• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Moduł pętli zwrotnej LGB

KamilBoski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Zakupiłem kolejkę firmy LGB (pętla w załączniku) kolejka robiła zwarcie, dlatego zakupiłem moduły pętli zwrotnej(10151 i 10152), pomimo tego kolejka zatrzymuje się za każdym razem gdy wjeżdza na moduł, próbowałem zamieniać moduły odwracać bieg kolejk, jednak bez żadnego skutku, czy ktoś spotkał się z podobnym problemem lub jest w stanie mi pomóc?
 

Załączniki

OP
OP
K

KamilBoski

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
tak, kolejka przestaje działać jedynie gdy najedzie na moduł pętli zwrotnej 1015T lub1015K niezależnie od ustawienia pętli czy też kierunku poruszania się kolejki.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
399 5 1
#7
W opisie wyraźnie widać, że wjazd na pętlę odbywa się przy określonej polaryzacji szyn przez odcinek 1015K, a wyjazd przy polaryzacji odwrotnej przez odcinek 1015T. Zmiana polaryzacji dotyczy całego układ, a nie odcinka pętli pomiędzy odcinkami 1015K i 1015T i dlatego po wjeździe na pętlę pociąg należy zatrzymać i ponownie uruchomić, ale przestawiając manipulator w przeciwną stronę. Jazda bez zatrzymania spowoduje zwarcie w momencie próby przejazdu przez odcinek 1015T.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
H0m
Reakcje
3.414 85 12
#9
Na podstawie trzeciego załącznika ( tego ze schematem elektrycznym tych elementów ) widać, że elementy stanowią swego rodzaju torowe mostki Grez'a ( zwykły, prosty układ prostowniczy).
Czyli na mój rozum po najmniejszej linii oporu to by wyglądało tak:
1) wjazd na pętle jednokierunkowy...
2 w celu wyeliminowania konieczności zatrzymania składu pasował by kondensator o jakieś większej pojemności, robiący za układ dający zwłokę czasową podtrzymując napięcie w szynach w czasie zmiany polaryzacji szyn w reszcie układu torowego.
Także tak...

Pozdrawiam,...

ps. opcja TYLKO dla analogu...
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
542 8 0
#13

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.957 627 30
#14
Oba układy, ten kolegi @KamilBoski i ten kolegi @Marqusa działają podobnie, tzn. powodują zmianę polaryzacji zasilania torów poza pętlą, a nie w samej pętli. Oba wymagają jazdy przez pętlę w jednym, z góry określonym kierunku. Różnica jest taka, że w pierwszym układzie polaryzację zmienia się ręcznie, zmieniając kierunek pokrętłem zasilacza (gdy pociąg jest na pętli).
w celu wyeliminowania konieczności zatrzymania składu pasował by kondensator o jakieś większej pojemności, robiący za układ dający zwłokę czasową podtrzymując napięcie w szynach w czasie zmiany polaryzacji szyn w reszcie układu torowego.
W tym układzie moim zdaniem to nic nie da, co więcej, spowoduje zwarcie. Pomóc mógłby tylko kondensator w lokomotywie, zapewniający jazdę przez chwilę bez zasilania (albo odpowiednio duże koło zamachowe, żeby lokomotywa przejechała rozpędem).
W układzie pokazanym przez kolegę @Marqusa polaryzacja jest zmieniana przez przekaźnik, po najechaniu pociągu na kontakt szynowy przed wyjazdem z pętli. Dzięki temu pociąg ma cały czas zasilanie i nie staje w momencie zmiany polaryzacji (która następuje poza pętlą, pociąg ma wtedy jeszcze zasilanie z pętli). Pewnie dałoby się zrobić podobny układ działający dwukierunkowo, z wykorzystaniem większej liczby kontaktów szynowych i odpowiednim uzależnieniem działania całości od wykrytego kierunku jazdy, ale może to być dość skomplikowane.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
542 8 0
#15
Pewnie dałoby się zrobić podobny układ działający dwukierunkowo, z wykorzystaniem większej liczby kontaktów szynowych i odpowiednim uzależnieniem działania całości od wykrytego kierunku jazdy, ale może to być dość skomplikowane.
Da się. :)
Można bez kontaktów szynowych, a wykorzystując odcinki izolowane.
W pełni automatyczny moduł sterujący napędem rozjazdu i z wjazdem na pętlę z dowolnego kierunku.
W filmie poniżej pokazane jest działanie modułu. Są tam też inne moduły ale służą do innych celów. ;)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
542 8 0
#17
W powyższym przykładzie wjazd jest tylko z jednej strony, pokazany strzałką.
Po wjeździe na pętlę, trzeba zatrzymać lokomotywę na odcinku izolowanym pomiędzy T2 i T3.
Następnie zmienić położenie rozjazdu i zmieniając kierunek jazdy można zjechać z pętli.
Działanie analogiczne jak z rysunku w pierwszym poście.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
542 8 0
#19
Przestawiając odcinek izolowany T2 bliżej T1 i odwracając diody można wjechać z drugiej strony.
I nadal tylko z jednej strony. ;)
Tutaj układ ze zmianą polaryzacji w pętli. Można wjeżdżać z każdej strony.

Polaryzację w pętli nadal jest stała. Na schemacie nie pokazano doprowadzenia zasilania do torów.
Czujniki kontaktronowe zmieniają położenie napędu i przełącznik sprzężony z napędem zmienia polaryzację toru przed pętlą.
Działa to tak samo jak w przykładzie, który pokazałem wcześniej, z tą różnicą, że w obu kierunkach.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
533 5 2
#20
I nadal tylko z jednej strony. ;)
Polaryzację w pętli nadal jest stała. Na schemacie nie pokazano doprowadzenia zasilania do torów.
Czujniki kontaktronowe zmieniają położenie napędu i przełącznik sprzężony z napędem zmienia polaryzację toru przed pętlą.
Działa to tak samo jak w przykładzie, który pokazałem wcześniej, z tą różnicą, że w obu kierunkach.
Fakt ze schematu to nie wynika można zasilanie torów podłączyć w pętli i poza nią. W opisie tego układu podają, że zmienia się polaryzacja pętli. W tym układzie w analogu chyba lepiej jak by była stała polaryzacja pętli bo może być chwilowe zwarcie przy zjeździe z pętli.

Przez tą pętlę można przejechać bez zatrzymania w obu kierunkach i o to chyba chodziło koledze KamilBoski.

Poniżej schemat z automatycznym zatrzymaniem przed zjazdem z pętli.
1594892315793.png