• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Platformy podczołgowe Koln SSys i SSyms w PKP

_Sabro_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Poszukuję zdjęć/modeli/informacji o przejętych przez PKP platform typu Koln. Nie chodzi mi o 48W/11Z z Pafawagu, tylko o wagony wyprodukowane w trakcie wojny. Jedyne co udaje mi się znaleźć to PPPzk 303 (tak samo oznaczane są 11Z) i PPyk 203 (nie znalazłem informacji o produkcji SSys w Polsce).

Czy istnieje możliwość, że wagon bez względu na to, czy był przejęty po wojnie, czy wyprodukowany przez Pafawag, otrzymał to samo oznaczenie na stanie PKP?
 
Reakcje
3.704 31 0
#2
Proszę zerknij np. do wpisu #6 w temacie "Tabor kolejowy Ludowego Wojska Polskiego". Jest tam np. zdjęcie czołgu IS-2 na takiej platformie (ale chyba budowy obcej, a nie niemieckiej), i parę słów o platformach klasy Köln tzw. budowy wojennej.
 
OP
OP
S

_Sabro_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Widziałem już ten wpis, jednak nie zwróciłem uwagi na wspominkę o PPyk 203 na końcu, dziękuję. Dalej pozostaje jednak sprawa SSyms, czy rozróżniano budowę wojenną od Pafawagu. Na wielu modelach widać w tablicy granic obciążenia 82t, co wskazywałoby na budowę niemiecką, jednak podpiąłbym to pod błąd producentów.
 
Reakcje
3.704 31 0
#4
Widziałem już ten wpis, jednak nie zwróciłem uwagi na wspominkę o PPyk 203 na końcu, dziękuję. Dalej pozostaje jednak sprawa SSyms, czy rozróżniano budowę wojenną od Pafawagu. Na wielu modelach widać w tablicy granic obciążenia 82t, co wskazywałoby na budowę niemiecką, jednak podpiąłbym to pod błąd producentów.
Nieco "odświeżając" temat.

Z powodu drobnych różnic w budowie (np. większa o ok. 2 t. masa własna), powojenne platformy typu 48W (później oznaczone typem 11Z) produkowane w Pafawagu (w latach 1949 - 1955) miały mniejszą nośność (70 t.) od platform odziedziczonych po Deutsche Reichsbahn serii SSyms budowy wojennej (82t.). Paweł Terczyński w "Atlasie wagonów towarowych" (KOLPRESS, 2011) podaje jednak, że na PKP trafiła spora ilość niemieckich platform na wózkach trzyosiowych. Brak w literaturze tematu innych oznaczeń serii niż PPPzk 303 dla tego typu wagonów, może więc sugerować, że ex-niemieckie wagony otrzymały również identyczną nazwę serii jak 11Z. Trudno więc wyrokować, czy producenci modeli popełniają błąd. Platformy niemeickie jak i polskie były niemal identycznej budowy, a jeżeli występowały jakieś różnice w wyglądzie np. wózków, to są one niedostrzegalne, ewentualnie tylko osoba dogłębnie zaznajomiona z tym tematem mogłaby je wskazać. Może pomocne będą rysunki platformy serii SSyms i jej 3-osiowego wózka z katalogu wagonów towarowych Deutsche Reichsbahn Die Güterwagen der Regelbauart z 1945 r. Dla porównania rysunek platformy typu 11Z ze str. 99 książki której autorem jest Edward Dyja – Wagony kolejowe (1957).

1945 DR - Die Güterwagen der Regelbauart s.0 - Buchcover.jpg


1945 DR - Die Güterwagen der Regelbauart s.120 - Bild 762.jpg


1945 DR - Die Güterwagen der Regelbauart s.137 - Bild 906.jpg


Edward Dyja - Wagony kolejowe, 1957 - str. 99 (48W -11Z).png
 
OP
OP
S

_Sabro_

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Jedyna łatwo zauważalna różnica na zawartych rysunkach to "wsporniki" na obu końcach platformy przy zderzakach, podobne do tych występujących na platformach 401Z, prawdopodobnie w celu zapewnienia bezpieczniejszego przejazdu pojazdów gąsienicowych między platformami. Problem w tym, że na żadnym znanym mi zdjęciu Polskiej platformy 11Z nie są one widoczne. Przypuszczam więc, że jedyna różnica między tymi platformami, a niemieckimi SSyms może tkwić w zastosowanym hamulcu Westinghouse. Co do wózków, to wyglądają one identycznie do niemieckich. Podobna sytuacja występuje w wagonach 20R, które również według Pawła Terczyńskiego zostały opracowane w CBK PTK na podstawie niemieckich rozwiązań. Możliwe jest więc, że wózki były składane z pozostawionych przez Niemców części lub produkowane na bazie zdobytych lub kupionych rysunków.

Co do modelowania samej platformy to bardzo pomógł mi zestaw "Genuine SSyms" od Sabre. Widać, że temat był solidnie zbadany w celu odwzorowania modelu, zawarte są wszelkie detale od składanych poręczy do zawiasów na kłonice :D

1712925332960.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 14
Koleje w Polsce 508

Podobne wątki