• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Nowy Tort Kukowo

OP
OP
KuKu

KuKu

Aktywny użytkownik
Reakcje
14 0 0
#21
@Andrzej Harassek zgodnie z sugestią wykonałem zmiany w projekcie, ale:
1736457617212.png

1. Tor wyciągowy uległ znacznemu skróceniu do tylko 92 cm, a chyba powinien być dłuższy?
2. Tor dodatkowy 2 pomiędzy rozjazdami ma długość zaledwie 73 cm dosyć mało, a za rozjazdem 83 cm. Trochę mało, żeby móc przyjąć jakiś skład i na pozostałej części żeby na nim odstawić skład.
Wykonałem też modyfikację wersji z 1 torem dodatkowym i rezygnację z tory wyciągowego i wyszło mi coś takiego, ale w tym wariancie robi mi się jeszcze większa dziura w prawym narożniku i jakoś nie ma na to pomysłu jak ją zapchać torami.

1736458089014.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
#22
Ja bym zrobił tak:

1736458089014.png


Przy czym ten czwarty od dołu tor stacyjny może być tzw. torem komunikacyjnym, niekoniecznie głównym dodatkowym (bez semaforów). To wyciągowy powinien być przedłużeniem pierwszego toru głównego dodatkowego, żeby po przy jęciu na ten tor pociągu, można było wagony przestawić na inne tory bez wyjeżdżania na szlak.
 
OP
OP
KuKu

KuKu

Aktywny użytkownik
Reakcje
14 0 0
#23
W takim razie mam pewien pomysł, tylko jedno pytanie zanim wezmę się za rysowanie. Jaka powinna być rozsądna długość toru wyciągowego w stosunku do tory komunikacyjnego lub bocznicowego?
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.105 40 1
#24
Moim zdaniem tor wyciągowy nie może być krótszy niż najdłuższa bocznica.
W skrajni musi się zmieścić cały wyciągany skład wraz z lokomotywą.
Inaczej tor wyciągowy traci sens.
To jest teraz największy problem, bo reszta wydaje się być w miarę ogarnięta.
Trzeba zadbać o manewrowość, bo to jedyna rzecz na takim układzie, gdzie można sobie pojeździć według scenariusza.
 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.307 67 5
#27
Wykonałem też modyfikację wersji z 1 torem dodatkowym i rezygnację z tory wyciągowego i wyszło mi coś takiego, ale w tym wariancie robi mi się jeszcze większa dziura w prawym narożniku i jakoś nie ma na to pomysłu jak ją zapchać torami.
A po co zapychać torami?
Zostaw trochę miejsca na krajobraz.
W tym prawym górnym rogu aż się prosi jakieś wzgórze z łąką i lasem lub kawałek miasteczka.
Świetne tło dla przejeżdżających składów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
#28
Nic Ci nie ograniczy jego długości.
Czyżby? A krawędź makiety? Teraz zewnętrzny tor szlakowy prawie ociera się o krawędź, żeby zmieścić tam jeszcze jeden tor, całość trzeba byłoby przesunąć w lewo o dobre kilka-kilkanaście centymetrów, a to może popsuć geometrię całego układu.
Moim zdaniem tor wyciągowy nie może być krótszy niż najdłuższa bocznica.
Tor wyciągowy musi być na tyle długi, żeby zmieścił się na nim najdłuższy skład wagonów, jaki ma być przestawiany. Długość bocznicy ma tu mniejsze znaczenie, jeżeli już, to długość torów, na które mają być wstawiane wagony. A jak nie ma miejsca na długi wyciąg, to wagony wstawia się na raty, po kilka, a nie wszystkie za jednym razem.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
704 44 0
#29
Czyżby? A krawędź makiety? Teraz zewnętrzny tor szlakowy prawie ociera się o krawędź, żeby zmieścić tam jeszcze jeden tor, całość trzeba byłoby przesunąć w lewo o dobre kilka-kilkanaście centymetrów, a to może popsuć geometrię całego układu.
Panie Andrzeju.... Wydawało mi się, że nie trzeba pisać o oczywistych oczywistościach. A przesunięcie w lewo wystarczy zrobić o dystans równy odległości między osiami torów, czyli 6-7cm.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
#30
A przesunięcie w lewo wystarczy zrobić o dystans równy odległości między osiami torów, czyli 6-7cm.
Właśnie o tym pisałem. Takie przesunięcie może zaburzyć cały układ, bo z lewej strony nie ma na to miejsca, a skracanie np. stacji spowoduje istotną zmianę geometrii całości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
#33
Moim, ale to tylko moim, zdaniem 6cm na dystansie 347cm nie będzie zauważalną istotnością.
Nie chodzi o skrócenie makiety o 6 cm, tylko o zaburzenie geometrii - nie wiem, jak to inaczej wyjaśnić. Stacja jest po przekątnej, skrócenie długości torów stacyjnych spowoduje zmniejszenie średnicy pętli z lewej lub z prawej strony i dalsze tego konsekwencje - to miałem na myśli pisząc o zaburzeniu geometrii całego układu.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
704 44 0
#34
to miałem na myśli pisząc o zaburzeniu geometrii całego układu.
Ponieważ zawsze wykorzystywałem do budowy długie odcinki torów (np. Roco 920mm, proste i flex), które docinałem wg potrzeby, nie czułem z tego powodu ograniczeń wynikających z użycia odcinków o standardowej długości i ograniczeń narzucanych przez oprogramowanie wspomagające projektowanie. Zatem miałem na myśli to, że korekta układu torowego o 1,7% nie stanowi problemu.

Pozdrawiam,
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.105 40 1
#35
wymiar, który chciałbym poświęcić na makietę to 1,20 na 3,20 m, mam możliwości nawet na 10 metrową makietę ale takiej nie chce
A nie można powiększyć stołu o te parę centów?
Nie pamiętam, czy był jakiś limit miejsca...
Teraz projekt ma 3475mm, więc i tak się powiększył. Może te kilka centymetrów nie zrobi różnicy, a rozwiąże problem wyciągu.
Tor wyciągowy musi być na tyle długi, żeby zmieścił się na nim najdłuższy skład wagonów, jaki ma być przestawiany. Długość bocznicy ma tu mniejsze znaczenie, jeżeli już, to długość torów, na które mają być wstawiane wagony
Tak, masz rację, ale w skrócie myślowym zakłada się, że na makiecie ile wagonów wejdzie na bocznicę, tyle powinno móc być wyciągnięte.
 
OP
OP
KuKu

KuKu

Aktywny użytkownik
Reakcje
14 0 0
#36
Widzę, że straszne zamieszanie się zrobiło tutaj w czasie weekendu. @Mormegil właśnie na to samo wpadłem pisząc posta w piątek o północy, tylko jeszcze nie zdążyłem tego narysować. @melonowy dokładnie chciałem 3,20m, rozrosło się do 3,5 to jak rozrośnie się do 3,60 również przeżyje byle zaraz nie było to np. 6,00 m. Mam nadzieje, że dzisiaj wieczorem uda mi się rozrysować, bo zmiany zaproponowane przez @Andrzej Harassek są faktycznie bardzo funkcjonalne, ale, żeby miało to wszystko ręce i nogi i była sensowna długość toru komunikacyjnego to przeprojektowuje również lewą stronę.

Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
#37
chciałem 3,20m, rozrosło się do 3,5 to jak rozrośnie się do 3,60 również przeżyje byle zaraz nie było to np. 6,00 m.
Jeżeli można makietę trochę wydłużyć, to faktycznie warto spróbować także po to, żeby wydłużyć stację, co pozwoli zrobić nieco dłuższe tory stacyjne, co ma znaczenie zwłaszcza dla torów głównych dodatkowych. Poprowadzenie toru wyciągowego wzdłuż torów szlakowych generalnie jest dobrym pomysłem, ale w dotychczasowym układzie (bez wydłużenia makiety) niewiele dawało, jeśli chodzi o jego długość.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 10
Planuję 75
Planuję 18
Planuję 105

Podobne wątki