Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Czy w Polsce były używane okrągłe oznaczenia końca pociągu - jak na zdjęciu.
Pytanie dotyczy wąskotorówek głownie toru 600mm.
Przejęliśmy po Wielkiej Wojnie (1918r.) dużo techniki kolejowej, w tym sygnałów po Niemcach to może takie oznaczenie też.
Jak ktoś wie gdzie i w jakich latach to będę wdzięczny za wypowiedz.
Sygnał końca pociągu w postaci czerwonej, okrągłej tarczy z białą obwódką, po II wojnie światowej był w Polsce stosowany zarówno na kolejach normalnotorowych, jak i wąskotorowych, tylko na parowozach i wagonach motorowych jadących luzem (bez pociągu). Na końcu pociągu zestawionego z lokomotywy lub wagonu motorowego, do których doczepione są wagony, na kolejach wąskotorowych stosowano sygnał końca pociągu w postaci jednej tarczy prostokątnej z czerwonymi i białymi trójkątami, a na kolejach normalnotorowych - w postaci dwóch takich tarcz (obecny sygnał Pc 5). Nie wiem, czy przed wojną było inaczej, ale nie przypuszczam.
Moi koledzy z grupy PMMH0 działający aktywnie w wąskim torze odzwierciedlającym lata 60-te ubiegłego wieku stosują tak jak Andrzej wspomniał jeden sygnał końca pociągu w postaci prostokątnej tarczy.
Małe uzupełnienie: stosowanie sygnału w postaci czerwonej okrągłej tarczy ograniczono tylko do lokomotyw parowych, na kolejach normalnotorowych już w latach 1950., a na kolejach wąskotorowych od początku 1972 roku. Na wagonach motorowych, zamiast okrągłej tarczy, wprowadzono tylko czerwone światło, również w dzień; na kolejach wąskotorowych jedno, a na normalnotorowych - dwa światła.
Tarcza wykonana zgodnie z wytycznymi instrukcji Ie 102
A tu taki dodatek:
Tarcze SKP: Pc 5 (biało/czerwona)* i Pc 4 (żółto/Czerwona)**.
* Tarcza SKP sygnału Pc 5 na kolei oznacza: "oznaczenie końca pociągu lub innego pojazdu kolejowego".
** Tarcza SKP sygnału Pc 4 na kolei oznacza: 'oznaczenie czoła pociągu jadącego wagonami naprzód, czyli pociągu, którego czoło stanowi wagon bez czynnej kabiny sterowniczej." Jest to sygnał stosowany, gdy czołowy wagon nie jest przeznaczony do prowadzenia pociągu i nie posiada stanowiska maszynisty.
Taka dygresja mi sie nasuneła wzgledem Pc4 (żółto/biała tarcza) - wykorzystywana zapewne w pociągach naprawczych i... pancernych ( ) kiedy wagony pancerne i ochronne jadą przed lokomotywą...
A taki pociag z wagonem z przodu ma wtedy dwie pary tarcz? Pc4 na jednym końcu i Pc5 na drugim?
Na makiecie można "pokazać" Pc4 w wagonie czyszczącym tor kiedy ustawić go przed lokomotywą.
Przepraszam za odejście od głównego tematu wątku, ale według mnie obecnie sygnał Pc 4 wykorzystuje same tarcze, jak sygnał Pc 5.
Źródło: Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20250000100
"
(...)
Rozdział 13
Sygnały na pociągach i innych pojazdach kolejowych
§ 105.
(...)
4) sygnał Pc 4 "Oznaczenie czoła pociągu jadącego naprzód wagonami niewyposażonymi w kabinę maszynisty":
a) dzienny: dwie tarcze albo dwie latarnie z obrazem tarczy na obudowie na czołowej ścianie pierwszego wagonu; tarcze są prostokątne i podzielone na cztery trójkąty, z których górny i dolny są czerwone, oba zaś boczne - białe; powierzchnia tarczy powinna być odblaskowa (rys. 135),
b) dzienny i nocny: dwa białe światła na czołowej ścianie pierwszego wagonu (rys. 136);
5) sygnał Pc 5 "Oznaczenie końca pociągu lub innego pojazdu kolejowego":
a) dzienny: dwie tarcze albo dwie latarnie z obrazem tarczy na obudowie na tylnej ścianie ostatniego pojazdu kolejowego w składzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego; tarcze są prostokątne i podzielone na cztery trójkąty, z których górny i dolny są czerwone, oba zaś boczne - białe; powierzchnia tarczy powinna być odblaskowa (rys. 135),
b) dzienny i nocny: dwa światła czerwone ciągłe na tylnej ścianie ostatniego pojazdu kolejowego w składzie pociągu lub innego pojazdu kolejowego (rys. 137).
Dla pociągów pasażerskich stosuje się wyłącznie sygnał Pc 5 określony w lit. b (rys. 137). Dla pociągów towarowych dopuszcza się stosowanie całodobowo sygnału Pc 5 określonego w lit. a (rys. 135), jednak na szlakach z blokadą samoczynną zaleca się stosowanie sygnału Pc 5 określonego w lit. b (rys. 137);
"
Stąd moje pytanie - w jakim okresie czasu dla sygnału Pc 4 wymagano tarcz żółto-czerwonych?
Przede wszystkim mam na myśli konkretną datę decyzji o rezygnacji z tarcz żółto-czerwonych na rzecz biało-czerwonych.
No ciekawe. Tak mocno nie drążyłem tematu Pc4. Najbardziej poszkodowane są firmy i dystrybutorzy tarcz Pc4 żółty/czerwony. Bo kto teraz im to kupi?
Nie żebym tam snuł jakieś teorie spiskowe ale pacząc na rok zmian wzmiankuję, że chyba ktoś wkleił tekst z czerwono białymi tablicami wszędzie gdzie się da i nie do końaca przemyślał sens istnienia tych różnic w kolorach. Ta różnica kolorów miała sens bo pokazywała w którą stronę może pojechać pociąg, który aktualnie stoi. W momencie tarcz o tych samych kolorach nie mamy już tej wiedzy... Teraz pracując na torowisku trzeba się mocno rozglądać...
Kolego @daromaro - jak już to tarcze żółty/czerwony, nie żółty/biały. Nieaktualne, skorygowane.
Nie mam motywacji, żeby szukać we wcześniejszych rozporządzeniach, ale logiczne mi się wydaje, że jakiś decydent stwierdził, że w końcu warto to ujednolicić, żeby wozić ze sobą jeden typ tarcz (o ile akurat się nie ma się sygnałów akumulatorowych na wyposażeniu lokomotywy).
Dla producentów sygnałów to tylko kwestia wydrukowania folii w odpowiednich kolorach. Sądzę, że taka folia jest drukowana "na bieżąco", więc strat dużych nie ma.
A jeszcze zostają tzw. MiKole, którym można zareklamować taki towar jako unikatowy, historyczny, bo już wycofany z użytku. "Ostatnia szansa na zakup oryginalnej tarczy sygnału Pc 4, więcej nie będzie, oferta limitowana."
Edycja:
Ad acta:
E 1 z 1976 roku dopuszcza oba typy tarcz (biało/czerwone i żółto/czerwone) dla sygnału Pc 4 (dla Pc 5 też oba typy tarcz są dopuszczone!),
Ie-1 z 2007 roku - jak wyżej,
Ie-1 z 2016 roku - jak wyżej,
Ie-1 z 2020 roku dopuszcza wyłącznie tarcze biało/czerwone dla sygnałów Pc 4 i Pc 5 - "Obowiązuje od dnia 05.06.2020 r."
Czyli mamy prawdopodobną datę graniczną.
Moim zdaniem dwa typy/kolory tarcz były dopuszczone nie dlatego, żeby rozróżniać Pc 4 i Pc 5, ale z powodu dużej ilości żółto/czerwonych tarcz w obiegu. Czy ktoś mógłby przybliżyć, jaki inny kraj takie tarcze stosował, że były u nas dostępne (i w konsekwencji - dopuszczone do użytku na PKP)?
Edycja 2:
A na polskiej kolei sobie z brakiem "końcówek" radzono rozmaicie - tu przykład rozwiązania tarczki - samoróbki. Zrobionej z drutu, blachy i dwóch trójkątnych odblasków z przyczep/naczep. A żeby odblasków nie ukradli - na każdym jest wypalony ręcznie napis "PKP"...
Tarcza ta była w użytku jeszcze kilka lat temu.
Nie żebym tam snuł jakieś teorie spiskowe ale pacząc na rok zmian wzmiankuję, że chyba ktoś wkleił tekst z czerwono białymi tablicami wszędzie gdzie się da i nie do końaca przemyślał sens istnienia tych różnic w kolorach. Ta różnica kolorów miała sens bo pokazywała w którą stronę może pojechać pociąg, który aktualnie stoi. W momencie tarcz o tych samych kolorach nie mamy już tej wiedzy... Teraz pracując na torowisku trzeba się mocno rozglądać...
Nie wiem, w co kolega @daromaro się zapaczył i skąd wysnuł tezę o różnym znaczeniu kolorów żółtego i białego na tarczach sygnału końca pociągu, bo na pewno nie z przepisów i instrukcji obowiązujących na polskich kolejach. Podany przez kolegę @daromaro wcześniej przykład
Tarcze SKP: Pc 5 (biało/czerwona)* i Pc 4 (żółto/Czerwona)**.
* Tarcza SKP sygnału Pc 5 na kolei oznacza: "oznaczenie końca pociągu lub innego pojazdu kolejowego".
** Tarcza SKP sygnału Pc 4 na kolei oznacza: 'oznaczenie czoła pociągu jadącego wagonami naprzód, czyli pociągu, którego czoło stanowi wagon bez czynnej kabiny sterowniczej." Jest to sygnał stosowany, gdy czołowy wagon nie jest przeznaczony do prowadzenia pociągu i nie posiada stanowiska maszynisty.
Otóż nie tylko obecnie, zawsze tak było, z tym, że przez pewien dość długi czas dopuszczone były zarówno tarcze biało-czerwone, jak i żółto-czerwone, bez rozróżniania na sygnał Pc 4 i Pc 5. Te same tarcze można było stosować do obu sygnałów, co pokazał kolega @Maxxc
E 1 z 1976 roku dopuszcza oba typy tarcz (biało/czerwone i żółto/czerwone) dla sygnału Pc 4 (dla Pc 5 też oba typy tarcz są dopuszczone!),
Ie-1 z 2007 roku - jak wyżej,
Ie-1 z 2016 roku - jak wyżej,
Ponieważ wcześniejsze E 1 stoją u mnie na półce, nie musiałem daleko szukać. We wszystkich wcześniejszych przepisach sygnalizacji na PKP, także przedwojennych, obowiązywały wyłącznie tarcze biało-czerwone, stosowane do wszystkich sygnałów końca pociągu i czoła pociągu jadącego wagonami na przód (dawniej było tych sygnałów kilka). Alternatywne tarcze żółto-czerwone pojawiły się dopiero w E 1 wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Komunikacji z 28.01.1975 roku, o czym wspomniał kolega @Maxxc. Jednak nigdzie nie ma postanowień rozróżniających kolor żółty od białego zależnie od rodzaju sygnału. Tak więc nigdy nie dało się na podstawie koloru tarcz (żółty lub biały) ustalić "w którą stronę może pojechać pociąg, który aktualnie stoi."
Nawiasem mówiąc, nie pamiętam, żebym kiedykolwiek widział na PKP tarcze żółto-czerwone. Może nie miałem tyle szczęścia...