• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pomoc dla początkującego. Trochę sprzętu. do czego to służy?!

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witajcie.
Kupiłem sobie na start z makietą jakiś tani zestaw startowy.
Znajdują się tam rzeczy o których nie mam zielonego pojęcia.
Pomożecie mi rozszyfrować co jest do czego ? :)

Pierwsze co.
Jest to taka kosteczka z 4 przyciskami i 8 wyjściami!!!
O co w tym chodzi? To jest do sterowania czymś? Jak i gdzie to zamontować?

Drugie.
Dostałem tą zwrotnicę od PIKO. Zwrotnica ma 5 wejść na kable więc obstawiam, że jest elektryczna.
Zresztą tak pisało na aukcji ;)
Jakie kable trzeba gdzie wsadzić aby móc tym sterować?
Dodam, że mam w domu kilka przełączników MTS-1 jakby się dało to chciałbym je zamontować do sterowania tą zwrotnicą.

Trzecie.
To samo jest z semaforem świetlnym.
Ma On tak dużo wejść i nie rozumiem jak tutaj podłączyć jakiś obwód elektryczny i skąd wiedzieć jakie zasilanie podłączyć.

Czwarte.
Semafor Kształtowy.
Ruchomy.
Niby łatwo, bo widzę który drucik się rusza jak chce go zmienić.
Ale czy da się go zautomatyzować?

I ostatnie.
EZ.
Dostałem tylko instrukcję, co trzeba gdzie podpiąć.
Podpinam, semafor, napięcie oraz tory w 3 odcinkach jednak nic to nie daje.
Semafor świeci - ale cały czas tym samym kolorem (żeby go zmienić trzeba kable zamienić miejscami).
Prąd przez szyny nie płynie, więc nic na torach się nie rusza :/
Jeżeli ktoś by mi mógł wytłumaczyć zasadę działania tego sprzętu i powiedzieć co i jak z nim to bardzo dziękuję ;)

Jestem nowy, więc naprawdę proszę o wyrozumiałość.
W tych sprawach jestem kompletnie zielony, więc też proszę tłumaczyć to w miarę zrozumiale, jak jakiemuś debilowi ;)

Pozdrawiam.
 

Załączniki

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#2
Nie chce Cię rozczarować, ale tory które masz są sprzed 20 lat. Słabo po tym wszystko jeździ. Zrób zdjęcie jak do torów podłączyłeś zasilanie. PS: Chcesz się bawić kolejką na dywanie czy masz zamiar zainteresować się modelarstwem kolejowym?
 
OP
OP
Deenn

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
25 lat ;]
jakos na ich jakosc nie narzekam.
chce zrobic makiete.
po co pokazywac podlaczenia? te mi dobrze dzialaja.

ps. przepraszam za polskie znaki, ale pisze z telefonu :/
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.021 85 11
#4
Może zamiast zaczynąć dyskusję o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy prościej odpowiedzieć
na pytania kolegi i tak:1 ta kosteczka to zestaw włączników za pomocą których można sterować np rozjazdem z p.2
2 pod wieczór jak wrócę z pracy prześlę Ci schemat podłączenia rozjazdu;3 to tylko semafor świetlny bez dodatkowych
obwodów jeden ze styków to biegun wspólny a pozostałe są podłączone do poczszególnych żarówek semafora -wystarczy
podać napiecie 8-16V;4 da się ale będzie to wymagało trochę pracy;5 sa trzy możliwości albo to ustrojstwo jest zepsute,
albo schemat który masz jest zły;albo coś źle podłączyłeś,ostatni powód łatwo wyeliminować sprawdzając jeszcze raz
zgodność połaczeń ze schematem,a co do samego schematu przyślij go na PW sprawdzę czy nie ma jakiegoś "zonka".
 

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#5
Piszesz że prąd nie płynie przez szyny a gdy pytam o podłączenie, to piszesz, że Ci dobrze działają. Żadnych dyskusji nie mam zamiaru prowadzić i już znikam.
 
OP
OP
Deenn

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
@stare tory
Dziękuję bardzo. :)
EZ nie jest mi potrzebny na "gwałt".
Jak już dojdę to perfekcyjnego sterowania to wtedy będę bardziej o tym myślał.
Zacznę od rozjazdu i kostki. Miło by było gdybyś mi pomógł. Byłbym bardzo wdzięczny :)
Semafor ogarnę osobnym zasilaczem.
Dzięki za wszystko, oraz czekam na schemacik. Pozdrowienia :)

Piszesz że prąd nie płynie przez szyny a gdy pytam o podłączenie, to piszesz, że Ci dobrze działają. Żadnych dyskusji nie mam zamiaru prowadzić i już znikam.
@Marcin Kempa, zamieściłem tutaj kilka problemów.
Gdy Ty zacząłeś narzekać na moje tory, myślałem, że chodzi Ci o zwykłe podłączenie.
Ze zwykłym jest wszystko w porządku.

Ale mniejsza już o to EZ.
Zostawię to na koniec. Na razie chciałbym się skupić na zwrotnicy.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.153 66 5
#7
Ja bym się skupił na pozbyciu się tego i kupieniu nowego zestawustartowego Piko. Dla początkującego łatwiejszy do ogarnięcia i tory już nowe są w zestawie.
Ale diecezja należy do ciebie.
 

Marcin Kempa

Znany użytkownik
Reakcje
167 1 0
#9
Zacząłem narzekać, bo są ku temu powodu. Zobaczysz za jakiś, że łatwiej zaczynać od razu od torów modelowych. Chciałem Ci po prostu poradzić żebyś nie inwestował więcej pieniędzy, bo nie warto. Broń Boże nie atakowałem Cię.
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
140 1 0
#10
Deenn , czy mógłbyś wrzucić tu schemat tego modułu EZ? Skan? Ew. foto?

Poniżej znajdziesz schematy podłączenia sterowania do starych rozjazdów PIKO pochodzące z archeologicznej już pozycji "Plany połączeń szynowych".

http://4.bp.blogspot.com/-y8o8ijOLrfM/UDAB65cYYGI/AAAAAAAAAEU/BFyLiuNM4JU/s1600/Zwrotnice 1.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-xoZy1WrS-Iw/UDAB80BO-pI/AAAAAAAAAEc/aZY2AzSrfYs/s1600/Zwrotnice 2.jpg

Co prawda widać tam rozjazdy w wersji trochę nowszej niż Twój, ale zasada pozostała bez zmian.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Deenn

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
@sluzbowo

Nic z tego nie rozumiem.
Chyba jeszcze za ciemny jestem na takie sprawy. :D
Może kiedyś załapię.
Poczekam jeszcze na schematy od kolegi @stare tory.

Na Maila dostałem takie coś:

C - współne dla żarówek
Y - żółta żarówka świeci cały czas (mozna odpuścić)
R - czerwona , należy podłączyć
G - zielona jw.
16 i 16 podłączamy przemienny 16V
+ podłączamy do prawej szyny na odcinku jazdy
B podłączamy do prawej szyny na odcinku postój
A podłączamy do prawej szyny na odcinku 3 (A i B mogłem zamienić miejscami)
Semafor stawiamy przy odcinku postój po prawej stronie torów

Wszystko jest jasne i zrozumiałe.
Prócz "+", "A" oraz "B". Czym mam te tory od siebie oddzielić, żeby nie płynął prąd na odcinku postój?
I jak je podłączyć? Lutować?

Skan odręczny który dostałem w załączniku.

@Marcin Kempa, te pieniądze już wydałem i nic z tym nie zrobię ;)
Mam zamiar z tego zrobić stację końcową, więc i tak za dużo się tym bawił nie będę.
Trochę nowsze tego samego typu ma mi znajomy załatwić, więc myślę, że będzie lepiej. No ale trudno. Taki zestaw jaki wygrałem na aukcji, za taką cenę - było warto :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.460 552 30
#12
A co podłączyć do lewej szyny? To nie jest kpina z mojej strony, naprawdę nie wiem, swoją edukację i doświadczenia z analogiem skończyłem na etapie poczciwego FZ1, a którego do dziś korzystam. Nie mam pojęcia co to jest i do czego służy ten EZ, ale wiem, że aby pociąg jechał, trzeba podłączyć jeden biegun zasilania do jednej szyny, a drugi do drugiej.

PS. Ruch prowadzi (czytaj: nastawia zwrotnice i semafory) dyżurny ruchu, a nie zawiadowca. Zawiadowca może też pełnić funkcję dyżurnego ruchu, ale te pojęcia nie są równoznaczne.
 
OP
OP
Deenn

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
@Andrzej Harassek
No ja też nic nie wiem na ten temat.
Dlatego zostaję na razie przy klasycznym podłączeniu.
Bardziej prosiłbym o pomoc w podłączeniu zwrotnicy.
Te skany które wysłał kolega wcześniej myślę, że by działały, lecz ja nic z tego nie rozumiem.
Prosiłbym o przetłumaczenie tego z "Polskiego na nasze".
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
483 8 0
#14
Ten EZ to tzw Elektroniczny Zawiadowca, tyle doszukałem się na google. Prawdopodobnie jest to sterownik czegoś w stylu blokady samoczynnej, coś w tym stylu:

Brakuje schematu podłączenia do torów, a ten załączony to schemat wewnętrzny tego EZ.
 
OP
OP
Deenn

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Dajmy na luz z tym EZ.
Nie jest mi na start aż tak potrzebny.
Bardziej interesowała by mnie ta kostka sterująca oraz podłączenie zwrotnicy.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
483 8 0
#16
Ta kostka to już kolega stare tory napisał, jest to pulpit z przyciskami.
Możesz zrobić zdjęcie środka tej kostki tak żeby było widać dokładnie pozostałe boki.
Bez najprostszego miernika ciężko będzie wywnioskować jak łączą się wyprowadzenie. Chyba, że ktoś dysponuje takim zabytkowym pulpitem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.460 552 30
#17
To rzeczywiście lepiej sobie przynajmniej na razie odpuścić ten EZ. Ale do jazdy potrzebny jest zasilacz z regulowanym napięciem podawanym do toru, właśnie taki FZ1 lub jego nowszy odpowiednik. A niczego takiego w zestawie zaprezentowanym w pierwszym poście nie widzę.
 
OP
OP
Deenn

Deenn

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
@Andrzej Harassek, nie widać bo tym się obsługiwać raczej umiem :)
Zasilacz mam TATRYekspres.
@Marqus,
Proszę bardzo.
Lepiej chyba nie da rady, ponieważ kostka czarna, światło słabe itd itd :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.284 3 0
#19
Panowie (Deen), a czy to nie jest czasami zestaw TT? Wczoraj właśnie przebierałem prezent z piwnicy kuzyna i ten pulpicik jest z TT. Z resztą szyna i podkłady tego rozjazdu też mi do TT Berlinerbahnen Zeuke pasuje, a Wy mu tam jakieś linki do H0 ;)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
483 8 0
#20
Spróbuj podłączyć to tak jak na schemacie poniżej. Jak będzie działać to zajmiemy się podłączeniem rozjazdu.
Semafor i kostka.jpg
Adam , jeśli chodzi o schematy podłączeń to skala nie ma znaczenia.[DOUBLEPOST=1410465124,1410464732][/DOUBLEPOST]Miałem kiedyś taki rozjazd i na pewno był w H0. Druga sprawa nie przypominam sobie torów TT w profilu "U" z kołnierzem.
 

Podobne wątki