• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

NKS - wagon pocztowy PKP Gmy 30 042

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#1
Witam.
Chciałbym przedstawić próbę budowy modelu wagonu ze zdjęcia poniżej - według mojej interpretacji.
Gmy_PKP_30_042.jpg

Za bazę do modelu posłużył mi ten wagon firmy Roco:
1-1.jpg

Ponieważ mam tylko to jedno zdjęcie, musiałem przyjąć kilka założeń. Pierwsze to symetryczność obu stron wagonu. Tak założyłem, choć zdaję sobie sprawę z tego, że całkiem prawdopodobne jest, że burty nie były takie same.

Na razie skupiłem się na budzie i dachu. Podwozie póki co odpuściłem - z pewych względów chcę poczekać aż skończę górę.
Całość prac - o ile dotrwam do końca - na pewno potrwa długo. Oprócz podwozia muszę jeszcze przygotować kalkomanie.
Gorąca prośba o merytoryczne sugestie, uwagi, konstruktywną krytykę.
Jeśli ktoś posiada jakiekolwiek informacje na temat przydziału, napisów eksploatacyjnych to byłbym wdzięczny za pomoc. Szczytem marzeń natomiast byłoby zestawienie na koniec rzeczywistego pociągu. :)

Poniżej początki prac nad budą:
1-2.jpg 1-3.jpg 1-4.jpg 1-5.jpg 1-6.jpg 1-7.jpg 1-8.jpg 1-9.jpg 1-10.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#2
Po tych pierwszych pracach nastapił dłuuuuugi okres rysowania i zastanawiania się. W końcu pojawiła się gotowa blacha. Niestety nie uniknąłem błędów - ale o tym w trakcie.

Prace zacząłem od okien. Przygotowałem 2 pary okien, których formowanie wymaga tylko pozaginania blaszek i 2 pary wymagające lutowania.
2-1.jpg 2-2.jpg 2-3.jpg 2-4.jpg 2-5.jpg 2-6.jpg

Po oknach przyszedł czas na drzwi. I tu pojawił się ZONK! Zdałem sobie sprawę, że chyba powinienem przygotować drzwi lewe i prawe. U mnie jednak po obu stronach będą prawe - trudno.

2-7.jpg

Teraz przyjdzie czas na łatanie szpar i równanie powierzchni.
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#3
W międzyczasie zabawy z oknami zająłem się świetlikiem. Było trochę cięcia, piłowania, szlifowania. W ferworze walki z jednej strony wywaliłem wszystkie szprosy i okazało się, że ze względu na sztywność konstrukcji można było zostawić te, które znajdą się pod odcinkiem ściany świetlika bez okienka. Tak zrobiłem z drugiej strony.
3-1.jpg 3-2.jpg 3-5.jpg 3-6.jpg

Podczas wycinania ściany świetlika wyszedł kolejny ZONK! - gdy przygotowywałem plik z rysunkiem blachy przesunęły mi się warstwy i szprosy między okienkami wyszły mi za cienkie. Dla porównania na poniższym zdjęciu jest strona zewnętrzna ściany świetlika i jeszcze nie wycięta strona która ma się znaleźć wewnątrz. Widać różnicę w szerokości szprosa. Musi tak zostać.

3-4.jpg

Kolejny problem, z którym będę musiał się zmierzyć później to górna krawędź przygotowanej przeze mnie wewnętrznej ścianki świetlika. W modelu nie man na nią miejsca. Będę musiał albo ją odciąć albo frezować dach od wewnątrz. Zobaczymy.
Podobnie z oszkleniem. Nie ma miejsca na takie umieszczenie oszklenia z zakładką za ścianką świetlika - tak aby nie powstała szpara. Ale te problemy dopiero przede mną. Na razie przykleiłem zewnętrzne ścianki świetlika z obu stron. I póki co na tym prace z dachem zakończę.
3-3.jpg

No i obecny stan wagonu:
3-7.jpg

cdn. - mam nadzieję ;)
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#5
Prace nad modelem trwają - progres niewielki ale zawsze.
Psiknąłem budę podkładem w celu wydobycia wszelkich niedoskonałości. Trochę tego było więc w ruch poszła szpachla i papier.

4-1.jpg 4-2.jpg 4-3.jpg
4-4.jpg

W międzyczasie wyciąłem, obrobiłem i ukształtowałem wzmocnienia burt oraz narożniki.
4-5.jpg 4-6.jpg 4-7.jpg 4-8.jpg

Potem poszła druga warstwa podkładu i kilka artefaktów jeszcze udało się wydobyć. I znowu szlif.
4-9.jpg 4-10.jpg

W końcu zacząłem przyklejać elementy do budy.
4-11.jpg 4-12.jpg 4-13.jpg

Wyszło jak wyszło. Można było równiej, czyściej i dokładniej ale zostanie jak jest. Kilka elementów nie trzyma dokładnie pionu i są minimalne różnice w długościach wystających poza pudło elementów.
Teraz dochodzę do wniosku, że najprościej było wytrawić cały bok z podtrawieniami pod te wzmocnienia.
Finalny efekt widać poniżej.
4-14.jpg

cdn.
 
A

AJ

Gość
#6
Gorąca prośba o merytoryczne sugestie, uwagi, konstruktywną krytykę.
Trudny temat sobie wybrałeś do modelowania. Żeby choć trochę pomóc - znam jeszcze jedno zdjęcie, na którym widać taki wagon. Pochodzi z książki "Węzeł kolejowy Katowice" i przedstawia niestety ten sam bok wagonu. Widać na nim za to trochę więcej co się działo na dachu. Ponieważ jego pochodzenie jest książkowe, raster zabiera niestety sporą ilość szczegółów.

WP_20200208_003.jpg

Ponieważ mam tylko to jedno zdjęcie, musiałem przyjąć kilka założeń. Pierwsze to symetryczność obu stron wagonu.
Wydaje mi się (a mogę się mylić), że na prześwicie w drzwiach widać iż okno z drugiej strony magazynu miało chyba jednak pełny wymiar - dolna część okna pod listwą poziomą wydaje się sporo większa niż ta na widocznym oknie. Również to małe okienko po prawej stronie drzwi budzi mój niepokój. Mam wrażenie, że pod nim widać przy kole rurę spustową toalety, a więc byłoby ono od przedziału ustępowego. W tym wypadku po drugiej stronie pewnie znajdował się piec i nie byłoby tam okienka (myślę że w takim wagonie byłoby to coś w rodzaju "kozy" niewydzielonej odrębnym pomieszczeniem).

Gmy_PKP_30_042.jpg Gmy_PKP_30_042 2.jpg

Jeszcze na koniec - "Twój" wagon (czyli 30 042) pierwotnie (w 1924 roku) był przydzielony do dyrekcji warszawskiej. Niestety nie mam pojęcia do jakiego UP, a co za tym idzie do jakiej stacji macierzystej.

Pozdrawiam
i powodzenia w budowie!
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#7
No właśnie. To małe okienko nie dawało mi spokoju. Zakładałem, że może to być ustęp ale uważałem, że powinno być "pobielone" a na zdjęciu raczej tego nie widać. Podobnie z drugiej strony - może nie być okienka albo wręcz przeciwnie - tam właśnie jest białe. Koniec końców postanowiłem zrobić z obu stron tak samo.
Co do tego skrajnego okna to zgadzam się z wnioskami. Ja tego nie zauważyłem ale chyba jest jak mówisz.
Za to na dachu to się dzieje. Dzięki za fotkę, mimo rastra i nie najlepszej jakości jednak ma dla mnie dużą wartość.
Mam teraz okazję popracować koncepcyjne z uwagi na ferie. Może coś jeszcze wymyślę.
Dzięki wielkie.
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#8
Witam,
w związku z tym, że są już dwa zdjęcia tego wagonu chciałbym sprowokować do dyskusji na temat "biżuterii dachowej".
Zestawiłem oba zdjęcia żeby było łatwiej.

zlepka1.jpg

Na zielono to co wydaje się oczywiste - czyli wywietrzniki lamp naftowych.
Czy można założyć, że dach po lewej stronie świetlika i prawej był tak samo wyposażony? Oczywiście z wyjątkiem wyjątkiem rury od kozy po prawej (na żółto) i tego wywietrznika/kominka(?) po lewej (na czerwono) nad "sraczykiem"? Tak swoją drogą czy ma ktoś dokładniejsze zdjęcie lub rysunek takiego kominka?
Oprócz tego na niebiesko zaznaczyłem coś co pierwotnie zamierzałem pominąć bo wydawało mi się, że może to być szczyt jakiegoś obiektu za wagonem (taki pójście na łatwiznę ;)). Na zdjęciu po prawej jednak widać, że coś w tym miejscu jednak się znajduje, w tym także jakby wywietrznik oświetlenia naftowego, którego z kolei nie widać na zdjęciu po lewej.
Dalsze wątpliwości: za pierwszym kominkiem (zielonym) na dachu świetlika w jego osi widać niższy i potem jeszcze raz taki sam przed drugim zielonym w osi. I dalej zdaje się jeszcze jeden. Co to jest?
I ostatni element - fioletowy. Za wagonem widać jakieś różki? Czy mogą być zakończenia drabinek? W modelu w poprzek tej ściany jest półka. Czy podczas przebudowy ją zlikwidowano i ścianę czołową wyposażono w drabinkę? Tylko wydaje się jakby "różki" nie były rozmieszone symetrycznie ale na lewo od osi symetrii. Po prawej nie widać czegoś takiego. Czy więc mogła to być drabinka umieszczona na płasko na ścianie czołowej?
 
A

AJ

Gość
#9
Spróbuję...

Na zielono to co wydaje się oczywiste - czyli wywietrzniki lamp naftowych
Oczywiste pewnie tak, ale pod wagonem masz zbiornik na gaz, więc oświetlenie z całą pewnością było gazowe.

Oprócz tego na niebiesko zaznaczyłem coś co pierwotnie zamierzałem pominąć
Ponieważ w tym miejscu, jak to ładnie nazwałeś, powinien być "sraczyk" (niezależnie z której strony) i w świetliku jest tu ścianka między oknami (co dokładnie odwzorowałeś w swoim modelu) to właśnie tam spodziewałbym się zbiornika na wodę z klapą rewizyjną na dachu.

Dalsze wątpliwości: za pierwszym kominkiem (zielonym) na dachu świetlika w jego osi widać niższy i potem jeszcze raz taki sam przed drugim zielonym w osi. I dalej zdaje się jeszcze jeden. Co to jest?
Wentylacja? Co do kominków - musiałbyś uderzyć do Krzysia @Młodzikowski -ego, kiedyś w którymś z tematów ratował mnie skanami z jakiegoś katalogu takiego osprzętu. Ja u siebie znalazłem tylko katalog systemu oświetleniowego Pintsch-a.

I ostatni element - fioletowy. Za wagonem widać jakieś różki? Czy mogą być zakończenia drabinek? W modelu w poprzek tej ściany jest półka. Czy podczas przebudowy ją zlikwidowano i ścianę czołową wyposażono w drabinkę? Tylko wydaje się jakby "różki" nie były rozmieszone symetrycznie ale na lewo od osi symetrii. Po prawej nie widać czegoś takiego. Czy więc mogła to być drabinka umieszczona na płasko na ścianie czołowej?
Przy oświetleniu gazowym na tamtej ścianie szczytowej powinno znajdować się wyprowadzenie przewodów doprowadzających gaz do lamp ze skrzynkami reduktorów. Być może są to jakieś elementy tej instalacji. Drabinki na płasko raczej bym się tam nie spodziewał. Zbyt niebezpieczne. Natomiast do podestu powinny być pochyłe schodki (coś jak w lodowniach). Ale to tylko moje domysły.

Pozdrawiam kombinatorycznie.
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#10
... z całą pewnością było gazowe.
A to ciekawe skąd mi się to wzięło. Wiem, że pod wagonem jest zbiornik na gaz do zasilania oświetlenia. I nawet wyszukiwałem w internetach różne "gasluftery" a tu nagle nafta? Ostatecznie oczywiście chodziło mi o instalację gazową.

... to właśnie tam spodziewałbym się zbiornika na wodę z klapą rewizyjną na dachu.
Super!!! Czyli będzie klapa (mam nadzieję, że na dachu a nie z całym modelem ;)).

Wentylacja? Co do kominków - musiałbyś uderzyć do Krzysia @Młodzikowski -ego, kiedyś w którymś z tematów ratował mnie skanami z jakiegoś katalogu takiego osprzętu. Ja u siebie znalazłem tylko katalog systemu oświetleniowego Pintsch-a.
Właśnie wczoraj wieczorem znalazłem jego wpis w "Wagonach pocztowych". Na szybko w internecie nic nie znalazłem. Ale napiszę do niego, może coś znajdzie.

Przy oświetleniu gazowym na tamtej ścianie szczytowej powinno znajdować się wyprowadzenie przewodów doprowadzających gaz do lamp ze skrzynkami reduktorów. Być może są to jakieś elementy tej instalacji.
Poszperam w internecie może coś znajdę.

Drabinki na płasko raczej bym się tam nie spodziewał. Zbyt niebezpieczne. Natomiast do podestu powinny być pochyłe schodki (coś jak w lodowniach). Ale to tylko moje domysły.
No właśnie, ta drabinka na płasko jakoś i mi nie leży. Zamierzałem zostawić fabryczną półkę ale może pokombinuję jeszcze i zrobię górny podest ze schodkami.

Wielkie dzięki za pomoc.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.393 9 0
#11
Ale napiszę do niego, może coś znajdzie.
Coś tam znalazłem … Trzy elementy widoczne na zdjęciu to w/g mnie lampa gazowa wraz z kominkiem wentylacyjnym (dwa wspólne elementy) oraz trzeci element - to kominek wentylacyjny pomieszczenia/przedziału (zapewne toalety).
W załączeniu zamieszczam skany z katalogu (wraz z przekrojem lampy) - można porównywać. Jeśli potrzebne są skany w lepszej rozdzielczości, to proszę podać maila (na PW) - prześlę.
 

Załączniki

OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#12
Dzięki za skany.
Znalazłem jeszcze takie zdjęcie, które jak mi się wydaje, potwierdza tok rozumowania, że na zdjęciu wagonu pocztowego mamy do czynienia z dwoma odrębnymi elementami: filtrem powietrza (pierwszy od lewej) jako osobnym elementem, oraz kominkiem wentylacji i pokrywą lampy na wspólnej podstawie (kominek środkowy i prawy). To by zamykało sprawę.
boczniak-forum.jpg
Na tym zdjęciu widać także ścianę czołową taką jak w modelu: z poziomą półką mniej więcej w połowie wysokości ściany i stopniami.
5-1.jpg
Początkowo zamierzałem tak zostawić ale na skutek wcześniejszej dyskusji dojrzewam jednak do zmiany decyzji.
U Zandera znalazłem dwa warianty:
- z platformą i schodkami (chyba starsze)
I.3-IIa.jpg

- z platformą i drabinkami
PI.2-IIb.jpg

Skłaniam się ku temu drugiemu - przebudowa miała miejsce w 1921 roku więc chyba to powinno być zastosowane.
Tyle, że wydaje mi się, że fragment tej drabinki powinien być widoczny a nie jest. Chociaż tego nie jestem tak bardzo pewien. Zdjęcie jest marnej jakości, drabinka filigranowa więc mogła "zginąć". Coś tam na zdjęciu jednak dostrzegam.
poczta_drabinka.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#13
Mam prośbę o pomoc.
Siedzę właśnie nad kalkami do tego wagonu. Z oczywistych względów opisy będą niepełne ale chciałbym, aby te które się na nim znajdą były prawidłowe lub przynajmniej sygnalizowały, że taki opis w danym miejscu powinien być.
Jako pomoc naukową w rozmieszczeniu opisów wykorzystuję poniższy rysunek (i oczywiście zdjęcie):
w16.jpg


I tak po lewej i prawej stronie ściany bocznej jest napis "Poczta". I w zasadzie byłoby OK gdyby nie to, że na zdjęciu go nie bardzo widać - ale widać jakieś ciemniejsze "plamy". Ten napis był inny niż biały? No i z prawej nad wrzutnią listów kopertka.
Po środku ściany pod godłem, "P.K.P." i serią z numerem zamierzam dać "Urząd Pocztowy" ale bez nazwy miejscowości. Wpatrując się na zdjęcie wydaje mi się, że oprócz napisu "Urząd Pocztowy" nic więcej tam nie ma. Natomiast poniżej jest coś napisane dużymi literami. Nie wiem jaka jest data wykonania zdjęcia ale zastanawiam się czy nie jest to "Deutsch" - mogłoby to potwierdzać słabą widoczność godła, tak jakby było zmazane? Z drugiej strony do '39 roku wagon dotrwałby z ośw. gazowym? Ale to tylko takie luźne rozważania.

W dolnej części pudła znajdują się opisy, które w modelu powędrują na ostojnicę. "Waga własna", "Ładowność" i "Nośność" zamierzam umieścić bez wartości liczbowych. "Rozstęp osi" z wartością 7,5 metra (rozumiem, że rozstęp osi skrajnych) oraz znaczkiem jak na powyższym rysunku. "Rev." i "Nast.rev." też bez dat. Napis "Ośw. el...." wypada ale czy powinien być w zamian jakiś dot. gazowego? Czy powinny się znaleźć parametry ekspl. dotyczące ładowności i nośności magazynu i kancelarii jak na schemacie? W wagonie chyba nie było osobnych pomieszczeń. No i co z hamulcami?

Na ścianie czołowej, po obu stronach na górze "30 042" i "Gmy", niżej przy poręczy "P.p." oraz po lewej stronie "przydział bez przydziału" czyli "St." i "Dyr" bez nazwy miejscowości (chociaż w przypadku dyrekcji można by chyba dać Warszawa). No i przy haku chyba 21 w kółku czy bez?
Byłbym wdzięczny za pomoc.
 
A

AJ

Gość
#14
Natomiast poniżej jest coś napisane dużymi literami. Nie wiem jaka jest data wykonania zdjęcia ale zastanawiam się czy nie jest to "Deutsch"
Zdecydowanie tak.

mogłoby to potwierdzać słabą widoczność godła, tak jakby było zmazane?
Raczej w naturalny sposób spłowiała kalkomania, jeszcze nie usunięta.

do '39 roku wagon dotrwałby z ośw. gazowym?
A dlaczego nie? Wagony pasażerskie z oświetleniem gazowym jeździły do lat sześćdziesiątych XX wieku.

Napis "Ośw. el...." wypada ale czy powinien być w zamian jakiś dot. gazowego?
55.jpg

w11 (1).jpg
Jeszcze dodatkowo to co na powyższym schemacie - czyli Ogrz. piec.

55a.jpg

Czy powinny się znaleźć parametry ekspl. dotyczące ładowności i nośności magazynu i kancelarii jak na schemacie? W wagonie chyba nie było osobnych pomieszczeń.
Chyba były. Patrząc na budowę wagonu, jeśli masz przedział ustępowy i po drugiej stronie piec ogrzewczy, w naturalny sposób masz dokonany podział na część kancelaryjną i magazynową. Dodatkowo zastanawiałem się nad tym, że jeśli prawidłowo umieściliśmy zbiornik na wodę, to zapewne musiały iść słupki go podtrzymujące do ostoi, sama konstrukcja dachu nie utrzymałaby takiego ciężaru. W ten sposób powstały "naturalne" nośniki dla ścianek ustępu oraz pieca. Dorobienie do tego drzwi to już żaden problem (to wszystko tylko moim zdaniem oczywiście).

Były ;). Ponieważ wagon został zbudowany w 1921 roku w Gdańskiej Fabryce Wagonów, chyba zrobiłbym tak jak na fragmencie rysunku, który wstawiłem - Ham. Knorr

Dodatkowo parę pomocników (niestety marnej jakości, ale innej nie mam)

58.jpg 59.jpg 60.jpg w20 (1).jpg

Powodzenia!
Ps.
Jak wybrnąłeś ze ścianą szczytową?
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#15
...

Jeszcze dodatkowo to co na powyższym schemacie - czyli Ogrz. piec.
OK. I do tego pojemność zbiornika: "Gazu ...l"

Chyba były. Patrząc na budowę wagonu, jeśli masz przedział ustępowy i po drugiej stronie piec ogrzewczy, w naturalny sposób masz dokonany podział na część kancelaryjną i magazynową. Dodatkowo zastanawiałem się nad tym, że jeśli prawidłowo umieściliśmy zbiornik na wodę, to zapewne musiały iść słupki go podtrzymujące do ostoi, sama konstrukcja dachu nie utrzymałaby takiego ciężaru. W ten sposób powstały "naturalne" nośniki dla ścianek ustępu oraz pieca. Dorobienie do tego drzwi to już żaden problem (to wszystko tylko moim zdaniem oczywiście).
No tak. Po zabudowaniu ustępu i wygrodzeniu pieca robiło się wąsko i nawet bez drzwi mamy jasny podział na część kancelaryjną i magazynową. Do tego jak piszesz konstrukcja nośna zbiornika z wodą.

Były ;). Ponieważ wagon został zbudowany w 1921 roku w Gdańskiej Fabryce Wagonów, chyba zrobiłbym tak jak na fragmencie rysunku, który wstawiłem - Ham. Knorr
OK.

Dodatkowo parę pomocników (niestety marnej jakości, ale innej nie mam)
Te rysunki mam. Dzięki za tekst - poczytam sobie.

Jak wybrnąłeś ze ścianą szczytową?
W zamierzeniu to będzie coś na wzór poniższych zdjęć:
800px-Preuss_Abteilwagen_C3_P9030011.jpg 44116521304_2445160cf4_o.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#16
Witam po krótkiej przerwie ;) i wracam do budowy.

Dach

Zacząłem od wytrasowania linii żeber. Na głównym dachu poszło dobrze, na daszkach bocznych już trochę gorzej. Same żebra zrobiłem z mosiężnego drutu 0.6mm. Drut miałem zwinięty w pętli więc przycięte odcinki nie były proste ale lekko wygięte w łuk. O ile na dachu głównym to nawet pomagało w układaniu to na bocznych daszkach ciągle mi się te druciki przekręcały. Ostatecznie kilka ucieka w bok a kilka jest leciutko za krótkich. Zanim jednak przykleiłem żebra bocznych daszków wkleiłem poprawione ściany boczne.
6-1.jpg 6-2.jpg
Jak pisałem w poprzednich postach źle narysowałem ściany boczne (tzn. narysowane są dobrze tylko warstwy mi się przestawiły i wyszło nie tak jak miało być). Postanowiłem to poprawić i jeszcze troszkę uszczegółowić ścianę dodając obwódki wokół okien.
Nowa ściana miała składać się ze zlutowanych dwóch warstw: grubszej-wewnętrznej i cieńszej zewnętrznej z obwódkami. Dałoby to dość sztywną konstrukcję.
6-3.jpg
Plan był taki aby oderwać wklejone ściany, a w ich miejscu umieścić nowe. Ponieważ jednak te "stare" siedziały mocno postanowiłem je zostawić i przykleić do nich wierzchnią warstwę nowego projektu. Wyszło dobrze ale w niektórych miejscach widać nierówności.
6-4.jpg 6-5.jpg 6-6.jpg
Następnie zająłem się wewnętrzną stroną ścian bocznych. Tutaj też starszy projekt miałem zastąpić nowszym, ostatecznie jednak wykorzystałem starszy. Chodziło o to aby górna krawędź ściany nie wchodziła w otwór okienny (patrząc z zewnątrz) zamierzałem więc się jej pozbyć. Jednak musiałbym wtedy kombinować z kratkami w oknach.
Ściana wewnętrzna pomyślana była w ten sposób, że do głównego elementu z otworami miały być przylutowane ramki okienne z okratowaniem. W sumie wyszło fajnie ale co się namęczyłem z lutowaniem pojedynczych ramek to moje.
6-7.jpg 6-8.jpg
W międzyczasie zrobiłem otwory na kominki i złożyłem do kupy klapę dachową do zbiornika na wodę.
6-9.jpg 6-10.jpg 6-11.jpg
Kominki to, poza jednym, gotowe produkty. Te wysokie to Weinert 89538, niższe 89540. Kominek podwójny na daszku bocznym pochodzi z części dodatkowych do wagonu dawcy (Roco), trochę inny niż na zdjęciu ale jedyny jaki udało mi się dorwać. Natomiast kominki w ścianach bocznych to produkt Brawy (0008370.00). Roco też ma podobne ale Brawa mi się bardziej podobała. No i ostatni element to komin piecyka wykonany z igły lekarskiej 1,2 mm. Żeby nie wyglądało na zwykłą, prostą rurę, na etapie malowania podkładem dodałem jakieś zgrubienia. Wyszło w sumie fajnie. Ot taka fantazja. ;)
6-12.jpg 6-13.jpg 6-14.jpg 6-15.jpg 6-16.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#17
Jak już miałem gotowe prace mechaniczne nastąpił etap malowania. Przyjąłem następującą kolorystykę:
- kominki - czarne (Weinert 2646 - RAL 9005)
- dach - szary (Tamiya XF-77, IJN Gray, Sasebo Arsenal - jestem przekonany, że dokładnie takiego koloru użyli w fabryce w Gdańsku ;))
- ściana boczna - oliwka (Weinert 2628 - RAL 6008)
- wnętrze wagonu - biały (Weinert 2649 - RAL 9010)
- podkład - (Mr.Hobby SF-289 - szary)

Do odtłuszczenia użyłem jakiegoś zmywacza do lakieru do paznokci z acetonem (o dziwo klej nie puścił).
Cały proces malowania to maskowanie jednych miejsc, malowanie innych, potem na odwrót. I tak w kółko. Niestety nie uzyskałem pewnej stabilnej powłoki. Wystarczyło położyć dach "nogami ddo góry" i już farba z podkładem odłaziła (małymi punktami ale jednak).
6-17.jpg 6-18.jpg 6-19.jpg 6-20.jpg
Po pomalowaniu nastąpił etap końcowego montażu, który rozpoczął się od wklejenia szybek. Miałem zamiar wykorzystać szkło grubości 0,4mm jednak jak się okazało miałem tylko 0,2mm i takie wykorzystałem. 0,4 byłoby sztywniejsze ale nie chciałem czekać na zamówienie. Nie uniknąłem też zarysowań.
Kleiłem najpierw Contactą Revella jednak lepszy w tym przypadku był chyba ClearFix Humbrola.
Po wklejeniu szybek dokleiłem ściany wewnątrz wagonu. Z jednej strony troszkę się minąłem jeśli chodzi o okna między ścianą zewnętrzną a wewnętrzną, minimalnie, ale jednak. Mój błąd. Z drugiej strony wyszło dobrze.
6-21.jpg 6-22.jpg 6-23.jpg 6-24.jpg 6-25.jpg 6-26.jpg
I tu zdarzył się wypadek - podczas wklejania ścian wewnętrznych rozlałem klej cyjnaoakrylowy. Szczęście w nieszczęściu dach "skaziło" tylko na rogu. Trzeba ten fragment znowu wyszlifować i pomalować.
6-27.jpg 6-28.jpg 6-29.jpg 6-30.jpg 6-31.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#19
Buda

Dzisiaj postęp niewielki.
Opierając się na dyskusji wyżej postanowiłem z jednej strony zasklepić małe okienko między drzwiami a kancelarią. Najprawdopodobniej znajdował się tam piec (o czym świadczy chociażby komin widoczny na zdjęciu od góry rzeczywistego wagonu).
7-1.jpg 7-2.jpg
Druga rzecz jaką poprawiłem to wymiana okna magazynu po tej samej stronie. Zgodnie z sugestią Andrzeja Jaroszewicza okno z tej strony wagonu było większe niż po przeciwnej. Dlatego usunąłem wcześniej wklejone, powiększyłem otwór pod nowoprzygotowaną ramę. Przyjąłem, ze wysokość okna będzie taka sama jak okien kancelarii.
7-3.jpg 7-4.jpg 7-10.jpg
Trochę się natrudziłem z wyginaniem obramowania. Ponieważ podczas użycia zaginarki strasznie wichrowała się całość, zrobiłem sobie wzornik i z jego pomocą całkiem zgrabnie sobie poradziłem (chociaż bez młoteczka się nie obyło :)). Pamiętam, że już podczas wcześniejszych prac nad oknami myślałem o czymś takim.
7-5.jpg 7-6.jpg 7-7.jpg 7-8.jpg 7-9.jpg
 
OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.032 1 0
#20
I znowu upłynęło trochę więcej czasu niż planowałem. Ale buda jest skończona.

Przy wprowadzaniu wspomnianych wyżej zmian w ścianach bocznych, jeśli dobrze pamiętam wydarzył się mały wypadek - buda mi upadła, co spowodowało kilka uszkodzeń. Zresztą bez upadku też kilka szkód uczyniłem. Odbiło się to później na powierzchni ścian - bo nie zdołałem ich już wyprowadzić do pierwotnego stanu - ale to wyjdzie tak na prawdę dopiero po malowaniu.

Po wprowadzeniu modyfikacji zająłem się drabinką na ścianie czołowej.
Przygotowałem dwie jej wersje: prostszą (na pierwszej fotce) i bardziej złożoną. Postanowiłem jednak wykonać tę drugą.
8-1.jpg 8-2.jpg
Drabinka miała składać się z ramy (nóg) przedniej i tylnej z platformą górną. Szczeble natomiast miały być zrobione z drutu. Tu popełniłem błąd bo się uparłem zrobić je z drutu 0,5mm - a gdy projektowałem element zamierzałem użyć 0,4mm - ale to sprawdziłem dopiero po fakcie. Skutkiem tego musiałem porozwiercać otwory. Oczywiście 0,5mm wiertła było troszkę mniejsze niż 0,5mm drutu co skończyło się powichrowaniem elementu przy montażu szczebli. :(
Szczeble miały też pełnić dodatkową funkcję - co drugi miał wystawać poza płaszczyznę ramy tylnej i wchodzić w ścianę budy, utrzymując ją na właściwym miejscu. Tu też się okazało, że właściwe miejsce nie do końca było właściwe i trzeba było znowu szpachlować i wiercić nowe otwory. Ale w końcu udało.
Żeby szczeble nie były takie okrągłe w przekroju, a dodatkowo większe niż w pierwotnych zamierzeniach trochę je spiłowałem od góry i dołu spłaszczając je i pocieniając.
8-3.jpg 8-4.jpg 8-5.jpg 8-6.jpg 8-7.jpg

Kolejnym elementem była drabinka pod budką hamulcową. Postanowiłem odtworzyć oryginalny element z modelu nadając mu większej filigranowości. Tu również przy projektowaniu popełniłem kilka błędów, ale ostatecznie efekt jest nawet fajny. Podstawowa różnica polega na tym, że drabina z modelu jest integralną częścią podłogi modelu (podwozia), natomiast moja jest wklejona na stałe do budki. Zobaczymy przy finalnym montażu czy będzie OK.
8-8.JPG 8-9.jpg 8-10.jpg 8-11.jpg 8-12.jpg
Budka była elementem, w który prawie w ogóle nie ingerowałem i trochę żałuję. Bo mogłem zrobić przynajmniej przestrzenne klamki, a także śrubę hamulcową pod nią. W modelu jest ona na ścianie szczytowej natomiast powinna być w pewnej od niej odległości. Gdybym tak zrobił dałoby to fajny efekt przestrzenności.

cdn.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 10
Tabor 14
Tabor 29
Tabor 4
Tabor 0

Podobne wątki