• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Pierwsza w życiu diorama

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#1
Witam postanowilem zbudowac pierwsza w zyciu diorame.Jeden tor z rozjazdem i slepym torem.Jeszcze nie skończony....jeszcze troszke zieleni, wskaźniki torowe no i trakcja.Zwrotnik jest ruchomy z obracajaca sie latarnia.
 

Załączniki

OP
OP
U

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#2
To taka odskocznia od modeli żaglowcow.Co myslicie czy wyglada to ok ? Ta trawa troche mnie denerwowala bo nie mialem pomyslu jak ja ulozyc zeby wygladalo realistycznie.
I pytanie do znawcow czy jak jest taki tor pojedynczy z rozjazdem to jakie jest oznakowanie ? Bo jak ruch jest w 2 kierunkach to skad maszynista wie jak ustawiona jest zwrotnica bo latarnia nie jest widoczna z daleka nie? I kolejna sprawa czy nad zwrotnica moze byc jakas latarnia ktora swieci ? Lub jeszcze jakis semafor czy cos? Czy w tym przypadku juz nic tam nie powinno byc?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.206 542 30
#3
czy jak jest taki tor pojedynczy z rozjazdem to jakie jest oznakowanie ?
Na szlaku taki pojedynczy rozjazd z krótkim torem zakończonym kozłem oporowym nie ma żadnej racji bytu i w realu nie miałby prawa istnieć, więc trudno w ogóle rozmawiać o oznakowaniu. A na stacji takie krótkie żeberko mogłoby co najwyżej pełnić funkcję toru ochronnego i wtedy nie jest w żaden sposób szczególnie oznakowane, poza tarczą sygnału Z 1 "Stój" na koźle oporowym. Na torze głównym dodatkowym, od którego odgałęzia się żeberko ochronne, w odpowiedniej odległości przed rozjazdem zwykle stoi semafor (wyjazdowy lub drogowskazowy), a w wypadku, gdy jest to tor boczny, jest zwykle tarcza manewrowa. A maszynista nie musi z daleka wiedzieć, jak jest ustawiona zwrotnica, bo jedzie na sygnał podany na semaforze lub tarczy manewrowej, chociaż w czasie jazdy ma obowiązek obserwacji drogi jazdy i reagować w razie zauważenia nieprawidłowości.

I jeszcze jedno: na końcu takiego żeberka sieć trakcyjna nie może być zakończona takim zwykłym słupem, przewody idą dalej, za kozioł i kończą się na słupie kotwowym.
 
OP
OP
U

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#4
Na szlaku taki pojedynczy rozjazd z krótkim torem zakończonym kozłem oporowym nie ma żadnej racji bytu i w realu nie miałby prawa istnieć, więc trudno w ogóle rozmawiać o oznakowaniu. A na stacji takie krótkie żeberko mogłoby co najwyżej pełnić funkcję toru ochronnego i wtedy nie jest w żaden sposób szczególnie oznakowane, poza tarczą sygnału Z 1 "Stój" na koźle oporowym. Na torze głównym dodatkowym, od którego odgałęzia się żeberko ochronne, w odpowiedniej odległości przed rozjazdem zwykle stoi semafor (wyjazdowy lub drogowskazowy), a w wypadku, gdy jest to tor boczny, jest zwykle tarcza manewrowa. A maszynista nie musi z daleka wiedzieć, jak jest ustawiona zwrotnica, bo jedzie na sygnał podany na semaforze lub tarczy manewrowej, chociaż w czasie jazdy ma obowiązek obserwacji drogi jazdy i reagować w razie zauważenia nieprawidłowości.

I jeszcze jedno: na końcu takiego żeberka sieć trakcyjna nie może być zakończona takim zwykłym słupem, przewody idą dalej, za kozioł i kończą sięw na słupie kotwowym.
Dziekuje za cenne rady !!! Wychodzi moj brak wiedzy w tym temacie.No wlasnie tez o tym myślalem ze taki krotki tor nie ma sensu.....musialem tez ograniczyc gabaryty dioramy i tak wyszlo....czyli to taka diorama oderwana od rzeczywistosci :(
A ten ostatni slup to chcialem przerobic na taki z naciagiem czyli to tez nie bardzo....szkoda moglem najpierw popytac a sie pospieszylem z robota....
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.616 19 9
#5
Po prostu usuń słupy trakcyjne z tego krótkiego toru zakończonego kozłem.
Od biedy(*) może to wtedy przypominać "zaślepioną" bocznicę szlakową odchodzącą od szlaku jednotorowego zelektryfikowanego.

* - od biedy, gdyż w rzeczywistości w takiej sytuacji raczej nie inwestuje się w budowę kompletnego kozła, lecz tylko blokuje rozjazd w położeniu zasadniczym, a nieczynną (np. rozebraną) bocznice osłania się tarczą D1.
 
Ostatnio edytowane:

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.603 255 31
#9
Co by nie zaprzepaścić tej pracy z pozytywnym efektem , proponuję poszerz tę ,, procę,, do planszy ( czy skrzynki) o szerokości min. 40-60 cm i dorób jakiś krajobraz, będzie to przyszłościowe pod względem użyteczności czy ew. odsprzedaży.
 

parvuselephantus

Aktywny użytkownik
Reakcje
169 15 1
#10
A mnie się podoba - nawet pomimo braku konsultacji :D
Będzie Pan pracował jeszcze nad dioramą? Gdybym szukał kolejnych kroków poprawy:
- szyny na nieużywanej bocznicy (zwłaszcza w miejscu gdzie już nic nigdy nie dojeżdża - na końcu) - nigdy tak nie błyszczą,
- trawka jest piękna, ale jak są takie wielkie kępy (ta trawa ma połowę rozstawu torów? - ponad pół metra?), to obok pewnie będą też mniejsze kępki...,
- krzew jest śliczny - taki drobny!
- brakuje mi śladu brudu na środku pomiędzy szynami - po olejach i cokolwiek wagony potrafią po sobie zostawić :)

Super jest taka skromna forma! Będzie Pan to podłączał do prądu (żeby tabor mógł na makiecie świecić) lub nawet oświetlał?
 
OP
OP
U

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#11
Panowie dziekuje za wszelkie rady i bardzo mi milo ze koledze wyżej sie podoba mimo bledow itp.Diorame zrobilem z myśla ze bede po niej jeździł, szyny sa polutowane no i zostawilem laczniki tez polutowane zeby byl dobry styk.Zostawilem tez przerwy miedzy szynami co dodaje piekny stukot kol
Dodam jeszcze ten ,,brud'' i pokryje rdza szyny na bocznicy co do podswietlenia myslalem o tym zeby postawic jakas latarnie na zwrotnikiem i na bocznicy. No i jutro planuje zrobic jednak trakcje z druta 0.3mm wiec troche lutowania bedzie....
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.910 446 99
#12
Diorame zrobilem z myśla ze bede po niej jeździł, szyny sa polutowane no i zostawilem laczniki tez polutowane zeby byl dobry styk.Zostawilem tez przerwy miedzy szynami co dodaje piekny stukot kol
OK... ale z tymi wystającymi łącznikami to uważaj, by czasem czymś o nie nie zaczepić i nie uszkodzić szyny. Ja na swoich skrzynkach nie robię tak. Uważam, że wystarczy dobre zasilenie szyn na poszczególnych segmentach i nic łączyć nie trzeba na łączniki, a jedynie dobrze spasować ze sobą szyny (segmenty).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.206 542 30
#14
Ta bocznica nie ma peronu, ani ładowni, tor też jest krótki, więc nie widzę sensu.
To w ogóle nie jest bocznica. Żadna latarnia nie jest tam potrzebna. Można usunąć kozioł oporowy i udać, że to jest posterunek odgałęźny, gdzie odchodzi inna linia. Wtedy ten słup trakcyjny na końcu miałby sens i ew. latarnia koło rozjazdu. No ale wtedy potrzebna byłaby nastawnia i semafory, na co nie ma miejsca...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 19
Buduję makietę 86
Buduję makietę 40
Buduję makietę 4
Buduję makietę 21

Podobne wątki