• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Na temat torów

dominik-goc

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam wszystkich.

Przyszedł u mnie dzień gdy postanowiłem już kończyć zabawę z poczciwymi Piko U (co zrobiłem w ponad miesiąc w dziale "Relacje")

Nie mam już ochoty bawić się w takie coś i planuję przejście na poważne tory. Lecz potrzebuję opinii i pomocy w wyborze.
Kieruję się m.in. kilkoma punktami:
- dostępność
- cena
- duża ilość różnych elementów do danego typu.

Ale jestem jeszcze mało doświadczony. Osobiście myślę coś takiego: podkłady osobno, szyny osobno i końcówki podkładów na końcówki modułów. Czy z takich szyn można tworzyć łuki lekko je wyginając czy trzeba stosować osobne elementy? I jak dobrać do takich szyn odpowiednie rozjazdy?

Prosiłbym o jakieś podpowiedzi, wskazówki do dalszych poszukiwań i rozważań. Może namiary na dobrych sprzedawców takich rzeczy?

Pozdrawiam

pS.Zapomniałem dopisać że posiadam już trochę torów Piko A-Gleis i może coś dopasować do nich?

Nastepnym razem po prostu skorzystaj z guzika <edytuj>, przez godzinę masz szansę :D
 

KuKu

Aktywny użytkownik
Reakcje
14 0 0
#2
dominik-goc, ja buduje na Piko A-Gleis. Ale jak dzisiaj miałbym możliwość zakupu torów od nowa wybrałbym tilliga code 100 na makiete do domu, ponieważ te tory są dobre i tanie, a do domu code 100 wystarczy. A na makiete modułową code 83 dobry stosunek jakość/cena, cena nie odstrasza tak jak roco code 83
 

Iguanabrat

Aktywny użytkownik
Reakcje
309 24 5
#3
Ja na swoję moduły kładłem roco 2,5 mm,i dołożyłem też pare Piko 2,5 gdzyż miałem je pod ręką a szkoda było wywalić. Ogólnie wszystko chodzi tabor z szyn nie wypada , i nie zatrzymuje sie, nie nażekam.
A tak ogólnie to dobry temat, szkoda że nikt nie wpadł na pomysł aby zrobić tematy porównawcze co do budynków np auhagen,kibri,faler i wypowiadać sie co do jakości.Każdy ma swoje zdanie ale cieżko to zebrać na całym forum.
Nigdzie też nie ma dokładnych opisów przez modelarzy co do wagonów lub lokomotyw, wiadomo że producent lub sklep bedzie swoje zachwalał ale "starzy wyjadacze" na ten temat mogli by powiedzieć dużo więcej.Sam mam dylematy warto czy nie warto kiedy kupuje nowy tabor itp.
Moge ci polecić za to link co do zieleni tam znajdziesz wszystko
http://forumtt.pl/viewforum.php?f=105 tylko że to napewno bedzie troche później.
Życze wytrwałości.
 
Reakcje
2 1 0
#11
Jeżeli to będą tory do makiety modułowej to:
- Jeżeli moduły będą budowane zgodnie z normą PMM (Polska Makieta modułowa) to rozjazdy Tillig code 100 są nie odpowiednie. Ponieważ:
"Zalecane stosowanie rozjazdów o kącie zwrotu mniejszym od 12 stopni w torach głównych.
Wyjątkowo dopuszcza się stosowanie rozjazdów o kącie zwrotu do 15 stopni na torach bocznych i tzw. torach technicznych (nie widocznych dla publiczności). "

-Jeżeli moduły będą robione z Fremo to tam chyba nie. W każdym razie nic nie pisze o stopniach rozjazdów.
 
OP
OP
dominik-goc

dominik-goc

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Tak oglądałem i liczyłem i w związku z tym mam pytanie odnośnie torów Tilliga:

Tor flex,
http://www.modelmania.com.pl/product_in ... ts_id=4907
przeliczając go ma 1mb jest tańszy niż 1mb toru zrobiony z osobnych szyn i kilku podkładów,
http://www.modelmania.com.pl/product_in ... ts_id=4934

http://www.modelmania.com.pl/product_in ... ts_id=7409
wobec tego co jest lepiej stosować?

Tor flex można profilować na łuki, nie trzeba składać, ma więcej plusów niż tor układany z szyn i podkładów.
A może się mylę? Nie miałem z tym jeszcze styczności.

Pytam Was bo nie wiem co kupować, co lepiej kupować.

Z góry dziękuję za jasne i fachowe porady.

Pozdrawiam
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#15
Pawełek95 napisał(a):
...Jeżeli moduły będą robione z Fremo to tam chyba nie. W każdym razie nic nie pisze o stopniach rozjazdów.
Pisze, pisze :p
W nowej wersji normy http://www.fremo-net.eu/uploads/media/F ... U_3_02.pdf
:arrow: maks. kąt rozjazdu jest 12 st.,
:arrow: min. promień łuku 2000 mm, na torach bocznych 1000 mm.
:arrow: maks. wysokość szyny to code 83 (2,1 mm)

dominik-goc napisał(a):
Tak oglądałem i liczyłem i w związku z tym mam pytanie odnośnie torów Tilliga...
Tory nr kat. 82... to tory code 100, czyli 2,5 mm, seria "standard". Wajchy są tylko 15 stopniowe :(
Powinieneś raczej rozważyć zakup torów o numerach 85... , Tillig Elite, 2,1 mm :D
 
OP
OP
dominik-goc

dominik-goc

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Hmm rozważę to lecz nie wiem czy kiedykolwiek wybiorę się ze swoją pracą na pokaz żeby torowisko było zgodne z normami :)

Nie dziś będę kupował więc jeszcze prześpię się kilka nocy z Tilligiem :D
 
OP
OP
dominik-goc

dominik-goc

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Tak ale pisaliście m.in. o kątach rozjazdów 12st. czego nie ma w Tillig code 100 a jest w Tillig Elite code 83.

Aby przedstawić swoje prace to rozjazdy muszą być maks. 12st.

Być może się mylę ale coś mi się tak 'o uszy obiło'. :)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.745 15 0
#19
Aaaa..., bo widzisz, w normie FREMO te cyferki są w rozdziale "Schienen und Gleise", chyba to znaczy "Szyny i tory", i dotyczą właśnie szyn i torów, a torowisko ludzie robią różnie: z płyty wiórowej, sklejki, optymiści nawet z tektury :LOL:
 
OP
OP
dominik-goc

dominik-goc

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
No to źle to nazwałem :)

Czyli na jakieś wystawy Tillig code 100 sie nie nadaje. Ale do użytku domowego myślę że będzie.

Nie wiem czy kiedykolwiek nazwę siebie modelarzem albo zaawansowanym modelarzem żeby przywieźć jakiś kawałek na wystawę :)
Czas pokaże na póki co Tillig code 100 kusi swoją ceną.

A taki tor code 100 Tilliga połączy się z Piko A-gleis? Bo to też 2,5mm
 

Podobne wątki