No mógłby ktoś mi pomógł dobrać numery do fleischmanna
Wg artykułu
"Parowóz serii Pm2" (Świat Kolei nr 1/2001), którego autorem jest
Roman Witkowski, parowozy Pm2 o nr
1 - 18 pochodziły z pierwszych lat budowy (konkretnie te na PKP z lat 1931 - 1932), parowozy o nr
19 - 21 z serii
przejściowej z 1934 r. (czyli z zakresu niemieckiej numeracji
03 123 -
03 162), a pozostałe
22 - 35 z serii ostatecznej, z lat 1934 - 1936 (od nr
03 163, tej z kołami tocznymi o większej średnicy). Przy czym proszę nie mylić oryginalnej Pm2-35 z dawnym Pm1-1, któremu nadano po raz drugi ten sam numer inwentarzowy Pm2-35 (co ciekawe, rzecz nie praktykowana na PKP). Oryginalną Pm2-35, ex. 03 253 [Krupp 1572/1936], przyjętą na PKP pod nieprawidłowym nr 03 153, oficjalnie nigdy nie odbudowano i nie wprowadzono do służby, pomimo nadania nr inwentarzowego. Trzeba też napisać o Pm2-8, do roku 1946 noszącej nr 03 069, czyli powinna ona posiadać wszystkie cechy pierwszej serii, tymczasem na zdjęciach z okresu służby na PKP, widać, że ma ona wszystkie cechy ostatniej serii (!). Jedną z torii jest podmiana w trakcie naprawy oryginalnej Pm2-8, na pierwotną Pm2-35 (03 253), wówczas ta ostatnia, była by jednak odbudowana i później przenumerowana.
Należy też dodać, że nieco inne dane przytacza
Bogdan Pokropiński w swoim artykule
"Parowozy serii Pm2" (Koleje Małe i Duże nr 2 (listopad) /2000, gdzie Pm2-4 należy do ostatniej serii produkcyjnej (rok produkcji 1935 - potwierdza to zdjęcie tego egzemplarza, zamieszone wyżej), a ostatnia Pm2-35 miała by pochodzić z 1931 r. [Borsig 14408/1931] (Większość numeracji jest zgodna w obu artykułach, przy czym Pokropiński podaje, że dla Pm2-19, 22 i 25 trudno jednoznacznie ustalić nr produkcyjne (ale lata produkcji są znane), bo są one sprzeczne z danymi ze źródeł niemieckich). Wg. tego artykułu BR03 dzielona była na trzy podgrupy:
1) 03.0 grupa S36.17 obejmująca nr 03 001 do 03 122;
2) 03.1 - 1 grupa S36.18 obejmująca nr 03 123 do 03 162 oraz
3) 03.1 - 2 grupa S36.18 obejmująca nr 03 163 do 03 298.
Do "rzucających się w oczy" różnic pomiędzy pierwszą serią, a ostatnią, dodał bym także budowę wiatrownic, które w pierwszej serii posiadały klapy, a w ostatniej były "gładkie", to jednak w toku eksploatacji i remontów zatarło się, bo na zdjęciach widać, że niektóre Pm2 wyższych numerów posiadają wiatrownice z klapami (np. Pm2-23), oraz ilość ramion w przednich kołach tocznych, które już w wersji przejściowej otrzymały ich 9, zamiast pierwotnych 7.
Odpowiadając na Kolegi pytanie, wynika z tego, że do wspominanego modelu Fleischmanna można jedynie dopasować 3 szt. Pm2 o nr 19, 20 i 21.