Znającym niemiecki, niestety nie ma polskich wersji a szkoda, bo filmy są niezwykle ciekawe, polecam:
oraz inne o motoryzacji we wschodnich Niemczech.
Mieli problemy z tym Wartburgiem, a idiotyzmy socjalitycznej gospodarki były nie mniejsze niż u nas. Na przykład zakup silnika VW do Wartburga w połowie lat 80tych i zwiazana z tym zmiana konstrukcji całego przodu kosztowało 7 mld marek, podczas gdy odrzucona pod koniec lat 70tych koncepcja modernizacji całej fabryki i wprowadzenie do prod. nowego modelu obliczano na 4-5 mld. Zakup licencji na PF125 kosztował wg. wikipedii 2,764 mld złotych oraz 32,450 mln dolarów. Silnik 4-takt zaprojektowany pod koniec lat 60tych poszedł do muzeum bo planowali wspólną produkcje auta ze skodą, oczywiście nigdy nie urzeczywistnioną. A genialny pomysł pana Honeckera jak zdobyć środki na modernizacje zakładu polegał na tym że każdy zamawiąjący W. miał od razu wpłacić całą sumę, a samochód odebrałby po 10 - 15 latach bo taki był okres oczekiwania na ten rarytas.
Mieli problemy z tym Wartburgiem, a idiotyzmy socjalitycznej gospodarki były nie mniejsze niż u nas. Na przykład zakup silnika VW do Wartburga w połowie lat 80tych i zwiazana z tym zmiana konstrukcji całego przodu kosztowało 7 mld marek, podczas gdy odrzucona pod koniec lat 70tych koncepcja modernizacji całej fabryki i wprowadzenie do prod. nowego modelu obliczano na 4-5 mld. Zakup licencji na PF125 kosztował wg. wikipedii 2,764 mld złotych oraz 32,450 mln dolarów. Silnik 4-takt zaprojektowany pod koniec lat 60tych poszedł do muzeum bo planowali wspólną produkcje auta ze skodą, oczywiście nigdy nie urzeczywistnioną. A genialny pomysł pana Honeckera jak zdobyć środki na modernizacje zakładu polegał na tym że każdy zamawiąjący W. miał od razu wpłacić całą sumę, a samochód odebrałby po 10 - 15 latach bo taki był okres oczekiwania na ten rarytas.