• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - wagon garnkowy do kwasów .Uh (Rnh) PKP

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.074 276 41
#22
A możecie koledzy wyjaśnić to słowo "turyle"? Oczywiście domyślam się, że chodzi o te kamienne butle na kwas, ale takiego słowa nie znam, google też nie pomagają.
Paweł Terczyński w Atlasie wagonów towarowychw opisie wagonu 13S , 13S/1 ( wagon garnkowy ) używa nazwy garnki , kamionki
Oraz, cytat : "naczynia kamionkowe tzw
turyle"
Ale turyle też ładnie . Nazwa turyle intryguje kobiety kojarzą ją z kamieniami półszlachetnymi... :D

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Model Piko to Topfwagen - 12 Töpfe geschweiBte Bauart ( budowy spawanej )
Budowany w latach 1938 - 1949 w liczbie poniżej 120 sztuk. Na DB eksploatowany do 1973r.
Dłgość wraz ze zderzakami 9200 - 9500mm.
Rozstaw osi 4500mm. Pojemność turyli 1000 l. *


Sam model (?) został opracowany w latach 80 ! w latach 90 zmodernizowano drabinkę i widły maźnicze, dodano KKK.
Dziś to już mocno przeszacowana cenowo junior-zabawka...


__________________________________________________________________________________________________________________________________

Warto dodać że firma Brawa niedawno wypuściła kwasiarkę Topfwagen - 12 Töpfe Verbandsbauart ( typ związkowy )
Budowany w latach 1912 - 1938 w liczbie poniżej 300szt.
Długość wraz z zderzakami : 9170 - 10200mm
Rozstaw osi 4100 - 4500mm *


Deklasując tym opracowaniem dotychczasowe kwasiarki Piko , Fleischmann,Märklin/Trix ...

__________________________________________________________________________

Poniżej Fleischmann jeszcze inny typ : Topfwagen - 12 Töpfe Baujahr 1908-1911
Budowany w latach 1911 - 1921 na DB do 1966r.
W liczbie powyżej 50szt
Długość wraz z zderzakami : 9000 - 9500mm
Rozstaw osi 4100 - 4500mm *


* - Dane na podstawie : Chemiekesselwagen Länderbahn und DRG Band 9.1. wyd 2021 Stefan Carstens.Harald Westermann.

IMG_8870.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.605 32 1
#23
To były kamionki, czyli specjalna ceramika, odporna na kwas m.in. solny. Litera "n" po "R" w oznaczeniu wagonu oznacza właśnie, że zbiorniki były z tego materiału.

W późniejszym czasie zastępowano je cysternami. Cysterny rozładowywano ciśnieniowo - natomiast kamionki napełniano od góry (grawitacyjnie), a opróżniano za pomocą syfonu.


[off top]
Notabene kamionki stosowano w przemyśle chemicznym, nie tylko w wagonach. Jak ktoś będzie w pobliżu poznańskiej palmiarni, przed nią stoją kamionki, które były kiedyś używane w zakładach Pollena Lechia. Akurat tam służyły jako pojemniki do dojrzewania produktów alkoholowych (perfumy, wody kolońskie itp).

Zastatawia mnie natomiast oznaczenie "Rnh" wagonu Tillig 501918, do kwasu azotowego - czyżby to też była kamionka?

Zobacz załącznik 1024104
Raczej nie był to zbiornik kamionkowy ( a metalowy ) świadczyć może o tym ten nitowany rant wokół walczaka tej cysterny. Być może wnętrze było wykładane czymś odpornym na kwasy a potem znitowane.

A tak dokładnie w tamtych latach ( III ep.) literka n w opisie serii wagonu (przy wagonach zbiornikowych R ) oznaczała :
Wagon ze zbiornikiem lub specjalnymi naczyniami kamionkowymi do przewozu kwasów żrących

Mnie ciekawi jedno :)Jak te wagony w kwas uzupełniano? Czy może każdą butle wyciągano i nalewano z osobna?
Turyle były zamocowane na stałe, załadunek i rozładunek realizowano grawitacyjnie lub podciśnieniowo.
Jeśli chodzi o załadunek i rozładunek to tak ,ale naprawdę turyle nie były zamocowane sztywno do wagonu ;) Zdejmowano je przy okazji napraw tego typu wagonu. Ale co ciekawe ( i jakie proste zarazem) turyle na podłodze wagonu stały na uszczelnieniu wykonanym z lepiku, który amortyzował ewentualne wstrząsy. Sam ciężar takiego zbiornika powodował pewne ustawienie w pionie a na boki zabezpieczała je konstrukcja z elementów stalowych .
Pozdrawiam
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.389 36 7
#26
Czarna rama trzymająca zbiorniki powinna być taka gruba? coś tam jest nie tak - na jednym zdjęciu środkowa belka jest prosta, na innym wygięta. I te okrągłe zagłębienia - czy to nie jest ślad po suwaku formy wtryskowej?
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.074 276 41
#28
Ale co żądać od gniota opracowanego ponad 400lat technologicznych temu ! ( ponad 40 lat kalendarzowych )
Można żądać jedynie ceny junior
9,90 EUR czyli 42 zł - bo taka jest realna wartość tego gniota po modernizacji KKK i podniesienia jakości napisów...
 

Podobne wątki