• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości nie-PKP 2025

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.084 34 0
Czuję że MTB będzie golutki, w porównaniu z tym zdjęciem.
A czy model przedstawia wagon ze zdjęcia które zamieścił Kolega @KoVaL ? Może wagony budowano w różnych odmianach (z zsypami i bez) ? A może model przedstawia wagon po modernizacji gdzie system zsypów już zdemontowano ? Widać, że zderzaki mają już prostokątne tarcze zamiast okrągłych.
 

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
666 1 0
A czy model przedstawia wagon ze zdjęcia które zamieścił Kolega @KoVaL ?
Tak, wygląda na to samo. Model ma oczywiście zamknięte klapy zsypowe i uproszczenia (oraz brak stopni i kół hamulca itd), ale przedstawia taki sam wagon.
Może wagony budowano w różnych odmianach (z zsypami i bez)
Tak i nie - sprowadzało się to do wagonów z lub bez pomostu hamulcowego i budki hamulcowej.
(budka hamulcowa na wagonach węglarkach z drzwiami czołowymi to niezłe stawanie na głowie, nie powiem).
Widać, że zderzaki mają już prostokątne tarcze zamiast okrągłych.
Sam wagon ma oznaczenie serii Vase - stosowane na CSD IVa-IVb. Jest to o tyle ciekawe, że wagon ma już poprawny 12-cyfrowy numer UIC, ale nie ma zapisanej wynikającej z niego właściwej serii (Eas), tylko historyczną czechosłowacką sprzed wprowadzenia oznaczeń UIC (Vase).

W Epoce IVc wymuszono przerejestrowanie "Gondoli" na serię Eacs.

Niemniej wydaje mi się (z tego co gdzie widziałem), że błędem jest komplet opisów w kolorze żółtym. Napisy wymagane przez UIC powinny być fabrycznie białe, a instrukcja obsługi klap powinna być żółta. Ale być może były od tego wyjątki.

https://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=61&odkud=120&obdobi=0&ktere=0&razeni=0
https://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=62&odkud=120&obdobi=0&ktere=0&razeni=0

Tutaj dla porównania model do samodzielnego montażu w skali TT od SDV:

 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
987 82 5
Rok temu temat tej i innych węglarek CSD i nie tylko wałkowałem z Panem Krzysztofem Kojem w związku ukazania się zestawu OPW Roco w 3 epoce.
Niestety Albert Model ani żadna inna wielka firma nie jest zainteresowana tą tematyką. AM nie jest nawet zainteresowany stalowym Gagsem, który występował na PKP w ilości 300 sztuk a na Węgrzech masowo. A szkoda, bo temat jest bardzo ciekawy i wagonów tych typów w ramach OPW jeździło mnóstwo.
Model MTB wygląda jakoś średnio, trzeba poczekać na lepsze zdjęcia, bo wagon wart uwagi.
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.171 131 86
"Model MTB wygląda jakoś średnio" na bezrybiu i rak ryba... Trzeba może go trochę ubogacić (stopnie i koła hamulca)...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.982 577 30
A może model przedstawia wagon po modernizacji gdzie system zsypów już zdemontowano ? Widać, że zderzaki mają już prostokątne tarcze zamiast okrągłych.
Niekoniecznie. Tabor ČSD często fabrycznie był wyposażany w charakterystyczne dla kolei czechosłowackich zderzaki z prostymi krawędziami poziomymi i zaokrąglonymi bocznymi, jakie widać np. na tym zdjęciu:

IMG_8897.JPG


Na zdjęciu modelu nie za dobrze widać, czy zderzaki są prostokątne, czy właśnie takie, jak na moim zdjęciu wagonu motorowego wyżej.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
3.113 58 5
Tutaj fotka z górki rozrządowej w Gdańsku w latach 70-tych. Już wagon ma zderzaki prostokątne, tak że można stwierdzić ,że wagon zapuścił się daleko na północ. Fot. M. Zarzecki.
267577.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.982 577 30
Już wagon ma zderzaki prostokątne, tak że można stwierdzić ,że wagon zapuścił się daleko na północ.
Te zderzaki nie są prostokątne. Już pisałem o tym, że takie charakterystyczne zderzaki (płaskie od góry i dołu, a zaokrąglone po bokach) to typowe zderzaki ČSD i wagony z takimi często wyjeżdżały z fabryki. Tak że zdjęcie świadczy raczej o tym, że wagon prawdopodobnie jest stosunkowo nowy i ma jeszcze oryginalne zderzaki. A czy "zapuścił się daleko na północ". czy nie, to już zupełnie inna sprawa - fakt, że dalej na północ już byłoby trudno... ;)
 
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.171 131 86
@Andrzej Harassek "fakt, że dalej na północ już byłoby trudno... ;)"

No nie wiem jak tam to wygląda prawnie (w sensie zezwoleń technicznych) ale... do Szwecji kursują dwa promy z możliwością przewozu wagonów. Jeden na trasa Świnoujście - Ystad a drugie połączenie Gdańsk - Nynäshamn.
Prom "Jan Heweliusz" też był promem kolejowo-samochodowym, który mógł przewozić wagony kolejowe (36 sztuk towarowych), ciężarówki i pasażerów.
Tak więc z tą "północą", kończącą się w Gdańsku - może być różnie...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.982 577 30
Prom "Jan Heweliusz" też był promem kolejowo-samochodowym, który mógł przewozić wagony kolejowe (36 sztuk towarowych), ciężarówki i pasażerów.
Ale raczej nie węglarki wyładowane węglem. ;) Nie spodziewałbym się tych wagonów w Szwecji, choć teoretycznie to możliwe.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
987 82 5
Nie chodzi o rupcie, tylko o transport węgla w wagonach, a nie luzem statkami. Ale chyba trochę za bardzo odbiegamy od tematu wątku...
Do Szwecji wpływały wagony wielu europejskich zarządów, nie wiem czy węgiel wożono wagonami, czy statkami, ale jest zachowanych masę zdjęć wagonów różnego przeznaczenia.
Kiedyś popełniłem długą rozmowę z Panem Krzysztofem Kojem na właśnie ten temat i wagony PKP prezentowały bardzo wysoki poziom techniczny na przykład na tle kolei węgierskich. Tam faktycznie jeździły jeszcze anachroniczne rupcie.
Zachowane są zdjęcia pewnego profesora akademickiego ze Szwecji, nie wiem czy ten Pan jeszcze żyje. Na starość mieszkał w jakimś kontenerze razem z przybyszami z bambusstanu, ot taki urok sockomunistycznej Szwecji. Te zdjęcia trafiły do Polski i tu na forum jest osoba, która jest w ich posiadaniu, może więcej się wypowie na ten temat.
 
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Znany użytkownik
Reakcje
666 1 0
Ale raczej nie węglarki wyładowane węglem. ;) Nie spodziewałbym się tych wagonów w Szwecji, choć teoretycznie to możliwe.
Węgiel nie, ale wagony tak.

Przepraszam, nie udowodnię dobitnie zdjęciem, ale na już nieaktywnej stronie Åke Karlssona,
było zdjęcie węglarki CSD w okolicy Goeteborga w latach '70:

https://web.archive.org/web/20211208121308/http://gotbild.se/godsvagnar/litt-e.htm

Eas. CSD. 11 54 595 7 897-3. (link nie działa)

Wydaje mi się, że zakres 5957 to będą konkretnie właśnie węglarki "Vase"
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 209
Tabor 151
Tabor 297
Tabor 187

Podobne wątki