• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] 290x70

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#1
290x70 to długość i szerokość fragmentu pokoju, który mógłbym wygospodarować na makietę. Szukam natchnienia w propozycjach szanownych Kolegów!!! Acha - oczywiście biorę pod uwagę, że ruch po makiecie, to raczej będzie manewrowanie, niż co innego... trudno. A może się okaże, ze właśnie fajnie :razz: Zastanawiam się nad jakąś stacją przeładunkową. Wiem, ze to bardzo ogólnie napisane, ale może ktoś z Was już miał podobne dylematy i zna fajny układ torów do podobnej wielkości. Proszę o pomoc.
 
Reakcje
0 0 0
#2
Może znajdziesz jakiś fragment układu torowego do zamieszczenia na wspomnianej powierzchni w planach zamieszczonych np. TUTAJ . Skala nie ważna. I tak chodzi ci o układ torów.
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#4
Witajcie. Niestety musiałem zrezygnować z poprzednich planów związanych z budową torta i trzy skrzynki, z których się składał, musiałem „rozbroić” – z bólem serca i łezką w oku... No ale takie życie. Nie rezygnuję jednak z budowy makiety w domu – zmieniła mi się z przyczyn niezależnych ode mnie koncepcja, bo okazało się, że zaplanowane na początku miejsce pod torta musi być przeznaczone pod coś innego.... d... zbita... Teraz wynegocjowałem z rodziną miejsce o powierzchni jak na załączonym obrazku (wymiary w cm) i ruch na makiecie z przyczyn zrozumiałych będzie raczej manewrami, niż jazdą w kółeczko. W związku z tym mam do wszystkich prośbę. Oglądałem zdjęcia z modułami cukrowni Leśmierz http://www.marcin.martel.pl/thumbnails.php?album=28 Muszę przyznać, że bardzo mi się podobają i szukam pomysłu, jak stworzyć na swojej przyszłej makiecie jakiś może podobny układ. Fajnie gdyby się pojawił jakiś mostek :) Oczywiście pierwsza i najważniejsza sprawa, uniemożliwiająca lub znacząco utrudniająca odwzorowanie prawdziwej kolei, to brak miejsca. Założenie ogólnie jest takie: stworzyć jak najdłuższe odcinki proste (czytaj: toru bez zwrotnic), żeby można było na nie wycofać skład kilku chociaż węglarek. Wymusza to rozwiązanie, w którym wszystkie zwrotnice byłyby w środku makiety – trochę nie kolejowo, ale cóż.... Chciałbym na tym niewielkim miejscu zrobić chociaż ze dwie rampy przeładunkowe, postawić ze dwa, trzy domki no i żeby się coś działo w miejscu, które trochę z góry jest chyba skazane na nicniedziejstwo :)
Jeżeli ktoś ma jakieś sugestie, to jestem otwarty na propozycje. A może ma ktoś już jakieś przemyślane rozwiązania na taką makietkę. Z góry dzięki! Przemek.
 

Załączniki

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
#6
arch_przemo napisał(a):
stworzyć jak najdłuższe odcinki proste (czytaj: toru bez zwrotnic), żeby można było na nie wycofać skład kilku chociaż węglarek. Wymusza to rozwiązanie, w którym wszystkie zwrotnice byłyby w środku makiety
A jak będziesz chciał przejechać lokomotywą na koniec składu?? Chociaż na jednym torze warto by było zamontować rozjazdy na końcu lub oprócz tych dołożyć jeszcze jakieś -takie jest moje zdanie.
 

Załączniki

OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#7
pado napisał(a):
to co mi sie ciśnie na usta to takie coś i ta skala KLIK
uuuu... fajna może rzecz, ale raczej z H0 nie zrezygnuję - za bardzo się zżyłem z tą skalą i za dużo zainwestowałem :D

krzychu12231 napisał(a):
warto by było zamontować rozjazdy na końcu
to niezła myśl - warto je zamontować. Ale Koledzy, nie musicie się wcale sugerować tym moim rysunkiem - jak mielibyście coś zupełnie innego, to ja chętnie rozważę inne ciekawe propozycje.

W każdym razie dzięki!!! Czekam niecierpliwie na Wasze pomysły!!!
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#8
Zrób stację styczną - toru normalnego i wąskotorowego, z przeładunkiem na transportery wąskotorowe - będziesz miał H0 a i zwolennicy 9mm też trochę zadowoleni :)
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#9
Witam. Po rozmowie z kolegą Szymkiem z „grupy krakowskiej” doszedłem do wniosku, że dotychczas projektowany układ torów, który planuję wybudować, może sprawdzi się w warunkach domowych, ale przy chęci połączenia się z innymi modułami, zaprojektowane torowisko wyglądało by raczej śmiesznie i za bardzo karykaturalnie.
Ponieważ dysponuję małą ilością miejsca (choć i tak powiększoną o 50cm! - negocjacje z rodziną :D ), gdzie mogę ustawić makietę w domu, a chciałbym mieć raczej rozstawioną cały czas, próbuję ciągle pogodzić w planach formę małej makiety pokojowej, na której troszkę się można pobawić, z modułami, które może kiedyś bym zabrał na spotkanie. Na razie powstał taki układzik, jak na obrazku. Kilka informacji: szlak jednotorowy z zakończeniami LL250. Małe miasteczko polskie, bocznica szlakowa do tartaku z małym składem drzewa (a właściwie wyrobów tartacznych) z rampą rozładowczą, dodatkowym torem postojowym i ewentualnym wyjazdem (poza makietę – w przyszłości) w prawym dolnym rogu. Na segmencie prawym będzie wiadukt kolejowy i drogowy (a może most - zobaczę, czy rzucać się na robienie rzeki :razz: )
Proszę o komentarze. Pozdro! Przemo.
 

Załączniki

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#10
Nie bardzo widzę zejście poziomu toru tego co odpija po skosie w dół planu. obawiam się, że będzie to zbyt strome zejście a takie nie występują realu. Zauważ ,że masz na to tylko 90cm. W drodze ,kóra będzie przechodzić pod wiaduktami tor juz musi przechodzic w poziomie.
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#11
Chf - nie, nie - tam nie będzie zejścia jeżeli chodzi o poziomy - mnie chodziło tylko o to, czy mogę zastosować taki dodatkowy tor z tej bocznicy - czy jego "egzystencja" nie będzie sie bardzo kłóciła z realiami panującymi na kolei - w czasie zabawy w domu będzie mi bardzo ułatwiał manewrowanie, a na spotkaniu można by było go przedłużyć. A moze go po prostu zakończyć, tak, jak jest. A na rysunku - rzeczywiście - nie narysowałem mostu - mea culpa - tak to mogło być odebrane :oops: W rzeczywistości nie myślałem w ogóle o innym poziomie torów. Przy 2,5% spadku dopuszczalnego rzeczywiście byłoby tu za mało miejsca.
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#12
Jeżeli tak to możesz zrobić drugi wyjazd do którego w późniejszym czasie będziesz mógł dorobić np Tartak ewentualnie wykożystać jako drugi wyjazd. Skomplikuje to układ torowy makiety modułowej a i spowoduje ,że na twojej makiecie będzie zmiana loków :) ( nie ma sz możliwości oblotu składu.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#13
Ten tor na ukos trochę bez sensu, raczej przedłużyłbym żeberko przy moście.
Zamiast toru ukośnego dałbym wąskotorówkę, jakoś trzeba dłużycę dowozić do tartaku.
Często tartakowi towarzyszyły wąskotorówki, albo jako dowóz drewna, albo prymitywne popychane wózki jako transport wewnętrzny.
Wąskotorowe wagoniki z ławą pokrętną oferuje bodajże pan Fita.

http://www.kolej.pl/mczapkie/Trip/Rumunia/1999/moje/Covasna-CFF-manewry2.jpg

http://www.kolej.pl/mczapkie/Trip/Rumunia/1999/moje/Covasna-CFF-manewry3.jpg

http://www.kolej.pl/mczapkie/Trip/Rumunia/1999/moje/Covasna-manewry-760_1435.jpg
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#14
chf napisał(a):
Skomplikuje to układ torowy makiety modułowej a i spowoduje ,że na twojej makiecie będzie zmiana loków ( nie ma sz możliwości oblotu składu.
Dzięki! OK -to może jednak zostawić na razie ten tor "w spokoju" (tzn. zostawić go tak jak jest - może przyda się na np. puste wagony - jest praktycznie poza ogrodzeniem tartaku), a ewentualnie połączyć maksymalnie z lewej strony makiety oba tory przy rampie - tak, żeby można było zapewnić oblot?
chf napisał(a):
do którego w późniejszym czasie będziesz mógł dorobić np Tartak
drugi tartak :?:
 

chf

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Nie. tu gdzie teraz tartak np firmę produkującą coś z drewna a tartak na osobnym module :) ,albo tu gdzie tartak stacja a tartak na osobnym module :) To tylko przykłady. Sam wybierzesz co zrobić.
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#16
ciekma napisał(a):
Ten tor na ukos trochę bez sensu, raczej przedłużyłbym żeberko przy moście.
Zamiast toru ukośnego dałbym wąskotorówkę
Odpowiadając wczesniej - nie zdążyłem przeczytać Twego, Maćku, postu. Wąskotorówka - hmmm - trochę to odbiega od moich planów - raczej jej nie przewidywałem - no ale może jest to rzeczywiście dobry sposób na dowóz drewna. Ja myślałem o dowozie dłużycy i wywozie gotowych wyrobów normalnym torem. Jest też inny problem: trzeba by dokupić przynajmniej jedną ciufę, a i kilka wagonów :D A propos - jakie tory stosujecie np. do H0e? Czy TT-kowe? (coś tak gdzieś słyszałem, że można, ale nie chcę rozpowiadać plotek)
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#17
chf napisał(a):
Nie. tu gdzie teraz tartak np firmę produkującą coś z drewna a tartak na osobnym module ,albo tu gdzie tartak stacja a tartak na osobnym module To tylko przykłady. Sam wybierzesz co zrobić.
Ale ja mam fajny tartak (fallerowski), który chciałem wyeksponować na domowej makiecie.... takie centrum, wokół którego by się wszystko rozgrywało :sad: :???:
Sorry Moderów za posty następujące po sobie, ale edytując swój post nie umiem (moze się nie da?) cytować (selektywnie). :LOL:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#18
Przede wszystkim, trochę bez sensu jest że dajesz tor po to, aby mieć gdzie wagony trzymać, od tego są gablotki, tor powinien być po to po co byłby w oryginale -
a po co w oryginale taki długi tor, po co i jak by tam wtaczano wagony - przez teren tartaku po dwie sztuki na kilka razy?

Przede wszystkim znajdź jakiś prawdziwy tartak i się mu przyjrzyj, zrób zdjęcia, uzupełnij nimi wątek i wtedy będziesz widział że ten projekt to na razie niestety karykatura -
mam na myśli ten jeden malutki placyk z napisem "skład drewna".
Jak to ma być tartak, to ogrodzenie powinno sięgać hen aż do mostów.

EDIT: zdjęcie satelitarne tartaku którego zdjęcia zamieszczałem powyżej:
http://mapy.google.pl/maps?f=q&hl=pl&ge ... iwloc=addr
taki średniej wielkości, ale nie chodzi mi o wielkość tylko funkcje i proporcje,
to zdjęcia pokazują co miałem na myśli pisząc o karykaturze:
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/65216
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/9421
 
OP
OP
arch_przemo

arch_przemo

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#19
ciekma napisał(a):
Przede wszystkim znajdź jakiś prawdziwy tartak i się mu przyjrzyj, zrób zdjęcia, uzupełnij nimi wątek i wtedy będziesz widział że ten projekt to na razie niestety karykatura -
mam na myśli ten malutki placyk z napisem "skład drewna".
Jak to ma być tartak, to ogrodzenie powinno sięgać hen aż do mostów.
Maćku. Eeee... tam :D Trochę się naoglądałem - może niestety - ale tylko w necie... Poniżej takie oto zdjęcie, które znalazłem na stronie jednego z właścicieli tartaków - obiekt z zapleczem wcale nie jest taki duży (uwaga - zdjęcie nie najlepszej jakości, ale pokazujące jak się tartak - w centralnej części - wpasowuje zupełnie nietypowo w zabudowę). Wiem, wiem - ten jest bez bocznicy - cóż, ale mój to ma być raczej mały tartak, a poza tym czy muszę całość pokazywać na makiecie, czy nie uzależnić wielkości pokazywanej przestrzeni od tego, co jest wg mnie najbardziej interesujące i ile mam miejsca ;) Poza tym nie pokazuję całego tartaku - spójrz na ogrodzenie - kończy sie "w niskończoność - czy to błąd? :oops: . A poza tym wszystkim wielkie dzięki! - OK - zamiast tego toru - może w tym właśnie miejscu powiększyć tartak, a oblot zrobić łącząc na końcu dwa tory rampy zwrotnicą? Co o tym myślisz?
Przy okazji: dzięki za zdjęcia - już je zapisuję :grin:
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#20
Zdjęcie się nie otwiera.

Co do ogrodzenia, to oczywiście można ciągnąć poza krawędź, ale nie krawędź z torem - skoro tam ma być profil standardowy, to nie może być urwanego płotu, zresztą uszkodzi się przy łączeniu modułów.
Powinieneś mieć ogrodzenie z lewej i prawej strony, można je ciągnąć "w nieskończoność" na południe, ale żeby to miało proporcje to całość trzeba by rozciągnąć tak jak mówiłem, w prawo.
Warto też pozbyć się "ortogonalnego" myślenia.
Cały tartak może leżeć skośnie, będzie więcej miejsca, rzeka też rzadko jest prostopadła do torów.
Zresztą tartak powinien być nad rzeką, co ma takie uzasadnienie że spławiano nią drewno lub w przeszłości napędzała ona traki.
Co do rozjazdów, to niekoniecznie - mając 2 lokomotywki DCC i tory wyciągowe spokojnie zrobisz wszelkie manewry.

Przy okazji - parę tartaków w H0:
http://www.mec-ts.de/new-pages/h0module-vari.htm
http://home.arcor.de/efsimmern/images/F ... recke4.jpg
no i oczywiście wątek p. Holza:
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=7179
nawiasem mówiąc nazwisko zobowiązuje, więc p. Holz siedzi w branży drzewnej -
można się poduczyć na temat sortymentów tarcicy itp.
 

Podobne wątki