• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modernizacja wagonów sypialnych i kuszetek

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
490 8 0
#21
Informacje z Facebooka - Kolejowa Grupa Wagony/Piotr Jończyk

52 51 70-80 348-6 WLAB¹⁰mo
52 51 70-80 409-6 WLAB¹⁰mo
Görlitz81 i Bautzen86 świeżo po naprawie rewizyjnej w zakładach REMTRAK Idzikowice. Wagony otrzymały SIP.


Najnowsze naprawy rewizyjne nie uwzględniły "czarnego pasa".
Te wagony po naprawie i umyciu są tak śliczne, że nawet nie czuję wstydu z powodu nieplanowania patyny na moich modelach Roco :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.696 561 30
#23
A dlaczego pojawiła się 2 klasa na ścianach?
I pod oznaczeniem 2 klasy został umieszczony piktogram obrazujący miejsca siedzące 11-56.
A w dodatku symbol łóżka obok piktogramu "dla niepalących" (widoczny np. na tym zdjęciu) jest symbolem kuszetki, a nie wagonu sypialnego. Powinien być taki, jak w podświetlanym okienku z informacją o dostępnych miejscach. Informacja o numerach miejsc do siedzenia (nie "siedzących", to nie miejsca siedzą, lecz podróżni) też jest tu bez sensu. Wygląda na to, że ktoś w zakładach naprawczych wziął szablony do malowania, czy też naklejki, zgodne ze schematem oznakowania wagonów z miejscami do leżenia (kuszetek), a nie wagonów sypialnych.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
665 35 1
#27
Ile takich "zmodernizowanych" wagonów jeździ - 4 może 5 i od razu model?...
A dlaczego nie? Sądzę, że szybko znalazłyby nabywców, np. w podwójnym secie. Uważam że połączenie klasyki z nowszym designem wypadło całkiem dobrze. Ten czarny pas to był strzał w "10" i w przypadku malowania IC, bo bez niego wagony są mało wyraziste.
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 1 0
#28
A w dodatku symbol łóżka obok piktogramu "dla niepalących" (widoczny np. na tymzdjęciu) jest symbolem kuszetki, a nie wagonu sypialnego. Powinien być taki, jak w podświetlanym okienku z informacją o dostępnych miejscach. Informacja o numerach miejsc do siedzenia (nie "siedzących", to nie miejsca siedzą, lecz podróżni) też jest tu bez sensu. Wygląda na to, że ktoś w zakładach naprawczych wziął szablony do malowania, czy też naklejki, zgodne ze schematem oznakowania wagonów z miejscami do leżenia (kuszetek), a nie wagonów sypialnych.
Moim zdaniem wszystkie cechy tych wagonów wskazują, że po naprawie są one kuszetkami, ja dziwnie by to nie brzmiało.

Taki trend jest zauważalny już od jakiegoś czasu, czyli na miano wagonów sypialnych zasługują jedynie WLABmnouz, czyli te przebudowane w Pesa w 2008 roku (pojedyncze drzwi wejściowe o-p) ewentualnie te z nieco wcześniejszej modernizacji (z podwójnymi drzwiami o-p).
One otrzymują czarny pas okienny i oznaczenia porządnego łóżka.
Starsze wagony z drzwiami łamanymi zostały zdegradowane do kuszetek, stąd oznaczenie 2 klasy, numery miejsc, jak w zwykłej kuszetce.

Montaż nowego SIP jest, jak słyszałem, standardem w obecnych naprawach wagonów, Remtrak to robi u siebie, więc dzięki temu będzie zachowany jakiś standard.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.696 561 30
#29
Starsze wagony z drzwiami łamanymi zostały zdegradowane do kuszetek, stąd oznaczenie 2 klasy, numery miejsc, jak w zwykłej kuszetce.
To ciekawa informacja. Stare wagony sypialne, produkcji NRD, miały wąskie przedziały, w których trudno umieścić 6 leżanek, po dwie po obu stronach. Czyżby całkowicie przebudowano wnętrza tych wagonów? A jakie oznaczenia serii mają teraz te wagony?

PS. Co to jest "nowy SIP"?
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 1 0
#30
SIP - system informacji pasażerskiej. Nowy SIP - to system dostosowany do aktualnych przepisów, w ramach których tablice informacyjne powinny się znajdować przy każdych drzwiach, a który jest montowany w ramach przeglądów P4 w Remtrak.
Wcześniejsze implementacje SIP przez wykonawców modernizacji wagonów uwzględniały tylko jedną tablicę - co można zaobserwować w wagonach 140A/141A, 111Arow, 136A/139A, oraz pierwszego etapu modernizacji wagonów Przemyśl-Szczecin.
Od drugiej serii modernizacyjnej Przemyśl-Szczecin tablice są na obu końcach wagonu, podobnie mają zmodernizowane kolejne wagony - 140A-10, 141A-10, 168A(r) i serie 174A, 111A-20, 111A-30, 141A-20.
Nie jest pewny od kiedy, ale załóżmy, że to zeszły rok, Remtrak opanował montaż SIP we własnym zakresie (co jest myślę pochodną modernizacji wagonów 141A-20ROP - druga seria wagonów 1/2 klasy) i po P4 w Remtrak zaczęły wychodzić wagony z wymienionym SIP na urządzenia ENTE, zawierające wyświetlacze na boku pudła i monitory wewnątrz wagonów. Widziałem już takie nowe SIP-y w wagonach I etapu Przemyśl-Szczecin, w 111Arow z łamanymi drzwiami, chyba jakieś starsze 141A, a teraz w wagonach sypialnych. Należy więc przypuszczać, że podobnie, jak nowe szare malowanie wprowadzane na wagony w ramach P4 od 2022 roku, podobnie będzie implementowany nowy SIP.

Co ciekawe, nowy SIP montowany pomiędzy oknami wagonów 156A-167A też będzie systematycznie wymieniany, są już pierwsze przypadki.

W temacie przebudowy wagonów, to przypuszczam, że niczego nie zmieniono, na razie - w aktualnym RJ kursują w planie wagonów sypialnych, ale były już takie przypadki, że starsze wagony sypialne były sprzedawane jako kuszetki (tańsze miejsca) i z tego, co pamiętam w takich wagonach nie było obsługi.
Być może za jakiś czas powróci oferowanie tych wagonów jako kuszetki o układzie miejsc 10x3, co odpowiada de-facto wagonom 173A (140A).
 
Ostatnio edytowane:

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 1 0
#32
Była kiedyś taka opcja jak "Tania kuszetka". Ale to wcześniejsze czasy przyciągania ludzi do podróży nocnych.

W przypadku tych sypialnych to chodzi mi po głowie taka informacja, że obsługa była w sypialnym, a w takiej "sypialnej kuszetce" nie było, być może jedna osoba obsługiwała oba wagony. Tu nie dam gwarancji, że się nie mylę.


Ale wracając jeszcze do nowego malowani z czarnym pasem okiennym, doszedłem do wniosku jakiś czas temu, że tych kolorów jest już na pudle za dużo. Na podstawie tej myśli powstał taki oto schemat malowania, swoją drogą nieco zbliżony do NightJeta.

 
Ostatnio edytowane:

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.273 66 5
#33
Nie wiem, jakim cudem nikt nie wpadł jeszcze na to, żeby kuszetki puszczać (bez pościeli) w dzień - na długie trasy.
Np w Szyndzielni - Bielsko-Biała - Ustka.
Ja osobiście, jadąc z Kędzierzyna do Ustki, to bym się drzemnął w poziomie ;)
 

DarekP

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 1 0
#34
Spokojnie, już dawno ktoś wpadł. W przetargu na 300 nowych wagonów +150 w opcji są wagony dzienno-nocne, które odpowiadają, co do zasady, Twojemu zapotrzebowaniu.
W niedawnych latach takich rzeczy się nie stosowało, bo 110Ac były na tyle stare, że strach było składać kanapy dwa razy dziennie. A od ich wycofania mamy dwadzieścia parę kuszetek, z których i tak wszystkie nie kursują.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.273 66 5
#35
Nawet jeśli takie wagony były/są, to nie słyszałem, aby zastosowano je w ruchu dziennym.
Chyba, że to był epizod, nie rozpowszechniony, żeby "pokazać" takiemu nowatorowi, że to i tak nie zda egzaminu. Taka polska polityka: "niedasię", "nieopłacasię".
No jak się nie rozreklamuje, to się ludzie nie dowiedzą.
Pamiętam, że jakiś niedawny czas temu, w Kolejach Mazowieckich, był ktoś nowy na dyrektorskim stołku. Zainicjował ciekawe i potencjalnie zyskowne rozwiązania....tak szybko zniknął, jak się pojawił.
To chyba polska domena "biznesu": pałowanie się biedą i pogłębianie kryzysu....

ALE to tylko moje wnioski z obserwacji.
Oczywiście - oczu nie mam wszędzie....
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.273 66 5
#37
No ok, ale traktowane były jako wagon z miejscami do siedzenia, nie leżenia. A mnie chodzi o miejsca do leżenia w dziennych pociągach ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.696 561 30
#40
A mnie chodzi o miejsca do leżenia w dziennych pociągach
Nic nie wiem o tym, żeby taka oferta kiedykolwiek była w Polsce. Wymagałoby to moim zdaniem wprowadzenia rezerwacji takich miejsc, za dodatkową opłatą, może po niższej cenie, niż na przejazd nocny, ale jednak. Byłaby to zupełnie nowa oferta handlowa. Kuszetka wykorzystywana jako wagon dzienny jest traktowana jak normalny wagon 2 klasy, co oznacza 8, a nie 6 miejsc do siedzenia w przedziale, więc nie można pozwolić po prostu na podnoszenie oparć i przekształcania ich w miejsca do leżenia.
 

Podobne wątki