No szlag!!! znowu mi wszystko wcięło, to wiki jest bez sensu, robię prewiev, cofam się a tu wszystkie zmiany znikają...
Spróbuje tu na forum, jak WM przyklepie i nie będzie innych uwag to wrzuce na wiki:
1. Tematem przewodnim wykonywanych w podziałce 1:87 modułów jest linia kolejowa z czasów III lub IV epoki odwzorowująca ówczesny klimat kolei polskich.
1.1. Modelowaną porą roku jest lato.
1.2. Zależnie od umiejętności modelującego, mile widziane jest jak najwierniejsze oddanie szczegółów tworzących ów klimat, tzn. stacji kolejowych, szlaku, sygnalizacji, wskaźników i pozostałej infrastruktury kolejowej jak też wykonywanych innych obiektów.
1.3. Zaleca się używanie porządnych materiałów do modelowania krajobrazu.
1.4. Mile widziane jest modelowanie rzeczywistych odcinków linii kolejowej.
2. Konstrukcja modułów zależna jest wyłącznie od modelującego, jednakże dla ujednolicenia konstrukcji celem niczym nie zakłóconej wspólnej zabawy należy przestrzegać kilku podanych niżej zasad.
2.1. Profilami przejściowymi pomiędzy modułami są standardowe profile FREMO, zaleca się:
B'96 czyli tor trawersujący zbocze góry, w przypadku krajobrazu podgórskiego,
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-201.pdf
E'96 czyli tor na niewielkim nasypie, w przypadku nizin, terenów podmokłych, z rowami lub bez,
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-202.pdf
F'96 czyli tor na płaskim terenie, z rowami melioracyjnymi po obu stronach toru.
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-204.pdf
W przypadku linii dwutorowej rekomenduje się profil 2E'96:
http://www.hauptbahn.de/2e99.pdf
2.2. Konstrukcja mechaniczna modułu:
-konstrukcja modułu/segmentu powinna być sztywna, profile ze sklejki min. 10mm, wykonana z materiałów gwarantujących małe odkształcenia np. możliwość zwichrowania konstrukcji,
-moduły łukowe zaleca się wykonywać jako wielokrotność 15 stopni,
-moduły wyposażone powinny być w nogi takiej długości, aby główka szyny znajdowała się na wysokości 1300 mm od podłogi z możliwością regulacji +/- 10 mm,
-moduły dłuższe niż 500mm muszą być wyposażone w 4, pewnie zamocowane i stabilne nogi, aby mogły stać niezależnie od sąsiednich modułów,
-można wykonywać moduły złożone z segmentów, np. stacyjne, przedstawiające większe obiekty przemysłowe, a ilość, wymiary i profile przejściowe pomiędzy nimi zależne są jedynie od modelującego, jedynie ilość i wykonanie nóg powinno być adekwatne do rozmiarów całości,
-należy stosować materiały dobrej jakości, aby uniknąć w przyszłości przykrych niespodzianek,
-moduły są połączone za pomocą śrub M8 z nakrętkami i podkładkami, otwory łączeniowe powinny mieć średnicę 12 mm,
-należy umieścić dodatkowe zabezpieczenia w miejscach, gdzie tor jest umieszczony blisko krawędzi w taki sposób, że wykolejenie wagonu może spowodować jego upadek na podłogę.
2.3. Powierzchnia na brzegu modułu powinna być zarośnięta trawą.
Zewnętrzna rama wraz z profilami końcowymi powinna być pomalowana w nierzucający się w oczy maskujący kolor, np. brązowo (np. RAL 8011) lub zielono (np. RAL 7020).
2.4. Podstawowym elementem elektrycznym łączącym elektrycznie moduły są 2 (dwa) przewody o przekroju 1,5 mm<sup>2</sup> i długości odpowiedniej do swobodnego połączenia z sąsiednim modułem, zakończone wtykami i gniazdami bananowym Φ 4 mm –patrz rysunek 1:
-tor w środku modułu powinien być rozcięty, szczelina ma mieć wymiary ~0,4mm (dotyczy modułów dłuższych niż 500mm),
-połączenia torów z przewodami należy wykonywać na skrajach modułu, co najmniej w 2 (dwóch) miejscach do każdej ciągłej szyny.
2.4.1. Połączenia elektryczne torów na module złożonym z segmentów można wykonywać dowolnie, jednakże zaleca się do połączeń używać wtyczek i gniazd bananowych oraz przewodów o odpowiednim przekroju.
2.4.2. Nie dopuszcza się stosowania ŻADNYCH urządzeń infrastruktury wykorzystujących główne przewody zasilania torów, mowa o tych wymagających galwanicznego z nimi połączenia.
2.4.3. Inne połączenia elektryczne na module powinny być galwanicznie odizolowane od głównego zasilania.
2.4.4. Maksymalne napięcie doprowadzone do modułu nie może być większe od ~24V.
2.4.5. Moduł wyposażony w urządzenia sterowane elektrycznie: typu rozjazdy, semafory, sygnalizatory itp. powinien mieć zabudowany prosty w obsłudze pulpit sterujący.
2.5. Oznaczenie modułu jest w formacie
inazPLnum, gdzie:
-
i - pierwsza litera imienia,
-
naz - trzy pierwsze litery nazwiska,
-
PL - kod Polski,
-
num - trzycyfrowy numer porządkowy modułu przydzielony przez kierownika od zbierania danych o modułach w PL,
-jeżeli moduł złożony jest z segmentów, dochodzą dodatkowe małe literki od
a do
z za powyższą sygnaturą,
-literki bez znaków diakrytycznych.
2.6. Wszystkie moduły stacyjne, przemysłowe i z dodatkowymi torami powinny posiadać dokumentację dotyczącą ich charakteru i przeznaczenia.
Stacyjny arkusz danych zawiera:
-schemat stacji,
-dane o długościach użytecznych torów,
-opis istniejących ładowni,
-dane o czasowym zapotrzebowaniu na wagony,
-inne informacje niezbędne dla sporządzającego rozkład jazdy.
3. Zalecanym, ogólnodostępnym oraz w miarę tanim materiałem dla modelowania torów są wyroby firmy Tillig z serii Tillig-Elite. Mogą być stosowane również inne materiały, lecz takie, aby bezproblemowo mógł jeździć tabor zarówno z kołami RP25 jak i wg NEM.
3.1. Minimalny promień łuku na torach z jazdą pociągową powinien być nie mniejszy niż 1000 mm, na szlaku zaleca się stosować promienie co najmniej 2000 mm.
W przypadku bocznic z jazdą manewrową dopuszcza się promień łuku nie mniejszy niż 850 mm.
Te ustalenia dotyczą także ukrytych torów i szuflad technicznych.
3.2. Połączenia elektryczne rozjazdów są na rysunku 2.
Należy zapewnić odpowiednią polaryzację krzyżownicy w rozjeździe.
3.3. Połączenia torów:
-sztywne zamocowanie odcinka ok. 50 mm toru na końcu modułu, np. wykorzystując podkłady wykonane z miedziowanego laminatu lub lutując do miedzianych śrubek.
-podobne wykonanie dotyczy również połączeń pomiędzy ewentualnymi segmentami modułu.
-samodzielnie wykonywane podkłady powinny mieć wymiary: wysokość 2mm, szerokość 3mm, długość 30mm.
-karton, korek czy podobne miękkie materiały w miejscu połączenia modułów lub segmentów są niedopuszczalne, podkłady maja być przyklejone do sklejki.
Źródła:
[1]
www.Fremo.org
[2] WM-Model, private communication
[3]
www.Zababov.cz