• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Oznaczenie końca pociągu

Reakcje
86 0 0
#1
Czy w Polsce były używane okrągłe oznaczenia końca pociągu - jak na zdjęciu.
Pytanie dotyczy wąskotorówek głownie toru 600mm.

Przejęliśmy po Wielkiej Wojnie (1918r.) dużo techniki kolejowej, w tym sygnałów po Niemcach to może takie oznaczenie też.
Jak ktoś wie gdzie i w jakich latach to będę wdzięczny za wypowiedz.
Oznaczene końca pociagu - tor 600mm.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
7.168 210 24
#2
Sygnał końca pociągu w postaci czerwonej, okrągłej tarczy z białą obwódką, po II wojnie światowej był w Polsce stosowany zarówno na kolejach normalnotorowych, jak i wąskotorowych, tylko na parowozach i wagonach motorowych jadących luzem (bez pociągu). Na końcu pociągu zestawionego z lokomotywy lub wagonu motorowego, do których doczepione są wagony, na kolejach wąskotorowych stosowano sygnał końca pociągu w postaci jednej tarczy prostokątnej z czerwonymi i białymi trójkątami, a na kolejach normalnotorowych - w postaci dwóch takich tarcz (obecny sygnał Pc 5). Nie wiem, czy przed wojną było inaczej, ale nie przypuszczam.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
2.990 2 0
#3
Moi koledzy z grupy PMMH0 działający aktywnie w wąskim torze odzwierciedlającym lata 60-te ubiegłego wieku stosują tak jak Andrzej wspomniał jeden sygnał końca pociągu w postaci prostokątnej tarczy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
7.168 210 24
#4
Małe uzupełnienie: stosowanie sygnału w postaci czerwonej okrągłej tarczy ograniczono tylko do lokomotyw parowych, na kolejach normalnotorowych już w latach 1950., a na kolejach wąskotorowych od początku 1972 roku. Na wagonach motorowych, zamiast okrągłej tarczy, wprowadzono tylko czerwone światło, również w dzień; na kolejach wąskotorowych jedno, a na normalnotorowych - dwa światła.