• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Bachmann 'OO'

sun71

Znany użytkownik
MSMK
Reakcje
783 10 1
#2
No to ja bardzo polecam strony sklepu RailsofSheffield. Ciekawostką angielskich (brytyjskich) sklepów jest oferta ze wszystkich ich 11 epok kolejowych, od tych najstarszych, np.: https://railsofsheffield.com/products/s-dr-0-4-0-locomotion-no-1
Warto pooglądać nawet bez potrzeby zakupu, bo to taka fajna podróż przez ich tabor.
Ten sklep przejął niedawno inną wielką angielską markę - Hattons, trochę szkoda bo Hatton's oferował modele wszystkich skal (z drugiej ręki), pojawiały się tam nawet czasami modele polskich lokomotyw w rewelacyjnych cenach (np. 80 funtów za modele EU07 Piko).
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.415 146 0
#3
Sklep jest OK dawno temu kupowałem jakieś używki ;-) znaczy modele ;-)
Hattons niedawno przejął inny sklep ammerykańskmodeltrainstuff.com, po czym go zamknął.

ale coś im się odwidziało i go otworzyli "od nowa"
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.005 67 3
#4
Pojawiła się zajawka nowych modeli Bachmann w skali 1/76 'OO'. Mowa tu o modelach klasy 25. Modele z 'wkładami' z blaszek. Widać rosnącą konkurencję a co za tym idzie zaczyna się pilnowanie dbałości o szczegóły:
EXCLUSIVE FIRST LOOK: Bachmann 'OO' gauge Class 25
Firma Bachmann jak już w kilku miejscach wspominałem to przykład firmy która od początku lat dziewięćdziesiątych stale podnosi jakość swoich wyrobów i robi to chyba w najbardziej dynamiczny sposób. Przykład modeli lokomotyw klasy 25 (noszących przydomek Rat czyli Szczur) pokazuje jak na przestrzeni ok 30 lat od wyrobów z najniższej półki doszli do jakości najlepszych producentów modeli wielkoseryjnych (oczywiście nie we wszystkich liniach produktów jednakowo). Sama marka Bachmann to dawna firma zabawkarska z USA którą wykupiła chińska firma Kader z Hong Kongu, dotychczasowy podwykonawca Bachmanna i innych firm jak Lionel i Mainline (Palitoy) oraz Replica Railways. Nie muszę chyba wspominać że Kader/Bachmann wykupił upadłą firmę Liliput od Herpy, Graham Farish i Wiliams. W każdym razie widać dość sensowną politykę firmy i wykorzystanie dobrej pozycji na rynku wykupionych marek. A przede wszystkim stały i dynamiczny wzrost jakości produktów.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.005 67 3
#5
Trochę głupio wpis pod wpisem ale chcę zmienić temat.
Od kilkunastu lat mam swoją niepoważną małą kolekcję modeli brytyjskich w skali 00. Do tej kolekcji należy jak na razie moja ostatnia lokomotywa jaką kupiłem w tej skali, jest nią Class 42 Warship class D823 "Hermes" w kolorze bordowym.
Zanim przedstawię model kilka słów o lokomotywach w skali 1:1. Po upaństwowieniu kolei w Wielkiej Brytanii dawne koleje które weszły w skład nowego przedsiębiorstwa nadal miały dużą swobodę w produkcji i doborze taboru według swoich preferencji i potrzeb. Po wojnie wraz z końcem produkcji lokomotyw parowych nastąpił dynamiczny rozwój trakcji spalinowej i elektrycznej. Western Region czyli dawna kolej Great Western w odróżnieniu od innych regionów preferował wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw spalinowych z przekładnią hydrauliczną jako bardziej korzystnego pod względem stosunku mocy do masy lokomotywy. W latach pięćdziesiątych lokomotywy z przekładnią elektryczną o podobnej mocy były dużo cięższe od lokomotyw z przekładnią hydrauliczną. Wyprodukowano kilka serii liniowych lokomotyw spalinowych z przekładnią hydrauliczną w liczbie ponad 300 sztuk. Do jednej z nich należy seria 42 i prawie identyczna 43. Konstrukcja tych lokomotyw w zasadzie jest adaptacją do brytyjskich warunków konstrukcji niemieckich lokomotyw serii V200 DB wyposażonych w dwa silniki spalinowe i dwie przekładnie. W fabryce w Swindon zbudowano 38 lokomotyw z silnikami Maybach i przekładniami Mekydro, numery D800 - D832 i D866 - D870 (lokomotywa D830 otrzymała silniki Paxman Ventura). W fabryce North British Locomotive zbudowano 33 lokomotywy D833 - D865 z silnikami MAN i przekładniami Voith. Bardziej dokładnych informacji na temat tych lokomotyw można zasięgnąć Tutaj i Tutaj. Lokomotywy okazały się bardzo udanymi konstrukcjami, a mając masę ok 80 t na trudnym geograficznie odcinku linii kolejowej Exeter - Plymouth w porównaniu do lokomotyw o podobnej mocy z przekładnią elektryczną class 44 o masie 138 t pozwoliło na doczepienie do składu pociągu jeszcze jednego wagonu pasażerskiego zamiast jałowej masy lokomotywy. Lokomotywy serii 41, 42 i 43 otrzymały oprócz numerów imiona /nazwy okrętów wojennych Royal Navy, stąd ich nazwa Warship class.
D821_at_Kidderminster.jpg
1387oc4o7efy.jpg
1b511554f95e97e9b0b00a1fa2b8309e.jpg
24671139369_2b14729fa7_k.jpg

Niestety pomimo dobrych wyników eksploatacyjnych kierownictwo kolei brytyjskich zdecydowało się pod koniec lat sześćdziesiątych zakończyć eksploatację lokomotyw spalinowych z przekładnią hydrauliczną uznaną jako rozwiązanie niestandardowe. Stała za tym polityka antyimportowa bo przekładnie hydrauliczne były importowane z Niemiec, silniki spalinowe konstrukcji niemieckiej nawet produkowane w kraju też chyba wymagały części z importu. A przemysł krajowy nie potrafił dostarczyć tych podzespołów. Niestety dla serii 42 i 43 oznaczało to wycofanie z eksploatacji wszystkich lokomotyw do roku 1972-go. Czyli realny czas eksploatacji zamykał się w przedziale 10 - 14 lat. W przypadku pozostałych serii lokomotyw z przekładnią hydrauliczną nie było lepiej. Tak więc w tym przypadku nie osiągnięto progu okresu amortyzacji inwestycji. Tej decyzji nie da się nazwać inaczej jak imbecylską kiedy zaledwie po osiągnięciu połowy planowanego okresu eksploatacji likwiduje się ponad 300 lokomotyw. Z lokomotyw serii 42 zachowano zaledwie 2 egzemplarze D821 "Greyhound" i D832 "Onslought". Seria 43 została zezłomowana w całości.
Po tym trochę za długim wstępie historycznym czas na prezentację modelu.
Mój model powstał na zamówienie firmy Palitoy która weszła w sektor modeli kolejowych firmowanych marką Mainline Railways. Wykonawcą była firma Kader z Hong Kongu. Pierwsze modele serii 42 pojawiły się w roku 1979-tym w malowaniu zielonym z żółtym małym panelem przednim oraz niebieskim z żółtym całym frontem. W roku 1980-tym dolączył model w kolorze bordowym z małym żółtym panelem D823 "Hermes". W roku 1982-gim firma Palitoy wycofała ofertę modeli kolejowych ze swojego asortymentu. Modele tych lokomotyw ponownie na rynku się pojawiły dopiero po kilkunastu latach pod marką Bachmann Branchline, w niezmienionej wersji detali ale za to już z nowym napędem na obydwa wózki.
Mój model pochodzi z produkcji Mainline sprzed 44 lat.
20240518_094605.jpg
20240518_094627.jpg
20240518_094655.jpg
20240518_094752.jpg
20240518_115928.jpg
20240518_094627.jpg
20240518_120039.jpg
20240518_120105.jpg

Model jak na opracowanie z roku 1979-go było na bardzo wysokim poziomie wykonania detali. A w porównaniu z bardzo zacofanymi technicznie wyrobami firm brytyjskich mógł być zaliczany do najlepszych modeli wielkoseryjnych. Słabą stroną tego modelu jest napęd na jeden wózek o dość niskiej kulturze pracy (znany także ze starych modeli Bachmanna). Ja mój model kupiłem z drugiej ręki z dwoma silnikami na obydwu wózkach. Pierwotny projekt tego modelu przewidywał zastosowanie dwóch napędów jednak w seryjnej produkcji z tego zrezygnowano. W moim modelu drugi napęd został uzupełniony przez poprzedniego właściciela. U mnie okazało się że obydwa silniki pracują sobie jak chcą i nigdy równomiernie. Różnice obrotów i napięcia rozruchu były bardzo duże i zmienne w zależności który silnik miał jakiś "kaprys". Ostatecznie zrezygnowałem z jednego napędu. Z jednego silnika wymontowałem szczotki i wymieniłem zestawy kołowe (mam w zapasie) na te bez kół zębatych. Lokomotywa z jednym napędem pracuje lepiej chociaż nadal dość kiepsko z precyzją. Model ma podświetlenie paneli z kodem czołowym (cyfry i litery na czole lokomotywy). Rozważam też eksperyment z dekoderem DCC by sprawdzić czy to poprawi kulturę pracy napędu.
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.005 67 3
#6
Kolejny model jaki chciałbym zaprezentować w tym wątku to także model lokomotywy wyprodukowany w fabryce Kader tym razem dla brytyjskiej firmy Replica Railways. Jest to model lokomotywy serii 5700 lub też 57xx budowanej dla kolei Great Western od roku 1929-go a produkcję zakonczono już po nacjonalizacji do roku 1950-go w liczbie 863 sztuk. Projekt tego modelu powstał na zlecenie firmy Palitoy w roku 1981-szym (w katalogu jeszcze zdjęcia modelu wykonanego ręcznie) natomiast w katalogu 1982/83 już pokazano model już z produkcji seryjnej pod marką Mainline. Krótko potem firma Palitoy wycofała się z rynku modeli kolejowych. Firma Replica Railways była zainteresowana kontynuacją produkcji modeli kolejowych z asortymentu Mainline (oczywiście z nowymi numerami i wersjami malowań). W efekcie wznowiono produkcję w firmie Kader w drugiej połowie lat osiemdziesiątych. Przy czym na podwoziu widniała marka Bachmann bo pod taką marką miały być te modele sprzedawane na rynku amerykańskim. W Wielkiej Brytanii modele sprzedawano w opakowaniach firmowanych Replica Railways. Na początku lat dziewięćdziesiątych firma Kader która była właścicielem form do produkcji tych modeli postanowiła dalszą produkcję modeli brytyjskich kontynuować pod własną marką Bachmann Branchline.
O lokomotywach serii 57xx w skali 1:1 oraz N napisałem Tutaj a więcej informacji na ten temat można znaleźć Tutaj .
20240523_180043.jpg
20240523_180104.jpg
20240523_180124.jpg
20240523_180151.jpg
20240523_180249.jpg
20240523_180345.jpg
20240523_180405.jpg
20240523_180607.jpg
20240523_180631.jpg

Mój model lokomotywy numer 7752 pochodzi z produkcji na zlecenie firmy Replica Railways z końca lat osiemdziesiątych. Lokomotywa 7752 została zbudowana w roku 1930-tym w North British Locomotive Co z grupy 25 lokomotyw 7750 - 7774 budowanych od listopada 1930 do marca 1931. Model ma nowsze malowanie z inicjałami GWR które malowano na tych lokomotywach od roku 1942-go. Sam model kupiłem z trzeciej ręki i miał trochę braków z których większość naprawiłem i uzupełniłem. Model jest bardzo ładnie wykonany jak na projekt sprzed ponad 40 lat. Także dzisiaj jakość szczegółów jest na poziomie do przyjęcia. Na początku lat osiemdziesiątych model ten reprezentował ogromny postęp w stosunku do bardzo zacofanego modelu firmy Hornby opracowanego chyba jeszcze pod koniec lat sześćdziesiątych. Niestety słabą stroną tego modelu jest napęd o bardzo niskiej kulturze pracy. Zastosowano stary silnik Bachmanna znany ze starych modeli amerykańskich tej firmy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.005 67 3
#8
Bardzo ładna kolekcja mam nadzieję że kolega @Marwin da się namówić i zechce szerzej zaprezentować swoje modele w odpowiednich wątkach.
Ja mam jeszcze kilka wagonów firmy Bachmann lub powiązanych z tą firmą poprzez wykonawcę czyli firmę Kader. Może warto rozszerzyć temat wątku o nazwy firm/linii produktów Mainline i Replica Railways które stały się podwaliną utworzonej na początku lat dziewięćdziesiątych brytyjskiej linii produktów Bachmann Branchline.
A teraz kilka moich wagonów towarowych.
20240607_120617.jpg
20240607_120726.jpg
20240607_120706.jpg
20240607_120642.jpg

Bachmann Branchline Cysterna TTA 45T. U mnie to chyba najnowoczesniejszy model w kolekcji.

20240607_115809.jpg
20240607_115842.jpg
20240607_115827.jpg

Replica Railways na podwoziu sygnowany marką Bachmann. Wagon do przewozu koksu. Niedawno spotkałem taki sam model tylko z innym numerem inwentarzowym już z produkcji firmy Bachmann Branchline. Nie kupiłem go z powodu zbyt dużych kosztów dodatkowych na Ebayu.

20240607_115921.jpg
20240607_115908.jpg
20240607_115938.jpg

Mainline. Ponownie wagon do przewozu koksu. Model produkowany kilka lat wcześniej od poprzedniego modelu na zlecenie firmy Palitoy.

20240607_120026.jpg
20240607_120045.jpg
20240607_120011.jpg

Mainline. Węglarka 7 deskowa. Model produkowany podobnie jak poprzedni gdzieś pomiędzy latami 1979 i 1983.
Wszystkie pokazane tutaj węglarki w oryginale mają jedną ścianę czołową uchylną.

20240607_120214.jpg

I na koniec zdjęcie zbiorowe wagonów prywatnych z lokomotywą 7752 GWR. Mnie osobiście bardzo podobają się prywatne wagony kolei brytyjskich o bardzo ciekawych malowaniach.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
daromaro

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.101 131 86
#9
@Jacek765 "Może warto rozszerzyć temat wątku o nazwy firm/linii produktów Mainline i Replica Railways". Jak ktoś ma modele tych firm to może coś napisać o nich (any time ;))
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.005 67 3
#10
Też tak uważam i to zrobiłem bez względu na tytuł wątku. Natomiast myślę że warto w tytule wątku uwzględnić nazwy tych firm bo nie każdy zna historię brytyjskich modeli Bachmanna a może mieć model firmowany np. Mainline i nie będzie wiedział gdzie o nim napisać.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 3
Tabor 6
Tabor 10
Tabor 0

Podobne wątki