• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Poszukiwania] Pługi odśnieżne lata 30-te.

Reakcje
26 1 0
#21
Pytanie jak (uwzględniając boczne lemiesze itp.) rozwiązano hipotetyczną przebudowę na tor normalny (?), czy wystarczyło wymienić zestawy kołowe (?).
Tu mogę Ci pomóc:
Chabówka Tzums.jpg
W druga stronę niestety robiono okropnie wyglądające dziury w lemieszach naszych pługów.
Co do pługów uniwersalnych (jednostronnych-dwustronnych), podejrzewam, że na zdjęciu ze ŚK załapał się właśnie taki budowany w czasie wojny egzemplarz systemu Bjorke-Ryga.
W sieci można znaleźć ich zdjęcia, zachował się również egzemplarz w jednym z czeskich muzeów. Na jego bazie powstały zestawy z blach - z tego co pamiętam również w HO.
Pługi budowane przez Zakłady Ostrowieckie były jednak specyficzne i w zasadzie rozpoznawalne na tle innych produkcji.
Oczywiście prośba o ewentualne rysunki z wymiarami i numerami po 45r. pozostaje aktualna :)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.384 58 3
#22
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/wyszukiwarka
na stronie Szukaj w Archiwach jest kilka zdjęć pługów odśnieżnych
Opis ze strony:
Pług odśnieżny na torach. Wśród robotników widoczni kierownicy robót, inż. Mankowski z dyrekcji kolei lwowskiej, naczelnik dystansu drogowego Przemyśl inż. Popławski, por. Mamrod z 1 Pułku Czołgów i komendant policji w Przemyślu nadkom. Moritz. rok 1929
Pług odśnieżny Żurawiv=ca Radymno.jpg


Opis ze strony "Odśnieżanie torów na trasie Lwów Tarnopol" 1929 r.
Pług odśniezny  Lwów - Tarnopol.jpg


Opis ze trony: Pług odśnieżny systemu klinowego Dyrekcji Kolejowej we Lwowie. rok 1932
PŁug odśnieznu dyrekcji Lwowskiej.jpg
 
Reakcje
26 1 0
#23
Dzięki za zdjęcia, napis "Śniegowiec" bo taki chyba jest na lemieszu pierwszego zaskakujący :)
Jeszcze mam pytanie, na zdjęciu w ŚK 1/2004 jest zdjęcie pługa Bjorke-Ryga zrobione wg opisu w Strużach. Czy ktoś zna może jego numer, albo ma czytelniejsze zdjęcie?
 

wicy

Znany użytkownik
Reakcje
658 1 3
#26
Na obu zdjęciach, ze strony Fabloku i z NAC przedstawiony jest pług wirowy szwedzkiej firmy Nydqvist & Holm AB (NOHAB) z Trollhättan. [...]

Wracając jednak do w/w pługu wirowego. Pług ten w liczbie 1 szt. Ministerstwo Komunikacji zamówiło w 1929 r. wg warunków technicznych szwedzkich kolei państwowych. Do Warszawy przybył w styczniu 1930 r. gdzie po dokonaniu oględzin technicznych został skierowany do Lwowa, jako Dyrekcji macierzystej. Pług składał się z krytego wagonu na dwóch wózkach oraz doczepionego do niego tendra mieszczącego 16,5 m. sześciennych wody oraz 7 t. węgla. Na przedzie umocowano blaszaną osłonę w której umieszczono wirnik wachlarzowy o średnicy ok. 3 m. wprowadzany w ruch przez silnik parowy (dwucylindrowy, bliźniaczy). Zakupiony pług miał być wzorem dla wykonania podobnych pługów w zakładach krajowych - stąd na fotografii z Fabloku być może jest pług wyprodukowany na licencji - choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to szwedzki oryginał (np. prawdopodobnie tabliczka firmowa NOHAB na boku pudla).
Stoję przed problemem kalek na pług NOHAB.
a3.jpg
Mam w związku z tym pytanie: czy wiadomo coś więcej o numerach, serii, typie tego pługa? Ile ich w ogóle było na PKP? I czy ostało się coś po wojnie?

Sprowadzony 1 egz. w 1929 już w lipcu 1930 prezentowany był jako produkowany przez chrzanowską fabrykę,
a4.jpg
więc przez domniemanie przyjmuję, że pojawił się w więcej niż 1 egzemplarzu.
Na zdjęciu numer 837 034 z tendrem 17C1 (nieznanego numeru).
a5.jpg
 

Podobne wątki