• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Norma FREMO

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#41
WM-MODEL napisał(a):
Tekst po polsku wersji oficjalnej Normy FREMO 2.00 jest zupełnie wystarczający, a TY i tak nie wymyślisz nic mądrzejszego
To który to jest tekst, bo się już trochę pogubiłem?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#43
gbbsoft napisał(a):
Myślę że chodzi o tą wersję -sznurek-
Oczywiście, ze o tę :razz:

gbbsoft napisał(a):
...aby stanowiła podstawę do dalszej pracy
A coż TY chcesz jeszcze dopisywać, jakis poemat chcesz stworzyć :D
Są jakieś różnice w konstrukcji FREMOdułu polskiego, niemieckiego czy czeskiego?
Profile, elektryka, kilka uwag co do konstrukcji mechanicznej... i wszystko :LOL:

Uprawiana namiętnie "radosna twórczość" rozmaitych wynalazców w PL, jak widać ostatnio m.in. w TT ;) przechodzi ewolucję, jednak zadziwiający jest ten pęd do wymyślania JEDNAK własnych rozwiązań... choćby najdrobniejszych...
:LOL: :LOL: :LOL:

Władek
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#44
gbbsoft napisał(a):
eee, to jest chyba wersja która ja napisałem jako kompilację Fremo.1, Fremo norweskiego i swoich przemyśleń, na to WM-Model podał krytykę i swoje przemyślenia odnoszace się do wersji 2.0.
Zacząłem wprowadzac jego poprawki, ale mnie wylogowało.
Myslałem ze jest jakies tłumaczenie na zwyca wersji 2.0
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#45
:oops: Nie spojrzałem, co było pod sznurkiem...

Chodziło mi o wersję ze strony fremo.org :D


Władek
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#49
Pod tym sznurkiem są w zasadzie luźne zalecenia, sprzed 2 lat ;)

Oczywiście że powinna być wzmianka o linii dwutorowej, zapomniałem napisać... choć w sznurkach do profili jest taki.

Władek
 
OP
OP
gbbsoft

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#50
ciekma napisał(a):
Zacząłem wprowadzac jego poprawki, ale mnie wylogowało.
To może spróbuj jeszcze raz... Wydłużyłem timeout ;) Umiesz już także robić copy-paste do notatnika... ;) Ludzkość ci to wynagrodzi...

WM-MODEL napisał(a):
A coż TY chcesz jeszcze dopisywać, jakis poemat chcesz stworzyć
Ciekma jednak coś chciał zmieniać... :razz:

PS. Ja zrobiłem co mogłem. Przetłumaczyłem wszystkie teksty które mi podrzuciliście. Niestety niemieckie nie znam i już pewnie się nie nauczę...
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#51
No szlag!!! znowu mi wszystko wcięło, to wiki jest bez sensu, robię prewiev, cofam się a tu wszystkie zmiany znikają...

Spróbuje tu na forum, jak WM przyklepie i nie będzie innych uwag to wrzuce na wiki:


1. Tematem przewodnim wykonywanych w podziałce 1:87 modułów jest linia kolejowa z czasów III lub IV epoki odwzorowująca ówczesny klimat kolei polskich.

1.1. Modelowaną porą roku jest lato.

1.2. Zależnie od umiejętności modelującego, mile widziane jest jak najwierniejsze oddanie szczegółów tworzących ów klimat, tzn. stacji kolejowych, szlaku, sygnalizacji, wskaźników i pozostałej infrastruktury kolejowej jak też wykonywanych innych obiektów.

1.3. Zaleca się używanie porządnych materiałów do modelowania krajobrazu.

1.4. Mile widziane jest modelowanie rzeczywistych odcinków linii kolejowej.


2. Konstrukcja modułów zależna jest wyłącznie od modelującego, jednakże dla ujednolicenia konstrukcji celem niczym nie zakłóconej wspólnej zabawy należy przestrzegać kilku podanych niżej zasad.

2.1. Profilami przejściowymi pomiędzy modułami są standardowe profile FREMO, zaleca się:
B'96 czyli tor trawersujący zbocze góry, w przypadku krajobrazu podgórskiego,
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-201.pdf
E'96 czyli tor na niewielkim nasypie, w przypadku nizin, terenów podmokłych, z rowami lub bez,
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-202.pdf
F'96 czyli tor na płaskim terenie, z rowami melioracyjnymi po obu stronach toru.
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-204.pdf
W przypadku linii dwutorowej rekomenduje się profil 2E'96:
http://www.hauptbahn.de/2e99.pdf

2.2. Konstrukcja mechaniczna modułu:
-konstrukcja modułu/segmentu powinna być sztywna, profile ze sklejki min. 10mm, wykonana z materiałów gwarantujących małe odkształcenia np. możliwość zwichrowania konstrukcji,
-moduły łukowe zaleca się wykonywać jako wielokrotność 15 stopni,
-moduły wyposażone powinny być w nogi takiej długości, aby główka szyny znajdowała się na wysokości 1300 mm od podłogi z możliwością regulacji +/- 10 mm,
-moduły dłuższe niż 500mm muszą być wyposażone w 4, pewnie zamocowane i stabilne nogi, aby mogły stać niezależnie od sąsiednich modułów,
-można wykonywać moduły złożone z segmentów, np. stacyjne, przedstawiające większe obiekty przemysłowe, a ilość, wymiary i profile przejściowe pomiędzy nimi zależne są jedynie od modelującego, jedynie ilość i wykonanie nóg powinno być adekwatne do rozmiarów całości,
-należy stosować materiały dobrej jakości, aby uniknąć w przyszłości przykrych niespodzianek,
-moduły są połączone za pomocą śrub M8 z nakrętkami i podkładkami, otwory łączeniowe powinny mieć średnicę 12 mm,
-należy umieścić dodatkowe zabezpieczenia w miejscach, gdzie tor jest umieszczony blisko krawędzi w taki sposób, że wykolejenie wagonu może spowodować jego upadek na podłogę.

2.3. Powierzchnia na brzegu modułu powinna być zarośnięta trawą.
Zewnętrzna rama wraz z profilami końcowymi powinna być pomalowana w nierzucający się w oczy maskujący kolor, np. brązowo (np. RAL 8011) lub zielono (np. RAL 7020).

2.4. Podstawowym elementem elektrycznym łączącym elektrycznie moduły są 2 (dwa) przewody o przekroju 1,5 mm<sup>2</sup> i długości odpowiedniej do swobodnego połączenia z sąsiednim modułem, zakończone wtykami i gniazdami bananowym Φ 4 mm –patrz rysunek 1:

-tor w środku modułu powinien być rozcięty, szczelina ma mieć wymiary ~0,4mm (dotyczy modułów dłuższych niż 500mm),
-połączenia torów z przewodami należy wykonywać na skrajach modułu, co najmniej w 2 (dwóch) miejscach do każdej ciągłej szyny.

2.4.1. Połączenia elektryczne torów na module złożonym z segmentów można wykonywać dowolnie, jednakże zaleca się do połączeń używać wtyczek i gniazd bananowych oraz przewodów o odpowiednim przekroju.

2.4.2. Nie dopuszcza się stosowania ŻADNYCH urządzeń infrastruktury wykorzystujących główne przewody zasilania torów, mowa o tych wymagających galwanicznego z nimi połączenia.

2.4.3. Inne połączenia elektryczne na module powinny być galwanicznie odizolowane od głównego zasilania.

2.4.4. Maksymalne napięcie doprowadzone do modułu nie może być większe od ~24V.

2.4.5. Moduł wyposażony w urządzenia sterowane elektrycznie: typu rozjazdy, semafory, sygnalizatory itp. powinien mieć zabudowany prosty w obsłudze pulpit sterujący.

2.5. Oznaczenie modułu jest w formacie inazPLnum, gdzie:
- i - pierwsza litera imienia,
- naz - trzy pierwsze litery nazwiska,
- PL - kod Polski,
- num - trzycyfrowy numer porządkowy modułu przydzielony przez kierownika od zbierania danych o modułach w PL,
-jeżeli moduł złożony jest z segmentów, dochodzą dodatkowe małe literki od a do z za powyższą sygnaturą,
-literki bez znaków diakrytycznych.

2.6. Wszystkie moduły stacyjne, przemysłowe i z dodatkowymi torami powinny posiadać dokumentację dotyczącą ich charakteru i przeznaczenia.
Stacyjny arkusz danych zawiera:
-schemat stacji,
-dane o długościach użytecznych torów,
-opis istniejących ładowni,
-dane o czasowym zapotrzebowaniu na wagony,
-inne informacje niezbędne dla sporządzającego rozkład jazdy.

3. Zalecanym, ogólnodostępnym oraz w miarę tanim materiałem dla modelowania torów są wyroby firmy Tillig z serii Tillig-Elite. Mogą być stosowane również inne materiały, lecz takie, aby bezproblemowo mógł jeździć tabor zarówno z kołami RP25 jak i wg NEM.

3.1. Minimalny promień łuku na torach z jazdą pociągową powinien być nie mniejszy niż 1000 mm, na szlaku zaleca się stosować promienie co najmniej 2000 mm.
W przypadku bocznic z jazdą manewrową dopuszcza się promień łuku nie mniejszy niż 850 mm.
Te ustalenia dotyczą także ukrytych torów i szuflad technicznych.

3.2. Połączenia elektryczne rozjazdów są na rysunku 2.
Należy zapewnić odpowiednią polaryzację krzyżownicy w rozjeździe.

3.3. Połączenia torów:
-sztywne zamocowanie odcinka ok. 50 mm toru na końcu modułu, np. wykorzystując podkłady wykonane z miedziowanego laminatu lub lutując do miedzianych śrubek.
-podobne wykonanie dotyczy również połączeń pomiędzy ewentualnymi segmentami modułu.
-samodzielnie wykonywane podkłady powinny mieć wymiary: wysokość 2mm, szerokość 3mm, długość 30mm.
-karton, korek czy podobne miękkie materiały w miejscu połączenia modułów lub segmentów są niedopuszczalne, podkłady maja być przyklejone do sklejki.

Źródła:
[1] www.Fremo.org
[2] WM-Model, private communication
[3] www.Zababov.cz
 

Załączniki

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.383 145 0
#52
git! brawo, brawo, brawissimo ;-)

pytanie: czy zamiast wskazać monopolistę Tilliga, nie lepiej wskazać wysokość szyny? np. Code 83 :?:

czy konieczność podłączenia zasilania do szyny w dwóch, wg tekstu, bliskich sobie miejscach, nie może zwiększyć ryzyka, że jak coś się urwie to tfu...tfu... urwać się może też to bliskie połączenie?

i pytanie offtopiczne - po co jest przerżnięta szyna na module/segmencie?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#53
Misiek:
1. pewnie że lepiej, konkretne produkty nie powinny sie pojawiać w normie,
skutek tego jest taki że potem wszyscy panicznie szukają trawy hekicośtam ;)
W sumie tekst tak naprawdę napisał WM-model, ja tylko trochę wygładziłem
i wprowadziłem kompromis między obecnie obowiązującą normą a propozycjami jej podkręcenia danymi przez WM (tyczy się łuków).

2. Tam jest trochę niespójnie napisane, powinno być - na skrajach każdej ciągłej szyny.
Gdyby szyna nie była przecięta, tak jak na Rys.1, to oczywiście jest to tożsame ze skrajami modułu.
W przypadku szyny przeciętej podłączenia magistrali do szyny powinny wyglądać tak (nie patrzeć na końce kabli):
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/kabelki.gif
wtedy mamy mały opór całej magistrali.

3. Szynę się przecina aby nie było naprężeń (termicznych, wskutek zmian w drewnie itp).
Gdyby fleks był ot tak przyklejony to nic, ale jak masz szyny przylutowane na końcach na stałe to może być problem. Zresztą ktoś od was miał taki problem :)

Ps. 15 minut na ponowną edycję posta to stanowczo za mało
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.383 145 0
#55
1. w przypadku trawy to OK, rozumiem, :cool:
w przypadku szyn... nooo... w sumie połączenie "realnego" wystroju może współgrać z realnym wykończeniem szyn (mocowania szyn do podkładów, Hugwa Maniac Edition, wąski tor w Ne ma oddzielnei trawione łupki)
no ale co się "będe wtrancał" - to taka luźna uwaga. nie wiem jakie są inne/lepsze tory w HO, może Peco? (choć pewnie mają albiońskie mocowania)

2. OK, o to właśnie mi chodzilo ;-)

3) aaa, fakt, ...
szkody górnicze na Trako miał tor kładziony ręcznie przez hugwę ;-)
jego moduły były robione w chłodnym garażu, w międzyczasie pokonały dwukrotnie w bagażniku autobusu trasę Polska-Holandia a jak się zagrzały w Polsce to sie skurczyły
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#56
ciekma napisał(a):
...jak WM przyklepie
Eeeee... no.... :oops: No doooobra :razz:

Misiek napisał(a):
...czy zamiast wskazać monopolistę...
Tillig Elite to taka firmowa nazwa serii produktów właśnie z code 83 ;)
Poza tym to tylko zalecenie, a jest to i tak na razie najlepszy, jak już napisałem, dostępny i w miarę tani materiał do budowy torowisk.
Choć FREMO w H0 zaleca również Peco. Mechanicznie bez zarzutu, ale wykonanie... dd...
Reszta... jakby napisać, to tory... zabawkowe :LOL:

ciekma napisał(a):
Sposób polaryzacji krzyżownicy
-obrazek-
Raczej powinien być taki rysunek:
http://www.wm-model.martel.pl/galleries/FREMO/wajcha.jpg

ciekma napisał(a):
3.3. Połączenia torów:
...
...podkłady maja być przyklejone do sklejki.
To na czerwono trzeba wyp*... o mocowaniu jest w pierwszym podpunkcie w tym punkcie :)
Chyba tekstu o nie stosowaniu żadnych złączek na połączeniach nie ma co pisać?
No i to, że tory na połączeniach modułów nie mogą się stykać, tzn. trzeba pozostawić w tym miejscu jakąś minimalna przerwę, coś koło 0,5 mm.

ciekma napisał(a):
2.6. Wszystkie moduły stacyjne, przemysłowe i z dodatkowymi torami powinny posiadać dokumentację dotyczącą ich charakteru i przeznaczenia -stacyjny arkusz danych.
Stacyjny arkusz danych, zawiera m.in.:
To na niebiesko -dopisać.

ciekma napisał(a):
"W przypadku bocznic z jazdą manewrową dopuszcza się promień łuku nie mniejszy niż 850 mm.
Te ustalenia dotyczą także ukrytych torów i szuflad technicznych"
No właśnie chodzi o jazdy manewrowe... raczej pozostałbym przy Rmin.=1000 mm. To tylko 150 mm różnicy ;)
Poza tym można dopisać, że dotyczy to nowo budowanych FREMOdułów, na tych które są nikt nie będzie rwał przecież torów :LOL:
A co to są "ukryte tory" ?

Poza tym:

1.W pkt. 1.4. -może nie "mile widziane jest" ale "zaleca się" ;)

2.W pkt. 2.1. -"profile", nie ma być "rekomenduje się", ale "stosuje się", to jest wymóg i tu nie ma zmiłuj się ;)

3.W pkt. 2.2. -"z możliwością regulacji +/- 10 mm" -bez jaj, to nie apteka, ±50mm.
("±" = przytrzymując lewy alt + wybrać 0177 z klawiatury numerycznej)

4.W pkt. 2.3. -kolorek zamiast zielonego mógłby być "czarny (pół)matowy".
Może określić jakiś kolorek czy tam... odcień trawska przy połączeniach?

5.W pkt. 2.4.1. dopisać:
"Połączenia do szyn należy wykonywac również z przewodu o przekroju min. 1,5 mm2"

6.Pkt. 2.5 -to tylko propozycja, wzorowana na zababov.cz

7.Gdzieś by trzeba napisać o nachyleniach:
-poprzecznych na zakrętach ;-)
-podłużnych, tych wg PKP, jakby ktos chciał zrobić FREMOduł z "najazdem" na wiadukt.

8.Kilka sznurków:
http://home.online.no/~bjornrl/jokermodul.htm
http://www.heinepedersen.com/fremo/speiltriks.htm
http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2006051601

9.Tu jest ciekawe rozwiązanie zabezpieczenia przed zwarciem np. z powodu rozprucia wajchy, obrazki z żarówką na końcu strony http://www.rotsekk.net/postnuke/modules ... cle&sid=10

Władek
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 1 0
#57
- sugerowanie jednego producenta materiału torowego jest chore. (należyw wskazać na code 83) WM masz 1 zł od sprzedaży sztuki Tiliga?
- jak juz skończycie pisać normę (tłumaczyć) należało by ruszyć i skończyć z teorią a zająć sie praktyką. Co by spis modułów z profilami wg normy Fremo nie był tylko pustym katalogiem.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#58
_medyk_ napisał(a):
sugerowanie jednego producenta materiału torowego jest chore
Prowadzi do ujednolicenia stosowanych torów.
Przeoczyłeś, że napisałem "jest to najlepszy z dostępnych i w miarę tani materiał".
Są tacy, co stosują roco -badziewie albo inne code 100, a potem jest problem z przejazdem lokomotyw na plastykowych krzyżownicach, nieprawdaż? Np. na stacji Ligota ;)
Poza tym, FREMO zaleca takie tory, również jak z niespotykaną wprost bystrością zauważyłeś, że jest to tłumaczenie, więc po co kombinować? Jest to tylko zresztą zalecenie, wskazówka, a nie wymóg.
No i to, że normą jest ogół, nie margines...

_medyk_ napisał(a):
...należało by ruszyć i skończyć z teorią a zająć sie praktyką
Spokojnie, SIĘ robią :LOL: A spis? To najmniej ważne...

ATPO, nie musisz być złośliwy... i tak wszystko wróci do FREMO :LOL: :LOL: :LOL:

Władek
 

_medyk_

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 1 0
#59
To się dowiedziałem - plastikowe krzyżownice na Ligocie hmmm cały czas byłem przekonany że to Tillig ma plastik (Elite podobno juz nie)w czystej tego formie ale moze sie myle i sam nie wiem co stosowałem ;-). Co do lepszych i gorszych zdania sią podzielone. Cenowo też róznie wychodzi.
A czy jest problem z przejazdem hmmm jakoś nie pamiętam. Podobno skleroza to piękna choroba, o ile nie zapomina sie człowiek załatwić wporę oraz o innych czynnościach nie wspominając.
Margines i ogół - to chyba odnosi się do spisu i realności projektów, oby coś sie ruszyło :D
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#60
O czym to ja chciałem napisać? Aaaa... tak, już wiem, skleroza to piękna choroba :LOL:
Sam wiesz pewnie najlepiej.



Władek
 

Podobne wątki