• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konwersja Moje parowozy

Rosynant

Użytkownik
Reakcje
57 0 1
#1
Cześć,
Długo obserwowałem forum i prace innych modelarzy, aż w końcu postanowiłem się przełamać i pokazać swoje prace przy konwersji parowozów.
Dwie , a właściwie 1 i ½ konwersja już zrobiłem. Pierwszym przerobionym modelem był niemiecki parowóz BR91, który zmieniła się na TKi3-120, z dekoderem dźwiękowym i światłami manewrowymi
IMG_1500.JPG IMG_1501.JPG IMG_1502.JPG IMG_1503.JPG IMG_1504.JPG IMG_1505.JPG IMG_1506.JPG

Drugim modelem (tą połówką bo właściwie była to przemalowanka) był BR13, przemalowany na Pd5-21, tez z dźwiękiem i światłami manewrowymi. Ten parowóz nie doczekał się jeszcze sesji fotograficznej, bo pozostało jeszcze dopracować parę ustawień dekodera, ale w tym celu muszę uaktualnić oprogramowanie MultiMaus’a, bo programator Esu nie doczytuje i nie programuje ustawień w tym dekoderze.
DSC_10211.JPG
Prawie rok temu zakupiłem już rozpoczętą konwersję parowozu Pm2-20 z zamiarem dołożenia dekodera, polskich lamp i odsprzedania. W między czasie natrafiłem na zdjęcia Pm2-20 (link), które niewiele miały wspólnego z modelem, a właściwie model miał niewiele wspólnego z oryginałem ze zdjęcia.
Zapadła więc decyzja, rozebrania parowozu na części pierwsze i zrobienie wszystkiego od początku. Przy okazji przebuduję swoją BR03.
Długo zastanawiałem się jaką maszynę będę odwzorowywał i wybór padł na Pm2-13. Dlaczego akurat 13? Bo lubię tą liczbę a dostępne w internecie 3 zdjęcia (link) dość dobrze pokazują jedną stronę parowozu, można też odczytać numer tendra i nazwisko ostatniego maszynisty.
Jest jeden minus, duży zakres przebudowy:
  • przeniesienie sprężarki na dymnicę,
  • załatanie dziur w pomoście,
  • całkowita przebudowa układu rur na kotle z prawej i lewej strony,
  • standardowe prace dla parowozów niemieckich, czyli usunięcie przegrzewacza wody zasilającej, zmiana wywietrznika na dachu budki maszynisty, inne zawory bezpieczeństwa, urządzenia do zasilania kotła wodą itp.
I parę zdjęć
Parowozy odłączone od tendrów, które będą czekać na swoją kolej.
DSC_1025.JPG
Podwozia przed rozbiórką.
DSC_1021.JPG
To które już jest częściowi zrobione, też musiałem rozebrać, bo stopnie manewrowe takie jakieś dziwne były. Zresztą w mojej BR03 te stopnie z jednej strony są ułamane i trzeba to uzupełnić.
DSC_1030.JPG
Zaskoczyło mnie w tym modelu, że kół nie da się wyciągnąć z ramy bez ich rozczłonkowania.
DSC_1029.JPG
I koła przygotowane do malowania.
DSC_1034.JPG
Na dzisiaj to wszystko :)
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
3.396 29 2
#2
parowóz BR91, który zmieniła się na TKi3-120
Prezentuje się bardzo sympatycznie, ale nurtuje mnie podwyższenie skrzyni węglowej. I nie chodzi o samo jej nadbudowanie, a wydłużenie poza obrys oryginalnej skrzyni węglowej. Jest teraz tak długa, że wydaje się być co najmniej równa z tarczami zderzakowymi, albo i dłuższa. Naprawdę któryś TKi3 taką zabudowę posiadał? Widziałem kiedyś ciekawe zdjęcia przemysłowych TKh, gdzie nadbudówka była tak wysoka, że ładowano niewielki zapas węgla na dach parowozu w bezpośrednim sąsiedztwie nadbudówki, ale takie rozwiązanie budzi wątpliwości.

Prawie rok temu zakupiłem już rozpoczętą konwersję parowozu Pm2-20 z zamiarem dołożenia dekodera, polskich lamp i odsprzedania. /ciach!/ Parowozy odłączone od tendrów, które będą czekać na swoją kolej.
Zobacz załącznik 797206
Chętnie kupię taki tenderek, gdyby się Kolega chciał pozbyć ;)
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
19.230 216 0
#4
TKi3 119, stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ostatnim miejscem gdzie pełniła służbę była Huta Warszawa.
B4BD0B47-ED06-48BA-8498-81222F8FB2FB.jpeg
7994E618-000C-4F1B-AA73-43E69F87DC46.jpeg
FC9D63D0-EE84-4D80-BBCD-2C7D6F2DBD36.jpeg
436C2B57-E156-427E-B4E5-7865FC8AE793.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.428 552 30
#5
Nadbudowa skrzyni na węgiel mogła wystawać poza tylną ścianę, ale nie powinna wychodzić poza linię zderzaków. TKi3-120 stał kiedyś jako pomnik na stacji Ostrów Wlkp. ale nie wiem, czy jeszcze tam jest. Mam jego zdjęcia z Ostrowa sprzed ok 25 lat, jak je znajdę i zeskanuję, to tu wrzucę.
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
364 98 10
#6
Nadbudowa skrzyni na węgiel mogła wystawać poza tylną ścianę, ale nie powinna wychodzić poza linię zderzaków. TKi3-120 stał kiedyś jako pomnik na stacji Ostrów Wlkp. ale nie wiem, czy jeszcze tam jest. Mam jego zdjęcia z Ostrowa sprzed ok 25 lat, jak je znajdę i zeskanuję, to tu wrzucę.
Stoi do tej pory. :)Chociaż (niestety) już częściowo rozkradziony.:cry:
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Rosynant

Rosynant

Użytkownik
Reakcje
57 0 1
#7
Cześć,
Cieszę się, zę temat wzbudził takie zainteresowanie i waszą dociekliwość. Już spieszę z odpowiedziami.
nurtuje mnie podwyższenie skrzyni węglowej. I nie chodzi o samo jej nadbudowanie, a wydłużenie poza obrys oryginalnej skrzyni węglowej. Jest teraz tak długa, że wydaje się być co najmniej równa z tarczami zderzakowymi, albo i dłuższa.
Budując nadstawki do skrzyni węglowej wzorowałem się na dwóch pierwszych zdjęciach z tej strony i na zdjęciach w czasopiśmie "Koleje Małe i Duże". Skrzynia nie wystaje poza zderzaki, takie złudzenie. Deski zrobiłem na równo z podestem jaki był w oryginale (i w modelu) nad lampami.

Już Ci napisałem w innym miejscu, że model Fleischmanna nie odzwierciedla typu budowy parowozu Pm2-13. Tutaj poczytaj dlaczego. http://forum.modelarstwo.info/threads/parowozowy-hyde-park-ale-tylko-nasze-koleje-i-bez-czasów-współczesnych.15354/page-188
Przemku poprzedni link żlesię podpiął ten jest już prawidłowy.
Podwozie fleischmana jak najbardziej nadaje się do tego parowozu. Koła hamowane są tylko z jednej strony, tak jak w modelu, a w wózku tocznym są koła o średnicy 850mm (widać to na zdjęciach). Jedyne co trzeba będzie usunąc to belkę do mcowania sprężarki i pompy wodnej i wstawienie w to miejsce blachy wachliwej do podpierania kotła (jeszcze do sprawdzenia czy taka w ogóle była).
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.601 35 0
#8
Elegancko wykonany TKi3. Nie wiem czy to planowany efekt ale taka "gęsia skóra" na skrzyniach wodnych wygląda bardzo efektownie bo i prawdziwe parowozy po nałożeniu iluś warstw farby plus zabrudzenia itp. miały podobne efekty.
Co do przedłużenia skrzyni węglowej. Ja przy swoim TKi3 poszedłem z nadstawką w górę ale zagłębiłem się w te nadbudowy. Kolega @MIKOT 1 nie przedłużył parowozu tylko zabudował skrzynię o zwiększonej pojemności na pomoście technicznym, który parowóz miał zabudowany fabrycznie. Czasami te pomosty zostawiano i podnoszono zabudowę skrzyni górnymi nadstawkami a czasami szło to bardziej na boki i ku tyłowi.
Lepszego zdjęcia pokazującego ten detal nie znalazłem.
Neg. 3946 Wykolejony pociąg towarowy z parowozem TKi3233 w Zakopanem.jpg
 
OP
OP
Rosynant
Reakcje
57 0 1
#11
Cześć,
Prace nad Pm2 idą powoli, nawet bardzo powoli. Skonczyłem część związaną z oświetleniem głównym.
Parowóz z prawej jest wyposażony w reflektory made byZNTK Rybnik, a ten z lewej w reflektory made by JA ;)
Nie wyszły idealnie, ale dla mnie wystarczy.
DSC_0119z.jpg


DSC_0120z.jpg


Przybyły też elementy SHP

DSC_0122z.jpg


Nastepne w kolejce są pomosty. Trzeba je uzbroić w polski osprzet, zaślepic otwory po sprężarce i pompie wody. Chciałbym wykonać oświetlenie pod pomostami, ale z dostepnych zdjęć nie mogę się zdecydować, czy odwzorować lampy oświetleniowe takie jak montowano po II wojnie na parowozach budowanych w Polsce link , czy takie jak na tym zdjęciu.
 

Podobne wątki