• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polityka wizerunkowa spółek kolejowych - malowania i schematy malowań PKP Intercity

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.811 403 7
#44
Nie! Dla mnie jest ważny wizerunek przewoźnika na widocznym miejscu, a nie w takim, które znane jest obsłudze technicznej kolei. Na razie znakomita większość cywilizowanych kolei taki wizerunek posiada - oprócz PKP...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.330 544 30
#45
jest ważny wizerunek przewoźnika na widocznym miejscu, a nie w takim, które znane jest obsłudze technicznej kolei.
Przypomnę nieśmiało, że przewoźnikiem jest PKP Intercity, a nie PKP S.A. I "wizerunek przewoźnika" jest na widocznym miejscu, w tym i logo (symbol graficzny), i pełna nazwa. Pozwoliłem sobie wykorzystać zdjęcie ze strony Skyscraper, które zamieścił wcześniej kolega @MichałK.

12.jpg


Tak że wydaje mi się, iż kolega @Bolutek trochę marudzi... ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.330 544 30
#47
z tą logiką to przesadziłem
No właśnie, ja tu żadnej logiki nie widzę, jednemu podobają się wagony oliwkowe z szarym dachem i czarnym podwoziem, innym wagony w różnych odcieniach szarości, z granatowymi elementami, a mnie się podobają i jedne i drugie. :p Ale trudno tu mówić o jakiejkolwiek logice.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
121 1 0
#48
Wprowadzenie nowego szablonu malowania jest oczywiście przywilejem przewoźnika, ale mam wrażenie, że zderzyły się tu dwie rzeczy.
Pierwszą jest chęć uproszczenia schematu, co objawiło się w braku paska w klasie 2 i pójście z barwami w kierunku brudu, czyli odcienia, jaki mają wagony przybrudzone normalną eksploatacją. Barwy te są też coraz bliższe barwom stosowanym na lokomotywach, na których schemat malowania również uproszczono.
Potem doszły kwestie TSI PRM i wymogi kontrastowego wyróżnienia drzwi, Niestety firma doradzająca w tym zakresie poszła po linii najmniejszego oporu i zastosowano drzwi granatowe. Dla mnie, który traci ostrość wzroku zawsze wydawało się, że jak coś się ma wyróżniać to powinno być jasne, a nawet jaskrawe, ale ekspert to ekspert, wie lepiej.
Z kombinacji tych dwóch rzeczy wyszły następujące zmiany - podałem numery kolorów dla orientacji. Część z Was może ten rysunek znać, bo nie jest nowy.
Schemat malowania ewolucja lok+wagony 2017-2021.png

Po tych wszystkich operacjach wydaje się, że tych kolorów jest po prostu za dużo, pomyślałem, że można by zrezygnować z dolnego pasa, a wagon miałby jedną dominującą barwę. Przykład takiego kierunku (na rzeczywistym wagonie, przy okazji alternatywny kolor drzwi i modelu)
141A-20+174A_koncepcja malowania.jpg

112At_koncepcja malowania.jpg

Koncepcja malowania 406A-40_WRmnouz.png


Takie malowanie jest bardzo zbliżone do tego, co zastosowano w wagonach dla wojska
175a-30.png


A zobaczmy, co by przy takiej kombinacji wyszło z wagonów nocnych
172A_koncepcja malowania.jpg

Koncepcja_malowania_308A_z_pasem.png


Prawie NightJet? A jak prosto poszło.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.268 39 0
#49
Wydaje mi się, że przejrzałem odnośniki z tego wątku dokładnie i informacja o bazowych kolorach malowania PKP IC. SIWSy podają na te bazowe kolory jasno-szaro-niebieski i ciemno-szaro-niebieski określenie koloru w CMYK-u. Próbuję zlecić wymieszanie takich kolorów do sprayu ale generalnie wszyscy chcą dane w RAL. Czy ktoś zna miejsce gdzie można zlecić wykonanie lakieru na bazie CMYK-a lub względnie dobre odpowiedniki tych kolorów w RAL (Poznań i okolica) ?
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
121 1 0
#54
Może nie napisałem zbyt zrozumiale, więc dodam. Na tych rysunkach porównujących starsze (niebieskie) i nowsze (szare) odcienie kolorów stosowanych w PKP Intercity lewa kolumna odpowiada za układ kolorów "niebieskich" (od góry do dołu wagonu), a prawa - "szarych".
Braki występujące w kolumnie prawej to np. czarny pas okienny, którego wcześniej nie było, a pojawił się w malowaniu przejściowym - wagony 156A-167A oraz modernizowane 174A, 111A-20, 111A-30 i 141A-20 pierwszej serii.
Od wagonów 111A-20 i 141A-20 doszły jeszcze granatowe drzwi (co ciekawe w kolorystyce Intercity są one nazywane błękitnymi, ale ja się jako typowy mężczyzna na kolorach nie znam).
Jak wiadomo wagony drugiej serii 174A, 111AMM-20 i 141AROP-20 oraz 406A-40 są już "szare", podobnie jak nowe wagony 175A-178A oraz wagony przemalowywane w ramach napraw P4 od 2022 roku.
Można by było spróbować przyporządkować kolor RAL na bazie modelu CMYK lub RGB, ale to zawsze będzie pewne przybliżenie.
Przykłady
RGB to RAL Converter - HEX to RAL Color conversion
https://hextoral.com › rgb-to-ral

Convert Hex color #a6743a to Rgb, Pantone, RAL, HSL, HSV ...
https://rgb.to
 
Ostatnio edytowane:

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
660 35 1
#56
Wy tu o nowych malowaniach a wczoraj na stacji Lublin Główny swój wizerunek pokazała PKP PLK. Awaria sterowania ok.16-stej i wszystko stanęło prawie na 4 godziny. Najdalej stał pociąg IC 5220 Kopernik - 2 godziny w Sobolewie przed Dęblinem, dojechał na miejsce przed północą. Część składów dojechała do Puław, pociąg z Rzeszowa stał w Zemborzycach prawie 4 godziny. Po ponad 4-ech godzinach pociągi ruszyły z Lublina na zastępczym i rozkazy pisemne, jakby nie można było tego zrobić np. po godzinie i puszczać składy z ograniczeniem do 40km/h. IC Bystrzyca odwołany całkiem. Moim zdaniem kompromitacja - siada system i wszystko stoi. Dlaczego nie ma systemu awaryjnego? Jeżeli jest inny wątek o takich tematach to proszę o przeniesienie.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
316 38 1
#59
@t_domagalski dzisiejszej technologii izolacji kolor nie ma znaczenia do zużywania energii.
A taka opinia z internetu
"Otulina z blachy stalowej pokrytej wysoce refleksyjną powłoką w jasnych barwach stanowi bardzo dobrą ochronę przed nadmiernym nasłonecznieniem, a tym samym lepiej chroni budynek przed przegrzaniem się niż ta w ciemnych kolorach. Badania pokazują, że jasne elewacje (I grupa kolorystyczna) nagrzewają się do ok. 55°C, podczas gdy ich ciemne odpowiedniki – nawet do ponad 90°C!"
https://tower.prowly.com/260572-jak-chronic-hale-przemyslowe-przed-nadmiernym-nagrzewaniem
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 8

Podobne wątki