• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Model PIKO serii SU46 - polskie światła (E-1)

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.897 15 1
#1
SU46-009 jest już dostępna w sklepie piko.de, więc kwestia wysyłki do sklepów modelarskich :)
U mnie już od poniedziałku jeździ a kupiona w ŚM w Rybniku :)

Odnośnie tej SU46-009 to lokomotywa ma na nasz rynek źle skonfigurowany dekoder XP 5.1. Oznacza to, że nie można wyświetlić prawidłowego osygnalizowania lokomotywy. Nie ma możliwości jazdy mając włączone Pc1 i Pc2 wyłączyć z tyłu sygnału końca pociągu Pc5. Tak więc lokomotywa jeździ sobie z wagonami i zapalonymi końcówkami. Za to posiada światła manewrowe zgodnie z sygnalizacją DB pod klawiszem F23.


Jeśli ktoś chce sobie przerobić za pomocą zmiany ustawień CV to mnie po wielkich bojach udało się to zrobić i obecnie lokomotywa posiada wszystkie polskie sygnały.

Zatem tak, stawiamy loka na oddzielnym torze do programowania i za pomocą aplikacji (np Z21) robimy w następującej kolejności:

Otwieramy aplikację i wchodzimy w menu "Programming", następnie "Programming Track" i zmieniamy po kolei wartości:

CV31=17, CV32=0

Na początku dla przycisku F0 należy odłączyć wyjścia AUX 1 i AUX 2


CV269=1
CV285=2

pozostałe bez zmian.

Następnie taką samą czynność należy zrobić dla przycisku F24 - sygnał Pc2 dla jazdy po torze niewłaściwym.

CV493=33
CV501=34

i mamy wyłączone końcówki. Teraz trzeba je zaprogramować dla wolnych przycisków F27 i F28. Zatem w pierwszej kolejności:

CV31=17, CV32=1

i programujemy F27:

CV266=27
CV267=127
CV268=127

CV269=4
CV265=16

i F28:

CV274=28
CV275=127
CV276=127

CV277=8
CV273=16

na koniec

CV31=0, CV32=0

Tym opisanym przeze mnie sposobem lokomotywa wyświetla następujące sygnały:

F0 - sygnał Pc1 w zależności od kierunku jazdy. Tył ciemny.
F24 - sygnał Pc2 w zależności od kierunku jazdy. Tył ciemny.
F27 - sygnał Pc5 przód niezależnie od kierunku jazdy i innych świateł
F28 - sygnał Pc5 tył niezależnie od kierunku jazdy i innych świateł.

Jeśli komuś pomogłem to się cieszę. Dzięki tym prostym czynnościom SU46-009 ma wszystkie niezbędne w Polsce światła i pozostają jeszcze te manewrowe niemieckie gdyby ktoś chciał nią przejeżdżać granicę :)

Myślę, że sporo osób wie jak posługiwać się oprogramowaniem ale piszę już tak by przekaz był przydatny nawet dla początkujących.

Pamiętajcie, gdyby coś nie wyszło, zawsze CV8=8 powoduje powrót do ustawień fabrycznych dekodera. Taki reset sprawia, że dekoder z powrotem będzie miał adres lokomotywy =3 i trzeba go zmienić na docelowy.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.363 91 0
#4
Ciekawe czy na dekoderze XP 4.1 też to pójdzie, bo mam SU46-039.
Tak to zrobiłem na piechotę w SU46-039:

nr_cv: stara_wartość -> nowa_wartość; komentarz

31: 0 -> 8; wybieram zestaw rejestrów "Bank 1"
32: 0 -> 0; j.w.

269: 1 -> 0; F0 wył. czerwone tylne
285: 2 -> 0; F0 wył. czerwone przednie

481: 0 -> 128 jazda do przodu
484: 0 -> 64; F27
493: 0 -> 1; F27 zał. czerwone tylne

500: 0 -> 64; F27
503: 0 -> 128; jazda do tyłu
509: 0 -> 2; F27 zał. czerwone przednie

31: 8 -> 0; przywracam początkową wartość rejestru


Jeżeli masz możliwość, odczytaj i zanotuj wartość rejestru, zanim zmienisz.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.363 91 0
#6
@PP1970 dziękuję za informacje, mam tylko z21
Ja też - to całkowicie wystarcza. Masz aż 3 sposoby modyfikacji cv:
1. Myszą (jeśli posiadasz).
2. Aplikacją "Z21" na smartfonie/tablecie.
3. Aplikacją "z21-maintenance" na PC (hurtem z pliku csv).

Do metod 2. i 3. potrzeba podłączyć centralkę do sieci - wersja start bez rozszerzenia nie ma tej funkcji, wtedy pozostaje metoda 1.

Składnia pliku jest trywialna:
CV;wartość

Dla w/w zmiany tak wygląda plik:
31;8
32;0
269;0
285;0
481;128
484;64
493;1
500;64
503;128
509;2
31;0
 

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
400 43 8
#8
Ktoś wie jak w nowej SU46 wyłaczyć te cholerne czerwone światła?
Próbowałem kombinacji podanych tutaj ale wciąż mi wywala err2 i nie zmienia CV-ek.
Dekoder Piko PSD XP/FW: 1.18.0
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.010 64 10
#11
No to może kolega mi podpowie czemu nie chce mi zmieniać niektórych CV-ek i wywala mi błąd ERR2?
Za pomoca czego programujesz? z21, Digikeijs DR5000 czy Yamorc YD7010?
Jeżeli wyskoczy ERR2 naciśnij na myszy OK powinna migać wartość CV, wprowadź taką wartość jaką potrzebujesz i daj OK. Wejdź ponownie w CV które programujesz i sprawdź czy dana wartość się zapisała. Albo spróbuj ponownie wszystko od początku, za drugim razem się udało. Musi zadziałać, wszystkie możliwości sprawdziłem. Teraz testowałem i ten kłopot pojawił się tylko przy DR5000 z pozostałymi centralami nie było problemu.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.782 615 30
#12
Ktoś wie jak w nowej SU46 wyłaczyć te cholerne czerwone światła?
Próbowałem kombinacji podanych tutaj ale wciąż mi wywala err2 i nie zmienia CV-ek.
Światła czerwone w SU46 są sterowane wyjściami AUX1 i AUX2. Nie mam modelu Piko z fabrycznym dźwiękiem i nie znam tego dekodera, więc nie umiem podpowiedzieć, jak są zmapowane wyjścia i którym klawiszem się włącza/wyłącza AUX1 i AUX2. W niektórych modelach jest to tak zmapowane, że przy wciśnięciu przycisku świateł włączają się światła białe z przodu i czerwone z tyłu, a do wyłączenia świateł czerwony służy inny przycisk, ale nie wiem, jak jest to rozwiązane w SU46 Piko z fabrycznym dekoderem. Jednak nie wyobrażam sobie, żeby trzeba było do tego zmieniać jakieś CV. Zmiana CV może być potrzebna, gdy chce się zmienić mapowanie tak, żeby działało to pod innym przyciskiem, niż w ustawieniu fabrycznym, ale to już inna sprawa. Niestety, na stronie Piko nie znalazłem instrukcji obsługi tego dekodera w tym konkretnie modelu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 6
DCC 7
DCC 7
DCC 8
M
DCC 7

Podobne wątki