Witam serdecznie jako nowa osoba na forum. Od pewnego czasu pracuję nad makietą w Zetce o czym znacznie bardziej szczegółowo można poczytać na niszowym forum Zetkowiczów (i sympatyków). Ponieważ nie jestem kolejarzem (był mój pradziadek ale zmarł jak miałem pewnie ze 3 czy 4 lata więc wiedzą nie mógł się ze mną podzielić) to mimo pewnej wiedzy książkowej mam świadomość swoich braków, więc moje pomysły postanowiłem też poddać pod trochę szerszy osąd i z szerszego grona czerpać wiedzę.
Moja makieta ma mieć charakter modułowy - bazujący na założeniach amerykańskiego standardu Z-bend dla skali :220.
Na początek planuję dwa skrajne moduły pozwalające już na pełen ruch na makiecie na dwóch odrębnych obwodach elektrycznych (wewnętrznym i zewnętrznym). Ze względu na dostępny i posiadany tabor makieta umiejscowiona jest w Niemczech (Zachodnich) w III epoce.
Moduł "z lasem"
Głównym motywem ma być przystanek osobowy na drugorzędnej linii wytrasowanej pomiędzy dwoma dwutorowymi liniami głównymi. Przy przystanku znajduje się ładownia wykorzystywana do załadunku drewna, które wycinane jest w pobliskich lasach. Lasy te porastają teren morenowy - w związku z tym linia dwutorowa prowadzona będzie w wykopie - co ma zredukować wizualny efekt "kółka" torowego. Wymiary modułu 60 cm x 90 cm.
Ogólny plan modułu:
W wizualizacji ma to wyglądać mniej więcej tak:
A teraz szczegóły i moje pytania dotyczące szczegółów techniki kolejowej:
Na ten moment zaplanowane są 3 semafory:
Semafor nr 1 - zabezpiecza wjazd z linii drugorzędnej na linię główną po "zachodniej" stronie makiety
Semafor nr 2 - zabezpiecza wjazd z linii drugorzędnej na linię główną po "wschodniej" stronie makiety
Semafor nr 3 - zabezpiecza wjazd z ładowni na linię drugorzędną
Czy potrzebny jest i w realu (niemieckim) powinien być semafor nr 3 czy takie sprawy "robiono ręcznie" ?
Czy na linii głównej (pierwszorzędnej) powinny być jeszcze jakieś semafory lub inna sygnalizacja np. tarcze ostrzegawcze ?
Sterowanie urządzeniami
Przyjmuję że semafor nr 2 i znajdująca się przy nim zwrotnica sterowane są z budynku PO (Posterunek odgałęźny to się chyba fachowo nazywa).
Czy jeśli obsługuje on tylko te dwa urządzenia to ma sens aby to była nastawnia piętrowa, czy raczej powinna to być niewielka parterowa budka ? Piętrowa ładnie by wyglądała w tym rozgałęzieniu torów ale może to przesada ?
Czy jeśli byłaby piętrowa to błędem będzie umieszczenie naprężaczy, które wg tego co wyczytałem w piętrowych lokalizowane były "na parterze" - ale czy zawsze ?
Semafory 1 i 3 oraz znajdujące się koło nich zwrotnice mają być obsługiwane (nastawiane) z budynku przystanku osobowego.
Czy to właściwe ?
Czy może jednak (szczególnie jeśli semafor 3 jest zbędny) taka zwrotnica nastawiana raczej powinna być ręcznie ?
Czy semafor 1 i znajdująca się obok zwrotnica powinny być może obsługiwane z tego samego budyneczku, który ma być siedzibą dróżnika odpowiadającego za przejazd drogowy przez linię pierwszorzędną w lewym dolnym rogu ?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą na sensowne i właściwie zaplanowanie umiejscowienia naprężaczy i ew. dobór budynków.
Moja makieta ma mieć charakter modułowy - bazujący na założeniach amerykańskiego standardu Z-bend dla skali :220.
Na początek planuję dwa skrajne moduły pozwalające już na pełen ruch na makiecie na dwóch odrębnych obwodach elektrycznych (wewnętrznym i zewnętrznym). Ze względu na dostępny i posiadany tabor makieta umiejscowiona jest w Niemczech (Zachodnich) w III epoce.
Moduł "z lasem"
Głównym motywem ma być przystanek osobowy na drugorzędnej linii wytrasowanej pomiędzy dwoma dwutorowymi liniami głównymi. Przy przystanku znajduje się ładownia wykorzystywana do załadunku drewna, które wycinane jest w pobliskich lasach. Lasy te porastają teren morenowy - w związku z tym linia dwutorowa prowadzona będzie w wykopie - co ma zredukować wizualny efekt "kółka" torowego. Wymiary modułu 60 cm x 90 cm.
Ogólny plan modułu:

W wizualizacji ma to wyglądać mniej więcej tak:

A teraz szczegóły i moje pytania dotyczące szczegółów techniki kolejowej:

Na ten moment zaplanowane są 3 semafory:
Semafor nr 1 - zabezpiecza wjazd z linii drugorzędnej na linię główną po "zachodniej" stronie makiety
Semafor nr 2 - zabezpiecza wjazd z linii drugorzędnej na linię główną po "wschodniej" stronie makiety
Semafor nr 3 - zabezpiecza wjazd z ładowni na linię drugorzędną
Czy potrzebny jest i w realu (niemieckim) powinien być semafor nr 3 czy takie sprawy "robiono ręcznie" ?
Czy na linii głównej (pierwszorzędnej) powinny być jeszcze jakieś semafory lub inna sygnalizacja np. tarcze ostrzegawcze ?
Sterowanie urządzeniami
Przyjmuję że semafor nr 2 i znajdująca się przy nim zwrotnica sterowane są z budynku PO (Posterunek odgałęźny to się chyba fachowo nazywa).
Czy jeśli obsługuje on tylko te dwa urządzenia to ma sens aby to była nastawnia piętrowa, czy raczej powinna to być niewielka parterowa budka ? Piętrowa ładnie by wyglądała w tym rozgałęzieniu torów ale może to przesada ?
Czy jeśli byłaby piętrowa to błędem będzie umieszczenie naprężaczy, które wg tego co wyczytałem w piętrowych lokalizowane były "na parterze" - ale czy zawsze ?
Semafory 1 i 3 oraz znajdujące się koło nich zwrotnice mają być obsługiwane (nastawiane) z budynku przystanku osobowego.
Czy to właściwe ?
Czy może jednak (szczególnie jeśli semafor 3 jest zbędny) taka zwrotnica nastawiana raczej powinna być ręcznie ?
Czy semafor 1 i znajdująca się obok zwrotnica powinny być może obsługiwane z tego samego budyneczku, który ma być siedzibą dróżnika odpowiadającego za przejazd drogowy przez linię pierwszorzędną w lewym dolnym rogu ?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą na sensowne i właściwie zaplanowanie umiejscowienia naprężaczy i ew. dobór budynków.