• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowy booster 5A od Martinezo

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.802 62 3
#43
A ja jeszcze z innej beczki, w oczekiwaniu na przesyłkę:
Jakie parametry powinien mieć trafoczek, żeby wykorzystać w pełni Twój boosterek Martinezo?
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#44
Czołem

Booster ma pięć napięć pracy.
14, 15, 16, 17 i 18V.
Są to napięcia RZECZYWISTE na dekoderze w lokomotywie.
Czyli w torach mamy odpowiednio:
15,2V, 16,2V, 17,2V, 18,2V i 19,2V.

Co to oznacza.
Oznacza to że aby móc uzyskać wszystkie z dostępnych trybów powinniśmy mieć trafo 18-20VAC o wydajności prądowej min. 6A.

Mając trafo ROCO tak naprawde możemy korzystać tylko z trybu 14V do max 2A.
Trafo ROCO przy prądzie 1,6A ma napięcie 13V !!
Powinien "trzymać" 16V aż do 3A !! - niestety tego nie robi :(

Generalnie proponuje trafo 18VAC/6-8A.
Tryby pracy 14, 15 i 16V.

Pozostałe dwa tryby oczywiście są i można z nich korzystać.

Z czego wynikają różnice.
DPB 5A ma pełną stabilizację napięcia dla wszystkich nastawów napięcia aż do poboru prądu = 7A.
Musi tylko mieć z czego brać... ;)
Trzeba pamiętać że każda stabilizacja napięcia wymaga tkz. napięcia referencyjnego tj. napięcia o które MUSI być wyższe napięcie na wejściu układu stabilizacyjnego w stosunku do napięcia na wyjściu.
Nalęży przyjąć że jest to 2V.

Czyli jeżeli chcemy mieć pewne napięcie na dekoderach 17V musimy dodać spadek na diodach dekodera (około 1,2V) oraz napięcie referencyjne stabilizatora.
Daje to:
17V + 1,2V + 2V = powiedzmy 20VAC na trafie.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.802 62 3
#49
Dziś do mnie dotarła ciekawa przesyłka.
NO, NO ŁADNIE TO WSZYSTKO HULA.
Już niedługo zobaczymy jak się spisze przy większym obciążeniu i nie w warunkach domowych, a zapięte do dużej makiety. Jedno jest pewne przy przejeździe z sekcji na sekcję lok może pokonywać to połączenie z żółwią prędkością i nawet nie zaiskrzy. W przypadku Roco był DRAMAT. O zatrzymaniu się loka na połączeniu między sekcjami nie było mowy (tak mi się wyjarał boosterek), a tu zupełnie nic się nie dzieje (w pozytywnym tego słowa znaczeniu).
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#50
I tak będzie.
Proponuje dla "zdrowia" 10761 czy 10764 nie podpinać ich do DPB..... tylko do .... www.Alletaniocha.pl ;)
DPB 5A "zniszczy" wszystko co mu będzie przeszkadzać do 5A poboru prądu.
A nieobliczalne czarne pudełka ROCO będą przeszkadzać.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
420 1 0
#51
www.indel.pl to strona jednego ze znaczących polskich producentów transformatorów. Z porządnym katalogiem i wykazem sprzedawców. U sprzedawców są dostępne papierowe katalogi do wzięcia. Ceny u wszystkich sprzedawców są podobno takie same i zgodne z papierowym katalogiem. Sama firma nie sprzedaje w detalu. Trzeba szukać trafa typu TS (normalny) lub TST (toroid) o mocy rzędu 100-150VA. Może jest bliżej niż się wam wydaje.
Martinezo, zdradziłbyś co siedzi w zasilaczu Twego wynalazku (typ diod/mostka, typ stabilizatora - analog/impulsowy, napięcie i pojemność elektrolitów) To bym czytającym podpowiedział jak dobrać trafo by nie puszczać sygnałów dymnych. :grin:
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#52
LM338, 4700uF, mostek 400(min)/6-8A.

5A na końcówkę mocy, 1A na myszy (1A na magistralę S88 jeśli taka jest).

Generalnie mostek jest 400V/8A.
Gdzieś w pierwszy chyba trafił 800V/6A ;)

Proponuję jeździć na 14(15,2V w torach) i 15(16,2V w torach).
Dla zdrowia taboru ;)
Dla tych poziomów wystarczy trafo 17V/6A.

Uwaga!!

Jeżeli napięcie pracy trafa i jego wydajność prądowa będą za niskie do ustawionego napięcia na wyjściu stabilizator będzie stabilizował najwyższe możliwe do uzyskania napięcie na wyjściu.
Oznacza to że np. trafo jest 16V/3A (np. ROCO), ustawiamy 17(18,2V w torach)V i trafo "zdycha" przy obciążeniu to napięcie dalej będzie stabilizowane ale na poziomie np. 15V (to przykład).

Zalecam w zestawach paru boosterów stosowanie takich samych transformatorów i o odpowiedniej wydajności.
 
OP
OP
gbbsoft

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#53
martinezo napisał(a):
Zalecam w zestawach paru boosterów stosowanie takich samych transformatorów i o odpowiedniej wydajności
A jakieś uzasadnienie? Bo zaraz ktoś wpadnie na pomysł, aby do standardów dopisać typ zasilacza... :D
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#54
Dlaczego ??

przykład:
Booster matka: trafo 17V/6A, ustawione napięcie 15V (16,2V w torach)
Booster "slave": trafo ROCO(klęka przy 1,5A do 13V), ustawione napięcie 15V (16,2V w torach)
Obciążenie przemieszczane pomiędzy obszarami zasilanymi z obu boosterów 2A.
Co będzie na styku obszarów ?
Będzie różnica napięcia 3V i to pływająca od strony boostera z zasilaczem ROCO.
Wtedy walka o stabilizację jest pozbawiona sensu....

Zasada:
Prąd min. 6A
Napięcie 17-19V
 
OP
OP
gbbsoft

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#55
Załóżmy, że Roco nie wchodzi w grę - to "słabszy" warunek niż ten co napisałeś...

Jak na makiecie będą 2 boostery, które dobrze trzymają napięcie: np: Lenz+Martinezo, to będzie dobrze?

Lenz podobno potrafi podnosić napięcie... czy myślicie, że to prawda?
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#57
gbbsoft napisał(a):
Jak na makiecie będą 2 boostery, które dobrze trzymają napięcie: np: Lenz+Martinezo, to będzie dobrze?
Tak jeśli to będzie to samo napięcie.... ;)
Mało kto wie jak ustawia się napięcie w LENZ... :cry:

Powinno się też dążyć do ujednolicenia zasilania makiet modułowych.
Zasilanie jest wtedy spójne, pewne, bez niespodzianek.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#59
Mój zejdzie przy obciążeniu do nawyższego możliwego do wystabilizowania.
LENZ - nie wiem.

Jedno jest pewne.
Jak nie ma skąd "zaczerpnąć" to się nie naleje....
 
OP
OP
gbbsoft

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#60
martinezo napisał(a):
Jak nie ma skąd "zaczerpnąć" to się nie naleje....
Dokładnie to mnie zainteresowało... Podobno Lenz się grzeje, jak napięcie zasilające jest "niedobrane" do wymaganego. Ja rozumiem sytuację, gdy napięcie zasilania jest wyższe niż wymagane (różnica "odkłada się" w postaci ciepła). Ale co z sytuacją, gdy jest niższe...?!? Moja wiedza do tej pory była taka, że Lenz da sobie radę, ale jakoś nie do końca chce mi się w to wierzyć - no i nie wiem jakim sposobem... Dlatego pytam.... :grin: Może są jakieś sposoby inne niż wstawianie transformatorów w środek... :D
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 14
DCC 0
DCC 4
DCC 78
DCC 91

Podobne wątki