• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Powrót do korzeni

Reakcje
99 0 0
#1
Witam serdecznie.
Po latach bojów z koleją brytyjską postanowiłem powrócić do polskich realiów.
Makieta oparta o skrzynki modułowe, będzie głównie służyła domowej rozrywce, choć docelowo, będzie także pokazywana na miejscowych, irlandzkich wystawach.
Imprez FREMO jako takich w najbliższej przyszłości nie przewiduje.
Calosc bedzie składała sie z 14 do 16 skrzynek z możliwością różnego ich łączenia w zależności od potrzeby.
Będe sie skupiał raczej na czasach współczesnych.
Poniżej wklejam plan pierwszych czterech skrzynek. Na skrzynkach 2 i 3 właśnie formuje sie teren, czekam też na dostawe torów (Peco 100)

szopa1.jpg

Plan oparłem na opracowaniu Drogi i Stacje Kolejowe, z małym skrótem w postaci anglika na skrzynce 3. (stacja na kolejnej skrzynce będzie powracała do szlku 2 torowego.
I tu mam pytanie czy rozjazd na skrzynce 2 jest potrzebny? Gdzie na podanym planie umieścić semafory świetlne (tarcze manewrowe itp) (i jakie). Wertowałem podaną publikacje, ale odpadłem na jej technicznym języku. Makieta ta raczej nie ma spełniać wyrafinowanych zasad, kompromisy i skróty są dozwolone, jednak odrobina realizmu kolejowego chciałbym aby została zachowana.
Diękuje za wszelkie uwagi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.156 504 30
#4
I tu mam pytanie czy rozjazd na skrzynce 2 jest potrzebny? Gdzie na podanym planie umieścić semafory świetlne (tarcze manewrowe itp) (i jakie).
Rozumiem, że chodzi o dwa rozjazdy, czyli o całe przejście rozjazdowe (tzw. pół-trapez)? Przy takim układzie nie jest konieczne, ale zawsze zwiększa elastyczność układu torowego. Ale błędem jest umieszczenie rampy ładunkowej przy tym torze, bo wtedy na stacji nie ma ani jednego toru głównego dodatkowego, na który można przyjąć (i z niego wyprawić) pociąg ze szlaku. Powinien być jeszcze jeden tor, jako tor boczny i dopiero przy nim można zrobić rampę. Tak, jak jest, mamy praktycznie tylko przystanek osobowy z ładownią, a nie stację. Ja bym zrobił tak, jak niżej, gdzie tory 1 i 2 to tory główne zasadnicze (przedłużenie torów szlakowych, tor 3 to tor główny dodatkowy do przyjmowania pociągów towarowych (z obu kierunków) w celu obsługi ładowni albo w celu przepuszczenia pociągu pasażerskiego (wyprzedzenia pociągu towarowego przez pasażerski). W tej sytuacji pierwsze od lewej przejście rozjazdowe nie jest konieczne, ale obecnie często jest stosowane (dawniej takiego przejścia by nie zbudowano). Oba rozjazdy krzyżowe muszą być podwójne (na oryginalnym rysunku jest zaznaczony jeden rozjazd krzyżowy, ale pojedynczy).

Przy torach 1, 2 i 3 będą semafory wyjazdowe, przy torze 5 tylko tarcze manewrowe. Ale dokładne rozmieszczenie i rodzaj sygnalizatorów mogę zaproponować, jak będzie już ustalony układ całej stacji, a nie tylko jej połowy.

szopa1.jpg
 
OP
OP
Wielebniak
Reakcje
99 0 0
#5
Dziękuje, za uwagi. Te 4 skrzynki sa mocno treningowe i maja slużyć wstępmej prezentacji miejscowym modelarzom ogolne zasady dzialania makiety modulowej (tak, w Eire, nie ma ani jednego FREMO-wego ukaldu).
Razem z zaprzyjaznionym Niemcem, szykujemy 8 skrzynek + stacje techniczne, ktore chcemy zaczac pokazywac na miejscowych wystawach w celu zebrania grupy zainteresowanych tematem.
Skrzynka stacyjna rzeczywiście będzie szła w kierunku przystanku osobowego z ładownia jak wsponiał Andrzej bo tory juz niestety sa polozone i nie chce mi sie ich zrywac.
Kolejna makieta, ktorej rozpoczęcie planuje na kwiecień przyszłego roku, będzie już makietą docelową, która będę sobie rozbudowywał.

Jeśli chodzi o skrzynki, to bazuje na genialnych gotowcach z Pikart Modele.

Za dwa tygodnie, będę już szczęśliwym posiadaczem pracowni modelarskiej, więc robota z kopyta ruszy i dojdą kolejne 2 skrzynki oraz pomalowana zostanie infrastruktura.

Kilka zdjęć z postepu prac:

IMG_20201017_165005_366.jpg.49e165f13aaa8fa6bac75aeb1164d287.jpg

road3.jpg.cc5e0f5d7fd5cf04ff085a4fa9d466d1.jpg
IMG_20201118_144350_041.jpg.8952a190e0a4305fc4acb68749e9cc3a.jpg
IMG_20201118_144019.jpg.9ee6eb7b9624e9db8f4b499cc42e3cfa.jpg

Edit: tory jednak dalo sie latwo zerwac, wiec wracam do uwagi Andrzeja i zrobie w opisany sposób.
 
OP
OP
Wielebniak
Reakcje
99 0 0
#7
Super, proponuję przed robotą rozrysować całą stację i nam tu pokazać, a wtedy mogę pomyśleć o sygnalizacji. Poza tym może jednak będą jeszcze jakieś drobne uwagi. ;)
Niestety, na odpowiedz czekałem ponad miesiac, wiec straciłem juz nadzieje i za robote wziąłem się "na czuja" ;)

Po konsultacji, z kolega, który przygotowuje drugą część makiety, ustalilismy, że moje skrzynki będą skrzynkami szlakowymi z przystankiem osobowym. bez żadnych odgałęzień.

Nie ma sensu inwestować w dodatkowe rozjazdy, jeśli skrzynki mają jedynie dawać pogląd na to jak modułowe modelarstwo wygląda.
Pomyślałem że pozostawie układ rozjazdów (tych nie dam rady zerwac) w sposób opisany poniżej, dla pokazania możliwości obsługi serwonapędów na rozjazdach.

sk4.jpg


Dlugosc peronów pogladowa. Pytanie, czy perony mozna przesunąc blizej samych rozjazdow? No i jakie sygnalizatory mozna zstosowac przy tym ukladzie.

Dodatkowe finanse wole przeznaczyc na drugą, właściwą makiete. Ta, jak wspominałem, ma miec swoje zastosowanie pogladowe.

Pozdrawiam
Jacek
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.156 504 30
#8
Niestety, na odpowiedz czekałem ponad miesiac, wiec straciłem juz nadzieje i za robote wziąłem się "na czuja" ;)
Przyznam, że nie bardzo rozumiem. Fakt, że moje uwagi pojawiły się po ponad miesiącu od pierwszego wpisu w tym wątku, ale sam kolega @Wielebniak napisał, że tory można jeszcze zerwać, więc w czym jest problem? Ale to w końcu nie moja sprawa. Tak, jak pokazał kolega w ostatnim wpisie, też może być, będzie to wtedy posterunek odgałęźny z przystankiem osobowym. Wiem, że nie odgałęzia się tu żadna inna linia, ale taki układ z przejściem trapezowym, umożliwiającym zmianę toru też jest tak nazywany (nie jest to ani stacja, ani posterunek odstępowy (blokowy), więc jakoś trzeba było to nazwać). Taki posterunek pełni podwójną rolę: po pierwsze działa jak posterunek odstępowy, na długim szlaku pozwala na wypuszczenie następnego pociągu po tym samym torze w tym samym kierunku nim poprzedni pociąg dojedzie do następnej stacji (wystarczy, żeby minął taki posterunek, a po drugie, w sytuacji awaryjnej umożliwia zmianę toru z prawego na lewy, na przykład przy zamknięciach dla robót torowych, czy w razie awarii lub wypadku. Dzięki temu nie trzeba zamykać jednego toru na całym szlaku, a tylko na jego połowie.
Pytanie, czy perony mozna przesunąc blizej samych rozjazdow?
Absolutnie nie, perony są przecież praktycznie przy samym początku pierwszego rozjazdu (patrząc od prawej strony). Przed rozjazdami przy obu torach muszą stać semafory, a nie mogą one stać dalej od rozjazdów, niż przy końcu peronu tak, by nawet przy sygnale "stój" pociąg mógł stanąć przy całej długości peronu. Za semaforem powinna też być droga ochronna, na którą tu już nie ma miejsca. Ja bym odsunął perony w prawo, żeby w całości znalazły się na sąsiednim segmencie (na którym teraz jest większa część peronów). O semaforach napiszę trochę później.
 
OP
OP
Wielebniak
Reakcje
99 0 0
#9
Przyznam, że nie bardzo rozumiem. Fakt, że moje uwagi pojawiły się po ponad miesiącu od pierwszego wpisu w tym wątku, ale sam kolega @Wielebniak napisał, że tory można jeszcze zerwać, więc w czym jest problem? Ale to w końcu nie moja sprawa. Tak, jak pokazał kolega w ostatnim wpisie, też może być, będzie to wtedy posterunek odgałęźny z przystankiem osobowym. Wiem, że nie odgałęzia się tu żadna inna linia, ale taki układ z przejściem trapezowym, umożliwiającym zmianę toru też jest tak nazywany (nie jest to ani stacja, ani posterunek odstępowy (blokowy), więc jakoś trzeba było to nazwać). Taki posterunek pełni podwójną rolę: po pierwsze działa jak posterunek odstępowy, na długim szlaku pozwala na wypuszczenie następnego pociągu po tym samym torze w tym samym kierunku nim poprzedni pociąg dojedzie do następnej stacji (wystarczy, żeby minął taki posterunek, a po drugie, w sytuacji awaryjnej umożliwia zmianę toru z prawego na lewy, na przykład przy zamknięciach dla robót torowych, czy w razie awarii lub wypadku. Dzięki temu nie trzeba zamykać jednego toru na całym szlaku, a tylko na jego połowie.

Absolutnie nie, perony są przecież praktycznie przy samym początku pierwszego rozjazdu (patrząc od prawej strony). Przed rozjazdami przy obu torach muszą stać semafory, a nie mogą one stać dalej od rozjazdów, niż przy końcu peronu tak, by nawet przy sygnale "stój" pociąg mógł stanąć przy całej długości peronu. Za semaforem powinna też być droga ochronna, na którą tu już nie ma miejsca. Ja bym odsunął perony w prawo, żeby w całości znalazły się na sąsiednim segmencie (na którym teraz jest większa część peronów). O semaforach napiszę trochę później.


No i super, O takie uwagi mi chodziło! Dziękuje bardzo. Perony przesunięte zostana zgodnie z sugestią.
Czekam w takim razie na rozmieszcenie sygnalizacji i przygotuje sie do zakupu odpowiednich elementów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.156 504 30
#10
Na takim posterunku potrzebne będą cztery semafory 4-komorowe, ze światłami od dołu: białe, pomarańczowe, czerwone, zielone, no i oczywiście tarcze ostrzegawcze do nich. Semafory powinny stać przed rozjazdami, na prawdziwej kolei w odległości drogi ochronnej równej 100 m przed początkiem rozjazdu (od strony jazdy "na ostrze"), lub od ukresu rozjazdu (od strony jazdy "z ostrza"), ale semafory w tym samym kierunku powinny stać obok siebie (w linii prostopadłej do torów). W modelu oczywiście trudno będzie zachować te 100 m w skali, więc semafory można postawić bliżej, ale dobrze jest zrobić pewien odstęp, imitujący drogę ochronną. Od strony peronów należy zachować zasadę, o której wspomniałem wcześniej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.156 504 30
#12
Nie całkiem, ma być tak:

sk5.jpg


Odległość a = b to droga ochronna, musi być taka sama przed wszystkimi semaforami. W realu ma min. 100 m, ale w modelu może być mniej.
 
OP
OP
Wielebniak
Reakcje
99 0 0
#13
Nie całkiem, ma być tak:

Zobacz załącznik 770561

Odległość a = b to droga ochronna, musi być taka sama przed wszystkimi semaforami. W realu ma min. 100 m, ale w modelu może być mniej.
Dziękuję bardzo! I mam jasność :)
Tymczasem wracam do klejenia peronu przystanku osobowego. Wzoruje się na peronie, który pamiętam z wakacji spędzanych na Suwalszczyźnie, przystanek Płociczno Tartak. Teraz jak widziałem na kilku filmach został zmodernizowany, ale postaram się oddać stary wygląd.
16059137395096143088743725802794.jpg
 
S

Sebastian

Gość
#16
Przystanek nazywa się Płociczno, ale
ja nadal twierdzę, że przystanek to
Taka nazwa funkcjonuje od czasów powojennych. Kiedyś w rozkładzie jazdy figurowała nazwa Płociczno k/Suwałk czy Płociczno k. Suwałk, a być może i "na gruncie" zapisywano tylko Płociczno. Tak czy inaczej, jeśli używamy nazwy przystanku a nie miejscowości, w którym on się znajduje, to jest to Płociczno koło Suwałk.
 
OP
OP
Wielebniak
Reakcje
99 0 0
#17
ja nadal twierdzę, że przystanek to

Taka nazwa funkcjonuje od czasów powojennych. Kiedyś w rozkładzie jazdy figurowała nazwa Płociczno k/Suwałk czy Płociczno k. Suwałk, a być może i "na gruncie" zapisywano tylko Płociczno. Tak czy inaczej, jeśli używamy nazwy przystanku a nie miejscowości, w którym on się znajduje, to jest to Płociczno koło Suwałk.
A tak to ok. Nie zrozumiałem kontekstu pierwszej wypowiedzi. Pozdrawiam.
 
OP
OP
Wielebniak
Reakcje
99 0 0
#18
Semafory zamówione.
Pierwsze budynki zlozone. Dam zdjecia jak pomaluje i zwaloryzuje.
Dzisiaj doszly kolejne skrzynki, czas na wkręcanie śrubek :)

skpt2.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki