Cześć Wszystkim.
Tak jak obiecałem wielu z was po zakończeniu budowy Jelcza 316 R/C zrobię krótki poradnik jak tego dokonałem. A więc zacznijmy od początku.
Zanim miałem blade pojęcie o całym temacie przeglądałem godzinami forum niemieckie, gdzie ludzie prezentowali swoje dokonania….
http://78514.homepagemodules.de/f5-LKWs.html
Na nim można zobaczyć jakie oni cuda robią. Od samochodów osobowych, aż po maszyny budowlane. Odnośniki do rozdziałów są na samym dole obok napisu SPRUNG (LKW, PKW, Lieferwagen, Baumaschinen itp.).
Po paru dniach doszedłem do wniosku że to takie trudne nie jest, tylko potrzeba kilku niezbędnych elementów jak:
- NADAJNIK ( ja swój kupiłem przypadkiem jako używany od kolegi. To taki typ http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM5510 - pracuje w systemie DSM2/DSMX) – oczywiście można mieć inny tylko trzeba mieć pewność że uda się do niego dobrać odbiorniki-takie które się zmieszczą w modelu
Z tego co wiem to nadajniki DSMX/DSM2 są też dostępne w zestawach z helikopterami np. jak tu
http://allegro.pl/helikopter-blade-mcx-tandem-rescue-rtf-krakow-fv-i5068107209.html
- ODBIORNIK ( z racji posiadanego nadajnika SPECTRUM wchodziły tylko odbiorniki pracujące w systemie DMS2/DSMX W modelu Jelcza mam ORANGE RX-R415
http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p6508,odbiornik-orangerx-r415-spektrum-dsm2
(przy użyciu odbiornika Spectrum musiałem zastosować regulator do silnika – MC 120)
Schemat elektryczny. Ponoć włącznik ON/OFF lepiej dawać na -.
Do budowy następnych modeli mam zakupione dwa odbiorniki DT RECIVER http://www.deltang.co.uk/ Można je kupić w kilku sklepach w Europie.
Ja kupiłem swoje tu
http://www.sol-expert-group.de/1-87-model-building:::48.html?XTCsid=3vj0mop3slfmsht9i82ffu9it7
Niestety w sklepie KKPMO w Polsce obecnie ich nie ma ;/ (z tego co wyczytałem to nie trzeba regulatora silnika- wszystko jest na jednej płytce)
- REGULATOR SILNIKA MC120 – zakupiony w sklepie w Polsce KKPMO (do odbiornika SPECTRUM)
http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p902_speedcontroller-mc120-for-small-dc-motors.html
[Podaje linka do strony w wersji angielskiej gdyż w wersji polskiej nie ma wielu pozycji.]
- SILNIK Z PRZEKŁADNIĄ
Są różne wersje, ten który ja stosuje ma 4 mm średnicy i jest od razu z przekładnią 96:1. Silniki kupuje w sklepie
http://shop.kkpmo.com/index.php?cat....html&XTCsid=6e63f3b2c12e60cbf5e42e759c6b899c
* można użyć też samych silniczków fi 3, 4 , 6 mm średnicy ze ślimakiem i zębatką na ośce
Takie sztuki polecam do budowy samochodów osobowych. Najmniejsze silniczki jakie widziałem to takie 3mm średnicy ze starych wibracji od telefonów komórkowych. Ślimaczka i zębatkę można zamówić w KKPMO pod konkretny wymiar 
- UKŁAD SKRĘTNY (dla modeli Herpy można użyć zestawu Herpa 052559)
http://makieta.pl/auto-akcesoria/2680-herpa-052559-zestawy-kolowe-z-mechanizmem-skretnym-h0.html
dla pozostałych autek trzeba użyć zestawu jak są używane w Faller Car system. Ja swoje osie przednie mam ze sklepu.
http://shop.kkpmo.com/index.php?cat....html&XTCsid=bed2dad02dfd8fdfa428967254eac500
- SERWOMECHANIZM
Ja używam HK-5320. Zakupione w sklepie HobbyKing i przesłane do nas do Polski, chyba z Holansii. Są tez inne serwa (suwakowo-boczne-prawe/lewe) na zdjęciu obok HK-5320, ale nie wiem jak się spisują w praktyce
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33401
- TESTER SERW
Bardzo przydatne urządzenie. Przydaje się do testowania układu skrętnego lub innych urządzeń opartych na serwach zanim się zmontuje cały model do aparatury odbiorczej 
- OPONY PRZÓD TYŁ – dla poprawienia właściwości jezdnych
http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p833_1-87-truck-front-wheel-kit.html
http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p832_1-87-truck-back-double-wheel-kit.html
- BATERIA / LIPOL 1S (3,7-4,2V) o pojemności od 50 mAh w górę… oczywiście wszystko zależy od wielkości pojazdu. Baterie można kupić w kilku sklepach w Polsce np. Botland, TME, itp. Ja do swoich modeli mam akumulatorki max do 150 mAh. Wydaje mi się że można tez yżywać niektórych płaskich bateryjek z telefonów komórkowych. Mają te same prądy, lepsze pojemności i bardziej foremne kształty.
- KABLE CIENKIE/GRUBE. Te najcieńsze mam ze starych cewek nawojowych od napędów elektromagnetycznych BTTB lub PIKO oraz ze starych silniczków kolejkowych. Używam ich głównie do zasilania diód SMD. Te grubsze w izolacji z różnych sklepów do niczego się nie nadają. Na szczęście udało się kupić kpl. kilku kolorów u Karola w sklepie. Używam ich do łączenia ze sobą baterii, odbiornika, włącznika ON/OFF, gniazda ładowania i np. płytki rozdzielczej pod diody SMD.
http://shop.dcc24.eu/pl/akcesoria-d...g36-2a-10-kolorow-nmra-10-x-1m-esu-5194x.html
- DIODY SMD. Póki co używam 0603, ale pewnie będę musiał dokupić 0402 Diody SMD 0603 kupuje w elektroniku w Krakowie, ale niestety już 0402 trzeba nabyć w sklepie elektronicznym :/
- WŁĄCZNIK ON/OFF – najlepiej jak najmniejsze. Kupionych mam kilka w różnych sklepach elektronicznych… ale teraz czekam na coś co może będzie najlepsze do skali H0
Przełącznik suwakowy SMD 7x3x1,5mm 3PI/2PO /2299
http://allegro.pl/show_item.php?item=5453250359
W większych pojazdach jak w Jelczu 315 1:43 używałem takich przełączników suwakowych jak 9x4x4mm 3PI/2PO /2304
http://allegro.pl/ShowItem2.php?ite...0-8004-11e5-b306-fa163e045498&ars_rule_id=201
- GNIAZDO ŁADOWANIA – zrobiłem je z GOLD PINÓW no normalnym rozstawie 2,54. Ładowarkę do bateryjek zrobiłem z zestawu od starego helikoptera. Ładowarka jest na USB więc ładuje model z gniazda komputera, lub poprzez stary adapter do gniazdka 220 V od aparatu NIKON z wyjściem na USB
- MODEL
Tu w brew pozorom ważny element składowy, a jak wiemy jego cena może się wahać od 5 zł do 500 zł 
To chyba tyle części składowych. Jak coś mi jeszcze przyjdzie do głowy to dopiszę.
Teraz mały poradnik co i jak
- na start lepiej użyć stary i większy model, aby wszystko spokojnie pomieścić w nim. Ja dzięki złożeniu modeli RC Jelcza 315 w skali 1:43 oraz Mana w skali 1:24 mam pojęcie o tym co potrzebuję i w jakiej ilości. To mi ułatwiło zaplanowanie i budowę Jelcza 316 w skali H0. Teraz żałuje że użyłem 316 zamiast 315. Tam też by się wszystko pomieściło
- na początek najlepiej zabrać się za składanie silnika z przekładnią, a potem za układ skrętny ten lubi ładnie namieszać – zwłaszcza jak montujemy przednia belke z KKPMO. W przypadku serynego układu skrętnego od Herpy problemu większego nie przewiduje…choć o tym się przekonam przy najbliższym modelu.
- jak kupujesz model z Manufaktury lepiej poprosić o taki w Kawałkach… a nie złożony już w całość. Niestety jego rozkładanie = zniszczenie
- modele seryjne typu HERPA/WIKING dają się ładnie rozłożyć na czynniki pierwsze. Są poskładane na wcisk co gwarantuje bezproblemowe ich rozłożenie J, a w razie uszkodzenia łatwo nabyć zamiennik pod wymianę
- należy ostrożnie używać kropelki aby nie skleić przekładni kątowej od silnika, lub nie zniszczyć szybek poprzez opary
Mam nadzieje że po tej prezentacji, takich zabawek zacznie przybywać na naszych makietach
i za jakiś czas może zaczniemy się wspólnie bawić na imprezach modelarskich
Uważam że gra warta świeczki
Polecam gorąco bo satysfakcja z autka jeżdżącego po stole jest przeogromna.
Serdeczne podziękowania za pomoc i wsparcie koledze MIŚKOWI
http://forum.modelarstwo.info/members/misiek.223/
jest naprawdę wytrwały i bardzo pomocny w poszukiwaniu rożnych elementów
Tak jak obiecałem wielu z was po zakończeniu budowy Jelcza 316 R/C zrobię krótki poradnik jak tego dokonałem. A więc zacznijmy od początku.
Zanim miałem blade pojęcie o całym temacie przeglądałem godzinami forum niemieckie, gdzie ludzie prezentowali swoje dokonania….
http://78514.homepagemodules.de/f5-LKWs.html
Na nim można zobaczyć jakie oni cuda robią. Od samochodów osobowych, aż po maszyny budowlane. Odnośniki do rozdziałów są na samym dole obok napisu SPRUNG (LKW, PKW, Lieferwagen, Baumaschinen itp.).
Po paru dniach doszedłem do wniosku że to takie trudne nie jest, tylko potrzeba kilku niezbędnych elementów jak:
- NADAJNIK ( ja swój kupiłem przypadkiem jako używany od kolegi. To taki typ http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM5510 - pracuje w systemie DSM2/DSMX) – oczywiście można mieć inny tylko trzeba mieć pewność że uda się do niego dobrać odbiorniki-takie które się zmieszczą w modelu
Z tego co wiem to nadajniki DSMX/DSM2 są też dostępne w zestawach z helikopterami np. jak tu
http://allegro.pl/helikopter-blade-mcx-tandem-rescue-rtf-krakow-fv-i5068107209.html
- ODBIORNIK ( z racji posiadanego nadajnika SPECTRUM wchodziły tylko odbiorniki pracujące w systemie DMS2/DSMX W modelu Jelcza mam ORANGE RX-R415
http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p6508,odbiornik-orangerx-r415-spektrum-dsm2
(przy użyciu odbiornika Spectrum musiałem zastosować regulator do silnika – MC 120)
Schemat elektryczny. Ponoć włącznik ON/OFF lepiej dawać na -.
Do budowy następnych modeli mam zakupione dwa odbiorniki DT RECIVER http://www.deltang.co.uk/ Można je kupić w kilku sklepach w Europie.
Ja kupiłem swoje tu
http://www.sol-expert-group.de/1-87-model-building:::48.html?XTCsid=3vj0mop3slfmsht9i82ffu9it7
Niestety w sklepie KKPMO w Polsce obecnie ich nie ma ;/ (z tego co wyczytałem to nie trzeba regulatora silnika- wszystko jest na jednej płytce)
- REGULATOR SILNIKA MC120 – zakupiony w sklepie w Polsce KKPMO (do odbiornika SPECTRUM)
http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p902_speedcontroller-mc120-for-small-dc-motors.html
[Podaje linka do strony w wersji angielskiej gdyż w wersji polskiej nie ma wielu pozycji.]
- SILNIK Z PRZEKŁADNIĄ
Są różne wersje, ten który ja stosuje ma 4 mm średnicy i jest od razu z przekładnią 96:1. Silniki kupuje w sklepie
http://shop.kkpmo.com/index.php?cat....html&XTCsid=6e63f3b2c12e60cbf5e42e759c6b899c
* można użyć też samych silniczków fi 3, 4 , 6 mm średnicy ze ślimakiem i zębatką na ośce
- UKŁAD SKRĘTNY (dla modeli Herpy można użyć zestawu Herpa 052559)
http://makieta.pl/auto-akcesoria/2680-herpa-052559-zestawy-kolowe-z-mechanizmem-skretnym-h0.html
dla pozostałych autek trzeba użyć zestawu jak są używane w Faller Car system. Ja swoje osie przednie mam ze sklepu.
http://shop.kkpmo.com/index.php?cat....html&XTCsid=bed2dad02dfd8fdfa428967254eac500
- SERWOMECHANIZM
Ja używam HK-5320. Zakupione w sklepie HobbyKing i przesłane do nas do Polski, chyba z Holansii. Są tez inne serwa (suwakowo-boczne-prawe/lewe) na zdjęciu obok HK-5320, ale nie wiem jak się spisują w praktyce
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33401
- TESTER SERW
- OPONY PRZÓD TYŁ – dla poprawienia właściwości jezdnych
http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p833_1-87-truck-front-wheel-kit.html
http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p832_1-87-truck-back-double-wheel-kit.html
- BATERIA / LIPOL 1S (3,7-4,2V) o pojemności od 50 mAh w górę… oczywiście wszystko zależy od wielkości pojazdu. Baterie można kupić w kilku sklepach w Polsce np. Botland, TME, itp. Ja do swoich modeli mam akumulatorki max do 150 mAh. Wydaje mi się że można tez yżywać niektórych płaskich bateryjek z telefonów komórkowych. Mają te same prądy, lepsze pojemności i bardziej foremne kształty.
- KABLE CIENKIE/GRUBE. Te najcieńsze mam ze starych cewek nawojowych od napędów elektromagnetycznych BTTB lub PIKO oraz ze starych silniczków kolejkowych. Używam ich głównie do zasilania diód SMD. Te grubsze w izolacji z różnych sklepów do niczego się nie nadają. Na szczęście udało się kupić kpl. kilku kolorów u Karola w sklepie. Używam ich do łączenia ze sobą baterii, odbiornika, włącznika ON/OFF, gniazda ładowania i np. płytki rozdzielczej pod diody SMD.
http://shop.dcc24.eu/pl/akcesoria-d...g36-2a-10-kolorow-nmra-10-x-1m-esu-5194x.html
- DIODY SMD. Póki co używam 0603, ale pewnie będę musiał dokupić 0402 Diody SMD 0603 kupuje w elektroniku w Krakowie, ale niestety już 0402 trzeba nabyć w sklepie elektronicznym :/
- WŁĄCZNIK ON/OFF – najlepiej jak najmniejsze. Kupionych mam kilka w różnych sklepach elektronicznych… ale teraz czekam na coś co może będzie najlepsze do skali H0
Przełącznik suwakowy SMD 7x3x1,5mm 3PI/2PO /2299
http://allegro.pl/show_item.php?item=5453250359
W większych pojazdach jak w Jelczu 315 1:43 używałem takich przełączników suwakowych jak 9x4x4mm 3PI/2PO /2304
http://allegro.pl/ShowItem2.php?ite...0-8004-11e5-b306-fa163e045498&ars_rule_id=201
- GNIAZDO ŁADOWANIA – zrobiłem je z GOLD PINÓW no normalnym rozstawie 2,54. Ładowarkę do bateryjek zrobiłem z zestawu od starego helikoptera. Ładowarka jest na USB więc ładuje model z gniazda komputera, lub poprzez stary adapter do gniazdka 220 V od aparatu NIKON z wyjściem na USB
- MODEL
To chyba tyle części składowych. Jak coś mi jeszcze przyjdzie do głowy to dopiszę.
Teraz mały poradnik co i jak
- na start lepiej użyć stary i większy model, aby wszystko spokojnie pomieścić w nim. Ja dzięki złożeniu modeli RC Jelcza 315 w skali 1:43 oraz Mana w skali 1:24 mam pojęcie o tym co potrzebuję i w jakiej ilości. To mi ułatwiło zaplanowanie i budowę Jelcza 316 w skali H0. Teraz żałuje że użyłem 316 zamiast 315. Tam też by się wszystko pomieściło
- na początek najlepiej zabrać się za składanie silnika z przekładnią, a potem za układ skrętny ten lubi ładnie namieszać – zwłaszcza jak montujemy przednia belke z KKPMO. W przypadku serynego układu skrętnego od Herpy problemu większego nie przewiduje…choć o tym się przekonam przy najbliższym modelu.
- jak kupujesz model z Manufaktury lepiej poprosić o taki w Kawałkach… a nie złożony już w całość. Niestety jego rozkładanie = zniszczenie
- modele seryjne typu HERPA/WIKING dają się ładnie rozłożyć na czynniki pierwsze. Są poskładane na wcisk co gwarantuje bezproblemowe ich rozłożenie J, a w razie uszkodzenia łatwo nabyć zamiennik pod wymianę
- należy ostrożnie używać kropelki aby nie skleić przekładni kątowej od silnika, lub nie zniszczyć szybek poprzez opary
Mam nadzieje że po tej prezentacji, takich zabawek zacznie przybywać na naszych makietach
Serdeczne podziękowania za pomoc i wsparcie koledze MIŚKOWI
http://forum.modelarstwo.info/members/misiek.223/
jest naprawdę wytrwały i bardzo pomocny w poszukiwaniu rożnych elementów
Ostatnio edytowane: