• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Moja pierwsza makieta kolejowa

OP
OP
ShadowmeN
Reakcje
1 0 0
#22
Oto efekt kolejnych przeróbek:

Udało się jednak połączyć tor szlakowy z torem do rafinerii :D

Udało mi się rozwiązać problem z odcinkiem izolowanym. W DCC należy dokupić moduł hamowania BM1 firmy LENZ lub zrobić go samemu :)

Na początek, tak jak radzicie skupię się ma budowie 3 górnych segmentów (120x365)
Chcę to podzielić, żeby kiedyś można było rozebrać i może gdzieś się pochwalić na jakiejś imprezie (takie tam marzenia na razie :p )

Na koniec chcę zapytać jakiej firmy obrotnicę polecacie? Myślałem o ROCO lub Fleischmann
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#23
ShadowmeN napisał(a):
Udało się jednak połączyć tor szlakowy z torem do rafinerii
Świetnie, ale widzę jeden mały problem: rozjazd wypada na połączeniu segmentów. Poza tym jest jak najbardziej w porządku. Nie mam żadnych doświadczeń z obrotnicami, więc w tej sprawie nic nie podpowiem.
 
OP
OP
ShadowmeN

ShadowmeN

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#24
Spędzam ostatnio sporo czasu na tym forum i stwierdzam że coraz bardziej mnie wciąga. Próbując podpatrzeć innych wprowadziłem kolejne zmiany w planie. Makieta wydłużyła się do maksymalnych rozmiarów (zostanie po 5 cm z każdej strony).Trochę zmian w parowozowni oraz placek urósł w dolnej części. Mała stacja znajduje się na wysokości 100mm. Pozwoli to umieścić tunel drogowy pod torami oraz trochę urozmaicić zabawę. Zmieniłem układ torowy tej stacji. Uważam, że tak jest lepiej.

Świetnie, ale widzę jeden mały problem: rozjazd wypada na połączeniu segmentów
Nie jest to wielki problem. Zrobię szersze segmenty :D zresztą nie tylko w tym miejscu tak jest.
Wszystko wyjdzie w praniu

W pomieszczeniu, w którym docelowo ma się znajdować makieta za miesiąc, rozpoczynam generalny remont, gdyż jak na razie są tam gołe pustaki i brakuje okna. Pomału zbieram materiał na poszczególne segmenty. Muszę pomyśleć o kilku kontaktach na ścianie.

Na koniec pytanie:
Czy mógłbym wydłużyć peron osobowy jak i peron przy dworcu w prawo, w stronę kończących się odcinków torów, tak aby wszedł pomiędzy dwa tory. Miałby on szerokość 35mm czyli około 3m w rzeczywistości? Istnieją takie wąskie perony?
Miałoby to na celu wydłużenie powierzchni użytkowej dla pasażerów.

Pozdrawiam i dziękuje za opinie, te dobre jak i krytyczne :D
ShadowmeN
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#25
Witam,

Kibicuję tej budowie, bo podoba mi się plan. Dlatego też pozwolę sobie na kolejne drobne uwagi. Peron o szerokości 3 metrów (od jednej krawędzi peronu do drugiej krawędzi) nie jest taki wąski i, moim zdaniem, spokojnie mógłby być. Problem w tym, że z rysunku to nie bardzo wynika, chyba, że rysunek nie jest w skali i szerokość toru jest nieproporcjonalnie powiększona. Jeżeli to miałoby wyglądać tak, jak na tym rysunku, to zdecydowanie za wąsko. W takim wypadku proponowałbym zrezygnować ze środkowego żeberka (zaznaczonego czerwoną strzałką), a górne trochę odsunąć od toru głównego.

Niepokoi mnie trochę droga (przejście?) służbowa idąca na ukos przez tory stacyjne (w czerwonej elipsie). Takich rozwiązań raczej się nie stosuje. Wiem, że chodziło o to, by nie prowadzić drogi w poprzek rozjazdów, ale efekt nie jest za dobry.

Do dolnej części makiety mam następujące pytania:

Czy stacja przed wjazdem do rafinerii to stacja PKP? Jeżeli tak, to bramę zakładu należałoby umieścić dalej od rozjazdu, tak, by lokomotywa mogła objechać skład stojący na jednym z torów stacyjnych bez wjeżdżania na teren zakładu.

Znajdująca się poniżej stacja na głównej linii ma dość krótkie tory. Sugerowałbym ich wydłużenie w lewo, na łuk, jak na rysunku. Jeżeli ten tor ma być w tunelu, to skróciłbym ten tunel, ale sam rozjazd może się zaczynać w portalu tunelu - takie rzeczy się zdarzają (a nawet cały rozjazd w tunelu). Takie rozwiązanie da dłuższe tory na stacji, a jednocześnie nieco urozmaici układ torowy - w terenach górzystych (tunel) często spotyka się stacje na łuku.

Życzę wytrwałości i powodzenia w realizacji ambitnego projektu

Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
ShadowmeN

ShadowmeN

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#26
Andrzej Harassek napisał(a):
Kibicuję tej budowie, bo podoba mi się plan
Hehe, do budowy to jeszcze trochę brakuje ale dzięki :D

Co do odległości miedzy torami to wynosi ona ok 30mm czyli ok 2,6m! Taka jest geometria torów PIKO i tak zrobiłem. Poszperałem trochę w necie i znalazłem że odległość miedzy torami na stacji powinna wynosić co najmniej 1,4m. Zmniejszyłem więc odległość między torami szlakowymi na stacji oraz zwiększyłem odstęp żeberek od tych torów. Dzięki temu wyszedł odstęp ok 45mm czyli niecałe 4m. Takie perony wstawiłem w swoim planie. Dodam jeszcze, że każdy peron ma 1500mm długości. Bez problemów wejdzie 6 długich osobówek.

Andrzej Harassek napisał(a):
Niepokoi mnie trochę droga
Drogi już nie ma :D Nastawnia z prawej poszła trochę w lewo, a z prawej idzie nowa droga.

Andrzej Harassek napisał(a):
Czy stacja przed wjazdem do rafinerii to stacja PKP?
W pewnym sensie tak, ale jest to stacja towarowa przeznaczona dla fabryki mebli, która się tam znajduje. Mimo to bramę do rafinerii przesunąłem maksymalnie do góry.

Andrzej Harassek napisał(a):
Znajdująca się poniżej stacja na głównej linii ma dość krótkie tory.
Zrobiłem jak radziłeś i nawet mi się podoba ;) Tunel został skrócony
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#27
Miło mi, że moje podpowiedzi znajdują uznanie. Jeśli chodzi o między torami, to mam pytanie, jak jest ona mierzona? Na kolei podaje się tę wielkość (tzw. szerokość międzytorza) mierzoną między osiami torów, a więc 1,4 m jest niemożliwe. Nie mam pod ręką przepisów, ale o ile pamiętam, na szlaku minimalna wielkość dawniej wynosiła 3,5 m, wg współczesnych wymagań jest to ok 4 m, a na stacjach więcej. Gdy między torami ma być peron, to oczywiście ten wymiar się jeszcze zwiększa. Byłbym ostrożny ze zmniejszaniem odstępu między torami na stacji: przy bardzo małych promieniach modelowych łuków (w porównaniu do prawdziwych), końce długich wagonów wychodzą na zewnątrz łuku znacznie bardziej, niż w rzeczywistości (a środek wagonu "ścina" łuk). Dlatego odległość między torami musi być większa, niż wynikałoby to z przeliczenia rzeczywistych wymiarów wg skali. Proponuję przeprowadzić jazdy próbne i uwzględnić margines bezpieczeństwa. Jeżeli podany przez Ciebie wymiar 30 mm (ponawiam pytanie o sposób mierzenia) wynika z geometrii torów Piko, nie zmieniałbym tego, bo pomijając wszystko inne, będzie to trochę głupio wyglądało. Nie bardzo sobie wyobrażam jak można zbliżyć tory w niebieskich elipsach poniżej.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#28
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 10 września 1998 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
(Dz. U. z dnia 15 grudnia 1998 r.)

§ 30. 1. Rozstaw torów (odległość pomiędzy ich osiami) ustala się w zależności od obowiązującej na danej linii kolejowej skrajni budowli.
2. Rozstaw torów powinien wynosić nie mniej niż 3,75 m, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3. Rozstaw torów nowo budowanych i modernizowanych linii kolejowych magistralnych oraz pierwszorzędnych dwutorowych położonych na odcinkach prostych i w łukach o promieniach większych od 4.000 m oraz prędkości pociągów do 160 km/h powinien wynosić nie mniej niż:
1) 4,00 m - dla międzytorzy nie zabudowanych linii modernizowanych,
2) 4,20 m - dla międzytorzy nie zabudowanych linii nowo budowanych,
3) 4,75 m - dla międzytorzy, gdzie przewiduje się ustawienie stałych sygnałów, słupów sieci oświetleniowej lub energetycznej,
4) 4,90 m - dla ustawienia konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej.
4. Rozstaw torów nowo budowanych i modernizowanych linii kolejowych magistralnych oraz pierwszorzędnych dwutorowych położonych na odcinkach prostych i w łukach o promieniach większych od 4.000 m oraz prędkości pociągów większych niż 160 km/h powinien wynosić nie mniej niż:
1) 4,50 m - dla międzytorzy nie zabudowanych linii modernizowanych i nowo budowanych,
2) 5,60 m - dla międzytorzy, gdzie przewiduje się ustawienie stałych sygnalizatorów, słupów sieci oświetleniowej i energetycznej,
3) 5,80 m - dla ustawienia konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej.
Można też stosować w modelu normy modelarskie, patrz tu:
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=5180
http://www.makieta87.pl/?action=normy&m=3&s=3
 
OP
OP
ShadowmeN

ShadowmeN

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#29
Znalazłem takie coś:

http://download.gbbkolejka.pl/doc/Fremo_2e99.pdf

Według tej normy odległość miedzy osiami torów powinna wynosić 46 mm. W geometrii PIKO jest to 61,9 mm. Po zbliżeniu torów wyszedł taki efekt:



Po zmierzeniu w WinTrack'u odległość ta wyniosła 44 mm ale mogłem się też wahnąć. Odstęp 30 mm mierzyłem w ten sam sposób. Zresztą 61,9-16,5-15(długość podkładu od główki do końca+1mm zapasu x 2)=29,4 mm. Niestety nie mam możliwości sprawdzenia czy wagony przejadą obok siebie na żywo, ponieważ nie posiadam jeszcze żadnego taboru. Mam tylko 12 torów prostych G239 i G231. Nie wiem jakie szerokości mają wagony osobowe długie, ale wg PIKO odstęp 61,9 wystarczy, aby dwa wagony ICE mogły się swobodnie minąć na łukach R1 (360mm) i R2 (421,9mm). W moim przypadku jest to prosta i nic nie "ścina" łuków. Sprawdzę to jak już coś zakupie. Póki co zostawię tak jak jest na screenie powyżej
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#30
Czy dobrze rozumiem, że te 30 mm to odległość między końcami podkładów sąsiednich torów przy odstępie między osiami torów wynoszącym 61 mm? Pytanie jeszcze, czy krawędź peronu nie powinna być nieco odsunięta od podkładów? A 46 mm między osiami torów na prostej to moim zdaniem minimum, ale trudno już będzie ustawiać na międzytorzu jakieś sygnalizatory czy wskaźniki. W modelu niestety trzeba zachować większe marginesy bezpieczeństwa. Zdaje się, że norma, o której mowa, dotyczy szlaku, na stacji ta odległość jest większa. A trzeba też pamiętać, że Fremo zakłada znacznie większe promienie łuków.
 
OP
OP
ShadowmeN

ShadowmeN

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#31
Twoje uwagi Andrzeju bardzo mnie inspirują, jeśli mogę się tak zwracać do kolegi :p. Innych również. Dlatego zrobiłem plan tego co chcę osiągnąć na początku. Dolne segmenty będą do rozbiórki i zostaną wykorzystane w innym czasie.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#32
Myślę, że to dobry pomysł, aby zacząć od samej stacji. Ale nie znaczy to, że trzeba rozebrać dolne segmenty (o ile ich budowa już się zaczęła), mogą chyba poczekać na swoją kolej? Jeżeli chodzi o samą stację, to nie rozbudowywałbym tak bardzo torów na samym dole lokomotywowni, do których jedyny dojazd prowadzi przez obrotnicę. Zwłaszcza dodany ostatnio tor pod obrotnicą jest chyba niepotrzebny. Nie da się tam wstawić żadnych wagonów (przez obrotnicę to raczej trudne), więc mógłby on być wykorzystany tylko do postoju lokomotyw. Generalnie, poza wjazdem do hali, do innych urządzeń powinien być możliwy bezpośredni dojazd. Nietrudno sobie wyobrazić kłopoty w razie uszkodzenia obrotnicy!
 
OP
OP
ShadowmeN

ShadowmeN

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#33
Wziąłem sobie słowa kolegi do serca i przerobiłem parowozownie. Do wszystkich obiektów jest bezpośredni dostęp. Poprzednio sugerowałem się trochę planem kolegi tkarkady. Teraz jest tylko moja wersja i mnie się podoba. Zrobiłem pierwsze poważne zakupy - tory w ilości 80 szt :D Rozjazdy będą w innym terminie. Wtedy zacznę wszystko składać do kupy. Znacie jakiś dobry sposób na szutrowanie?? Na forum znalazłem chyba z 5 wersji a w necie jeszcze więcej.



Pozdrawiam
ShadowmeN
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#34
Witam,

Całkiem fajny plan wyszedł, ale mam drobne uwagi: po pierwsze tor od nawęglania doprowadziłbym do obrotnicy (jak na rysunku niżej). Dzięki temu, prawidłowo da się zorganizować cykl obrządzania parowozu po zjeździe do parowozowni: najpierw szlakowanie, potem nawęglanie i obrządzony parowóz zjeżdża prosto do hali, bez zbędnych jazd. Po drodze jeszcze powinno być wodowanie: gdzieś trzeba postawić żuraw wodny.

Druga uwaga dotyczy toru, zaznaczonego strzałką. Jest to tor główny zasadniczy, stanowiący przedłużenie toru szlakowego (wewnętrznego okręgu). Pociąg pasażerski, jadący z lewej strony stacji na prawą, powinien móc się zatrzymać przy peronie właśnie na tym torze, bez konieczności zjeżdżania na tory po lewej stronie (patrząc w kierunku jazdy), przeznaczone w zasadzie do jazdy w przeciwnym kierunku. W tym celu peron powinien być dostępny na całej długości toru. Ja osobiście zrezygnowałbym z żeberka powyżej omawianego toru.

Pozdrawiam
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 56
Planuję 12
Planuję 15
Planuję 13
Planuję 181

Podobne wątki