SIP - system informacji pasażerskiej. Nowy SIP - to system dostosowany do aktualnych przepisów, w ramach których tablice informacyjne powinny się znajdować przy każdych drzwiach, a który jest montowany w ramach przeglądów P4 w Remtrak.
Wcześniejsze implementacje SIP przez wykonawców modernizacji wagonów uwzględniały tylko jedną tablicę - co można zaobserwować w wagonach 140A/141A, 111Arow, 136A/139A, oraz pierwszego etapu modernizacji wagonów Przemyśl-Szczecin.
Od drugiej serii modernizacyjnej Przemyśl-Szczecin tablice są na obu końcach wagonu, podobnie mają zmodernizowane kolejne wagony - 140A-10, 141A-10, 168A(r) i serie 174A, 111A-20, 111A-30, 141A-20.
Nie jest pewny od kiedy, ale załóżmy, że to zeszły rok, Remtrak opanował montaż SIP we własnym zakresie (co jest myślę pochodną modernizacji wagonów 141A-20ROP - druga seria wagonów 1/2 klasy) i po P4 w Remtrak zaczęły wychodzić wagony z wymienionym SIP na urządzenia ENTE, zawierające wyświetlacze na boku pudła i monitory wewnątrz wagonów. Widziałem już takie nowe SIP-y w wagonach I etapu Przemyśl-Szczecin, w 111Arow z łamanymi drzwiami, chyba jakieś starsze 141A, a teraz w wagonach sypialnych. Należy więc przypuszczać, że podobnie, jak nowe szare malowanie wprowadzane na wagony w ramach P4 od 2022 roku, podobnie będzie implementowany nowy SIP.
Co ciekawe, nowy SIP montowany pomiędzy oknami wagonów 156A-167A też będzie systematycznie wymieniany, są już pierwsze przypadki.
W temacie przebudowy wagonów, to przypuszczam, że niczego nie zmieniono, na razie - w aktualnym RJ kursują w planie wagonów sypialnych, ale były już takie przypadki, że starsze wagony sypialne były sprzedawane jako kuszetki (tańsze miejsca) i z tego, co pamiętam w takich wagonach nie było obsługi.
Być może za jakiś czas powróci oferowanie tych wagonów jako kuszetki o układzie miejsc 10x3, co odpowiada de-facto wagonom 173A (140A).