• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Norca

Jagoda

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Cześć! Jestem studentką III roku studiów o kierunku Transport.
Jeden z przedmiotów jest o transporcie kolejowym, na zadanie dostaliśmy przygotowanie prezentacji na temat wagonów i dodatkowym atutem prezentacji będą informację i ciekawostki na temat wagonu typ Norca.
Nie mogę znaleźć za dużo informacji ani zdjęć w temacie tego rodzaju.
Będę wdzięczna za uchylenie rąbka tajemnicy i podzieleniu się informacji odnośnie waszej pasji, zdjęć i informacji:)

Reakcje
3.741 32 0
Cześć! Jestem studentką III roku studiów o kierunku Transport.
Jeden z przedmiotów jest o transporcie kolejowym, na zadanie dostaliśmy przygotowanie prezentacji na temat wagonów i dodatkowym atutem prezentacji będą informację i ciekawostki na temat wagonu typ Norca.
Nie mogę znaleźć za dużo informacji ani zdjęć w temacie tego rodzaju.
Będę wdzięczna za uchylenie rąbka tajemnicy i podzieleniu się informacji odnośnie waszej pasji, zdjęć i informacji:)
Myślę, że najrozsądniej zacząć od danych historycznych i podstawowych czyli od informacji takich jak np. skąd się wzięła nazwa Norca, jaka była pokrótce historia budowy i ile zbudowano w Polsce (w chorzowskim Konstalu), wagonów określanych dziś jako typ Norca 24 i Norca 32 (a budowano je także na eksport), od danych techniczno-eksploatacyjnych i konstrukcyjnych, np. takich, że elementy nośne wagonów czołowych (dziobowych) typu Norca wykonano z importowanej ze Szwecji, niskostopowej stali konstrukcyjnej, o prametrach takich jak wymiary, masa własna, minimalny promień skrętu czy granica obciążenia - w tonach. O tym wszystkim można przeczytać w charakterystyce obu typów "Norek", zawartych w "Atlasie wagonów towarowych" Pawła Terczyńskiego (str. 334 - 335).