• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Podtorze z gumy zamiast korka/sklejki ?

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.940 386 20
#21

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#23
Temat ten osobiście wałkowałem i z chęcią się podzielę swoimi spostrzeżeniami. Skłaniam się osobiście do Woodland Scenics Track Bed (temat poruszył DieselPower). To jest pianka, dość miękka w palcach, ale jak się położy i przyklei tor to wystarczająco sztywna aby utrzymać ciężar taboru i przemieszczenia czy ugięcia toru pod ciężarem nie wystąpią. Materiał renomowanej firmy, bardzo popularny w UK czy USA. Będąc kiedyś członkiem tutejszego klubu modelarzy kolejowych (w UK) wszyscy używaliśmy tego materiału powszechnie do budowy makiet klubowych. Także ja również będę robić moją własną makietę z tego materiału z następujących powodów:
Od kolegów z forum dowiedziałem się szczegółów na temat torów Roco Line na gumowym podkładzie i chyba pójdę w stronę WS Track-Bed.
Tylko mam pytanie, jako że kolega ma duże doświadczenie ;)
Czy ten podkład położony luźno pod torem bez klejenia, nie przesuwa się w wyniku jazdy taboru i czy dokładnie przylega do podłoża (deski) czy jednak ma tendencję do falowania lub unoszenia ?
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#24
Ja na mojej makiecie zastosowałem płyty celulozowe grubości bodaj 4mm do podłogowych izolacji, nabyte w markecie budowlanym. Kleiłem do sklejki Wikolem a tory na nie CA. Pociągi jeżdżą cichutko, słychać tylko szum i i stukot kół za złączach szyn. Kosztuje taka płyta bodaj 70x70 cm kilka złotych. Trochę trudno się z niej wycina kształty, z uwagi na jej strukturę. Ja wykleiłem nią całą powierzchnię makiety, czyli miałem proste cięcia. Mam wąskotorówkę więc nie ma w budowie podtorza żadnej finezji.
 

Alek

Aktywny użytkownik
Reakcje
256 18 0
#25
przy zastosowaniu odpowiedniego kleju (nie wikol), jest znacznie cichszy niż korek podczas przejazdu taboru, a to ma dla mnie bardzo istotne znaczenie - pamiętajmy, że dodatkowy hałas ze "sklejki" to nie tylko uprzykrzy życie innych domowników, ale także zakłóci pożądany dźwięk z dekoderu
Pytanko a jakim klejem kleić ten podkład do makiety, a potem tor do pianki? I czy zalewanie tłucznia wikolem/modpogde nie stworzy skorupy która i tak dźwięk będzie przenosić?
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#26
Czy ten podkład położony luźno pod torem bez klejenia, nie przesuwa się w wyniku jazdy taboru i czy dokładnie przylega do podłoża (deski) czy jednak ma tendencję do falowania lub unoszenia ?
Przepraszam, że dopiero teraz! Nie zauwyżyłem Kolegi pytania, do momentu aż nie pojawił się dzisiaj nowy wpis....A wracając do pytania, no nie, nic na luźno :), trzeba przykleić. Przecież flexów też Kolega nie zostawi luźno na jakimkolwiek materiale? Chyba, że Kolega położy na tym tor "systemowy", a nie modelowy (czyli flexy). Chociaż są i tacy, którzy luźno położą tor i zaleją szuter wikolem 50/50 i to ponoć też trzyma. W żadnym razie tor nie będzie falował, jest wystarczająco ciężki, a podkład stanowi solidne podparcie.
Pytanko a jakim klejem kleić ten podkład do makiety, a potem tor do pianki? I czy zalewanie tłucznia wikolem/modpogde nie stworzy skorupy która i tak dźwięk będzie przenosić?
Klej do tego przystosowany to również tej samej firmy Woodland Scenics, ST1444, "Foam tack glue", KLEJ.
Absolutnie genialny produkt. Nietoksyczny, bezwonny, daje nam czas podczas wiązania, aby jeszcze coś poprawić i ostatecznie tor dobrze wyznaczyć i "zamrozić" geometrię. Na dodatek po wyschnięciu jest przeźroczysty i....elastyczny, co obniża przenoszenie hałasu na stolarkę makiety. Na jednym z filmów na YT jest porównanie pomiędzy podkładami różnych producentów właśnie pod kątem hałasu (z przyrządem do mierzenia hałasu). Ten sam klej używa się do przyklejenia podkładu do sklejki (czy co tam macie) i toru do podkładu. Trzyma bardzo dobrze. Pojemnik 354ml starczy zaskakująco na dość dużo. Tutaj link do mojej makiety w budowie, wystarczył mi na na cały układ torowy: LINK DO MAKIETY
Jeśli chodzi o zalewanie wilkolem tłucznia, to tak, skorupa się stworzy i teraz tak. Jeżeli tor przykleimy tym elastycznym klejem do podkładu, a podkład do płyty makiety tym samym klejem to wszystko będzie dobrze do tego momentu i powinniśmy mieć w teorii najcichszy przejazd. Problem polega na następnym kroku czyli, jak odizolujemy zalany wiokolem balast. Można podłożyć cieńkie paski gumy czy czegoś tłumiącego bezpośrednio po obu stronach podkładu. Wtedy ostatnie ziarenka szutru będą się znajdować na tym pasku, a więc cała skorupa będzie odizolowana od płyty makiety, o co nam chodzi :). Nie wiem czy to tak wiele zmieni, ale warto taki prosty zabieg zrobić. Nie zaszkodzi. Proszę obserwować mój wątek o budowie makiety, będę tam pokazywał tę metodę.
Na zakończenie dodam, że podkład WS do makiety i tor do makiety można przykleić innymi, być może nieco tańszymi klejami (w tym montażowymi z pistoletami itd.). Jest wiele filmów na YT pokazującym i takie alternatywne rozwiązania, ale czy warto iść w to? Ja uważam, że nie i postawiłem na produkt dedykowany, który się sprawdził znakomicie.
 
Ostatnio edytowane:

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#27
Ja na swojej makiecie zastosowałem pięciomilimetrowej grubości tekturę z celulozy, jakiej używa się do wygłuszania podłóg i jest cichutko. Wykleiłem tym całą powierzchnię makiety i do tego przykleiłem tory. To jest wąskotorówka, wiec podtorze wygląda nieco inaczej niż przy torze normalnym.
Przyznaję, że jeszcze nie szutrowałem torów na tym podkładzie.
 

Alek

Aktywny użytkownik
Reakcje
256 18 0
#28
Można podłożyć cieńkie paski gumy czy czegoś tłumiącego bezpośrednio po obu stronach podkładu. Wtedy ostatnie ziarenka szutru będą się znajdować na tym pasku, a więc cała skorupa będzie odizolowana od płyty makiety, o co nam chodzi :). Nie wiem czy to tak wiele zmieni, ale warto taki prosty zabieg zrobić.
Mam do położenia ok 90m torów, dwustronnie gumować to 180m, nie ma innej metody? Przyznam że nie spotkałem się z tą metodą, czekam na fotorelacje z Twojej budowy.
 

Alek

Aktywny użytkownik
Reakcje
256 18 0
#29
Ja na swojej makiecie zastosowałem pięciomilimetrowej grubości tekturę z celulozy, jakiej używa się do wygłuszania podłóg i jest cichutko. Wykleiłem tym całą powierzchnię makiety i do tego przykleiłem tory. To jest wąskotorówka, wiec podtorze wygląda nieco inaczej niż przy torze normalnym.
Przyznaję, że jeszcze nie szutrowałem torów na tym podkładzie.
I tu właśnie pies jest pogrzebany, bo szutrowanie+klej niweczy wcześniejsze wysiłki w zakresie izolacji akustycznej. U mnie było pięknie, cicho przed tłuczniem, ale już po zabiegu duden idzie niesamowity.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#30
Mam do położenia ok 90m torów, dwustronnie gumować to 180m, nie ma innej metody? Przyznam że nie spotkałem się z tą metodą, czekam na fotorelacje z Twojej budowy.
Jeżeli się buduje na drewnianym podłożu, to nie ma niestety. Trzeba fizycznie odizolować skorupę podsypki. Te paski mogą mieć tylko 1cm szerokości, aby tylko złapały zewnętrzny obrys skorupy.
W USA często robią tak, że kładą kilucentymetrową płytę ze styroduru na płask na drewniane stoły i wszystko budują na tym. Wtedy oczywiście problem znika. Ponadto można sobie wyrzeźbić obniżenia terenu itp. ;).
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#31
I tu właśnie pies jest pogrzebany, bo szutrowanie+klej niweczy wcześniejsze wysiłki w zakresie izolacji akustycznej. U mnie było pięknie, cicho przed tłuczniem, ale już po zabiegu duden idzie niesamowity.
To przed położeniem torów, pomaluj tekturę lakierem bezbarwnym. Tory i szuter sie przykleją, a lakier ograniczy wchłanianie rzadkiego wikolu przy szutrowaniu.
 
OP
OP
dec87

dec87

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
231 5 0
#32
Trochę czasu już minęło, wykonałem pare skrzynek i chce się podzielić swoimi spostrzeżeniami w tym temacie.
Wykonałem skrzynki z gumowym podłożem grubości 4mm, jak i z sklejki 4mm. z całym "otoczeniem" szuter, trawa itd.
Tak jak intuicja mi podpowiadała, skrzynki z podtorzem wykonanym z gumy zamiast sklejki są cichsze i "przyjemniejsze" w odbiorze dźwięków z przejeżdżającego taboru i są to spostrzeżenia również innych osób ;)
Także ja będę wykonywał swoje skrzynki na podtorzu gumowym ;)
 

Hajek

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
668 0 0
#33
Trochę czasu już minęło, wykonałem pare skrzynek i chce się podzielić swoimi spostrzeżeniami w tym temacie.
Wykonałem skrzynki z gumowym podłożem grubości 4mm, jak i z sklejki 4mm. z całym "otoczeniem" szuter, trawa itd.
Tak jak intuicja mi podpowiadała, skrzynki z podtorzem wykonanym z gumy zamiast sklejki są cichsze i "przyjemniejsze" w odbiorze dźwięków z przejeżdżającego taboru i są to spostrzeżenia również innych osób ;)
Także ja będę wykonywał swoje skrzynki na podtorzu gumowym ;)


A jaką gumę stosowałeś
 
OP
OP
dec87

dec87

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
231 5 0
#34
Twarda, gładka z obu stron. Jak dobrze pamiętam to kupowana w popularnym markecie budowlanym ;)
Do skrzynki przyklejana na wikol, a tory do gumy na cyjanoakryl.
Skrzynki Pikart
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
#37
Ja na mojej makiecie zastosowałem płyty celulozowe grubości bodaj 4mm do podłogowych izolacji, nabyte w markecie budowlanym. Kleiłem do sklejki Wikolem a tory na nie CA. Pociągi jeżdżą cichutko, słychać tylko szum i i stukot kół za złączach szyn. Kosztuje taka płyta bodaj 70x70 cm kilka złotych. Trochę trudno się z niej wycina kształty, z uwagi na jej strukturę. Ja wykleiłem nią całą powierzchnię makiety, czyli miałem proste cięcia. Mam wąskotorówkę więc nie ma w budowie podtorza żadnej finezji.
Płyta.JPG


Czy to jest to?
TU LINK

Płyta2.JPG


Czy to?
TU LINK

Generalnie to bardzo podobne, tylko inny producent.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#38
Ja to się zastanawiam co to za obsesja z tym tłumieniem szumu taboru. Z reguły, gdy zalejecie zasypany tłuczniem tor roztworem kleju, to i tak wyciszenie szlag trafi.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#39
Ja to się zastanawiam co to za obsesja z tym tłumieniem szumu taboru. Z reguły, gdy zalejecie zasypany tłuczniem tor roztworem kleju, to i tak wyciszenie szlag trafi.
Niekoniecznie. Można podłożyć cienkie paski z tworzywa gąbczastego pod podstawę szutru (miejsce gdzie szuter dotyka płytę makiety) i w ten sposób odizolować całkowicie stwardniałą skorupę szutru od płyty makiety, co powinno skutkować nieco mniejszym hałasem, w stosunku do wariantu bez tego zabiegu. Ja będę tak robił na swojej makiecie w budowie (która jest w osobnym wątku).
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
#40
Podzielam zdanie @Rozjazd .
Wcześniej też o takim rozwiązaniu myślałem.
Zastanawiam się tylko jakie i jak grube "tworzywo gąbczaste" zastosować żeby trzymało parametry grubości? :niepewny:
Coś pod panele, pianka pakowa...?
Trzeba by też to jakoś do płyty sensownie przymocować podklejeniem, aby nie przesuwało się i nie odstawało. Żeby się "budy" nie porobiły.
Tory muszą być położone prosto, a nie pofalowane.