• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Nowości PKP 2025

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.726 614 30
Nie wiem czy było jeszcze coś jak Tr12 i Ol12 też tego producenta.
Ja mam Tr12-25 z Chabówki, ale to jest chyba konwersja z wersji ÖBB, dokonana przez któryś z warszawskich sklepów, Loko-Model lub (nieistniejący już) Parowozik. Był również zielony Ol12-7, też z Chabówki, jako model parowozu muzealnego. Poza tym były modele Micro-Finemechanik/Micro-Metakit, ale trudno je nazwać seryjnymi.
No i nie wiem czy z tej epoki był wydany Pt31 Brawy
Nie, Brawa wydała tylko dwa modele Pt31 z III epoki, nr 11 z Lublina, czarny i nr 53 ze Szczecina, oliwkowy. Wersji PKP z II epoki fabrycznie nie było.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.534 10 0
Nikt o niczym nie zapomniał, to kolega @lokfan nie czyta uważnie wcześniejszych postów, mimo że sam je cytuje. Ol12-11 jest z epoki III, a nie przedwojenny, a o Tr11-7 była już przecież mowa.
Co do Tr zgoda ale Ol12-11.? Co prawda „powojenny” przydział Jaslo, ale orzełek w koronie wiec wyszedł tzw dualizm. Epoka II / III wg uznania. Czyż nie, kolego Harassek? Poza tym jakoś dziwnie odczuwam dziwny negatywny nadzór nad moimi rzadkimi wpisami. Akurat kol Andrzej tak mnie jakos pilnuje, i gani.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.726 614 30
ale Ol12-11.? Co prawda „powojenny” przydział Jaslo, ale orzełek w koronie wiec wyszedł tzw dualizm. Epoka II / III wg uznania. Czyż nie, kolego Harassek?
Może i tak, ale nie mam modelu Ol12-11, więc nie wiedziałem, że orzełek ma koronę, a na zdjęciu wrzuconym wyżej tego nie widać - wystarczyło to po prostu wyjaśnić. A co do "negatywnego nadzoru", to chyba kolega @lokfan jest nieco przewrażliwiony.
czy wagony bagażowe choćby tego typu były włączane w składy towarowe ?
Raczej nie, to typowy wagon bagażowy do pociągów osobowych. Ew. wyjątkiem mogły być pociągi towarowo-osobowe, zestawiane z wagonów pasażerskich i towarowych. W pociągach towarowych nie jeździły wagony do przewozu bagażu podróżnych, a brankardy to trochę co innego, choć mogły one przewozić przesyłki bagażowe nadawane w kasach bagażowych (ale nie takie, z którymi musiał jechać pasażer nadający przesyłkę).
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.654 127 11
Ilostan nie pokazuje daty rozpoczęcia przydziału, tylko jakąś datę z okresu, gdy przydział trwał. Sprawdzone wielokrotnie na różnych pojazdach. Porównywałem niektóre z ręcznie pisaną książką pojazdu.

Prawdopodobnie bierze się to stąd, że ktoś zaobserwował taki przydział napisany na pojeździe, i w Ilostanie zapisano datę tej obserwacji, a nie datę z książki, do której prawdopodobnie nie mieli dostępu.


Zawężając dalej lata eksploatacji pierwowzoru tego modelu: skoro DOKP nazywa się "Wrocław", to okres eksploatacji maksymalnie do 1975.



A więc wg tych danych i wg nazwy DOKP, okres eksploatacji pierwowzoru Ty2-208 to 12.07.71 - 01.73.
Wprawdzie 01.09.76 - 18.11.81 też był taki przydział, ale była inna nazwa DOKP.
Wyszedl model i jest rewizja 1974. Lokomotywa powinna odpowiadać okresowy 1974-1981, czyż nie? Czy tylko do 1975?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.726 614 30
Wyszedl model i jest rewizja 1974. Lokomotywa powinna odpowiadać okresowy 1974-1981, czyż nie? Czy tylko do 1975?
Modelu nie widziałem, ale jeżeli jest na nim przydział DOKP Wrocław, a nie Dolnośląska DOKP, to teoretycznie pasuje tylko do roku 1975 włącznie, o czym pisał już kolega @PP1970. Można założyć, że na niektórych lokomotywach stara nazwa DOKP mogła zostać nieco dłużej, ale to czyste spekulacje.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.654 127 11
Modelu nie widziałem, ale jeżeli jest na nim przydział DOKP Wrocław, a nie Dolnośląska DOKP, to teoretycznie pasuje tylko do roku 1975 włącznie, o czym pisał już kolega @PP1970. Można założyć, że na niektórych lokomotywach stara nazwa DOKP mogła zostać nieco dłużej, ale to czyste spekulacje.
Roco 70111, 70112 - PKP Ty2-208, DOKP Wrocław Lok. Wr. Gądów, Napr. Śred. 23.12.74 ZNTK Wrocław

Od razu jeszcze zapytam, czy tender nie powinien mieć również "208" poniżej typu tendra? Gdyż na kanale z "otwierania pudełka" jest nr "628"
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.726 614 30
Ty2-208, DOKP Wrocław Lok. Wr. Gądów, Napr. Śred. 23.12.74
No to okres eksploatacji tego parowozu z takimi opisami jest dość krótki, od daty ostatniej naprawy do mniej więcej końca roku 1975 - czyli praktycznie jeden rok. Ew. trochę dłużej, jeżeli założyć, że opis na parowozie nie został zmieniony od razu po reformie organizacyjnej PKP.
czy tender nie powinien mieć również "208" poniżej typu tendra?
Nie, na tabliczce na tendrze jest numer tendra, który zwykle jest inny niż numer parowozu. Numer parowozu, do którego jest przypięty tender, malowało się zwykle na tylnej czołownicy, albo po prostu na tylnej ścianie tendra. Tendry na PKP miały swoją numerację niezależną od numeracji parowozów danej serii. Wynika to z faktu, że tendry tej samej serii były stosowane do różnych serii parowozów i odwrotnie, parowozy tej samej serii jeździły z różnymi tendrami. A dodatkowo w trakcie eksploatacji parowozu często zmieniano tendry, czasem na inny egzemplarz tej samej serii, a czasem na tender innej serii.
 
Ostatnio edytowane:

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
974 44 0
Czyli innej serii. Na kolei pojazdy różnych typów są oznaczane właśnie różną serią. Więc nie jest to "inna seria" lub "inny typ", inna seria zawsze oznacza właśnie inny typ.
Typ to typ, a seria to seria.
Jak Pan zapewne wie na kolei typem pojazdu bardziej niż serią posługuje się utrzymanie, a serią bardziej niż typem posługuje się eksploatacja.
Ot taka mała dygresja,
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.363 91 0
Dziękuje @Andrzej Harassek. Szkoda że tak sie Roco głupio wstrzeliło. Bo 1977/1978 to lata odzorowane w wypustach Rivarossi (wrocławska Bipa) oraz PIKO (120A).

Chyba ze sie "przebije" na "Dolnośląską DOKP"
Nie brakuje modeli wagonów towarowych z epoki IVa, z którą mogła jeździć taka lokomotywa. Ciekawym zestawieniem byłyby 411V od Alberta, z wałbrzyskim przydziałem wraz z szutrówkami Wdda od Roco.

Albo tak jak piszesz, jeżeli zmienisz sobie nazwę DOKP, obsłużysz epokę IVb.

Bonanzy z Wrocławia mam zestawione z EU07 z Wrocławia (PIKO 96373) - nowoczesne wagony z nowoczesnym lokiem. Ale to już jakby poza tym wątkiem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.726 614 30
typem pojazdu bardziej niż serią posługuje się utrzymanie, a serią bardziej niż typem posługuje się eksploatacja
Nie zmienia to faktu, że w kontekście numeracji i podmiany tendrów w parowozach są to pojęcia praktycznie równoznaczne. Generalnie pojęcia te stosuje się zamiennie, ale trzeba pamiętać o jednym: pod jedną serią mogą kryć się różne typy, ale lokomotywy i tendry jednego typu zawsze mają to samo oznaczenie serii. Jednak numery inwentarzowe parowozów i tendrów, ale także innych lokomotyw były związane z serią, a nie z typem. Przykładem może być seria EU07, pod którą kryją się dwa podstawowe typy maszyn, 4E i 303E. Ale numeracja jest wspólna, nowszy typ 303E jest wyróżniony jedynie tym, że numery zaczynają się od kolejnej setki. Tak więc uwaga, że w parowozach często zmieniano tendry czasem na tender innej serii "lub też całkiem innego typu" wydaje mi się bezzasadna i zbędna - inna seria tendra jednoznacznie oznacza inny typ.
Ot, taka mała dygresja. ;)
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.654 127 11
Nie brakuje modeli wagonów towarowych z epoki IVa, z którą mogła jeździć taka lokomotywa. Ciekawym zestawieniem byłyby 411V od Alberta, z wałbrzyskim przydziałem wraz z szutrówkami Wdda od Roco.

Albo tak jak piszesz, jeżeli zmienisz sobie nazwę DOKP, obsłużysz epokę IVb.

Bonanzy z Wrocławia mam zestawione z EU07 z Wrocławia (PIKO 96373) - nowoczesne wagony z nowoczesnym lokiem. Ale to już jakby poza tym wątkiem.
Rzeczywiście, są też przecież towarowe. Chyba ,ze względu na własną kolekcje, zapędziłem i wszedłem w wagony pasażerskie. I zamianę trakcji z elektrycznej (EU07) na parową na Tamzynowie Wlk :X3:
 

JGW

Nowy użytkownik
Reakcje
4 1 0
Jeszcze wracając do modelu PIKO 53286:
zgodnie z artykułem w ŚK 8/2021 autorstwa Pana Piotra Kilianowskiego wagon o numerze 50 51 20-27 602-5 powinien mieć wózki o rozstawie osi 3000mm. W modelu rozstaw osi wózka wynosi ca. 29mm co czyli 2500mm. Czyli prawdopodobnie wózki do wymiany. Chociaż nie wiadomo czy i jakie typy wózków są dostępne (Einheitsbauart Reichsbahn/Blechausfürung 3000mm lub Görlitz III leicht/geschweisst 3000mm) lub nr do zmiany np. na 50 51 20-27 638-9 też Gdańsk, ale to będzie typ C4i-43.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 172
Tabor 40
Tabor 188
Tabor 18
Tabor 28

Podobne wątki