• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Norma FREMO

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#2
Hmmm, wydaje mi się że trzeba by zrobić kompilację jednego i drugiego i dostosować do polskich warunków.
Wersja norweska wydaje mi się nowsza i bardziej przemyślana.
Swoją drogą ciekawe jak sobie radzą z siecią trakcyjną na modułach?

W wersji oryginalnej trzeba jeszcze uwzględnić to:
http://www.fremo.org/module/modul1_e.htm
bo tam też jest część rzeczy które są w całości w wersji norweskiej.

A tak w ogóle to nie wiem jakie są zasady formalne, czy można sobie polską wersję ot tak przetłumaczyć.

Pozdr,
Mc
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#5
gbbsoft napisał(a):
tor na końcu modułów był kwadratowy w poziomie i w pionie
:LOL: :LOL: :LOL:
Prostopadły... pewnie do profilu.

gbbsoft napisał(a):
Profil wagonów musi spełniać normę FREMO 2.05
prawdopodobnie tu chodzi nie o profil, ale o skrajnię wagonu.
Choć w Zababovie w tym miejscu piszą o "profilu koła wagonu"...
Nie mogę znaleźć tego załącznika N 2.05.

gbbsoft napisał(a):
używane sprzęgi FREMO (NEM 360)
Zapomniałeś napisać "standardowy".
Tu chodzi o to, że nie są to jakieś specjalne sprzęgi FREMO, ale standardowe sprzęgi stosowane przez FREMO, zwykłe Bugelkupplung FL.
W PL mówi się "uszkowy" bądź standardowy.

gbbsoft nie napisał(a):
Weathering of rolling stock is highly recommended. Wagon-numbers must remain visible though
The rolling stock =to taki idiom, "wszystko co się toczy na kolei", pewnie po polsku to jest "tabor" :D

Czasownik od weather = weathering ma w 3D znaczeń, pasuje tu "zmienianie", ale zgodnie z kontekstem to będzie waloryzowanie.

Czyli: waloryzowanie taboru wysoce rekomendowane. Numery wagonów powinny być wyraźnie widoczne.

Władek
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#6
Jeszcze z drobnych rzeczy, w tłumaczeniu norweskim:
kolor plain to nie płaski tylko po prostu jednolity, nawiasem mówiąc mój pomysł z malowaniem boków na zielono widzę że się dobrze przyjął ;-)

prototypes to pierwowzór.

punkt Tory.9 powinien brzmieć "szyn między modułami nie łączy się na żadne wsuwki ani wstawki"


Co proponujecie dalej?
No, teraz trzeba by pomyśleć nad przystosowaniem tego do polskich warunków ;)
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#8
Proponuję następujące poprawki w celu "spolszczenia":

Temat

Skala 1:87, wielkość H0, niezelekryfikowana linia jednotorowa lub dwutorowa z odpowiednią sygnalizacją.

W przypadku elektryfikacji należy pozostawić możliwość demontażu słupów sieci trakcyjnej.

Moduły FREMO.PL zbudowane na podstawie tej normy powinny realistyczne przedstawiać infrastrukturę, architekturę i pejzaż w oparciu o polską rzeczywistość.

Tematyka z innych krajów jest możliwa, ale należy to wyraźnie zaznaczyć w opisie modułu, aby potem łączyć go z podobnymi.

Rekomendowana pora roku: lato.

Rekomendowany okresem przedstawiany na modułach to lata 1955-1989. Moduły przedstawiające inne okresy powinny być jasno opisane, aby można było je łączyć z innymi z podobnego okresu.


Moduły

Moduły FREMO.PL mogą mieć dowolny kształt, aczkolwiek ze względów transportowych rekomenduje się moduły o długości 80-160 cm.

Profile końcowe
Profile na końcu modułu, w przypadku linii jednotorowej, powinny być typu:
B'96 czyli tor trawersujący zbocze góry, w przypadku krajobrazu podgórskiego,
E'96 czyli tor na niewielkim nasypie, w przypadku nizin, terenów podmokłych
F'96 czyli tor na płaskim terenie, z rowami melioracyjnymi po obu stronach toru.
W przypadku linii dwutorowej rekomenduje się profil 2E'96.

Oto projekty profili w formacie pdf:
B'96: http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-201.pdf
E'96: http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-202.pdf
F'96: http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-204.pdf
2E'96: http://www.hauptbahn.de/2e99.pdf

Można też stosować inne profile, ale wskazane jest posiadać moduł przejściowy.

Profile powinny mieć grubość przynajmniej 10mm, aby stabilnie łączyły się z następnym modułem. Konstrukcja modułu powinna zapewniać jego sztywność, wysokość nie powinna być mniejsza niż 10 cm.
Moduły są połączone za pomocą śrub M8 z nakrętkami i podkładkami, dziury łączeniowe powinny mieć średnicę 12 mm.

Pudła modułów powinny być zrobione z sklejki
Stacje i moduły wielosekcyjne powinny mieć nogi na końcach wszystkich sekcji

Powierzchnia na brzegu modułu powinna być zarośnięta trawą.
Zewnętrzna rama powinna być pomalowana w nierzucający się w oczy kolor, np. brązowo (np. RAL 8011) lub zielono (np. RAL 7020).
Również profile czołowe modułu powinny być pomalowane tak, aby zamaskować ewentualne niedopasowanie różnych modułów.


Wysokość powyżej podłogi

Główna szyny powyżej podłogi powinna znajdować się na wysokości 130 cm z możliwością regulacji +/- 1 cm.

Moduły o długości ponad 50 cm muszą być wyposażone we własne nogi, aby mogły stać bez konieczności wspierania się na modułach sąsiednich.

Należy umieścić dodatkowe zabezpieczenia w miejscach, gdzie tor jest umieszczony w taki sposób, że wykolejenie wagonu może spowodować jego upadek na podłogę.
Szczególnie tyczy się miejsc gdzie oś toru znajduje się względem krawędzi modułu w odległości bliższej niż 10 cm w przypadku płaskiego modułu i w odległości bliższej niż 15 cm w przypadku spadku terenu.


Tory

Rekomendowane są szyny Code83, ale szyny Code100 też są akceptowalne.

Minimalny promień łuków wynosi 150 cm na szlaku dwutorowej i stacjach,
100 cm na szlaku jednotorowym, 70 cm na bocznicach.

Promienie rozjazdów powinny być zgodne z tą normą.

Rozjazdy powinny mieć połączenia elektryczne tak, aby:
- krzyżownica powinna być spolaryzowana zależnie od ustawienia iglic, jeżeli jest to możliwe
- krzyżownica nie powinna powodować zwarć przy przejeździe taboru
- nie powinno być zwarć podczas przejazdu standardowych kół z minimalnym odstępem wewnętrznym.

Tory powinny mieć podkłady o odpowiednich kształtach, szyna, podkład i podsypka powinny mieć kolor odpowiadający pierwowzorom. Należy pamiętać o wyczyszczeniu toru po pomalowaniu i zapewnieniu możliwości regularnego czyszczenia z nalotu.

Tor na końcu modułów powinien być prostopadły do profilu w poziomie i w pionie oraz leżeć w płaszczyźnie (nie stosować przechyłek na końcu modułu) aby uniknąć wykolejeń i przerw w poborze prądu.

Szyny powinny być obcięte 0.1-0.2 mm od powierzchni czoła modułu.
Szyn między modułami nie łączy się na żadne wsuwki ani wstawki. Końcówki szyn powinny być lekko zeszlifowane do środka, aby zapobiec skakaniu kół i kaleczeniu gumek przyczepnościowych.

W celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem i pozostawienia możliwości korekty, zaleca sie przylutować szyny na końcu modułu do podkładów wyciętych z laminatu miedziowanego.
Środek podkładu powinien być pozbawiony warstwy miedzi.
Szynę należy przeciąć na środku modułu, aby zapobiec jej wyboczeniu w przypadku odkształceń termicznych szyny lub mechanicznych modułu.

Tabor

Rekomendujemy użycie kół spełniających RP-25. Koła spełniające normy NEM także mogą być używane.

Skrajnia wagonów powinna spełniać normę FREMO 2.05

Wagony powinny być zaopatrzone w standardowe sprzęgi "uszkowe".
Sprzęgi "krótkie" oraz inne niestandardowe sprzęgi nie powinny być używane,
jedynym wyjątkiem są zwarte nierozłączalne składy pociągów.
Lokomotywy muszą posiadać standardowe sprzęgi na obu końcach.

Wagony i lokomotywy powinny posiadać własne karty taboru.

Waloryzowanie taboru mile widziane. Numery wagonów powinny być wyraźnie widoczne.


Podłączenia elektryczne

Zasilanie torów pomiędzy modułami jest przekazywane za pomocą pary przewodów z wtyczkami bananowymi.
Pod modułem przy profilu czołowym (nie dalej niż 25 cm od końca), powinny być umieszczone gniazda bananowe:
czarne podłączone do szyny "północnej", czerwone podłączone do szyny "południowej".
Podłączenie do szyny powinno być jak najkrótsze, przy końcu modułu.
Gniazda "wschodnie" i "zachodnie" powinny być ze sobą połączone parami z jednego końca modułu na drugi.

Okablowanie biegnące z jednego końca modułu do drugiego powinno mieć co najmniej 1.0mm2 przekroju, rekomendowane 1.5 mm2. Jeżeli szyny podzielone są na kilka odcinków, każdy odcinek powinien być podłączony w 2 miejscach na jego początku i końcu, a przewód przelotowy powinien łączyć wszystkie końce modułu i wszystkie podłączenia zasilania na module.

Gniazda i przewody powinny być tak umieszczone, aby nie kolidowały z dziurami i śrubami służącymi do połączenia modułów.

Tory stacyjne powinny być sekcjonowane, z możliwością odcięcia zasilania niezależnie dla każdego toru.
Każda stacja powinna mieć możliwość podłączenia boostera do dodatkowych gniazd bananowych.

W przypadku stosowania sterowanych z semafora odcinków izolowanych, powinna być możliwość trwałego zbocznikowania takiego odcinka wraz z diodą aby używać sygnału DCC bez zniekształcania.


Spotkania modułowców

Aby ułatwić organizacje spotkań wszystkie moduły i tabor powinien spełniać dodatkowe punkty:

1. Wszystkie moduły powinny być oznaczone nazwą budowniczego/właściciela i powinny być zarejestrowane u planisty spotkania z podaniem dokładnych wymiarów i ew. planu/zdjęcia. Dokładny kąt nieprostego modułu jest bardzo istotny.

2. Wszystkie moduły stacyjne, przemysłowe i dodatkowymi torami muszą posiadać opis tych torów (ich długości użyteczne) i jakiego rodzaju towar może być do nich przyjmowany i wypuszczany.

3. Cały tabor powinien mieć swój odpowiednik w pierwowzorach. Lokomotywy i wagony powinny mieć karty zgodne ze standardami FREMO.
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
316 2 3
#10
WM-MODEL napisał(a):
gbbsoft nie napisał(a):
Weathering of rolling stock is highly recommended. Wagon-numbers must remain visible though
The rolling stock =to taki idiom, "wszystko co się toczy na kolei", pewnie po polsku to jest "tabor" :D

Czasownik od weather = weathering ma w 3D znaczeń, pasuje tu "zmienianie", ale zgodnie z kontekstem to będzie waloryzowanie.

Czyli: waloryzowanie taboru wysoce rekomendowane. Numery wagonów powinny być wyraźnie widoczne.

Władek
Weathering w angielskich publikacjach modelarskich oznacza raczej "postarzanie" w sensie nanoszenie śladów eksploatacji a nie "waloryzowanie"

Corwin
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#12
szelmek napisał(a):
Co bedzie w przypadku gdy połączymy ze sobą 3 moduły po 495 mm?
a któż robi takie krótkie moduły? (oprócz mnie ;)

w praktyce krótkie moduły są robione sporadycznie np. jako przejściówki, jakieś takie kombinacje:
http://www.zababov.cz/typo3temp/pics/373c9c0a8a.jpg
ale w ogólności nie poleca się robienia krótkich modułów, brzydkie toto i upierdliwe w rozkładaniu, wiem coś na ten temat ;)

Co do wheateringu to można napisać:
"Waloryzowanie i postarzanie mile widziane".

Jak to edytować? Nie ma takiego guzika, w bazie modułów też, mimo że się zalogowałem.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#15
A ja też mogę zaproponować swoją wersję FREMO H0-PL :D

Wersja "lekka" głównie na podstawie ogólnodostępnych materiałów znalezionych w śmietniku pt. World Wide Web, popularnie zwanym “internetem” oraz z moich własnych, papierowych i innych materiałów.

Proponuję tu tylko podstawowe zalecenia dotyczące konstrukcji modułów w wielkości H0 czyli skali 1:87 oraz ich niezbędnego wyposażenia elektrycznego i stosowanych materiałów, żeby bezproblemowo połączyć w jedną makietę. To w zupełności wystarczy, żeby się wspólnie bawić.

Szczegóły dotyczące taboru, DCC są jasno sprecyzowane w normach FREMO i innych NEMach. Argument o „własnej” normie jest bez sensu, a jak już się ktoś uprze, wystarczy przetłumaczyć. I tak się nie stosuje nic innego niż opisane w ww. normach. No i wykracza to poza ramy normy tzw. modułowej.


TREŚĆ NORMY FREMO H0-PL

1.Tematem przewodnim wykonywanych modułów jest linia kolejowa z czasów III lub IV epoki odwzorowująca ówczesny klimat kolei polskich.

1.1.Modelowaną porą roku jest lato.

1.2.Zależnie oczywiście od umiejętności modelującego, mile widziane jest jak najwierniejsze oddanie szczegółów tworzących ów klimat, tzn. stacji kolejowych, szlaku, sygnalizacji, wskaźników i pozostałej infrastruktury kolejowej jak też wykonywanych innych obiektów.

1.3.Niemile widzianym jest wykonywanie elementów makiety w sposób przesadny, np. roślinności w formie „ogrodu botanicznego” czy przesycanie nadmierną ilością detali zakładając że skoro coś wtedy istniało to musi być na makiecie. Ogólną zasadą powinno być: lepiej mniej a lepiej.

1.4.Mile widziane jest modelowanie RZECZYWISTYCH, wybranych odcinków linii kolejowej.

1.5.Zaleca się też używanie porządnych materiałów do modelowania krajobrazu.


2. Profilami przejściowymi pomiędzy modułami są standardowe profile FREMO.

2.1.Tu: stosowne sznurki :)

2.2.Dopuszczalne jest stosowanie innych profili przejściowych lecz pod warunkiem, że są one stosowane w klubach zrzeszonych we FREMO lub gdy ciąg modułów tworzy pewną nierozerwalną całość. Połączenie z częścią makiety zakończoną standardowym profilem wykonuje się za pomocą odpowiedniego modułu przejściowego.


3.Konstrukcja modułów zależna jest wyłącznie od widzimisię modelującego, jednakże dla ujednolicenia konstrukcji celem niczym nie zakłóconej wspólnej zabawy należy przestrzegać kilku podanych niżej zasad.

3.1.Konstrukcja mechaniczna modułu:
-wymiary modułu powinny zawierać się w siatce o bokach 50cm, jednakże nie jest to obowiązujący wymóg, jedynie zalecenie,
-wysokość modułu wynika bezpośrednio ze stosowanego profilu, biorąc pod uwagę możliwość zastosowania „niskiego” lub „wysokiego” profilu”,
-konstrukcja modułu powinna być sztywna, profile ze sklejki min. 10mm, wykonana z materiałów gwarantujących małe odkształcenia np. możliwość zwichrowania konstrukcji,
-moduły łukowe powinny być wykonywane jako wielokrotność 15 stopni,
-moduły wyposażone powinny być w nogi takiej długości, aby główka szyny znajdowała się na wysokości 1300mm od podłogi,
-moduły dłuższe niż 500mm muszą być wyposażone w 4, pewnie zamocowane i stabilne nogi,
-można wykonywać moduły złożone z segmentów, np. stacyjne, przedstawiające większe obiekty przemysłowe, a ilość, wymiary i profile przejściowe pomiędzy nimi zależne są jedynie od modelującego, jedynie wykonanie nóg powinno być adekwatne do rozmiarów modułu,
-należy stosować materiały dobrej jakości, aby uniknąć w przyszłości przykrych niespodzianek,

3.2.Oznaczenie modułu jest w formacie inaz4num, gdzie:
-„i”-pierwsza litera imienia,
-„naz” -trzy pierwsze litery nazwiska,
-„4”- tu jest problem, w PL nie ma klubu FREMO, nie ma więc i sekcji, w Zababov’ie jest to akurat „4”- numer sekcji H0-CSD, to do uzgodnienia,
-„num” -trzycyfrowy numer porządkowy modułu przydzielony przez kierownika od zbierania danych o modułach w PL,
-jeżeli moduł złożony jest z segmentów, dochodzą dodatkowe małe literki od „a” do „z” za powyższą sygnaturą,
-oznaczenie umieszcza się na południowym boku modułu, literki bez znaków diakrytycznych.

3.3.Wszystkie moduły stacyjne, przemysłowe i z dodatkowymi torami muszą posiadać kwity dotyczące ich charakteru i przeznaczenia.
Ww. „kwitologia” w przygotowaniu, tzn. się tłumaczy z niemieckiego, tekst z Hp1 (2-3/2006) pt. „Podstawy sporządzania rozkładu jazdy”. By FREMO of course :D

3.4.Elektryka w modułach:

3.4.1.Podstawowym elementem elektrycznym łączącym moduły są 2 (dwa) przewody o przekroju 1,5mm2, w kolorach czerwonym i czarnym, zakończone wtykami i gniazdami bananowym fi 4mm w kolorze odpowiedniego przewodu, zabudowane w następujący sposób:
-przewód po prawej stronie patrząc wzdłuż do końca modułu, w kolorze czerwonym, od strony patrzącego zakończony wtyczką, od drugiej strony zakończony gniazdem,
-przewód po lewej stronie patrząc jw. w kolorze czarnym, od patrzącego zakończony gniazdem, od drugiej strony zakończony wtyczką,
-tor w środku modułu powinien być rozcięty, szczelina ma mieć wymiary ~0,4mm (dotyczy modułów dłuższych niż 500mm),
-połączenia torów z przewodami należy wykonywać na skrajach modułu, co najmniej w 2 (dwóch) miejscach do każdej szyny, takie połączenie jest pewne 200-procentowo ;-)

3.4.2.Połączenia elektryczne na module złożonym z segmentów można wykonywać dowolnie, również podział np. torów stacyjnych na odcinki izolowane jest dowolny, jednakże zaleca się do połączeń używać jednak wtyczek i gniazd bananowych oraz przewodów o odpowiednim przekroju.

3.4.3.Inne połączenia elektryczne na takim module są zależne oczywiście tylko od modelującego, powinny być jednak galwanicznie odizolowane od głównego zasilania.

3.4.4.Nie dopuszcza się stosowania ŻADNYCH urządzeń wykorzystujących główne przewody zasilania, mowa o tych wymagających galwanicznego z nimi połączenia.

3.4.5.Maksymalne napięcie doprowadzone do modułu nie może być większe od ~24V.

3.4.6.Moduł wyposażony w urządzenia typu rozjazdy, semafory, sygnalizatory itp. rupiecie powinien mieć zabudowany prosty w obsłudze i fool proof pulpit sterujący:
-powinien być sporządzony czytelny opis lub obrazek nt. jego obsługi, aby bez p* się każdy biorący udział w zabawie mógł nim niejako intuicyjnie sterować.
-semafory wjazdowe sterowane powinny być oczywiście ze stacji,
-niedopuszczalne są twory przypominające skomplikowaniem obsługi komputer typu ODRA ;)
-najlepiej, gdyby obsługa pulpitu była zgodna z wybranym sposobem sterowania, np. przełączniki hebelkowe dla urządzeń mechanicznych, pulpit ze światełkami dla nowszych czasów, nawet modele prawdziwych hebli mile widziane :LOL:
Jak się bawić, to się bawić ;-)


4.Zalecanym, ogólnodostępnym oraz w miarę tanim materiałem dla modelowania torów są wyroby firmy Tillig z serii Tillig-Elite. Mogą być stosowane również inne materiały, lecz dobrane tak, żeby mógł jeździć tabor zarówno z kołami RP25 jak i wg NEM.

4.1.Minimalnym promieniem łuków powinno być 1800 mm, choćby dlatego, że powinien zapewnić bezproblemowy przejazd wagoników spreparowanych według zaleceń FREMO, tzn. poprzez sztywną zabudowę gniazd sprzęgów i sprężynujących zderzaków ;)

4.2.Połączenia elektryczne rozjazdów są tu: sznurek lub obrazek. Należy pamiętać odpowiedniej polaryzacji krzyżownicy.

4.3. Należy zapewnić sztywne zamocowanie odcinka ok. 50 mm toru na końcu modułu, np. wykorzystując „podkłady” wykonane z miedziowanego laminatu lub lutując do miedzianych śrubek. Podobne wykonanie dotyczy również połączeń pomiędzy ewentualnymi segmentami modułu. Samodzielnie wykonywane podkłady powinny mieć wymiary: wysokość 2mm, szerokość 3mm, długość 30mm. Karton, korek czy podobne materiały w miejscu połączenia modułów lub segmentów są niedopuszczalne.

4.4.Szczelina pomiędzy torami na połączeniu modułów nie powinna być większa niż 0,5 mm, a główki szyn delikatnie zeszlifowane od wewnątrz toru.

4.5.Dopuszczalne jest montaż na modułach torów wykonanych samodzielnie, lecz muszą one zapewnić warunki opisane wyżej.

I... pozostaje życzyć jedynie dobrej WSPÓLNEJ zabawy, ponad podziałami oczywiście :D
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#16
Dzieki WM za uzupełnienie.

Mam tylko pare uwag.

2.2. - troche bym załagodził tak jak było w mojej wersji, w PL sporo osób ma inne profile, np. LL, więc niech sobie mają tylko żeby mili przejściówki do Fremo.

3.1 siatkę modułowa bym sobie darował, bo i tak nikt tego nie stosuje, patrz norma norweska.

3.2 na razie mozna sobie darować.

3.4.1 - uważam ze lepiej zrobić dwa gniazdka bananowe na kazdym końcu.
Ma to następujące zalety:
a) nie wiszą pod modułem żadne kable
b) mniej problemów z łączeniem z róznymi "wynalazkami" z Pomorza lub Małopolski
Zresztą czy przypadkiem w Zababovie nie maja własnie tak zrobione?

Co do łączenia szyn, to powinno byc to robione w skrajnych miejscach każdego ciągłego kawałka szyny (czyli jak przecięta szyna w połowie to na końcach modułu i w środku).
Wtedy szyna jest zbocznikowana kabelkiem i nie trzeba się trząść że kabel taki albo smaki opór stawia itp.

Nie rozumiem punktu 3.4.4.

4.1 to może dać jako zalecenie a nie wymóg.

Pozdr,
Mc
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#17
ciekma napisał(a):
2.2. - troche bym załagodził (...) w PL sporo osób ma inne profile
Załapują się na drugą część tego punktu.

ciekma napisał(a):
3.1 siatkę modułowa bym sobie darował
Może i masz rację.

ciekma napisał(a):
3.2 na razie mozna sobie darować.
No wiesz, stosowane we FREMO.

ciekma napisał(a):
3.4.1 - uważam ze lepiej zrobić dwa gniazdka bananowe na kazdym końcu +zalety.
Najprostszy system z możliwych, wiszące kabelki, nooo... na pewno nie wiszą do podłogi, zero możliwości pomylenia kabelków, no i to, że we FREMO tak mają :D
W Zababov'ie akurat się zmienia E-norma, będzie tak jak napisałem.

ciekma napisał(a):
nie trzeba się trząść że kabel taki albo smaki opór stawia itp.
Napisałem, że kabel ma być 1,5mm2. Chyba żaden problem?

ciekma napisał(a):
Nie rozumiem punktu 3.4.4.
Wymogi DCC by FREMO nie przewidują żadnych urządzeń dołączanych do zasilania torów, dekoderów wajch, semaforów, jakichś tam modułów hamowania czy innych bzdetów. Zasilany jest TYLKO tabor.

ciekma napisał(a):
4.1 to może dać jako zalecenie a nie wymóg.
Takiego przerobionego taboru jest wśród FREMOludków coraz więcej, w Zababov'ie np. jest to normalne.
Bez sztywnych sprzęgów, sprężynujących zderzaków, kółek RP-25 i odpowiedniej wagi wagonu nie będziesz miał, karty wagonu, z kolei bez karty wagonu taki tabor nie będzie uczestniczył w jazdach podczas spotkań. Dotyczy większości wagoników.


Żeby tylko z tego nie powstał kolejny klon :roll:

Władek
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#18
O 3.2 mówię "na razie" bo sam wspomniałes że nie ma dla nas numeracji.
Gbbsoft albo ktos kto się zna na DCC niech sie wypowie co do tych długich adresów,
czy to duze obostrzenia?

Kabelki do podłogi nie wisza, ale 30 cm troche przeszkadza przy transporcie.
System z dwoma gniazdkami bananowymi jest przecież w zupełności kompatybilny gniazdkiem/kabelkiem z wtykiem a ponadto bardziej uniwersalny.
Chociaż argument z pomyleniem kabelków też jest słuszny. Niech sie moze zainteresowani wypowiedzą :)

Bez sztywnych sprzęgów, sprężynujących zderzaków, kółek RP-25 i odpowiedniej wagi wagonu nie będziesz miał, karty wagonu
Jak to nie? Po prostu dam NEIN w odpowiednich polach :)
 
OP
OP
gbbsoft

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#19
ciekma napisał(a):
Gbbsoft albo ktos kto się zna na DCC niech sie wypowie co do tych długich adresów,
czy to duze obostrzenia?
Obecnie - żadne. Chyba tylko bardzo stare dekodery Roco nie umieją obsługiwać adresów > 255. Może gorzej z manipulatorami: LokMouse nie umie (tylko do 99), podobnie Lenz Compact
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#20
ciekma napisał(a):
...co do tych długich adresów,
Nie jestem fachowcem od DCC :D ale formalnie tzw. krótkie adesy są używane jedynie podczas spotkań wewnątrz -klubowych. Każdy klub uczestniczący w międzynarodowej imprezie pod egidą FREMO ma przyznany pewną ilość adresów, a ze względu na ilość członków, poszczególnym tzw. grupom regionalnym przydzielono adresy właśnie z górnego zakresu. Zababov ma np. 100 szt.
Dlatego zrezygnowano z Xneta, ponieważ jego urządzenia nie obsługują długich adresów, rówież i ze względu na ograniczenia ilościowe. Tzn. MM obsługuje, ale to w zasadzie to tylko zabawka.

ciekma napisał(a):
Kabelki do podłogi nie wisza,
Maciuś, ja wiem, że mozna stosować różne przejściówki, ale wyobraź sobie wiekszą imprezę, o pomyłkę nietrudno. Z powodu, ze ktoś wymyślił sobie inaczej jak mają wszyscy, może sie rozłożyć cała impreza. Jak jeden taki czasem pisze ;) normą jest ogół, nie margines.

Przyczep sobie na rzepach to Ci nie będa majtać.

ciekma napisał(a):
Po prostu dam NEIN w odpowiednich polach :)
Nooo... ale jeśli chcesz ograniczyć się z tylko do PL, to oczywiście masz rację :razz:

ATPO, od 25 lat istnieje i ma się coraz lepiej organizacja, której zalecenia i wymogi sa jakie są, można je zaakceptowac albo nie, ale 99,9% Europy i tak je akceptuje, nie zajmując się zwykłymi pierdołami i ponownym rozstrząsaniem rzeczy dla wszystkich innych oczywistych.
Zajmują się przede wszystkim dobrą ZABAWĄ.

Wymyślaj sobie, wymyślaj... chyba rzeczywiście powstaje kolejny klon :cry:

Władek
 

Podobne wątki