• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Obliczanie promienia łuku.

hugwa

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
388 26 4
#21
Takich miejsc to raczej nie ma za wiele. Nawet kowarskie i lewińskie agrafki mają 200 m. To naprawdę wściekle mały promień.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#22
Ale !@#$%^&*...
Nawet średnio inteligentna @ mająca internet, powinna poradzić sobie z wpisaniem w guglach np: obliczanie promienia łuku :mad:
-> https://www.google.pl/webhp?sourcei...1&espv=2&ie=UTF-8#q=obliczanie+promienia+łuku
Teraz tylko wystarczy przeczytać... najlepiej ze zrozumieniem...

Ktoś chyba napisał już, że to temat ze szkoły podstawowej? To co tam teraz jest w tych podręcznikach???

Przepraszam, ale nie wytrzymałem :D
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#23
Bardziej chodziło mi o wierne przeniesienie wycinka rzeczywistości na makietę razem z krzywymi przejściowymi. bo jak wspomniał kolega wyżej w przypadku kolei to nie jest po prostu wycinek koła. Wówczas nie było by żadnego problemu.
 

jafrap

Znany użytkownik
Reakcje
9 0 0
#24
Mam dany łuk, który występuje w rzeczywistości. Chcąc wiernie odwzorować go na makiecie chciałbym obliczyć (...)
A gdyby posłużyć się przeskalowanymi zdjęciami z geoportalu? Miłaby to sens? Mi się wydaje że można byłoby zaryzykować i że wyglądało by w miarę realnie.... Te wyliczanki (+ krzywe przejściowe) to chyba więcej roboty niż ta propozycja z geoportalem. A i tak nikt - tak mi się wydaje - nie zauważy różnicy przy schludnym skopiowaniu wspomnianych zdjęć na makietę :D No a skoro nie zauważy to po co to liczyć.... ale jak chcesz zgodnie ze sztuką to pozostaje tylko liczyć liczyć..... http://pzmk.org.pl/node/59
 
Ostatnio edytowane:

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#26
Bardziej chodziło mi o wierne przeniesienie wycinka rzeczywistości na makietę razem z krzywymi przejściowymi...
Wybierasz interesujący Cię fragment mapy, następnie posługując się skalą w 1:iluśtam lub w postaci kreski +długość w [km] lub [m] obliczasz w realu jaką długość mają poszczególne detale czy fragmenty układu. Potem wystarczy przeskalować potrzebne wymiary do H0 (lub innej wielkości) i już wiesz, jaką to by miało mieć długość w modelu. Wystarczy teraz zamienić na mapie długości z reala na te wyliczone w skali. No i kombinować z deskami :D
Dla przypomnienia, np. w skali 1:1000 jedna jednostka długości na mapie ma 1000 tych samych jednostek w realu, tzn. że zmierzony 1mm na mapie to 1000mm w realu, 1cm to 1000cm, 1m to 1000m itd. Jak jest podana skala w [km] lub [m] to nie ma problemu.
:D
Na tej bele jakiej mapce, u dołu masz kreskę dl. 20m.
mapa.jpg


Po podzieleniu 20m=20000mm przez 87 masz 229,9mm, więc na tym wycinku odcinek o długości kreski 20m będzie miał 229,9mm w H0 :)
 
Ostatnio edytowane:

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#29
Czy przypadkiem nie tworzysz sobie problemów?
Promien koła odczytujesz z mapy googla a krzywa przejściowa to kawalek paraboli stycznej do okręgu. Jak nie chcesz liczyć to przykladasz stycznie do okręgu długą dość elastyczną listwę i otrzymujesz krzywą przejściową, odpowiednio ją doginając. Matematyka tylko opisuje to co występuje naturalnie
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#33
Śląsk Wrocław... może ;) W wikimapii można mierzyć, jeśli to pomoże... a nawet wtedy gdy to Pomorze
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#34
Jakich sytuacji dotyczy ten wpis?

6) w torach bocznicy, po których przetaczanie wagonów sprzęgniętych odbywa się ciągnikiem właściciela, zarządcy lub użytkownika bocznicy, przeciągarkami lub ręcznie, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu większym lub równym 150 m,
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#36
Tak, ale w poprzednim punkcie jest o lokomotywie a w tym o ciągniku dlatego pytam. I jaka jest zatem różnica pomiędzy sytuacją opisaną w tych dwóch punktach :

5) w torach bocznicowych położonych między torami stacji lub punktów zdawczo-odbiorczych a punktami ładunkowymi bocznicy, po których odbywa się przejazd lokomotyw, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu nie mniejszym niż 180 m,

6) w torach bocznicy, po których przetaczanie wagonów sprzęgniętych odbywa się ciągnikiem właściciela, zarządcy lub użytkownika bocznicy, przeciągarkami lub ręcznie, możliwe jest stosowanie łuków o promieniu większym lub równym 150 m,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.617 559 30
#37
Taka, że tam, gdzie mają przejeżdżać lokomotywy najmniejszy promień to 180 m, a tam, gdzie do przetaczanie odbywa się ciągnikiem, przeciągarkami lub ręcznie, promień może być jeszcze mniejszy, czyli minimalnie 150 m. Ciągnik to nie lokomotywa i używanie tych określeń zamiennie jest błędem.
 

peter47

Użytkownik
Reakcje
18 0 0
#38
Z tym,że nie do końca to jest prawdą,ponieważ na znanej mi bocznicy minimalny promień jest 150 m i jeżdżą potym torze jak najbardziej lokomotywy PKP Cargo,konkretnie SM42.