w latach 80. XX wieku ostatnie partie produkcyjne miały prędkość zmniejszoną do 140 km/h), ale nie sądzę, żeby wpływało to akurat na wygląd prądnicy. Moim zdaniem różnice w wyglądzie modeli Piko i Robo wynikają wyłącznie ze sposobu odwzorowania oryginału przez obie firmy. Proszę zwrócić uwagę np. na grubość wału kardana - moim zdaniem w modelach Robo jest bardziej prawidłowa. A takich drobnych różnic jest więcej.

Zobacz załącznik 1102993
Wagony 120A były na 140 km/h jako 21-48. Na przełomie wieków ktoś poszedł po rozum do głowy i zdegradował je na 120 km/h jako 21-18. Wydłużono w ten sposób (na tamte czasy) cykl z 18 miesięcy + 1 miesiąc na 24 miesiące + 3 miesiące i zaprzestano utrzymywania tych wózków wysokim reżimie z literką "S" w okręgu.
Pamiętam, że kiedy byłem nastoletnim chłopakiem, to już wtedy "kłuło mnie to" czemu wagony do ruchu lokalnego, które przeważnie jeżdżą wolno 60-80 km/h, a czasem 120 km/h z EU07 mają tak wysoką prędkość eksploatacyjną.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 5
Tabor 0

Podobne wątki