• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Pierwsza w życiu diorama

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#1
Witam postanowilem zbudowac pierwsza w zyciu diorame.Jeden tor z rozjazdem i slepym torem.Jeszcze nie skończony....jeszcze troszke zieleni, wskaźniki torowe no i trakcja.Zwrotnik jest ruchomy z obracajaca sie latarnia.
 

Załączniki

OP
OP
U

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#2
To taka odskocznia od modeli żaglowcow.Co myslicie czy wyglada to ok ? Ta trawa troche mnie denerwowala bo nie mialem pomyslu jak ja ulozyc zeby wygladalo realistycznie.
I pytanie do znawcow czy jak jest taki tor pojedynczy z rozjazdem to jakie jest oznakowanie ? Bo jak ruch jest w 2 kierunkach to skad maszynista wie jak ustawiona jest zwrotnica bo latarnia nie jest widoczna z daleka nie? I kolejna sprawa czy nad zwrotnica moze byc jakas latarnia ktora swieci ? Lub jeszcze jakis semafor czy cos? Czy w tym przypadku juz nic tam nie powinno byc?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.181 542 30
#3
czy jak jest taki tor pojedynczy z rozjazdem to jakie jest oznakowanie ?
Na szlaku taki pojedynczy rozjazd z krótkim torem zakończonym kozłem oporowym nie ma żadnej racji bytu i w realu nie miałby prawa istnieć, więc trudno w ogóle rozmawiać o oznakowaniu. A na stacji takie krótkie żeberko mogłoby co najwyżej pełnić funkcję toru ochronnego i wtedy nie jest w żaden sposób szczególnie oznakowane, poza tarczą sygnału Z 1 "Stój" na koźle oporowym. Na torze głównym dodatkowym, od którego odgałęzia się żeberko ochronne, w odpowiedniej odległości przed rozjazdem zwykle stoi semafor (wyjazdowy lub drogowskazowy), a w wypadku, gdy jest to tor boczny, jest zwykle tarcza manewrowa. A maszynista nie musi z daleka wiedzieć, jak jest ustawiona zwrotnica, bo jedzie na sygnał podany na semaforze lub tarczy manewrowej, chociaż w czasie jazdy ma obowiązek obserwacji drogi jazdy i reagować w razie zauważenia nieprawidłowości.

I jeszcze jedno: na końcu takiego żeberka sieć trakcyjna nie może być zakończona takim zwykłym słupem, przewody idą dalej, za kozioł i kończą się na słupie kotwowym.
 
OP
OP
U

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#4
Na szlaku taki pojedynczy rozjazd z krótkim torem zakończonym kozłem oporowym nie ma żadnej racji bytu i w realu nie miałby prawa istnieć, więc trudno w ogóle rozmawiać o oznakowaniu. A na stacji takie krótkie żeberko mogłoby co najwyżej pełnić funkcję toru ochronnego i wtedy nie jest w żaden sposób szczególnie oznakowane, poza tarczą sygnału Z 1 "Stój" na koźle oporowym. Na torze głównym dodatkowym, od którego odgałęzia się żeberko ochronne, w odpowiedniej odległości przed rozjazdem zwykle stoi semafor (wyjazdowy lub drogowskazowy), a w wypadku, gdy jest to tor boczny, jest zwykle tarcza manewrowa. A maszynista nie musi z daleka wiedzieć, jak jest ustawiona zwrotnica, bo jedzie na sygnał podany na semaforze lub tarczy manewrowej, chociaż w czasie jazdy ma obowiązek obserwacji drogi jazdy i reagować w razie zauważenia nieprawidłowości.

I jeszcze jedno: na końcu takiego żeberka sieć trakcyjna nie może być zakończona takim zwykłym słupem, przewody idą dalej, za kozioł i kończą sięw na słupie kotwowym.
Dziekuje za cenne rady !!! Wychodzi moj brak wiedzy w tym temacie.No wlasnie tez o tym myślalem ze taki krotki tor nie ma sensu.....musialem tez ograniczyc gabaryty dioramy i tak wyszlo....czyli to taka diorama oderwana od rzeczywistosci :(
A ten ostatni slup to chcialem przerobic na taki z naciagiem czyli to tez nie bardzo....szkoda moglem najpierw popytac a sie pospieszylem z robota....
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.606 19 9
#5
Po prostu usuń słupy trakcyjne z tego krótkiego toru zakończonego kozłem.
Od biedy(*) może to wtedy przypominać "zaślepioną" bocznicę szlakową odchodzącą od szlaku jednotorowego zelektryfikowanego.

* - od biedy, gdyż w rzeczywistości w takiej sytuacji raczej nie inwestuje się w budowę kompletnego kozła, lecz tylko blokuje rozjazd w położeniu zasadniczym, a nieczynną (np. rozebraną) bocznice osłania się tarczą D1.
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.928 53 5
#8
Konsultacje są zawsze dobre, pod warunkiem, że ktoś pyta o coś, czego nie wie (a wcześniej sam nie znalazł rozwiązania, bo jest np początkujący, a nie leniwy ;) ).
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.589 254 31
#9
Co by nie zaprzepaścić tej pracy z pozytywnym efektem , proponuję poszerz tę ,, procę,, do planszy ( czy skrzynki) o szerokości min. 40-60 cm i dorób jakiś krajobraz, będzie to przyszłościowe pod względem użyteczności czy ew. odsprzedaży.
 

parvuselephantus

Aktywny użytkownik
Reakcje
169 15 1
#10
A mnie się podoba - nawet pomimo braku konsultacji :D
Będzie Pan pracował jeszcze nad dioramą? Gdybym szukał kolejnych kroków poprawy:
- szyny na nieużywanej bocznicy (zwłaszcza w miejscu gdzie już nic nigdy nie dojeżdża - na końcu) - nigdy tak nie błyszczą,
- trawka jest piękna, ale jak są takie wielkie kępy (ta trawa ma połowę rozstawu torów? - ponad pół metra?), to obok pewnie będą też mniejsze kępki...,
- krzew jest śliczny - taki drobny!
- brakuje mi śladu brudu na środku pomiędzy szynami - po olejach i cokolwiek wagony potrafią po sobie zostawić :)

Super jest taka skromna forma! Będzie Pan to podłączał do prądu (żeby tabor mógł na makiecie świecić) lub nawet oświetlał?
 
OP
OP
U

Ufo27

Użytkownik
Reakcje
76 0 0
#11
Panowie dziekuje za wszelkie rady i bardzo mi milo ze koledze wyżej sie podoba mimo bledow itp.Diorame zrobilem z myśla ze bede po niej jeździł, szyny sa polutowane no i zostawilem laczniki tez polutowane zeby byl dobry styk.Zostawilem tez przerwy miedzy szynami co dodaje piekny stukot kol
Dodam jeszcze ten ,,brud'' i pokryje rdza szyny na bocznicy co do podswietlenia myslalem o tym zeby postawic jakas latarnie na zwrotnikiem i na bocznicy. No i jutro planuje zrobic jednak trakcje z druta 0.3mm wiec troche lutowania bedzie....
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.899 446 99
#12
Diorame zrobilem z myśla ze bede po niej jeździł, szyny sa polutowane no i zostawilem laczniki tez polutowane zeby byl dobry styk.Zostawilem tez przerwy miedzy szynami co dodaje piekny stukot kol
OK... ale z tymi wystającymi łącznikami to uważaj, by czasem czymś o nie nie zaczepić i nie uszkodzić szyny. Ja na swoich skrzynkach nie robię tak. Uważam, że wystarczy dobre zasilenie szyn na poszczególnych segmentach i nic łączyć nie trzeba na łączniki, a jedynie dobrze spasować ze sobą szyny (segmenty).
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.928 53 5
#13
Latarnia nad rozjazdem wystarczy. Ta bocznica nie ma peronu, ani ładowni, tor też jest krótki, więc nie widzę sensu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.181 542 30
#14
Ta bocznica nie ma peronu, ani ładowni, tor też jest krótki, więc nie widzę sensu.
To w ogóle nie jest bocznica. Żadna latarnia nie jest tam potrzebna. Można usunąć kozioł oporowy i udać, że to jest posterunek odgałęźny, gdzie odchodzi inna linia. Wtedy ten słup trakcyjny na końcu miałby sens i ew. latarnia koło rozjazdu. No ale wtedy potrzebna byłaby nastawnia i semafory, na co nie ma miejsca...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 19
Buduję makietę 86
Buduję makietę 40
Buduję makietę 4
Buduję makietę 21

Podobne wątki