...tak to prawdziwy Ocean Spokojny węglarek ...
Typ Breslau/Essen czyli Ommk (A 10) KPEV , Om Breslau i Om Essen DRG , Om12 DB w III ep. i E 016 w IV ep.
- budowany w latach 1913 - 1928 w zawrotnej liczbie ca.200000 ( dwieście tysięcy ) sztuk ... !
Z tym, że Niemcy nie mieli tyle na raz. Po wydaniu wagonów jako reparacji wojennych. DRG startowało wg spisu w kwietniu 1920 z niecałymi 104 tysiącami. Do 1928 doprodukowali, jeśli dobrze zrozumiałem 54 tysiące, ale i tak wg spisu z 1934 było ich ok. 139,5 tys. Z tym, że ulepszone tzw. "wzmocnione" Om12 wyglądały prawie identycznie jak późniejsze Konigsbergi, i są powszechnie z nimi mylone.
Natomiast normalnego Om12, można pomylić ze starszym bratem Om04 / Om Ludwigshafen / Ommk typu IId2. Których w 1934 było jeszcze blisko 8 tysięcy.
Bardzo licznym typem był też O Halle / O 10 / ex A1 D.W.V. - ponad 47 tysięcy w 1934, plus niecałe 23 tys starszych braci O Frankfurt / O 01 / IId3.
Trzecią wielką rodziną węglarek DRG były stalowe typy O Schwerin / O 02 / IId1 - niecałe 15 tys w 1934 i związkowa O Nurnberg / O 11 / A6 ponad 17 tys w 1934.
Do tego jeszcze około kilka tysięcy innych pruskich typów, oraz podobna liczba węglarek mniejszych krajów 2 Rzeszy.