• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Polen

wespe

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#22
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

gdyby była to lokomotywa czterosystemowa, i tak nie mogłaby ciągnąć rozkładowych pociągów. Do tego musiałaby zostać wyposażona w polskie urządzenia SHP i radiołączności pociągowej, nie mówiąc już o całym procesie formalnego dopuszczenia do eksploatacji w Polsce.
oraz czterosystemowe serii 1216 (15 i 25 kV prądu przemiennego, oraz 1,5 i 3 kV prądu stałego). Lokomotywy tego ostatniego typu są obecnie eksploatowane również i w naszym kraju, pod oznaczeniem EU44, bądź też E 183, znane jako "Husarz".
kolego Michale ... nie chodziło mi o POLENA tylko jak wyżej cytat

"gdyby była to lokomotywa czterosystemowa, i tak nie mogłaby ciągnąć rozkładowych pociągów"

"Lokomotywy tego ostatniego typu są obecnie eksploatowane również i w naszym kraju, pod oznaczeniem EU44"
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.579 558 30
#23
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Żebyśmy się dobrze rozumieli:
Po pierwsze, dyskusja była o tej konkretnej lokomotywie, oklejonej w polskie barwy z okazji Euro 2008, a nie o typie, więc kwestia ew. przemalowania jednego Husarza nie ma nic do rzeczy.
Po drugie, w 2008 r. nawet Taurus w wersji PKP nie miał jeszcze dopuszczenia do eksploatacji w Polsce. Odrębną sprawą jest, czy Husarz to jest dokładnie ten sam typ, co 4-systemowe lokomotywy serii 1216 ÖBB. Ale ta dyskusja wydaje się być bezprzedmiotowa, po "polski" Taurus to seria 2-systemowa 1116, a nie 4-systemowa 1216.
 
D

Docteur

Gość
#24
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Lekki offtopic z mojej strony:
Polski "Husarz" nie jest dokładnie tym samym typem lokomotywy co seria 1216 ÖBB. Koleje austriackie posiadają loki Siemens E64U4 w wersjach A, B i C, natomiast nasza EU44 to wersja D. Poszczególne wersje różnią się między sobą tzw. "pakietami krajowymi" czyli elementami wyposażenia oraz oprogramowaniem umożliwiającymi eksploatację w różnych krajach, i tak:

  • ES64U4-A (seria 1216.0) do ruchu w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Włoszech,
  • ES64U4-B (seria 1216.1) do ruchu w Niemczech, Austrii i Słowenii,
  • ES64U4-C (seria 1216.2) do ruchu w Niemczech, Austrii, Czechach i na Słowacji

Wersja D ma aktualnie homologację w Polsce, Niemczech, Austrii i w Czechach.

To tyle tytułem offtopu.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#25
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

I dzięki tym kilku słusznym spostrzeżeniom kolegów (ja tych kilku faktów o zgrozo nie powiązałem ze sobą, może przez to że już bardzo późno było jak pisałem swojego wcześniejszego posta), mamy już pewność że lokomotywa ta nie mogła się po naszym kraju poruszać o własnych siłach, a co najwyżej być ciągnięta jak wagon przez inną lokomotywę. A w to wątpię, bo czemu by to miało służyć? Chyba tylko ewentualnie jako reklamie, a wtedy gdzieś o tym wzmianka musiałaby zostać.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#26
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

No to dalej.

Na wstępie dodam jeszcze, że podczas poszukiwań materiałów do napisania tego wątku, dowiedziałem się, że nie było 17 lokomotyw w "malowaniach" Euro 2008, jak podałem na samym początku, a 18. Ostatnia osiemnasta, o numerze 1116 080 była w barwach niebieskich i posiadała grafikę reklamową UEFA EURO 2008.

Poniżej ciekawa fotografia wszystkich 18-tu lokomotyw razem.
zdjęcie pochodzi ze strony http://www.zelpage.cz

Oraz kilka filmików, na których widoczne są wszystkie lokomotywy.
http://www.youtube.com/watch?v=rRqaaV6I ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=wQkNGuKt ... r_embedded


W dalszej części tego wątku, skupimy się jedynie na oryginale lokomotywy, którą nazwałem "Polen".

Na początek miało być o tym, jak to lokomotywa ta jeszcze raz zmieniła nieco swój wygląd.

Otóż po oklejeniu tej, jak i reszty lokomotyw, wszystkie były "chrzczone" przez różne znane osoby ze świata sportu. "Ochrzczenie" lokomotywy w barwach Polski zaproponowano piłkarzowi Jackowi Bąkowi. Odbyło się to na wiedeńskim dworcu południowym (Südbahnhof), 18 kwietnia 2008 roku, gdzie Jacek Bąk w towarzystwie szefów austriackich i polskich kolei rozbił butelkę na lokomotywie. Złożył również na jej ścianie wielki podpis flamastrem. Było to wydarzenie które podano w mediach, zaś na poniższych dwóch stronach do dziś pozostał po tym ślad.
http://www.rynek-kolejowy.pl/fotorelacje/40
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/ ... 33446.html
I tutaj pojawia się ciekawostka. Lokomotywa na to wydarzenie przybyła z jakby przysłoniętymi na szaro nowymi grafikami, jakich oryginalnie nie było. Zaś w trakcie ceremoni, co widać na fotkach z pierwszego linku, "przysłonki" zostały odklejone odsłaniając nowe elementy graficzne tej lokomotywy. Od tego momentu, na lokomotywie znalazły się następujące elementy:
- utrzymane w niebieskim akcencie napis i logo "In Kooperation mit IC PKP INTERCITY" - znajdujące się z obu stron lokomotywy, trochę na prawo od środka lokomotywy (patrząc na lokomotywę z boku),
- kolorowe logo "Polska" Polskiej Organizacji Turystycznej - znajdujące się z obu stron lokomotywy, z lewej strony.
Dodatkowo, od momentu "chrztu", na lokomotywie był także wspomniany podpis piłkarza Jacka Bąka, znajdujący się z jednej strony lokomotywy, na grafice polskiej flagi.

Poniżej fotki, na których widać wyraźnie różnice w wyglądzie oryginalnym lokomotywy sprzed "chrzczenia", oraz po jej "ochrzczeniu".





Dziękować należy koledze Docteur za wyjaśnienie zawiłości dotyczących lokomotyw "Taurus". Obecnie tak to na świecie wygląda, że lokomotywy z pozoru identyczne, bo zewnętrznie wyglądające tak samo, mogą być jednak innym typem, różniącym się tak niewiele bo tylko literką w oznaczeniu, a od strony technicznej właśnie tymi "pakietami" urządzeń pozwalających na eksploatację w różnych krajach, co stanowi już różnicę diametralną.

W następnej części już o modelach, czyli coś, co już poprzednio obiecywałem.
Jednak by móc przedstawić Wam model i historię jego powstania, wpierw pragnąłem dokładnie przedstawić oryginał, jaki model odwzorowuje.
 

Załączniki

OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#28
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

O tej dokładnie lokomotywie pisałem. Dziękuję za piękne uzupełnienie.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#29
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Skoro kolega Ogryzek wstawił powyżej grafiki ze strony RAILCOLOR.net, to pozwolę sobie jeszcze uzupełnić mój pierwszy post w tym wątku linkami do tej strony, dotyczącymi poszczególnych maszyn w "malowaniach" Euro 2008.
Na poniższych stronach można zapoznać się ze szczegółami dotyczacymi danej lokomotywy, pooglądać jej zdjęcia, jak również w niektórych przypadkach zobaczyć takie grafiki jak te wstawione przez kolegę wyżej.
Zwróćcie proszę uwagę, że niektóre z tych lokomotyw czasem już kilkakrotnie zmieniały swój wygląd, poprzez coraz to inne "malowania" reklamowe.

EUROmotion
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

UEFA EURO 2008
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Czechy
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Portugalia
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Szwajcaria
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Turcja
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Austria
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Chorwacja
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Niemcy
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Polska
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Francja
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Holandia
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Rumunia
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Włochy
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Grecja
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Hiszpania
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Rosja
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait

Szwecja
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... n=portrait


I jeszcze kilka kolejnych ciekawostek.

Jeden z forumowych kolegów napisał mi maila, w którym napisał kilka ciekawych rzeczy, jak też przesłał mi skan artykułu z gazety "Today's Railways Europe" z 2008 roku o kolejach na Euro 2008.

Z artykułu dowiedziałem się, że lokomotywy 1216 w "malowaniu" Czech i Włoch(jedyne serii 1216 spośród całej 18-tki Taurusów), nie przypadkowo były właśnie lokomotywami serii 1216. Chodziło o to, o czym wspominał kolega Docteur w tym wątku. Otóż jedna z nich może poruszać się między innymi po terenie Czech, zatem dostała czeskie barwy, zaś druga może poruszać się między innymi po terenie Włoch, więc dostała włoskie barwy. Chodziło o promocję, by lokomotywa w barwach danego państwa, miała możliwość wjazdu do tego państwa. Jednak każda z nich jest innym podtypem, więc ma inne "pakiety" urządzeń sterowania, zatem nie można byłoby ich zamienić miejscami.

Kolega wskazał także, że prócz osiemnastki Taurusów w "malowaniu" Euro 2008, była jeszcze jedna lokomotywa w takim malowaniu. Tym razem szwajcarska, a nie austriacka jak Taurusy. Gdy zacząłem szukać szczegółowych informacji oraz fotek, okazało się jednak, że nie była to tylko jedna lokomotywa, ale 4! Wszystko to były maszyny serii Re 460 szwajcarskich kolei SBB. Dwie z nich posiadały "malowanie" niemal identyczne jak Taurus 1116 080 UEFA EURO 2008.
Pod poniższym linkiem zobaczyć można numery i zdjęcia wszystkich czterech.
http://bahneuro2008.jimdo.com
A tak swoją drogą, to powyższa strona, w całości dotyczy kolei na mistrzostwa Euro 2008. Jest tu ogrom informacji o lokomotywach, wagonach, i całych pociągach.
Poniżej zaś ciekawa fotka lokomotywy Taurus i Re 460 w niemal identycznym malowaniu UEFA EURO 2008.
http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 163&nseq=7
Jak zauważył wspomniany kolega forumowy, oraz co widać na wielu fotkach w sieci, koleje szwajcarskie posiadają spore doświadczenie w "malowaniach" reklamowych lokomotyw Re 460.
Ogólnie jednak zagadnieniem lokomotyw Re 460 w "malowaniu" Euro 2008 nie będe się w tym wątku zajmował, bo nie jest to jego główny temat.
 
A

Adam-H0

Gość
#30
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Tytul watku to model lokomotywy - gdzie on jest ?? Wiem, ze moja lezy - ale chcialbym poogladac zdjecia. 8)
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#31
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Przepraszam, że nie piszę kolejnych części szybko jedna po drugiej, jednak napisanie postu mądrze i merytorycznie wymaga jednak ogromu czasu, a nie zawsze mam go aż tyle. Ale teraz czas jest, zatem lecimy dalej.

A skoro miało być już o modelach, to będzie. No i skupiamy się teraz głównie na modelu "Polen".

Zdjęcia oryginału lokomotywy Taurus w "malowaniu" "Polen" zobaczyć można było niedługo po tym, jak ją poobklejano w polskie barwy. Tu na forum także był o tym wątek, gdzie ukazano fotki tej lokomotywy. Załączyło mi się wtedy pragnienie posiadania takiego modelu, mimo iż to nie jest żaden polski przewoźnik.
Oto mniej więcej chronologiczne moje perypetie, prowadzące ostatecznie do pozyskania takiego modelu.

Pierwszą moją myślą, chcąc mieć taki modelik, było opracowanie kalek potrzebnych do "obklejenia" modelu. Samemu bądź zlecając komuś. Szukałem wtedy w internecie fotek tej maszyny, ale nie wiedząc za bardzo jakie hasło wpisać w wyszukiwarkę (a moja wiedza na temat samej lokomotywy i powodów jej takiego "pomalowania" była znikoma) znalazłem ledwo kilka fotek i to małych. Oczywiste było, że na tej podstawie opracowanie kalek nie było wcale możliwe, bo grafiki umieszczone na pudle były zbyt skomplikowane, by je samemu narysować od podstaw.
Tym oto sposobem moje pierwsze podejście do tematu zakończyło się niepowodzeniem i temat zamknąłem.

Jak się jednak trochę później okazało, nie byłem jedyną osobą, która pragnęła taki model posiadać. Na Allegro pojawiły się bowiem modele lokomotywy "Polen". Jeśli się nie mylę i dobrze pamiętam, w przeciągu pewnego czasu pojawiły się dwa różne modele różnych osób. Były to jednak raczej proste i niezbyt piękne przemalowanki fabrycznych modeli, wykonane domowymi zupełnie sposobami. Pamiętam, że jeden był bardzo prostą "konwersją", nie wiem czy nie opartą o grafiki wydrukowane na papierze samoprzylepnym i naklejone na pudło, zaś druga na pewno była wykonana w oparciu o kalkomanie, jednak wykonanie ogólne mnie nie zachwycało. Druga aukcja trwała w sierpniu 2009, a zatem już sporo czasu po oficjalnej premierze lokomotywy "Polen" (ponad rok). Nie licytowałem na tych aukcjach, jako że zgodność modeli z oryginałem była zbyt daleka, a także wykonanie pozostawiało naprawdę wiele do życzenia. Nie były to na pewno standardy jakie znamy z modeli paru osób z naszego forum. Chcałem taki model mieć, ale nie za wszelką cenę, i nie w wykonaniu jakie by mnie nie cieszyło wyglądem. Nie zapisałem sobie fotek z tych aukcji, jednak ważniejsze jest tu że ktoś w ogóle podjął temat, niż wytykanie błędów. Jednakże w przypadku drugiej aukcji nawiązałem kontakt ze sprzedającym. Spytałem go wtedy o możliwość pozyskania od niego bądź gotowych kalek potrzebnych do wykonania tego modelu, bądź ich projektu. Sprzedający odpisał mi, ale nie udało mi się uzyskać ani projektów, ani chociażby kalek. Mimo to nie miałem do niego żalu, za to przesłał mi archiwum zawierające naprawdę pokaźną liczbę fotek tej maszyny (około 80-ciu). Niestety nie pamiętam już nicku osoby od której te fotki mam, jednak jak się później okazało, część z nich okazała się całkiem pomocna, zatem chętnie bym osobie tej jeszcze raz serdecznie podziękował.
Reasumując, przygoda z modelami z Allegro samych modeli nie dała, ale za to fotki oryginału. Temat jednak znów stanął.

Przygody z Allegro popchnęły mnie jednak do poszukiwań takiego modelu na eBay. No bo skoro w Polsce ktoś taki model mógł zrobić, to może za granicą także, jako ciekawostkę, znaczy nietypowe malowanie austriackiego Taurusa. Jakie było moje zdziwienie, gdy szybko odnalazłem kilka aukcji z modelami Taurusów w "malowaniu" różnych państw uczestniczących w mistrzostwach Euro 2008. Jednak nie było wśród nich modelu "Polen". Teraz pytanie numer jeden brzmiało: czy fakt że na aukcji nie ma wersji "Polen" oznacza, że taki model nie powstał wcale, czy po prostu nie ma go tylko na aukcji?
Parę słów o samych modelach z eBay. Wszystkie wyglądały na naprawdę profesjonalną robotę, a może nawet fabryczną. Każdy model w drewnianym pudełku i z numerowanym certyfikatem. Ceny jednak nie były niskie, bo przekraczały w przeliczeniu na złotówki 1000 czy 1100 złoty. Naturalnie napisałem do sprzedawcy pytanie o model "Polen" z tej serii. Odpisał mi, że takiego nie posiada i bodaj także że takiego nie było wcale, zaś modele to inincjatywa firmy reklamowej ÖBB-Werbecenter. Jeśli dobrze pamiętacie, pisałem o tej firmie w pierwszym poście, gdyż ta firma była wykonawcą reklam Euro 2008 na prawdziwych lokomotywach.
Po informacji od sprzedawcy z żalem musiałem pogodzić się z myślą, że mimo iż modele z aukcji wykonane są świetnie, to ale nie ma takiego w wykonaniu "Polen". Później jeszcze wielokrotnie na eBay mimo wszystko szukałem takiego modelu, ale nigdy nie udało się takiego odnaleźć. A zatem kolejny trop nie zaprowadził do niczego.

A w następnej części historii już coś o modelu "Polen". Modelu, a nie nadal marzeniu o nim.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#32
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

A teraz w osobnym poście, zatrzymajmy się jednak na chwilę na temacie modeli firmy ÖBB-Werbecenter, gdyż to ciekawa sprawa.

Otóż firma ta wśród swojej działalności reklamowej, jest także inicjatorem powstawania modeli reklamowych, ale wysokiej jakości - kolekcjonerskich, a nie byle zabawek za parę Euro. Chyba głównie są to modele lokomotyw i głównie Taurusów. Jak sami podają na swojej stronie, przygotowują miniatury w skali H0, jako "Limited Edition", w małej ilości, są jedynym dystrybutorem tych modeli, a współpracują z takimi firmami jak Roco, Jägerndorfer czy Piko. Kupujący może nabyć maksymalnie 3 modele danego rodzaju. Na poniższej stronie można zobaczyć ich aktualną ofertę modeli:
http://www.oebb-werbecenter.at/de/Model ... /index.jsp
Tak jak pisałem wcześniej, modele są sprzedawane w drewnianych pudełkach, każdy model posiada numerowany certyfikat. Z tego co widzę, modele powstają w ilości na przykład 500 czy 1000 egzemplarzy.
Przypuszczam, że powstanie tych modeli opiera się na specjalnym zamówieniu ich u któregoś większego poducenta modeli (na przykład Roco), i wykonaniu w limitowanej, czasem pewnie minimalnej ilości jaką producent może wykonać. Sprzedaż, czyli dystrybucja modeli, odbywa się wyłącznie poprzez zamawiającego, czyli w tym przypadku firmę ÖBB-Werbecenter. Jak niektórzy z Was wiedzą, więksi producenci pozwalają na wykonanie u nich modeli na specjalne zamówienie, ale musi być spełniony wymóg minimalnej pewnej ilości zamówionych modeli.
Jak widać w linku jaki wstawiłem, wciąż dostępnych jest kilka modeli w barwach Euro 2008. Co ciekawe, z tego co widać, prócz takich bardziej "uniwersalnych" modeli jak EUROmotion (czyli interesujących nie tylko kolekcjonerów z danego jednego państwa uczestnika Euro 2008), czy nawet modeli w barwach organizatorów, jest też model w barwach Hiszpanii. Nie wiem dokładnie, jakie modele spośród wszystkich z reklamami Euro 2008 powstały dzięki firmie ÖBB-Werbecenter, oraz czy na pewno nie było wśrod nich wersji "Polen". Może jest jednak wśród Was ktoś, kto zna dokładniejsze szczegóły tego dotyczące?

Poniżej kilka fotek z internetu z modelami opisanymi wyżej. Wszystko to modele Roco.

EUROmotion








Szwajcaria



Austria



Szwajcaria i Austria



Austria, EUROmotion i Szwajcaria


Wiem jednak, że na pewno były także wykonywane na zamówienie firmy ÖBB-Werbecenter modele Taurusów w barwach Euro 2008 przez Piko. Ale wybaczcie, dokończę ten wątek innym razem, bo już późno jest.
 

Załączniki

OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#33
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Wracając do modeli Piko, wykonywanych na zamówienie firmy ÖBB-Werbecenter.

Natknąłem się na trzy takie modele, więc przynajmniej 3 były. I tutaj również nie wiem, czy może więcej, czy tylko te trzy. Oto one.

Niemcy (model o numerze fabrycznym 71016)






Grecja (model o numerze fabrycznym 71017)



Francja (model o numerze fabrycznym 71018)







Przyglądając się wszystkim fotkom, nietrudno zauważyć, że o ile we wcześniejszym poście przedstawiane modele Roco wyglądały tak, jakby wszelką grafikę miały naniesioną na pudło modelu poprzez malowanie (tampodruk), o tyle modele Piko wyglądają jakby miały nakładane kalkomanie o dużej powierzchni, gdzie na czołach widać jak poszczególne części kalek zachodzą na siebie, jak również we wszystkich modelach kalki na czołach po przednią szybą są milimetr za nisko nałożone. Dziwi mnie tutaj mocno taka technika wykonania "malowania" tych modeli.

Dodatkowo, powstała nieznana i chyba już raczej trudna do ustalenia liczba modeli wykonanych ręcznie, powstałych przez konwersję modeli Roco i Piko poprzez nałożenie kalek. Modele takie pojawiały się również podczas uroczystości związanych z samymi lokomotywami obklejonymi w barwy Euro 2008. Wśród nich był też model lokomotywy "Polen".
Poniżej przedstawiam fotografię wykonaną podczas oficjalnej prezentacji prawdziwych lokomotyw. Jak podaje autor fotki, pierwsze dwa modele to Piko, następne Roco. Większość to modele właśnie ręcznie robione.


Będę wdzięczny za ewentualne uzupełnienia informacji o modelach wykonanych na zamówienie firmy ÖBB-Werbecenter, jak również informacji o modelach ręcznie wykonywanych, w szczególności zaś o modelu "Polen", gdyż sam opieram się jedynie na tym, co udało mi się znaleźć w internecie.

Następnym razem, kończąc tym sposobem dłuższe zatrzymanie się przy modelach na zamówienie firmy ÖBB-Werbecenter i innych ręcznych konwersjach, pokażę zdjęcia modelu "Polen" nieznenj produkcji.
 

Załączniki

OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#35
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Tak jak pisałem wcześniej, pragnę przedstawić teraz model "Polen" nieznanej produkcji.

Wszystkie poniższe fotki zostały wykonane w dniu "chrzestu" lokomotywy "Polen". Na zdjęciach widać wspomnianego już Jacka Bąka w towarzystwie różnych oficjeli austriackich i polskich kolei. Jak widać otrzymali pamiątkowe modele.





Mimo iż na fotografiach widać że są to modele Piko, to ale podobnie jak w przypadku wcześniej pokazanego modelu "Polen" znajdującego się wśród kilkunastu innych w barwach Euro 2008, nie ma pewności czy modele te powstały jako fabryczne wyroby firmy Piko, czy też są to ręcznie wykonywane konwersje z ich modeli.

Ale, skoro jak widać powstało na pewno ich przynajmniej kilka, istnieje cień szansy że może kiedyś ktoś taki model będzie chciał sprzedać. Gdyby się kiedyś zdarzyło, że ktoś z Was dowiedziałby się o takim modelu na sprzedaż, czy też by znalazł aukcję z takim modelem, bardzo proszę o poinformowanie mnie wtedy.

A w następnej części mej opowieści wracam już do głównego wątku tematu modelu "Polen", jaki udało mi się posiąść.
 

Załączniki

D

Dariusz

Gość
#36
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

CoCu napisał(a):
Na zdjęciach widać wspomnianego już Jacka Bąka w towarzystwie różnych oficjeli austriackich i polskich kolei. Jak widać otrzymali pamiątkowe modele.
Za co otrzymali modele? Czyzby za zenujacy poziom polskiej pilki i niewiele lepszy PKP? :D
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#37
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Dariusz napisał(a):
CoCu napisał(a):
Na zdjęciach widać wspomnianego już Jacka Bąka w towarzystwie różnych oficjeli austriackich i polskich kolei. Jak widać otrzymali pamiątkowe modele.
Za co? za zenujacy poziom polskiej pilki i niewiele lepszy PKP? :D

Tak czy owak to zawsze za coś 8)
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#39
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

No i wracamy do głównego wątku tego tematu, czyli do modelu "Polen".

Gdzieś tam w środku całej tej historii, postanowiłem napisać do DarkaW pytanie o możliwość wykonania modelu "Polen" na podstawie dużej ilości fotek oryginału, jakie otrzymałem od osoby z Allegro. A wiedziałem, że Darek sam opracowuje i wykonuje kalkomanie i wykorzystując je dokonuje konwersji modeli. Podesłałem mu zatem posiadane fotki do analizy.
No i tak jak się spodziewałem, odpowiedź była negatywna, bo na podstawie posiadanych fotografii, mimo że było ich sporo, bardzo trudno byłoby opracować dobre kalkomanie, szczególnie mając na uwadze że liczy się realizm. Żadnej z grafik nie dało się zaadoptować z fotek, byłoby trzeba wszystko narysować ręcznie od podstaw.
Zatem i ta próba zakończyła się fiaskiem.

Mimo iż jak pisałem wcześniej, odnalezienie na eBay modeli Taurusów w barwach Euro 2008 nie doprowadziło do zdobycia modelu "Polen", to ale wywołało to u mnie chęć dalszych poszukiwań tego modelu. A zatem Google poszło w ruch. Teraz już zdecydowanie lepiej wiedząc co wpisywać w wyszukiwarce, liczyłem na ciekawsze wyniki, niż na samym początku mojej przygody z tym modelem. W zasadzie, poszukiwania miały podłoże takie, by spróbować odnaleźć mimo wszystko model "Polen" wśród tych jakie wykonane były na zamówienie firmy ÖBB-Werbecenter, bądź też przynajmniej odnaleźć jakieś informacje potwierdzające że takiego w ogóle nie było. Szukałem także ogólnie wszelkich możliwych informacji o takim modelu, nie ważne jakiej produkcji.
No i w pewnym momencie poszukiwań, natrafiłem na następujące fotki.


Muszę przyznać, że takie fotki musiały i faktycznie wzbudziły moje największe zainteresowanie, tym bardziej, że jak widać na nich, są tam też budy modeli "Polen". Były to fotografie pochodzące ze strony internetowej austriackiej firmy Modellbauprofi (czy też Modellbau Harry), której właścicielem jest Harry Leuchtenmüller. Zresztą, z tego co Adam-H0 mi pisał, jest to jednoosobowa firma, znana i dość popularna w Austrii.
W tamtym okresie czasu, na stronie tej firmy, prócz tych dwóch fotek, były również podstrony jakby sklepu, gdzie wypisane były wszystkie dostępne modele w "malowaniu" Euro 2008, wraz z małym zdjęciem podglądowym oraz ceną (obecnie tych stron już nie ma). Co najciekawsze, był tam również model "Polen"! Serce mocniej zabiło, bowiem okazało się, że teraz, po raz pierwszy, wreszcie mogłem realnie ten model mieć.
Ale, nie byłbym sobą, gdybym nie starał się zanalizować tego, co na wspomnianych stronach podano. Trochę utrudnione to było z powodu języka niemieckiego w jakim strona została stworzona, a który to jest mi obcy. Po pierwsze mocno zastanawiająca i niepewna była kwestia ceny. Ta podana na stronie nie była mała i z tego co rozumiałem to chyba nie była to cena końcowa za model. Druga sprawa, to kwestia wykonania modelu, znaczy jego zgodności z oryginałem. Fotka, czy też fotki (już nie pamiętam) modelu "Polen" ukazywały model wykonany dobrze i prawidłowo w odniesieniu do tego co jest ponad linią ostoi. To co niżej, czyli pas ostoi ze wszelkimi opisami nie wyglądał zbyt dobrze, bo było widać zupełnie inne rozmieszczenie większych napisów, w tym tego chyba najważniejszego, czyli numeru maszyny. Nie jestem w stanie przedstawić Wam teraz tych fotek, bo jak pisałem tamtych stron już nie ma, a ja sobie samych fotografii na dysk nie zapisałem. Ale znalazłem w sieci fotkę, na której wśród innych modeli lokomotyw Taurus w "malowaniu" Euro 2008 jest i "Polen" i wygląda mi ten model właśnie na produkcję firmy Modellbauprofi. Przedstawiam tę fotkę poniżej.

I dla porównania oryginał.

Jak widać przy porównaniu, największe napisy na ostoi są zupełnie inaczej rozmieszczone na modelu i na oryginale. Poniżej duża fotka, na której dokładnie widać co tam być powinno dokładnie.


Teraz dwie niewyjaśnione przeze mnie do dziś ciekawostki związane z modelami firmy Modellbauprofi.
Po pierwsze, na fotografiach innych modeli Taurusów w barwach Euro 2008 tej firmy, oznaczenia na pasie ostoi były prawidłowo rozmieszczone, zaś jak się zdawało jedynie model "Polen" miał źle. Na fotce wyżej, o ile tylko wszystkie ukazane modele są wykonane przez tą firmę, też to widać. Może skoro oryginał początkowo miał zamienione barwy białą i czerwoną, to i model dostał błąd, tym razem w postaci źle rozmieszczonych napisów na ostoi? :p Nie pamiętam już dokładnie, czy przypadkiem i numer lokomotywy nie był nieprawidłowy.
Po drugie zaś, nie udało mi się ustalić, czy modele tej firmy miały coś wspólnego z modelami wykonywanymi na zamówienie firmy ÖBB-Werbecenter. Bo jeśli na przykład modele ukazane na powyższym zdjęciu są modelami firmy Modellbauprofi, to czemu w tle stoją drewniane pudełka jak z modeli firmy ÖBB-Werbecenter? Czy to tylko przypadek, czy może część z ukazanych modeli jest produkcji jednej firmy, a część tej drugiej? A może po prostu firma Modellbauprofi była wykonawcą modeli dla firmy ÖBB-Werbecenter? Tego nie wiem, ale przeciwko temu ostatniemu faktowi przemawiają dwie kwestie. Pierwsza taka, że w ofercie firmy ÖBB-Werbecenter chyba nie były wszystkie maszyny w barwach Euro 2008, zaś fotki ze strony firmy Modellbauprofi ukazują jeśli nie wszystkie, to ale prawie wszystkie "malowania". Poza tym, modele firmy ÖBB-Werbecenter posiadały numerowane certyfikaty, gdzie numery szły w grube setki. Nawet gdyby przyjąć, że numeracja nie była osobna dla danego modelu, ale była wspólna dla wszystkich tych modeli, to ale wątpię, czy Pan Harry Leuchtenmüller dałby radę wykonać setki przeróbek na takie modele.

Wracając jednak do modelu "Polen".
Dwie wcześniej wymienione kwestie jakie mnie zastanawiały dotyczące modelu z firmy Modellbauprofi (czyli cena i napisy na ostoi), nie dawały mi spokoju. Po niemiecku pisać do wykonawcy nie byłem w stanie, zaś po angielsku może bym się nie dogadał i zamiast uzyskać informacje jakie potrzebuję, otrzymałbym coś innego. A kwestie do poruszenia wymagały pewnej precyzji przy zapytaniu. I w tym momencie pojawia się w mojej opowieści osoba Adama-H0. Do niego zwróciłem się z prośbą o pomoc w kontakcie z tą firmą. Adam faktycznie się z producentem skontaktował i dzięki temu wiedziałem już więcej. Okazało się, że do konwersji wykorzystywane są modele firmy Roco, ale ewentualnie i na Piko byłoby możliwe wykonanie modelu (ale mniej chętnie). Konwersji ulegała część pudła ponad linią ostoi, zaś poniżej wszystko zostawało niezmienione. Cena podana na stronie zaś była ceną samej tylko konwersji. Czyli doliczyć było trzeba koszt modelu do konwersji. Cena konwersji była z tego co pamiętam trochę niższa niż katalogowa cena nowego Taurusa Roco. Może wtedy były trochę tańsze niż obecnie, ale sumując cenę modelu i przeróbki wychodziła wcale nie mała kwota. Do tego niezrozumiałe dla mnie było, jak można zostawiać nie ruszoną linię ostoi z oznaczeniami, skoro były inaczej rozmieszczone.
Ostatecznie, po nie małym i nie krótkim namyśle, po raz kolejny, mimo tym razem odnalezienia nawet źródła modeli, zrezygnowałem z zakupu. Adam zresztą tak samo stwierdził, że cena jest nie mała.

W następnej, ostatniej już części opisowej, opiszę już nie tyle drogę do powstania modelu "Polen", ile jego powstanie.
 

Załączniki

OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.966 122 22
#40
Re: model lokomotywy Taurus w malowaniu UEFA Euro 2008 - Pol

Zakończenie opowieści, czyli powstanie modelu

W zasadzie poniższy tekst miałem napisany już wraz z tym z poprzedniego wątku, ale wtedy postanowiłem to podzielić i nie wklejać wszystkiego, by nie było na raz za wiele. Oto zatem zakończenie.

Mimo mojej rezygnacji z zakupu modelu w firmie Modellbauprofi, temat modeli z tej firmy nie zakończył się jednak zupełnie. Otóż znów pojawił się pomysł spróbowania zakupu samych kalek bądź ich projektu. Adam po mojej prośbie przeprowadził stosowną rozmowę i w tej sprawie z firmą Modellbauprofi. Projektu kalek nie mogliśmy otrzymać, bo właścicielem praw do tych projektów wciąż pozostaje firma ÖBB-Werbecenter, przez co producent modeli Modellbauprofi nie może takich materiałów przekazywać dalej. Oni sami wykonywali modele na podstawie pozwoleń od ÖBB-Werbecenter. Okazało się jednak możliwe zakupienie kalkomanii. Ja wyraziłem chęć ich zakupu, bo otwierało to drogę do stworzenia modelu takiego, jak tylko sam będę chciał, pozbawionego błędów występujących w innych opisywanych tutaj przeze mnie modelach lokomotywy "Polen". W międzyczasie Adam również wyraził chęć posiadania takiego modelu, bo również przypadł mu do gustu. Jednak zakup kalek nie był wcale ani tani (jeden komplet to koszt kilkudziesięciu Euro), ani prosty. Wynikało to z tego, iż jak pisał mi Adam, warunkiem wykonania dla nas tych kalek było uzyskanie pozwolenia na wykonanie konkretnej ilości modeli od działu marketingu kolei Rail Cargo Austria (ÖBB). Ostatecznie Adamowi udało się takie pozwolenie załatwić i została kupiona ściśle ustalona ilość 3 kompletów kalek. Ogólnie zaś, cały proces zakupu kalek trwał dosyć długo. Należy dodać, że te kwestie prawne (które są nieco zawiłe), na tyle mocno komplikują całość, że firma Modellbauprofi między innymi przez to nie chce wykonywać takich kalek, zaś Adam stwierdził że więcej nie ma zamiaru ich załatwiać i biegać za pozwoleniami. Wygląda na to, że nasze modele wykonane w oparciu o kalki uzyskane z firmy Modellbauprofi, są jedynymi kalkami z tego źródła, nie licząc oczywiście modeli jakie Harry Leuchtenmüller z firmy Modellbauprofi wykonywał sam. Zatem nasze modele stają się tym sposobem unikatowe.

Jeśli w tym momencie komuś rodzi się pytanie, czemu wtedy nie pomyślałem o innych ewentualnie chętnych na taki model, tłumaczę tę kwestię. Model choć interesujący, nie sądzę by miał zbyt wielu nabywców. Do tego należy pamiętać, że w końcowy koszt modelu wchodził koszt modelu bazowego, kalek i konwersji. Nawet ciekawy model nie musi znaleźć nabywcy, jeśli jego cena nie jest niska, zatem ryzykowne było pchanie się w kupowanie kalek w ilości większej niż nam faktycznie potrzebna, a później zlecanie komuś dodatkowej roboty z konwersją. No i ktoś musiałby wyłożyć kasę na model bazowy i konwersję. To wszystko było mocno ryzykowne, nie mając pewności co do tego, czy taki model później by się sprzedał. Robienie ogłoszeń na forum nie za bardzo wchodziło w grę, bo do samego końca nie wiadomo było czy w ogóle uda nam się te kalki nabyć w firmie Modellbauprofi.

Skoro mieliśmy mieć kalki, to teraz należało się zastanowić co dalej z tym zrobić. Jakoś tak wyszło, że niejako jakby wytypowaliśmy z Adamem naszego forumowego kolegę DarkaW na wykonawcę konwersji. W sumie to niemal narzuciliśmy mu tę robotę, niemal bez wcześniejszego pytania czy konsultacji tego z nim. I ja i Adam mieliśmy jednak stały kontakt z Darkiem, gdyż w tamtym okresie czasu obaj coś tam akurat innego u niego zlecaliśmy. No i faktycznie Darek został osobą która konwersji dokonała.

Zostało jeszcze tylko kupić modele do konwersji. Ja porozglądałem się za odpowiednim tu i ówdzie. Postawiłem też na Roco, jako na model wierniejszy oryginałowi, w porównaniu do konkurencyjnego Piko, które robiło wtedy bardziej model-zabawkę. Piko w tamtym okresie czasu produkowało tylko wersję dwudrzwiową, i taka też była nam potrzebna (taka sama została wykorzystana do wyprodukowania modelu polskiego "Husarza" co jest nieprawidłowością, bo "Husarz" posiada inne pudło - czterodrzwiowe). Roco zaś posiadało w ofercie obie wersje Taurusów. Zakup fabrycznie nowego modelu nie był tani, bo był to ten okres czasu, gdy nowe modele Roco to cena około 200 Euro. Ostatecznie kupiłem zupełnie nowy model na Allegro, wyciągnięty z zestawu startowego. Wbrew obiegowym opiniom, model taki w niczym zupełnie się nie różni od modelu kupowanego jako osobno sprzedawany. Tyle tylko, że nie miałem do niego pudełka, a tylko piankową osłonkę.

Po dłuższym czasie kalki wreszcie nadeszły. Porównałem je do zdjęć oryginału lokomotywy, w celu stwierdzenia czy wszystko się zgadza i czy w komplecie są wszystkie grafiki występujące w oryginale. Kalki ogólnie były prawidłowe, poza nieco zbyt małym napisem "Polen", oraz jakością grafiki. Wygląda na to, że były drukowane na jakiejś drukarce. W moim odczuciu jakość tego druku mogłaby być jednak nieco lepsza. Na szczęście już z niedużej odległości całość wygląda dobrze. Brakowało też kilku detali, które postanowiłem wykonać samemu od podstaw na podstawie fotek oryginału. Nie łatwe jednak było wyskalowanie opracowanych przeze mnie kalek do wielkości modelu, oraz do już posiadanych kalek z Austrii, których na dodatek ja nigdy w rękach nie miałem (a wymagało to precyzji ułamków w zasadzie milimetra). Przyjęta przeze mnie metoda okazała się jednak być dobra, bo wszystko pasuje do siebie idealnie. Darek zaś wydrukował to na czystych kalkach. Wyszło także, że przyjęty przez producenta kalek sposób ich wykonania okazał się być niezbyt dobry, co nastręczyło Darkowi sporo problemów. Chodzi o to, że kalkomanie na ściany boczne były wykonane jako wielkie płachty kalki, a nałożenie dokładne czegoś takiego proste nie jest. Poza tym, niepotrzebnie grafiki posiadały tło białe i czerwone, zamiast być na tle przezroczystym. Dodatkowo, jak sam zauważyłem później, kalka z Austrii posiada tak dużą grubość, że widać na modelu dokładnie jak się odznacza. To prawie tak, jakby nie nałożyć na model kalki, tylko nakleić papierowe naklejki.

Okazało się, że model bazowy taki jak przeze mnie zakupiony, całą linię ostoi ma identyczną co do rozmieszczenia i treści napisów, jak oryginał. Należało zmienić tylko numer lokomotywy, datę rewizji, oraz dodać jeden mały brakujący napis.

Ja dodatkowo poprosiłem Darka, by w moim modelu zamontował już wszelkie detale dodatkowe dołączane do modelu i by je pomalował na odpowiednie barwy jeśli zachodzi taka potrzeba. Przy tym model pozbawiony został sprzęgów modelarskich, w celu maksymalnego urealnienia czół. Poprosiłem także, by podmalował trochę wnętrza kabin, tak aby ich barwy były bardziej zgodne z oryginałem.

Cały proces wykonywania konwersji modeli zajął Darkowi około pół roku, podczas gdy w przypadku jak pracuje nad modelami do których robi sam kalki w całości, ten czas jest zdecydowanie krótszy. Ale ile Darek się namęczył, ile musiał kombinować jak zrobić by efekt był dobry, wie tylko on sam. Za to wielki szacunek dla niego.
W sumie zaś, cały czas potrzebny na stworzenie modeli, czyli załatwianie kalek, czekanie na nie i wykonanie konwersji, to niemal rok.

Wspominałem wcześniej, że nie posiadałem opakowania do modelu, a tylko piankową osłonkę. Było trzeba i na to coś zaradzić. W tym celu, wykorzystałem jakieś niepotrzebne pudełko z modelu Roco, chyba z jakiegoś "Gagarina", który poszedł na części. Pudełko zupełnie nowe. Usunąłem z niego przy pomocy specjalnego płynu naklejki z informacjami o tym co tam wcześniej się znajdowało, zaś w styropianowej wytłoczce w miejscu na model wyciąłem wielki prostokątny otwór, o wielkości dokładnie jak piankowa osłonka na model jaką to otrzymałem wraz z modelem. W sumie całość wygląda całkiem profesjonalnie, zaś model zachował oryginalną dopasowaną do niego piankową osłonkę, jak i otrzymał typowe opakowanie Roco.


A w następnej, ostatniej już części, podsumowanie oraz to, na co kilka osób już od dawna czeka, czyli fotki modelu. Czekać na to wszystko długo nie będziecie, bo i tekst już jest napisany, i fotki już są gotowe.
 

Podobne wątki